the continuing story of halflive's guzzi

halflive

MF fossiel
Donateur
9 apr 2004
35.087
9.307
Purmerend
nu ik moturists topic genoeg vervuild heb met anekdotes betreffende mijn eigen guzzi denk ik dat het nu toch tijd gaat worden een plekje voor mezelf te reserveren.
ik heb alleen niet zoals moturist een project onderhanden.
mijn guzzi is een langlopend low budget verhaal.
ik heb het ding gekocht nadat ik met mijn triumph/velorex combinatie een hele vakantie sleutelend in de ardennen heb doorgebracht.
de truimph was een tr7rv uit 1972 die ik eerst solo heb gereden en er in 1992 de velorex aan heb laten zetten.
met de triumph durfde ik niet buiten het werkgebied van de ANWB te komen.
die vakantie was de genadeslag, hij ging TEAB weg.
daarna heb ik dus de guzzi gekocht.
een 1000SP, nieuw gekocht in Utah (US)in 1983 en in 1990 in nederland gebracht.
de prijs was goed maar hij was tamelijk verwaarloosd.
de tupperware was eraf (wel erbij maar ik wilde het niet hebben).
de electra was in de loop der jaren aardig "gemodificeerd" geraakt.
er zat bijvoorbeeld een deurbel knop direct op de startmotor)
de lak was op zijn minst matig.
buddy stuk.
maar lopen als een traktor en trekken als een beer.
mechanisch was hij in heel behoorlijke staat en dat was voor mij het belangrijkste.
ik vond hem op marktplaats en hij stond in maastricht |(
de prijs hebben we via de mail rondgemaakt en hop op de trein naar maastricht.
toen ik ermee thuiskwam heb ik eerst een week plat op bed gelegen.
er zat een california stuur op.
de handvaten wezen vrij smal en recht naar achter als van een kruiwagen, voor mij was dat een volkomen foute houding, dat stuur ging er dus als eerste af.
vervolgens was de electra aan de beurt.
de hele rechter stuurschakelaar was leeg, vandaar die deurbel |(
dit heb ik ondervangen met een massaknopje op het stuur zoals je op een brommer vind, dat zit nog steeds zo.
een van de komende projecten is het plaatsen van honda schakelaars, als ik die dingen op de kop getikt heb.
 
Dit wordt mooi. :} :} :}
Kunnen de guzzi projecten gelijk op :9~
Beetje tegenhang naar het russisch geweld 8-)

O ik heb van de GL nog schakelaars aan het stuur zitten as je er wat aan heb laat maar effe weten. Het ding wordt in onderdelen verkocht. :Z
 
Dit wordt mooi. :} :} :}
Kunnen de guzzi projecten gelijk op :9~
Beetje tegenhang naar het russisch geweld 8-)

O ik heb van de GL nog schakelaars aan het stuur zitten as je er wat aan heb laat maar effe weten. Het ding wordt in onderdelen verkocht. :Z


heeft een gl geen schakelaars met honderd functies en een keuzemenu?
ik heb eigenlijk de schakelaars van een oud cb'tje in gedachten.
als de schakelaars van jouw gl alleen basis functies hebben heb ik wel interesse

edit/ ik probeer op het moment van triaatje een stel schakelaars te bemachtigen.
het gaat wat moeizaam maar als het niets word kom ik bij jou.
 
Laatst bewerkt:
Heb alles van de GL.

Het is de sleppert die naast m'n bak stond.

Weet nog niet of ik ook de 15" wielen en schommelvork weg doe

Opties:
of schommelvork ombouwen of EP platen monteren
of aanwezige 15"wielen gebruiken of guzzi wielen laten omspaken naar 15" velgen
Ben hier nog niet uit.
 
om bij de laatste modificatie te beginnen:
137847

zoals je ziet zit de linker bougiekabel met isolatieband en een ty-rapje vastgebonden.
dit was omdat de schroefdraad van de bobine afgebroken was.
ik heb een paar keer gehad dat onder het rijden spontaan de kabel uit de bobine viel, daar sta je weer te knutselen in de berm |(
de laatste keer was tijdens de kadijkerrun, gelukkig had nog tachtig motoren achter me zodat ik kon repareren en snel weer achteraansluiten.

ik moest om dat te repareren dus een nieuwe bobine kopen :(
omdat ik eigenlijk van plan ben om van auto-onderdelen een electronische ontsteking te bouwen ben ik aan het googelen geweest.
op sites waar ze dit soort ombouwen bespreken vervangen ze de originele bobines door andere exemplaren omdat de originele niet de hogere spanningen verdragen http://www.silent-hektik.com/page75.html
dit gecombineerd met de wetenschap dat met bmw's met electronische ontsteking ombouwd naar twinspark en daar kawasaki bobines voor gebruikt leidde bij mij tot de conclusie dat kawasaki dus hele goede bobines moest hebben.

daar komt bij dat deze bobines kleiner zijn dus makkelijk te plaatsen.
met honda bobines gaat het niet omdat deze ingegoten bougiekabels hebben.
japanners kunnen prima koperdraad wikkelen dus daar kan het niet aan liggen :z

het was even zoeken op ebay maar er was gelukkig iemand die een kawa 500 twinnetje gesloopt had (de meeste bobines hebben twee uitgangen voor viercylinders)
voor €20,- had ik dus een paar nieuwe bobines.
full

de modificatie bestond uit het maken van een rvs ophanging in de vorm van een H en een doorverbinddraadje omdat kawa in tegenstelling van marelli maar één + pool per bobine heeft en ik echt maar één aanvoerdraadje had.

als ik goed had opgelet en de + draad niet had afgekneld had het in een uurtje gefixed geweest *D
het mooie is dat nu ineens ook het slechte starten is verholpen :?
ik moest altijd eerst een klap op de startmotor geven om hem in te laten grijpen.
nu start hij gewoon als je het knopje indrukt.
ik denk dat de oude bobines een hoge weerstand hadden, maar het zou ook kunnen dat ik een hoop toch al slechte bedrading na de brand heb weggeknipt en daardoor amperes heb bevrijd.
voorlopig neem ik mijn hamertje nog mee maar het lijkt alsof ik de startmotor deze winter kan laten zitten O-)
 
Laatst bewerkt:
Mooi topic halflive


en mooi gedaan met die bobines :}

Als dat de komende tijd goed blijft werken bij jou, dan ga ik het je waarschijnlijk nadoen :) mijn bobines zijn ook aan vervanging toe .....
 
En ik kom binnenkort met mijn GL Verhaal ;(

Niet treuren zal allemaal goe kom O-)
Alleen de berg ellende en kosten heeft mij doen besluiten iets anders te kopen en toevallig liep ik tegen deze sleppert an tegen een onwaarschijnlijk leuke prijs.
Al had het geen sleppert geworden dan nog had ik hem gekocht. :9~
Maar gezien de ellende (lees kosten) ben ik met de Gl gestopt en heb me een andere sleppert naast de bak gezocht. '(

Maar zie graag "Het Bachus GL project" tegemoet :)
 
.
toen ik ermee thuiskwam heb ik eerst een week plat op bed gelegen.
er zat een california stuur op.
de handvaten wezen vrij smal en recht naar achter als van een kruiwagen, voor mij was dat een volkomen foute houding, dat stuur ging er dus als eerste af.

Wat was er mis met dat stuur; is het omdat je gaat zijspanrijden dat je dit stuur verwijderd hebt?? Het rijdt toch erg ontspannen en comfortabel, zeker in combinatie met treeplanken, valbeugels (alternatieve voetsteunen), en windscherm. Jou associatie met een kruiwagen is bijna heiligschennis, en je weet hoe gevoelig dat ligt tegenwoordig....(triest, wat?).
Ben benieuwd met welk stuur je nu rijd.
 
het mooie is dat nu ineens ook het slechte starten is verholpen :?
ik moest altijd eerst een klap op de startmotor geven om hem in te laten grijpen.
nu start hij gewoon als je het knopje indrukt.
ik denk dat de oude bobines een hoge weerstand hadden, maar het zou ook kunnen dat ik een hoop toch al slechte bedrading na de brand heb weggeknipt en daardoor amperes heb bevrijd.
voorlopig neem ik mijn hamertje nog mee maar het lijkt alsof ik de startmotor deze winter kan laten zitten O-)
godver dat heb ik ook! En daarbij begon de BMW gisteren ook nog eens te sputteren onderweg. Denk dat ik mijn bobientjes ook maar eens moet gaan controleren, en in ieder geval de bedrading maar weer eens onder handen neem.

Bedankt voor de tip, ik wist even niet meer waar te zoeken :} :}


:P nu zit ik jouw guzzi-topic te vervuilen 8-) .
 
dit was omdat de schroefdraad van de bobine afgebroken was.
ik heb een paar keer gehad dat onder het rijden spontaan de kabel uit de bobine viel, daar sta je weer te knutselen in de berm |(
de laatste keer was tijdens de kadijkerrun, gelukkig had nog tachtig motoren achter me zodat ik kon repareren en snel weer achteraansluiten.

Allez, Halflive, was jij dat, nu heb ik alweer een gezicht bij een nickname.
Met het zijspanwiel bijna in de sloot om flink ruimte te maken voor die 80 man achter je
Dus als 'k het goed heb waren er 3 MF zijspannen in purmerend ?
 
denk wel meer hoor, ikke was daar (zwarte guzbak), halflife heb ik gezien en gesproken, Rob Teffer (BMW) heb ik gezien en in het Kadijker topic kun je zien dat ook een aantal "russen" heeft meegedaan.
 
tsja.... eigelijk uhmm....
nou ja, ik zal gewoon eerlijk zijn; ik vindt mijn spannetje gewoon een stuk strakker zonder allerlei stickers
 
dit heb ik een maandje terug al gedaan omdat tijdens het BOT plotseling mijn richtingaanwijzers dienst weigerden.
het blijkt dat de firma guzzi het idee had dat de nieuwe norm voor richtingaanwijzers 18 watt zou gaan worden :?
dit dachten de dames en heren uit mandello wel aan te gaan sturen met een onderbrekertje op basis van een soort bi-metaaltje.
ik heb dat dingetje opengepeld en links op de foto geplaatst.
de preciese werking ontgaat mij en ik kan het ook niet meer proberen omdat hij de pijp aan maarten gegeven heeft.
full

inmiddels zijn alle richtingaanwijzers op mijn guzzi namelijk 21 watt net zoals in de rest van de wereld.
dat was dus ook de reden dat het bi-metaaltje het begaf.
het geluk wou dat ik nog een echt relais had liggen dat ik ooit uit een bmw gewisseld had.
dit is een standaard hella relais dat bijna op elke straathoek te koop is.
in tegenstelling tot de guzzi oplossing heeft dit relais een massa aansluiting nodig en dit draadje aanleggen is de grootste opgave.
(mijn "nieuwe" relais had ook nog een soldeerbreukje, daar heb ik wel behoorlijk op gevloekt) |(
ik heb hem op dezelfde ophanging gemaakt als origineel, niet zo mooi vind ik maar voorlopig voldoet het.
nu hoor je het relais ook echt schakelen, dat geeft mij toch ook wel een genoegelijk gevoel, altijd prettig dat je merkt dat het werkt
 
dit heb ik een maandje terug al gedaan omdat tijdens het BOT plotseling mijn richtingaanwijzers dienst weigerden.
het blijkt dat de firma guzzi het idee had dat de nieuwe norm voor richtingaanwijzers 18 watt zou gaan worden :?
Volgens mij hebben ze dat in japan ook een tijd lang gedacht. ;) (mijn ceebeetje was ook voor 18volt lampies ge-designed)

Dat ouwe relais van je werkt op basis van warmte ontwikkeling door elektrische stroom, die een bimetaaltje om laat buigen. Stroom valt weg, bimetaaltje koelt af en buigt terug. Opnieuw contact en warmte en enzovoort... Ik heb er welles op de camping in Italie zo'n geval zitten fixen en weer later in Luxemburg nog es. :z
 
het was de bedoeling om rond deze tijd mijn voorwiel te gaan modificeren naar 15"
helaas heb ik nog geen eende of smart velg op de kop getikt.
ook het kroonplatenproject ligt even stil omdat ik nog geen pijp van 35 mm heb, dat schijnt toch niet zo'n gewone handelsmaat te zijn B|
toch bedankt voor het wegjagen van oma, beide projecten moeten voor het voorjaar toch wel vorm krijgen *D
 
zal wel effe beneden kijken voor je, mischien dat er nog ergens een ouwe vorkpoot rondslingert.
Op zolder heb ik zoiezo nog delen van de oude vork van mijn eigen SP, maar die is 3mm dikker, die kun je dus alleen gebruiken als je bereidt bent om de kroonplaten uit te boren..........
 
het was de bedoeling om rond deze tijd mijn voorwiel te gaan modificeren naar 15"
helaas heb ik nog geen eende of smart velg op de kop getikt.
ook het kroonplatenproject ligt even stil omdat ik nog geen pijp van 35 mm heb, dat schijnt toch niet zo'n gewone handelsmaat te zijn B|
toch bedankt voor het wegjagen van oma, beide projecten moeten voor het voorjaar toch wel vorm krijgen *D

as je wil kan ik ze wel ff draaien, mot morgen dan ff kijken of ikke juiste pijp heb om van 40 naar 35 te draaiien en nog voldoende wanddikte over te houden (min. 6 mm.)
Wel ff lengte op geven
 
as je wil kan ik ze wel ff draaien, mot morgen dan ff kijken of ikke juiste pijp heb om van 40 naar 35 te draaiien en nog voldoende wanddikte over te houden (min. 6 mm.)
Wel ff lengte op geven


nou, dat zou ik wel kunnen waardeerderen, vriend *D
op mijn werk hebben we zukke dikwandige pijp niet B|
de lengte die ik tenminste nodig heb is 240 mm maar 250 is mooier, dan kan ik aan weerszijden een halve centimeter laten doorstekeren.
ik vind 6 mm wand op een diameter van 35 wel heel veul.
dan zit er nog maar een gat in van 23 mm.
ik was zelf op zoek naar ongeveer 3 á 4 mm.
mijn eerste plan was oude vorkpoten bij de motorboer uit de ijzerbak halen.
helaas heb ik zulke betrouwbare motoren dat ik daar al een half jaar niet meer geweest ben 8-)
roep maar als je wat hebt dan kom ik het wel bij je ophalen (je woont toch niet vlak bij moturist :X ).
het hoeft niet voor niets, ik neem graag wat te drinken voor jou of el presidente mee.

@ 3wheel, bedankt voor het aanbod maar ik ben er niet echt happig op het ruimen van mijn kroonplaten.
je verliest weliswaar maar een paar milimeter in diameter maar een hoop in omtrek.
ik vergelijk het met het wel bekende verhaal van het afdraaien van wielassen van zijspannen, dat breekt ook.
ook word de "strop" om de vorkpoot erg dun.
 
Terug
Bovenaan Onderaan