The curse gets worse; bijna gecrashed vanavond

Status
Niet open voor verdere reacties.

Johan

MF veteraan
17 jan 2002
2.852
1
Vanavond op mijn favoriete circuit, lange bocht naar links, daarna een iets kortere naar rechts.

Aan het begin van de lange naar links zag ik al dat vanaf de andere kant een busje kwam. Beetje calculeren, moet lukken om netjes op mijn eigen helft te blijven dus "gewoon" met +/- 80 km/uur de bocht in.

Ter hoogte van het busje kwam ik erachter dat die bus toch wel erg dicht tegen de streep reed.
Kijk je ff richting berm en voor je het weet rijdt je IN de berm...
Bekende verhaal van waar je naar kijkt daar rijdt je naartoe.. :(
Ik had geluk dat de berm vrij stevig was, heb nog even bang naar de sloot gekeken die een meter verderop lag maar gelukkig bleef ik in de berm doorstuiteren totdat mijn snelheid weer een beetje normaal was en zo weer teruggekeerd naar de weg.

Dit doet me een beetje denken aan de crash van Twisted Paul, gelukkig liep het bij mij wel goed af :}

[edit]
Situatie schets erbij ;)
Vanaf het begin van de pijl zag ik zo'n beetje het busje rijden dat zich ongeveer bij de pijlpunt bevond.
Op het kaartje reed ik dus van rechts naar links
[/edit]

misc.php
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je kan ook een klein beetje uitwijken natuurlijk.

Maar wel blij zeker dat alles nog heel is.
 
Heb nog niet heel veel ervaring maar heb de laatste weken wel 1 ding geleerd. KIJKEN.

Ik ben daar echt in aan het oefenen, kijkgedrag, dus kijken naar het punt waar je heenwilt. Werkt echt perfect, je rijdt er gelijk stukken beter door. :)
 
Heb nog niet heel veel ervaring maar heb de laatste weken wel 1 ding geleerd. KIJKEN.

Ik ben daar echt in aan het oefenen, kijkgedrag, dus kijken naar het punt waar je heenwilt. Werkt echt perfect, je rijdt er gelijk stukken beter door. :)

Dat klopt wel ja... maar dan moet je wel veel vertrouwen in die weg hebben... Dus niet dat er scheuren en rare hobbels in zitten of troep op ligt.
 
Je kan ook een klein beetje uitwijken natuurlijk.

Maar wel blij zeker dat alles nog heel is.

Vertel mij wat, ik rijdt nu een paar jaar, niet superveel ervaring, +/- 20.000/25.000 km, nooit zoiets meegemaakt.

Toch vreemd dat het zo snel gebeurde, weg was vrij smal maar zoals ik al zei, ik zag hem al voorat ik aan de (lange) bocht begon |( Anticiperen is the word.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ook ik heb nog niet zo veel ervaring 5000 km.

Maar heb al wel een ding geleerd (het is nl. bijna een keer is gegaan |( ). Vooral niet gaan remmen in de bocht of uitwijk situatie.
 
Ik weet niet wat de automobilisten vandaag hadden, maar tijdens het inhalen van een busje kreeg de bestuurder het fijne idee om ook in te gaan halen... Man wat was ik pissig. Toen nog 2 auto's op de snelweg die vlak voor mij besluiten om te komen, en nog een auto die denkt dat motoren van rechts geen voorrang hebben.. :(

Het was mijn dag ook niet, maar heb hem wel overeind gehouden.
 
Gelukkig zijn jullie dus niet onderuit gegaan :} , maar hebben we d'r allemaal weer een herinnering aan overgehouden hoe belangrijk die kijktechniek, juist als het net ff fout gaat, is.
 
Dat klopt wel ja... maar dan moet je wel veel vertrouwen in die weg hebben... Dus niet dat er scheuren en rare hobbels in zitten of troep op ligt.
Precies. Ik oefen de laatste tijd ook wat meer op het doorkijken van een bocht, dus kijken waar ik naar toe wil gaan i.p.v. waar het gevaar is. Ondertussen kijk ik af en toe snel even na de weg direct voor me, om het wegdek als het ware te "scannen" op oneffenheden, gaten, e.d.
 
Gelukkig is alles goed gegaan!

Op vrijdag 05 april 2002 00:56 schreef Rene de Maaijer het volgende:
Maar heb al wel een ding geleerd (het is nl. bijna een keer is gegaan |( ). Vooral niet gaan remmen in de bocht of uitwijk situatie.
Gaan we weer! ;)
Je kan dus WEL remmen in een bocht als je maar weet wat je wel en wat je niet moet doen.
 
Gelukkig is alles goed gegaan!Gaan we weer! ;)
Je kan dus WEL remmen in een bocht als je maar weet wat je wel en wat je niet moet doen.

Inderdaad. Ik heb de zaak al meerdere malen uit de berm / overeind kunnen houden door bij te remmen in een bocht. Dus niet vooledig in de ankers, maar net ff de snelheid die d'r teveel in zit d'r uit halen. Lukt dit niet, dan kan het vast nog nét iets platter...hoop ik ;)
 
Je kan dus WEL remmen in een bocht als je maar weet wat je wel en wat je niet moet doen.
Klopt alleen je remweg kan veeeel groter worden. Als je tegen de 'schuifgrens' aan door de bocht gaat kun je nagenoeg niet remmen. Als je op 50% zit (ofwel: wat je band betreft zou je 2 keer zo hard door die bocht mogen), dan heb je een dubbele remweg.

Ik schat in dat de meesten die aan echt stevig bochtenwerk doen op 75% zitten, dus een 4 keer zo lange remweg dan bij rechtdoor.

Wat je ook eens zou moeten proberen (goed ter voorkoming van gevoel van schijnveiligheid):
Terwijl je zo'n bocht aan 't nemen bent en naar het verse punt in de bocht aan 't kijken bent, jezelf het volgende afvragen. 'Wat nou als net voorbij dat punt de hele weg geblokkeerd is? Sta'k dan op tijd stil?'
Dat is nl. wel het schoolvoorbeeld van ernstige ongevallen op 80wegen. Dan kun je wel roepen 'k#ttractor', maar die boer moet met zijn apparaat ook af en toe z'n erf op. En dan moet ie wel eens wachten op een tegenligger.

Zo, deze overbezorgde moraalridder is z'n ei weer kwijt. ;)
 
Curse? kan je wel zeggen, gister bijna op een auto geklapt. Stoplicht was al tijdje op groen, ik kom aanrijden, geeef nog wat gas bij, zie ik dat de hele rij stil staat (de achterste mongool geeft oook niet ff met remlicht aan dat de boel stil staat), staat er vooraan een of andere allochtoon in een verrotte ford escort die niet goed startte ofzo of afgeslagen was. Kon niet meer remmen, dus met een beste snelheid links de auto's inhalen tusssen andere auto's door.. ging NET goed.. damn close! :(
Anders lag ik nu zeker te weten in het ziekenhuis.
 
Heb nog niet heel veel ervaring maar heb de laatste weken wel 1 ding geleerd. KIJKEN.

Ik ben daar echt in aan het oefenen, kijkgedrag, dus kijken naar het punt waar je heenwilt. Werkt echt perfect, je rijdt er gelijk stukken beter door. :)

Dat is inderdaad zo, ik ben er zelf ook op aan het oefenen. Als het spannend wordt en je komt in de buurt van een sloot / berm of wat dan ook dan moet je jezelf ook wel echt dwingen om naar het punt waar jij heen wilt. :)
 
Op vrijdag 05 april 2002 08:44 schreef JK het volgende:
Curse? kan je wel zeggen, gister bijna op een auto geklapt. Stoplicht was al tijdje op groen, ik kom aanrijden, geef nog wat gas bij, zie ik dat de hele rij stil staat (de achterste mongool geeft oook niet ff met remlicht aan dat de boel stil staat),
Anticiperen heet dat geloof ik...
 
Op vrijdag 05 april 2002 09:09 schreef The Saint het volgende:Woon jij in de grote stad? Nee zeker, (cencuur, anders krijg ik gelijk een Pim stempel )
[ter verduidelijking voor de lieve kijkbuiskindjes mode]
Te laat met je sensuur ik had em al gelezen en toen ik ging reageren had je intussen je sensuur.
[/ter verduidelijking voor de lieve kijkbuiskindjes mode]

Ken je Helmond? Daar heppik ooit 27jaar gewoond. Maar heppie die kloon-smiley soms nie gezien :?
 
no match biger
Ik denk,dat als je niet goed op let, je eigen
elke dag wel strak kunt rijden.
Gisteren voor de zoveelste keer mee gemaakt,
eikel in een bus ziet me aan komen en denkt
ach ja laat hem er maar voor gooien en dan trap
ie knus een keer op zijn rem(zo van o nee ik
haal het toch niet |( |( |( )rot mechochel.
En mooiste is dan,dat ze je nog zo verontwaardig
aan kijken van,kun je niet uitkijken of zo.
debielen :j
 
Op vrijdag 05 april 2002 00:01 schreef bzn het volgende:
Bekende verhaal van waar je naar kijkt daar rijdt je naartoe.. :(
heb nog even bang naar de sloot gekeken die een meter verderop lag
Handig om dan naar de sloot te gaan kijken ;)

Maar mazel dat alles goed is gegaan
 
Kleine opmerking.. dat curse/vloek whatever gedoe..
Doe effe realtisch en kap daarmee. Is voor iedereen beter als je de echte schuldige aanwijst denk'k. Namelijk jezelf en je onervarenheid.
Dat hier wat meer mensen de fout ingaan lijkt me voornamelijk omdat hier net veel jongen beginnende jongens (en meisjes) of ouwe rotten die gek zijn zitten. Logisch dat er wat vaker iets gebeurd.
 
Kleine opmerking.. dat curse/vloek whatever gedoe..
Doe effe realtisch en kap daarmee. Is voor iedereen beter als je de echte schuldige aanwijst denk'k. Namelijk jezelf en je onervarenheid.
Dat hier wat meer mensen de fout ingaan lijkt me voornamelijk omdat hier net veel jongen beginnende jongens (en meisjes) of ouwe rotten die gek zijn zitten. Logisch dat er wat vaker iets gebeurd.

erm... ok, Ik weet ook echt wel dat ik de bermverkennning aan mijzelf heb te danken en niet aan een busje dat tegen (en dus niet over) de streep aan reedt.
Ik had gewoon wat minder hard door de bocht moeten gaan of niet moeten "schrikken" en mijn lijn vasthouden.

Wat betreft "de" vloek, ik zie het probleem niet zo. Misschien was het bij mijn verhaal niet van toepassing maar als er bijna iedere week iemand onderuit gaat zou je toch bijna gaan denken aan een vloek. ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat betreft "de" vloek, ik zie het probleem niet zo. Misschien was het bij mijn verhaal niet van toepassing maar als er bijna iedere week iemand onderuit gaat zou je toch bijna gaan denken aan een vloek. ;)
Ik zie een ander verband: iedereen die onderuit is gegaan zat op een motor met... TWEE WIELEN!!

Dat is de vloek, misschien!?

})

(m.a.w... er is geen vloek/curse/whatever)
 
Laatst bewerkt:
Klopt, je kunt remmen. Maar ik heb zelf gemerkt dat het dan erg veel moeite kost(stuur naar beneden drukken) om de motor in de bocht te houden. Daarom kun je in veel gevallen beter kijken waar je naar toe wilt en met een trekkende motor door blijven sturen. Dan blijkt meestal dat je de bocht nog korter en harder door kunt dan je al dacht. Maar dit verhaal werkt alleen als je nog niet op de grens aan het rijden bent.

Edit: De bocht inremmen is namelijk heel wat anders dan in de bocht remmen. Bij het inremmen van de bocht stuur je de motor pas echt in als de rem losgelaten is en de motor weer stabiel is.

Bij het in de bocht remmen verstoor je de balans van de motor waardoor je je lijn moet verleggen en vaak opnieuw in moet sturen.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan