The Long Way Up, and Down. Reisverslag

Kees Den Haag

MF veteraan
28 apr 2005
4.909
110
Den Haag
logo.gif

In tegenstelling tot mijn vorige (foto)reisverslagen heb ik nu het voornemen om deze tijdens de reis bij te houden. Leuk voor de thuisblijvers, en misschien heb ik nog wat tips hier op het forum nodig gedurende de reis.

Route
De route loopt door Duitsland, Denemarken, Zweden, Noorwegen, Finland, Estland, Letland, Lithouwen en Polen. Waarbij we diverse interessante hoofdsteden zullen aandoen: Kopenhagen, Stockholm, Helsinki, Tallinn, Riga, Warschau en Berlijn. Volgens de planning komt dat uit op ongeveer 8750 km. Maar ik ben bang dat die extra 250km er ook nog wel bij zullen komen.
Routekaart.jpg


Wanneer
We vertrekken op zondag 4 juli 2010. De reis zal ongeveer 40 dagen in beslag nemen. (We zijn enigzins flexibel, een paar dagen langer of korter door omstandigheden is gelukkig geen probleem) Op een paar lange snelwegdagen na rijden we gemiddeld 250 á 300km per dag. Na 2 of 3 rij-dagen maken we een dag geen of nauwelijks kilometers. Deze dagen gebruiken we om de highlights van de diverse hoofdsteden die we aan doen te bekijken. En uiteraard is het programma aangepast en zijn diverse pretparken, musea en andere attracties opgenomen om het ook interessant te houden voor een 11-jarige.

Verblijf
De bedoeling is om zoveel mogelijk in hostels (jeugdherbergen) te verblijven. Ruimte voor kampeerspullen hebben we niet en bovendien is het vaak erg gezellig in hostels. Tevens kunnen we in Senja, Noorwegen en Duitsland een aantal dagen bij kennissen verblijven. (Dat drukt de kosten een beetje) De routes lopen dus meestal van hostel naar hostel, en soms een enkele cabin. De overnachtingsmogelijkheden zijn als waypoint opgenomen in het navigatiesysteem. (Zumo 500) Dus indien (weers)omstandigheden het vereisen kunnen we onze plannen aanpassen.

Wie en met wat
Ik rij samen met mijn zoon (11 jaar) op een Yamaha XJ900 S Diversion. (130K op de teller) Voorzien van navigatie en intercom. Na een schitterende vakantie in Noorwegen vorig jaar heb ik er vertrouwen in dat we een schitterende vakantie tegemoet gaan. (zie: Fotoverslag Noorwegen 2009)
wie.jpg


Google Earth
De route is te bekijken via Google Earth: Klik hier: http://www.xs4all.nl/~inetdni/motorvakantie2010/route.kml
Ik zal ook regelmatig proberen een tracklog te uploaden.

Tracklog:
http://www.holidayinternational.nl/tst/tracklog.kml

En niet onbelangrijk de MP3 playlist:
http://www.xs4all.nl/~inetdni/motorvakantie2010/playlist.xls

MapSource route:
http://www.xs4all.nl/~inetdni/motorvakantie2010/The-Long-Way-Up.gdb
 
Laatst bewerkt:
Deel 1.

Dag 01 – zondag 4 juli 2010. Hamburg (550km)
Vandaag eindelijk vertrokken. Lang naar uitgekeken en veel tijd in de voorbereidingen gestopt. Onderhoud aan de motor en heel wat avondjes achter Google Earth.

Het is altijd even wennen om te rijden met zoveel extra gewicht. Maar het went gelukkig snel. Via Flevoland naar Friesland gereden in het zonnetje. Op de boerderij van een collega een bakkie gedaan. In Groningen op de Grote Markt met alweer een collega een hapje gegeten. Daarna door naar Hamburg over de Duitse Autobahn. Snelwegritjes zijn eigenlijk nooit leuk en meer een noodzakelijk kwaad om ergens te kunnen komen. Maar het zo nu en dan effe lekker kunnen gassen maakt het wel wat beter. Maar bij de pomp wordt wel duidelijk dat het verbruik aan de hoge kant is. Helaas veel 80km/u stukken i.v.m. wegwerkzaamheden. Maar met een lekker zonnetje en een zooi MP3’s op helmspeakers goed te doen.

In de volle zon met motorkleding aan is zwaar. Zoals twee maal brug in Friesland waarvan één wel 15 minuten open bleef staan… Best gezellig met de andere motorrijders die uiteraard ook vooraan willen staan. Meestal wil je dan wel effe wat uittrekken want je temperatuur loopt snel op zonder rijwind en met de hitte die de auto’s en de motoren afgeven. Maar zodra de brug weer dicht gaat moet je wel effe opschieten. Want je wil niet midden op de snelweg een 11-jarige in zijn motorpak moeten hijsen als het verkeer weer op gang begint te komen. Maar Alex houdt zich prima en weet dat ‘ie snel moet zijn en ook niet onverwacht op de motor moet springen. Want met al dat gewicht ligt ‘ie zo op zijn kant als je het effe niet verwacht.

De overnachting in het Hostel Backpackers St. Pauli. Een gezellig hostel in het centrum van Hamburg. Met al de graffiti op de muren hier lijkt het hier wel een ghetto. Maar het tegendeel is waar. Veel rugzaktoeristen en studenten die de laatste ontwikkelingen van Der Manschaft bespreken in deze wijk. Een wandeling door de stad met een ijsje en een grijns van oor tot oor is het gevolg. Hij heeft het duidelijk naar zijn zin. Een kamer voor ons zelf gelukkig en de eerste dag zit er al weer op.
sheet001_resize.jpg


Dag 02 – maandag 5 juli 2010. Kopenhagen (550km)
Lekker ontbeten in het hostel en daarna nog even door Hamburg gereden. De bedoeling was om over de Köhlbrandbrücke (brug) te rijden. Die was echter lastig te vinden. We belanden dan ook in een lange file voor de Elbetunnel. Toen het verkeer weer op gang kwam bleef er een auto op de meest linker baan staan. De bestuurder lag met zijn mond open te slapen (of ernstiger…). Dat kon niet lang goed gegaan zijn. Ik hoop dat hij op tijd wakker is geworden.

De rit naar Kopenhagen was weinig spectaculair. Lekker kunnen doorrijden in Duitsland en in Denemarken maar wat gas terug genomen. De brug die de twee Deense eilanden aan elkaar verbind was uiteraard wel spectaculair. Vorig jaar er onderdoor gevaren en vandaag er overheen gereden. Het dreigde te gaan regenen maar gelukkig bleef het toch droog. In de verte was een begin van een windshoos te zien op zee.
Het eerste hostel was helaas vol, maar de tweede had gelukkig plek voor ons. Het is een enorm hostel met wel 15 verdiepingen. Erg druk, maar alles is er wel okay. Alvast met andere Nederlanders afgesproken om de wedstrijd te kijken in een Nederlands café.
sheet002_resize.jpg


Het eerste hostel was helaas vol, maar de tweede had gelukkig plek voor ons. Het is een enorm hostel met wel 15 verdiepingen. Erg druk, maar alles is er wel okay. Alvast met andere Nederlanders afgesproken om de wedstrijd te kijken in een Nederlands café.

Dag 03 – dinsdag 6 juli 2010 (Kopenhagen)
Bij het hostel twee Australiërs gesproken die net van de Noordkaap af kwamen en er bij elkaar al een halve wereldreis op hadden zitten. Zie de foto linksboven. Die adviseerde warme kleding aan te trekken. Die hebben we gelukkig bij ons. Ook nog een aantal andere motorrijders tegengekomen. Bijna allemaal met bestemming Noordkaap. Het zal druk worden. Kopenhagen heeft een goede sfeer, maar is niet heel bijzonder. En het beroemde beeldje met de zeemeermin is met vakantie naar Shanghai. 

sheet003_resize.jpg

Het pretpark Tivoli. Want het is vandaag een rustdag. Echt rustig was het niet…. Maar hij heeft het naar zijn zin gehad. Het weer werd echter pas beter in de middag. Nu klaar maken om met andere Nederlanders de WK wedstrijd te gaan bekijken.

sheet004_resize.jpg


De wedstrijd gekeken in “The Globe”. Een Ierse bar die volledig overgenomen is door de oranje fans. Van die de meeste hier wonen en een enkele verdwaalde toerist. Dus mocht je op 11 juli in Kopenhagen zijn, dan is dit the place to be. Zorg dat je er op tijd bent want ook vandaag kon niet iedereen naar binnen.
sheet005_resize.jpg


Dag 04 – woensdag 7 juli 2010 (Kopenhagen naar Stockholm)
De planning was om de veerboot te pakken om naar Zweden te varen. Dit om het aantal rij kilometers beperkt te houden tot ongeveer 630. Maar omdat het vinkje “Veerboten vermijden” aan stond zijn we verkeerd gereden en voor we het wisten reden we in een lange tunnel en direct daarna over een lange brug naar Zweden. Geen ramp gelukkig, maar wel weer extra kilometers. En dit zou al de langste rit van de gehele reis worden. Ik heb daarom een tourstukje van de geplande route moeten laten vallen. Zo konden we de schade beperkt houden.

Een lange maar toch wel een mooie rit. Het eerste stuk was er niemand die over de maximum snelheid ging. Dat vind ik altijd een beetje verdacht en heb maar rustig aan gedaan. Later op de stille rustige stukken hebben we sneller kunnen rijden. Uitstekende wegen met weinig verkeer. Het landschap werd steeds glooiender met mooie bochten die op snelheid te nemen waren. Het weer werd later op de dag beter, bij het begin was het wel zonnig maar niet echt warm. Nog een keer de snelweg naar de verkeerde richting genomen. Dan kan je in Zweden soms wel 15 kilometer moeten rijden tot de volgende afslag en dan moet je ook weer 15km terug… Onderweg stond er een soort van Rijkswaterstaat auto op de vluchtstrook met een oranje lamp te knipperen. Geen oranje fan. Op de meest linker baan was een hert aangereden en dat lag nu in stukken op de weg. Gelukkig had ik direct de snelheid er uit gehaald en kon ik gemakkelijk de overblijfselen ontwijken.

Veel gestopt en veel andere motorrijders ontmoet. Het meest bijzondere was toch wel een Italiaans stel op een BMW 1200GS die ook zwaar bepakt waren. En die hadden ook nog eens een hond mee genomen in een speciale tas! Nu wil Alex volgende keer de kat meenemen.

Onderweg is altijd wel wat leuks te zien. Een snoepwinkel in de vorm van een vliegtuig. Alex vermaakt zich sowieso wel, bijvoorbeeld met van een grasheuvel af rollen. Veel kilometers gemaakt en toch een leuke dag. Bij aankomst was het geplande hostel vol. Omdat het al later was dan verwacht ben ik direct doorgereden naar het dichtstbijzijnde. Dat hostel was wel gezellig en relatief goedkoop, maar de accommodatie was klote. Kleine kamers met 2 stappelbedden, afgesloten door een gordijn. Alex heeft dan ook slecht geslapen. Ik zelf slaap eigenlijk overal wel… Veel gereisd en dan mag je niet kieskeurig zijn.
sheet006_resize.jpg


Dag 05 – donderdag 8 juli 2010 (Stockholm)
Vandaag een rustdag en zouden we geen kilometers maken. Maar aangezien het hostel niet best was had ik besloten om in de ochtend direct maar naar het onderstaande hostel te rijden. Dan konden we daar opfrissen en alle bagage achterlaten om te touren door Stockholm. Dit lag echter wel 35km buiten de stad.

Jumbo hostel is een heel bijzonder hostel. Het bestaat uit een omgebouwde Boeing 747 die nu als hostel dient en vlak naast de taxibaan van de luchthaven staat. Iedere paar minuten vertrekt er wel een kist, maar daar is in het vliegtuig niks van te horen. Het is helaas wel wat duurder maar dat moet maar een keertje.
sheet007_resize.jpg


Daarna naar het oude centrum gereden van Stockholm. Schitterend weer gelukkig en de topkoffer was leeg zodat we daarin de jassen kwijt konden. De helmen maken we vast aan een haakje onder het zadel zodat die ook veilig kunnen hangen. Het oude centrum is erg gezellig. Veel smalle straatjes met kleine winkeltjes voor toeristen. We hebben er dan ook heerlijk kunnen wandelen. De middelste straatmuzikant is een Nederlandse jongen die we ontmoet hebben in het hostel. Hij is al twee jaar aan het reizen. Azië en Australië, en nu in Scandinavië. Aan zijn vrienden in Nederland had hij beloofd om alleen terug te keren als Nederland in de finale zou komen. Hij heeft inmiddels een lift geregeld en is op weg naar huis!
sheet008_resize.jpg


Daarna even de jachthaven en het gebied er omheen bekeken.
sheet009_resize.jpg


Toen nog wat sportieve activiteiten…
sheet010_resize.jpg


Schijn bedriegd…
sheet011_resize.jpg


Ik denk dat we zo onderhand een goede impressie hebben van Stockholm. Een leuke en gezellige stad. Maar het weer was dan ook perfect. We hebben lekker door het centrum gewandeld.
sheet012_resize.jpg


Daarna zijn we nog even naar een park geweest. Daar lopen overal schapen los. Grappige beesten.
sheet013_resize.jpg


Dag 06 – donderdag 8 juli 2010 (Stockholm - Sundsvall)
Vandaag hebben een hele relaxte dag gehad. Slechts 352 gereden. Heel veel keer gestopt. Ook omdat het erg warm was. Bij rijden is het allemaal geen probleem. Maar bij het stilstaan direct alles uit. De onderstaande foto’s zijn van Alex. De mooie 2x tweebaanswegen veranderen al in tweebaanswegen in beide richtingen. Maar met zo weinig verkeer is dat geen probleem. En het is niet alleen maar rechtdoor, bochten zijn veeeel leuker.
sheet014_resize.jpg



Bij dorpjes gestopt en iedereen keer genoeg gedronken en gegeten. Alex heeft nog even gezwommen om af te koelen. Steentjes op het water laten stuiteren. Hij vermaakt zich altijd prima tijdens de stops. Lekker Thais gegeten en de rit van vandaag zat er snel op.
sheet015_resize.jpg


Aangekomen bij het hostel in Sundvall blijkt er om de hoek een muziekfestival te zijn. Het hostel zit propvol met jeugd die naar het festival gaan. Erg gezellig! Mensen die dansen in het park, en de nodige show motoren en oldtimers die bij een dergelijk festival horen. Het wordt inmiddels nauwelijks meer donker.
sheet016_resize.jpg


sheet017_resize.jpg
 
Laatst bewerkt:
Deel 2.

sheet018_resize.jpg


We kwamen vandaag wat laat op gang. Het was lawaaiig in het hostel en doordat het nauwelijks donker werd ging Alex ook pas laat slapen. We hadden een 400km etappe op de planning staan. Daar heb ik al snel een 300km dag van gemaakt. Er lagen zat alternatieve hostels op de route. We hebben dan geen rustdag morgen, maar een 171km dagje waarbij we langs een waterval komen.

Veel gestopt zodat Alex even zijn energie kwijt kan. Van heuvels afrollen of steentjes op een boom mikken. We hebben de grootste lol. Zo nu en dan een drankje en wat eten. Het eerste gedeelte was weer erg warm. Maar binnen een kwartier werd het ineens erg donker en dreigend. De temperatuur zakte enorm. Snel doorgereden om de buien voor te zijn. Dat lukte niet helemaal, maar meer dan een paar spetters hebben we niet gevangen. We hebben het beide wel even koud gehad.
sheet019_resize.jpg


Nee, we hebben geen verkeerde afslag genomen… Deze tempel staat echt in Zweden. Een aantal jaren geleden gebouwd als eerbetoon aan de Thaise koning die 100 jaar geleden een bezoek gebracht heeft aan dit gebied. Nog even zitten praten met Thais die er op bezoek waren.
sheet020_resize.jpg



De wegen zijn hier wel wat minder. De eerste 12 kilometer was off-road doordat er gewerkt werd aan de weg. De weg bestond uit grind. Dat was niet fijn en duurde lang, maar het ging uiteindelijk allemaal prima. Later was er weer asfalt maar wel met flinke scheuren en bulten zo nu en dan. De natuur in dit gebied is prachtig en is veel ruiger dan gisteren. Soms kom je wel 40 a 50 kilometer geen bebouwing tegen maar louter bos.
sheet021_resize.jpg


Kyrktåsjö Hostel. Wij slapen in het bijgebouwtje, maar met uitstekende faciliteiten. Bovendien 50% goedkoper dan gisteren in Sundsvall. Gelegen direct aan het meer in een oog verblindende omgeving. Alleen aan die muggen ga je je wel ergeren. Maar dat schijnt in Finland nog erger te worden. En er is een breedbeeld TV voor ons!
sheet022_resize.jpg


Dag 08 – zondag 11 juli 2010 (Kyrktåsjö)
Vandaag blijven we in het zelfde hostel zodat we zeker weten dat we op tijd voor de buis zitten. We delen de cabin met een Zweeds echtpaar die ook voetbal willen kijken. Om Alex met zijn Wesley Snijder shirt te pesten trok de man een Spaans shirt aan.

We hebben vandaag wat boodschappen gedaan en zijn de berg op gereden. Bij een ski resort even wat gedronken. Door de prachtige bossen gelopen, en Alex kon zich even uitleven bij het meer. Met stenen spelen en een vuurtje maken. Een dagje zonder de zware zijkoffers rijden is een genot.
sheet023_resize.jpg


’s Middag zijn we bij een struisvogelfokkerij geweest. De eigenaresse zag ons foto’s maken en riep ons naar binnen. Ze heeft ons van alles laten zien. Indrukwekkende vogels die bijna net zo groot zijn als mensen. Het zijn niet bijzonder snuggere vogels. Door de kleine kop hebben ze niet veel hersens. Ze vertelde dat als je zo’n beest een schop geeft hij het na 30 seconden al weer is vergeten. Ze hebben nauwelijks geheugen.
sheet024_resize.jpg


Dag 09 – maandag 12 juli 2010 (Kyrktåsjö – Björkvatnett)
Dit zou op papier een gemakkelijke dag worden. Slechts 171km op de planning. De wegen veranderden van mooi asfalt in een weg met veel los grind. Er stonden wel borden 70 langs de weg maar ik kwam niet verder dan 30 km… Enorm vermoeiend sturen. En dat voor soms wel 40km lang. We zijn misschien 2 auto’s tegen gekomen op dit stuk. Er zijn geen huizen of andere bebouwing. Alleen maar natuur.

Veel gestopt en Alex kon zich lekker uitleven met het maken van een vuurtje.
sheet025_resize.jpg


Na flink door ploeteren op de kiezel wegen zat ik me af te vragen of ik geen off-road motor voor dit soort grappen moet aanschaffen. Maar toen we een Goldwing op deze kløte weg tegen kwamen wist ik dat ik niet moest zeuren. Later op de dag reden we en gladde heuvel op. Toen ik remde gleed de motor langzaam naar beneden door het gewicht. Gelukkig kon Alex er snel afspringen en stopte de motor met glijden.
sheet026_resize.jpg



We zijn daarna doorgereden naar Hallingsafallet. Dat is een enorme waterval die vanaf 43 meter hoogte een kloof in valt. Een prachtig gezicht. Door de permanente condenswolk die er hangt is het bos er omheen prachtig. Heel veel mos. Alex werd aangevallen door ongeveer alle muggen en vliegen die er in de buurt waren. Daarna samen met een oude duitse man een fikkie gemaakt. (Hij had het vuurtje nodi om te koken) Ik schat dat de man ongeveer 75 is. Hij rijdt alleen rond met een camper, meestal zo’n 3 maanden, en verblijft in dit soort afgelegen gebieden. Niet op campings e.d. want daar zijn teveel mensen. Hij kon prachtig vertellen en we hebben aardig wat tips gehad. (Vroeger reedt hij ook op de motor) Hij maakt ook alle routes op het navigatie systeem en gebruikt Google Earth. Aardig bij de tijd.

Daarna doorgereden naar Gäddede om te eten. Bij de locale pizza bakker kwam een Nederlands stel aangereden met een soort van 4x4 camper bus. Met achterop een off-road motor en 2 fietsen. We hebben gezellig samen gegeten.
sheet027_resize.jpg
 
Laatst bewerkt:
We zijn daarna doorgereden naar Hallingsafallet. Dat is een enorme waterval die vanaf 43 meter hoogte een kloof in valt. Een prachtig gezicht. Door de permanente condenswolk die er hangt is het bos er omheen prachtig. Heel veel mos. Alex werd aangevallen door ongeveer alle muggen en vliegen die er in de buurt waren. Daarna samen met een oude duitse man een fikkie gemaakt. (Hij had het vuurtje nodig om te koken) Ik schat dat de man ongeveer 75 is. Hij rijdt alleen rond met een camper, meestal zo’n 3 maanden, en verblijft in dit soort afgelegen gebieden. Niet op campings e.d. want daar zijn teveel mensen. Hij kon prachtig vertellen en we hebben aardig wat tips gehad. (Vroeger reedt hij ook op de motor) Hij maakt ook alle routes op het navigatie systeem en gebruikt Google Earth. Aardig bij de tijd.
Daarna doorgereden naar Gäddede om te eten. Bij de locale pizza bakker kwam een Nederlands stel aangereden met een soort van 4x4 camper bus. Met achterop een off-road motor en 2 fietsen. We hebben gezellig samen gegeten.
Toen ik een modderig heuveltje op reedt en de motor niet in de juiste versnelling stond, kwamen we stil te staan. Dat was niet voor lang want door het gewicht van de koffers en de passagier heeft remmen met je voorrem niet veel zin. En mijn rem-voet stond aan de grond. De motor gleed langzaam achteruit. Gelukkig klom Alex er snel van af en stopte de motor met glijden. Hij moest daarna wel effe de heuvel oplopen.
Daarna doorgereden naar het hostel. Dat behoorlijk lastig te vinden was. ’s Avonds nog een vuurtje gemaakt en een paar potjes tafeltennis in het hostel gedaan.

sheet028.jpg



Aangezien vanochtend de regen met bakken uit de hemel kwam heb ik ‘em maar lekker uit laten slapen. Pas omstreeks 13:00u was het een beetje droog en zijn we gaan rijden. De eerste kilometers in Zweden waren helaas nog op slechte wegen. Maar we waren al snel in Noorwegen en daar zijn zelfs de wegen in de bergen beter. Dat moet je overigens maar zelf uitvogelen want nergens is een bordje te zien aan de grens.

Na een tijdje door de bergen gereden te hebben in de regen krijg je het best koud. Maar zelfs op dit soort dagen heeft Alex een uitstekend humeur. Als ‘ie er effe doorheen zit dan helpt het altijd om even zijn muziek op te zetten. Later klaarde het gelukkig een beetje op en hebben we ook lekker kunnen eten. Op zich een hele mooie route, maar door het slechte en donkere weer was het allemaal wat minder qua rijden. Maar toch de 270km’s gemaakt en nadat we de enorme brug over zijn gereden, zijn we in een hostel in Sandnessjoen aangekomen. Een 5 sterren hostel volgens Alex, want als hij wireless internet heeft krijgt het hostel er automatisch 2 sterren bij.

sheet029.jpg


Dag xx
Rond een uurtje of 10 vertrokken bij het hostel (foto linksboven). Gelukkig werd het al snel droog en we zijn door prachtige gebieden gereden. We moesten een klein stukje met de veerboot. Helaas moesten we er wel 1,5 uur op wachten. De tijd gebruikt even wat kabels van de intercom te vervangen zodat we van die irritante kraak af waren.

De bloemetjes op de zak zijn voor de twee oranje beessies die uitgevallen zijn door metaal moeheid. Onderweg blijft het wel oppassen voor schapen die de weg op kunnen lopen. We hebben effe geen trek in shoarma.

sheet030.jpg


Daarna liep de E6, de snelweg die helemaal tot in het noordelijkste puntje loopt, door een enorm natuurgebied op een hoogvlakte. Omringt door kale bergen en een soort van grasachtige begroeiing. Maar wel erg koud. Ik schat zo’n 5 graden. Ergens in het midden ligt het “Polar circel centre”. Daar staan een aantal kruizen die de poolcirkel markeren. In het restaurant een lekkere warme chocomel. De oorsprong c.q. bedoeling van die steenhoopjes is mij eigenlijk ontgaan. De 66’3” zijn we inmiddels dus gepasseerd.

sheet031.jpg


De volgende overnachting in Fauske was niet in een hostel maar in een cabin op een camping. In de omgeving waren geen hostels, dus ik had een cabin gepland. Een klein huisje met 4 bedden, een tafeltje en een zeer beperkt keukentje. Voor een douche en een toilet moest je van de camping faciliteiten gebruik maken. Wel was er gratis wireless internet. Alex vondt het daar te gek. Niet alleen om gratis internet, maar hij vindt het gewoon gezellig. Op een camping is wat meer leven buiten, er is altijd iets te zien.

Er kwam een eland de camping op wandelen. Een joekel van een beest. Met minstens de omvang van een kameel. Zodra de mensen te dichtbij kwamen verdween ‘ie weer. Later stond er een vosje voor onze cabin. Bij het begin erg schuw, en later bleef ‘ie gewoon voor de cabin rondlopen. Veel mensen die op bleven voor de middernachts zon. Maar door de bewolking niet te zien. Wel mooie schaduwen, maar echt donker wordt het niet meer.

Met de andere motorrijders die ook in cabins zaten even gezellig gesproken. Om 01:30 kwamen 3 motorrijders uit Korea aan met volgepakte BMW 1200 GS-en. Die waren op weg van Seoel naar Lissabon maar wel via de Noordkaap. Ze sliepen in tentjes en rijden tot laat door. Ze hebben maar 60 dagen voor deze trip. Ze kunnen net niet lekker met hun voetjes goed bij de grond. Dat maakt het rijden over het hobbelige grasveldje erg komisch, zeker met nog zo veel toeschouwers. Maar petje af want door Kazachstan en dergelijke zal vast niet gemakkelijk zijn geweest.

sheet032.jpg


Vanochtend niet al te vroeg vertrokken omdat we het nogal laat gemaakt hadden. Het was een prachtige dag. De temperatuur is dan misschien niet al te hoog, maar het zonnetje scheen heerlijk. Warm is vaak met de motorpakken helemaal niet lekker.

Alex heeft achterop veel leuke foto’s genomen. Helaas is het display van het portable cameraatje defect. Je kan nog wel foto’s nemen, maar je kan er niks meer op zien. Voor de foto’s die Alex min of meer op de gok neemt helemaal niet zo heel erg. Misschien dat ik onderweg nog een camera aanschaf. Ik wil dit portable toestel toch wel vervangen.

sheet033.jpg


Lekkere bochtige wegen langs prachtige fjorden. Erg indrukwekkend en lekker op te rijden. Wel veel tunnels met vaak slecht wegdek. Bovendien druppelt het vaak in deze tunnels, die wel kilometers lang kunnen zijn. Veel bezienswaardigheden zoals bruggen en watervallen. Vaak gestopt omdat het zo’n lekker weer was. Er is niet heel veel verkeer. Wel is het af en toe zo dat er een aantal voertuigen achter een langzame vrachtwagen of camper moeten blijven rijden. Inhalen is niet gemakkelijk met zo veel bochten en heuvels. Maar met de motor zijn we er vaak snel langs omdat we veel sneller kunnen accelereren. En meestal blijf ik er lekker achter hangen. Op het navigatie systeem is te zien hoeveel kilometers het nog is voor de volgende afslag. Ik ga niet voor die twee kilometer zo’n camper inhalen. En een extra stop is met dit weer nooit weg. Op de plekjes met de mooiste uitzichten zijn meestal stopplaatsen met een picknick bankje. En we hoeven niet voor donker thuis te zijn. 

sheet034.jpg


Onderweg zijn we een Duits stel tegen gekomen op een gloed nieuwe BMW 1200GS. Ze wilden helaas niet ruilen maar waren wel jaloers op onze speakers waardoor we een muziekje op kunnen zetten op de stopplaats.Gezellig even gesproken. Ik had een tip gekregen van de Noorse ex-collega waar we naar toe onderweg zijn. De levensader van Noorwegen, de E6 snelweg, wordt onderbroken door een groot fjord. Op het smalste punt van het fjord wordt een veerboot gebruikt. Dit is de drukste veerboot van Noorwegen. Hij adviseerde om de boot van Drag naar Jopsvik te nemen. Deze boot doet er langer over, maar de route is leuker en bovendien kan je aan boord even eten. Het Duitse stel is met ons meegereden. Een groep haastige motorrijders die de korte ferry overgang hadden genomen moesten ons wederom gevaarlijk inhalen. Deze route was dus ook nog eens sneller. Al met al is zo’n overtochtje met een veerboot altijd een leuke onderbreking. Alex gaat altijd direct op onderzoek uit wat er allemaal te doen, zien en te koop is aan boord. Het zijn natuurlijk geen cruise schepen, maar iets te drinken halen of een snack is altijd wel mogelijk. En bij deze overtocht zelfs een echt restaurantje. Aan dek heb je meestal een schitterend uitzicht op de bergen en fjorden. Effe door het raampje van de stuurman gluren is ook altijd wel even interessant. En het dagelijkse ijsje natuurlijk. Alex kiest wel altijd ijsjes die nog niet op zijn als de boot al binnen komt. Lastig met een helm op….

sheet035.jpg


Bij de stopplaats afscheid genomen van de Duitsers op de GS. De omgeving werd steeds mooier. Een massief en langzaam aflopend rotsstrand. Met ongelooflijk helder water. Prachtig! Gelegenheid te het maken van een fikkie. Alex heeft daar zeker wel een uur gespeeld.

sheet036.jpg


Vlak voor Narvik, wat een “grote” haven en industrie stad is, ligt een mooie hang brug. Ik vindt het altijd spectaculair om van een afstandje te zien. Er overheen rijden valt vaak een beetje tegen doordat de vangrails en dergelijke het uitzicht belemmeren. Het hostel wat ik in gedachten had was vol. Alex had al een tijdje zitten zeuren over het nemen van een cabin. Dit omdat hij het daar zo leuk vondt. Dus hij kreeg zijn zin. Maar bij de eerste camping die al weer een kilometer of 15 buiten Narvik lag zat alles vol. We hebben toen maar op de gok de volgende camping gepakt die weer 50km verderop lag. Gelukkig wel op de route van morgen. Er was nog plaats in een kleine cabin. Erg klein allemaal, zeker met al die koffers, kleding en helmen. De dichtstbijzijnde supermarkt was echter 17 kilometer rijden. En weer 17 km terug natuurlijk. Maar zonder de zware koffers is zo’n 34 km rijden op dit soort wegen en met dit weer een waar genot. We hebben BBQ spullen gekocht en zijn lekker op het balkon hoog op de heuvel waar het huisje op staat gaan BBQ-en. Ik had er alleen geen rekening mee gehouden dat er geen bestek lag in het huisje. Een zakmes bood gelukkig uitkomst. Volgende trip ook maar een besteksetje menemen. Tot verdriet van Alex zat een groot vuurtje er op deze camping niet in. Heerlijk gegeten en we hebben beide een prima dag gehad met 308km’s voortgang.

sheet037.jpg


In Noorwegen flitsen ze meestal van voren. Maar soms staat er ook wel eens een paal aan de overzijde zodat je er van voor en achter op staat. En dat zou jammer zijn. De flitspalen worden met een bord aangekondigd.

Vandaag stond de rit naar het eiland Senja op de planning. Daar verblijven we een paar daagjes in een vakantie huis bij een oud collega van mij. Omdat we vlak langs het woonhuis van hem kwamen zijn we daar eerst gestopt. Alex kon even trampoline springen en kennismaken met zijn kinderen. Een meisje van 7 en één van 9. Na de kennismaking en de rondleiding zijn we naar het eiland Senja gereden.

sheet038.jpg



Onderweg nog even bij een oorlogsmonument en de Polar Zoo gestopt. Helaas geen tijd om naar binnen te gaan. Bovendien begon het weer er lelijk uit te zien. Regen was in aantocht. De wegen werden bovendien smaller, bochtiger en slechter. Vooral toen we op het eiland waren. Helaas was het gestopt met zachtjes regenen. De rit was erg zwaar. De Audi kon ik dan ook niet bijhouden. Hij is opgegroeid op dit eiland en kent het op zijn duimpje. Heel rustig door gereden, veel kuilen en soms was het passen en meten met tegenliggers. Er zijn gelukkig wel wat vluchthavens bedoeld voor het passeren. Deze rit was dan ook niet leuk.

Bij aankomst in de cottage aan zee waren we dan ook drijfnat. Een paar blokken hout op het vuur en het werd snel warm. Zijn moeder woont nog op het eiland. Hij heeft zelf een huisje dat naast zijn moeders huis staat. Dat is echter kleiner en daarom gebruiken we het grotere huisje van een oom met 9 bedden in 4 slaapkamers. Er is ook nog een neefje van 11 meegekomen. Best een ruim huisje en nog steeds in oude stijl ingericht. Maar het mooiste is dat het huisje aan een leuk strandje van het fjord ligt. Er wonen nog maar erg weinig mensen op dit eiland. Veel mensen trekken weg naar stedelijke en beter bereikbare gebieden. Hier kan je ’s winters regelmatig afgesloten worden van de buitenwereld. Lawines e.d. versperren dan de weg, of veerboot verbindingen vallen uit. Bovendien moet je ook op spikes rijden en het liefst een 4x4 aandrijving hebben. Extra verstralers is ook een must. ’s Avonds was er een concert in het oude vissershuis. Modern klassiek. Niet echt mijn smaak, maar het was best leuk.
sheet039.jpg


Lekker geslapen in het witte huisje dat linksonder te zien is. Vandaag een prachtige zonnige dag. Heel erg warm! Wel 22 graden. En dat is hier uitzonderlijk.
sheet040.jpg


Met zulk weer is er natuurlijk maar 1 optie en dat is naar het strand. Bijna een privé strand met hooguit nog 5 andere mensen op het strand. Alex heeft uren achter elkaar gespeeld in de zee, die hier echt nog koud is, en op het strand. Kinderen hebben nauwelijks taalproblemen en spelen gezellig samen.
sheet041.jpg


Alex had een werelddag en is ook nog eens bruin geworden.
sheet042.jpg


De dag werd afgesloten met een BBQ en een rondritje. (Alex beweerd dat hij wagenziek wordt… Hij heeft al zo lang niet meer in een auto gezeten en het is erg bochtig) Aan de overkant van het fjord konden we de rendieren zien lopen aan de over. Bij een jachthaven even gezellig een bakkie gedaan. Nog even staan praten met de Nederlanders van de luxe zeiljachten die er in de haven lagen. Het is een prachtig eiland en hij verteld allerlei verhalen over dit eiland waar een groot deel van zijn familie heeft gewoond.
sheet043.jpg


Helaas ook 2 regenachtige dagen gehad. Maar die hebben we gebruikt om de berg was die we inmiddels hadden opgebouwd te wassen. Ook hebben we de motorkleding goed kunnen drogen. Ook onze paspoorten, want die had ik beter in een zakje kunnen stoppen. De zakken van mijn motorjas zijn blijkbaar niet meer helemaal waterdicht.

Maar in de hottub kan natuurlijk ook tijdens de regen! Het water in de grote ton wordt warm gestookt door een houtkachel. Het vullen duurt een nacht en het verwarmen 7 uur. Maar dan heb je ook echt een feest. De kinderen mogen eerst en later op de avond de volwassenen. Dan is er ook meer drank in het spel. Bovendien is het een traditie om met zijn allen de ijskoude zee in te rennen en om daarna weer in de hete ton te springen. Erg gezellig.

We kregen meer dan uitstekend te eten tijdens ons verblijf. De kinderen konden binnen bord spelletjes doen. Dat was erg gezellig voor Alex. En hij kon zich af en toe even afzonderen om met zijn video games te spelen. Al met al erg leuk, maar wel jammer van de regen. Maar we hadden beide even een leuke break nodig.
sheet044.jpg


Over breaks gesproken. Eén remblokje is bijna versleten en één remschijf heeft diepe groeven. Hier is iets tussen gekomen. Ik moet de remschijf en de remblokjes vervangen. Ik heb nieuwe onderdelen besteld bij Louis.de. Maar helaas blijken die toch weer naar mijn adres in Nederland gestuurd te worden. Ik heb besloten dat we dit in Tromso, de laatste grote stad voor de Noordkaap, gaan oplossen. Ze hadden hier helaas geen spullen op voorraad, maar ze komen nu morgen met DHL.
 
Laatst bewerkt:
Dag ??
Bijna de veerboot gemist. Er stond een tractor met een graafmachine op de weg. En dan hadden wij nog mazzel, want voor ons heeft hij een beetje ruimte gemaakt, maar voor de auto’s achter ons kon dat niet. We konden het dek op rijden waarna de klep direct omhoog ging.

Helaas weer spetter weer… Gelukkig maar 109km naar de motorzaak in Tromso. Bij het binnenrijden van Tromso kom je in een tunnel waar een rotonde in is gemaakt. Dol op tunnels hier, maar dit had ik nog nooit gezien. De motorzaak direct gevonden omdat we het adres hebben gekregen op Senja. De Yamaha dealer doet ook buitenboordmotoren en sneeuwscooters. Onderdelen niet op voorraad maar we kunnen ze via DHL morgen om 12.00u binnen hebben. Helaas niet goedkoop allemaal……
sheet045.jpg


Vanochtend eerst even internetten bij de Burger King waar zowat alle klanten hoofdzakelijk voor het internet komen. Daarna naar de Yamaha dealer. De onderdelen waren binnen gekomen. Hele aardige lui daar. Ze boden direct aan om de schijf binnen te vervangen. Ik kreeg een Engelsman toegewezen die ons moest helpen. Erg gezellig daar en ze maakten een dolletje met Alex. Ik mocht al het gereedschap pakken wat ik nodig had. Ook loctight en remvloeistof werd uit de kast getrokken. Toen er één boutje niet los kwam kwamen ze al snel met het juiste gereedschap aan. Schijf en blokjes vervangen. Waarschijnlijk een zweeds steentje tussen gekomen. Alles werkt weer, en de motor ook nog even helemaal schoon kunnen spuiten.
sheet046.jpg


Na de reparatie zijn we naar de kabelbaan gegaan. Daar kan je de berg op en heb je een heel mooi uitzicht op Tromso. Wel erg fris op deze hoogte, maar het weer die middag zat erg mee.
sheet047.jpg


Tromso is niet heel erg groot en behoorlijk heuvelachtig. Niet erg veel te beleven, maar Alex heeft het best naar zijn zin. Er waren 4 Nederlandse jongens in het hostel die aan het interrailen zijn. Zoiets vindt Alex erg leuk want dan kan hij iemand verhalen vertellen over onze reis. Daar komt ‘ie in het engels nog niet zelf uit. Maar hij sprak veel engels op Senja, ook met de andere kinderen. En verstaan doet hij het al erg goed en wordt ‘ie boos als ik het vertaal.
sheet048.jpg


Na ’s avonds nog even een poging gedaan te hebben om de middernachtszon te fotograferen zijn we de volgende ochtend vertrokken naar Alta. Toen we vertrokken spetterde het alleen een beetje. Maar al snel stopte het met zachtjes regenen. Tot overmaat van ramp moesten we ook nog eens meer dan een uur wachten op de veerboot. We hebben ons maar geprobeerd een beetje te vermaken. En dat lukt eigenlijk altijd wel. Ook de chocolade voor noodgevallen maar aangebroken. Respect voor de fietsers die met ons mee aan boord gingen van de veerboot. We komen heel veel fietsers tegen die allemaal onderweg naar de Noordkaap zijn.

sheet049.jpg



Het was een moeilijke rit voor mij met de regen en de kou. Want het was behoorlijk fris aan het worden. Zelfs de windstoppers voor om de nek zijn uit de topkoffer gekomen. Constant het vizier schoonvegen en doordat de intercom kabels nat waren geworden geen muziek, intercom en navigatie meer. Dat laatste was onbelangrijk omdat “truus” die de aanwijzing door geeft niets meer te melden had dan “over 225km rechts aanhouden.”

Bij de stopplaatsen veel Sumi souvenir winkels.

Onderweg veel dieren op of langs de weg gehad. En met dit weer is het oppassen geblazen. Want een schaap of eland wil je niet voor je motor hebben met 90km/u. Maar door de regen moest de snelheid er een beetje uit. Het levert natuurlijk wel leuke plaatsjes op en een dol enthousiaste Alex. Onderweg deden we nog een uitkijkpunt aan. Maar doordat deze geheel in een regenwolk verscholen ging was er helaas niks te zien. Maar wel lekker even kunnen eten in het restaurant op deze berg.

sheet050.jpg



Inmiddels had ik het behoorlijk koud gekregen en toe ik Alex vertelde dat het nog 20km was naar het Hostel in Alta zei hij:”Oh, nu al?” Hij zat wat minder af te tellen dan ik en had het eigenlijk prima naar zijn zin. Gelukkig maar. Het hostel lag in een bosrijke omgeving, met een golfbaan en een schietbaan. Leuke combinatie. Het kleiduiven schieten maakt een hoop herrie.

In het hostel kwamen we twee Nederlandse meisjes in een klein autootje tegen. Die hadden van wege de regen de nacht er voor in de auto geslapen en waren op zoek naar een hostel. Maar dat was toch wat duurder dan ze verwacht hadden. Maar ze waren kapot en hebben toch een kamer genomen. Alex heeft nu een uurtje in de keuken allerlei verhalen verteld van dingen die hij onderweg beleeft of gezien heeft. Hij vond het fijn om weer eens lekker in het Nederlands te kunnen kleppen.

sheet051.jpg



Ik had de avond er voor al een waarschuwing gekregen via SMS van onze Noorse vrienden. Er was noodweer op komst bij de Noordkaap. 3 graden, kans op sneeuw, en een flinke storm. Vandaag konden we dus niet naar de Noordkaap toe maar moesten we in Alta blijven. ’s Ochtends na het ontbijt kwam de regen weer met bakken uit de hemel. Ik ben toen weer lekker even in bed gedoken. Toen ik om 1 uur weer wakker werd zat Alex nog lekker te internetten, Het weer was inmiddels beter geworden. Hier en daar een donkere dreigende wolk, maar voor de rest weer blauwe lucht met wel een sterke koude wind.

We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om in het stadje Alta te gaan kijken en even wat te eten. In Alta is eigenlijk niks te beleven, maar na boodschappen gedaan te hebben zijn we naar een museum gegaan. Niet naar de tekeningen op de stenen, want dat leek me een beetje saai voor Alex. We zijn naar het Tirpitz museum geweest. Dit beroemde Duitse oorlogsschip heeft hier in de fjorden gelegen. De Britten hebben diverse pogingen gedaan om het tot zinken te brengen. Met kleine duikbootjes die explosieve aanbrachten. Helaas was het niet krachtig genoeg en bleef de schuit drijven. Ook latere bombardementen liepen op niks uit omdat de Duitsers rookbommen in de fjorden afstaken. Vliegtuigen met speciale bommen hebben uiteindelijk het schip voor de kust van Tromso te pakken kunnen nemen.

sheet052.jpg


Daarna zijn we even lekker wezen rijden. Want zonder bagage rijden op deze bochtige wegen is toch wel erg leuk. Ik heb me wel even goed kunnen uitleven. Diverse keren gestopt bij uitkijkpunten. Uiteraard weer een vuurtje gemaakt, wat helemaal niet gemakkelijk was met zoveel regen die er de afgelopen tijd is gevallen. Alex heeft zich prima vermaakt vandaag en het was weer erg gezellig. De weersverwachting voor de Noordkaap morgen is gelukkig beter en als het goed is droog met hooguit een paar spetters. Maar je weet het hier nooit…

We moeten ook een beetje uitkijken dat we niet teveel vrije dagen al opmaken. Want we hebben nog een flink stuk voor de boeg. En Alex moet uiteraard weer op tijd terug zijn voor dat de school begint. Door de WK finale, de defecte remschijf, en het noodweer op de Noordkaap zijn we al wat dagen kwijt geraakt. Misschien in Finland dat we nog een stukje kunnen afsnijden om een dag terug te winnen.
sheet053.jpg


Tracklog:
tracklog.jpg

Noordkaap bereikt en nu bij de Finse grens.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag komt de eindbestemming in zicht. We vertrekken vandaag voor de rit naar de Noordkaap. De rit gaat door de vlaktes tussen de bergen. Hier is geen enkele boom te vinden slechts zo ver je kan kijken grasland, met zo nu en dan een rendier. Het was bewolkt en dreigde af en toe te gaan spetteren maar we hebben het redelijk droog kunnen houden.

We zijn duidelijk niet de enige op expeditie naar de Noordkaap. Campers, motorrijders op allerlei soorten motoren, fietsers en wandelaars. Ik heb zelfs een tuktuk-achtig voertuig gezien. Er gezellig op de stopplaatsen, vooral Alex krijgt vaak hele leuke reacties en dan zie ik hem glunderen.
sheet054.jpg


De fietser rechtsonder is een Nederlander en heeft in de aanhanger zijn hond. De hond gaat volgend jaar met pensioen en gaat dan alleen nog mee naar Schiermonikoog. Het beestje is nu voor de 3e keer op weg naar de Noordkaap. We zijn ze nog diverse keren tegen gekomen onderweg. Ook een japanner op een quat. Ik wil eigenlijk niet weten wat zijn route is geweest…

De Duitsers op de African Twins hebben 26 uur achter elkaar gereden en zijn bezig de kettingen strak te zetten en in te spuiten. De motoren zijn zo zwaar beladen dat ze met 3 man de motor op de middenbok moeten zetten. Mij lukt me dat alleen gelukkig ook nog wel. Toen ik zei tijdens het inspuiten van de kettingen dat ik elke 100.000km de cardan olievervang, kwam er slechts een flauw lachje. De heren hebben uit de tanktas een slangetje lopen zodat ze onderweg kunnen drinken. Of 26 uur doorrijden nog echt leuk is en verstandig is… Ieder zijn ding.

Al snel bereikte we de Barentszee en reden we langs de fjorden omhoog naar Honningsvag. Alex wilde geen eens even zwemmen. Een prachtig gezicht al die afgesleten witte stenen.

Het is onderweg wel uitkijken. Rendieren en schapen lopen zo nu en dan de weg op. We moesten dan ook diverse keren in de ankers. Gelukkig kijkt Alex ook goed mee en laat me fanatiek weten als hij rendieren spot langs de weg.
sheet055.jpg


Aangekomen in Honningsvag. Dit is een dorp 32km onder de Noordkaap waar ook alle cruiseschepen aanleggen. Buiten de haven is er niet veel hier. De mensen die van de schepen af komen worden direct in bussen geladen en naar de Noordkaap gereden. Het zal ook niet gemakkelijk zijn om zo hoog in het noorden te wonen. Nauwelijks zonlicht in de winter en ijzig koud. Geen plek voor watjes!

We zijn ingecheckt in het veelste dure hostel en laten daar de bagage achter om daarna direct maar door te rijden naar de Noordkaap. Rond een uurtje of 7 vertrekken we.
sheet056.jpg


De laatste 32km zijn echt fantastisch. Wat een schitterend gebied. Het weer is er echt onstuimig met een enorm harde wind in de bergen. Er is niet veel begroeiing dus de wind heeft vrij spel. Het was niet gemakkelijk de motor op de weg te houden. En we hebben zelf nog een klein beetje regen gehad.

Aangekomen op de Noordkaap staat het ondanks het tijdstip nog vol met campers en motoren. Met diverse motorrijders een praatje gemaakt. De japanner heeft er 26.000km op zitten. Hij is onderweg met een 200cc motor!! Vertrokken met een gloed nieuwe, maar of hij ‘em nog kan verkopen….
sheet057.jpg


Uiteraard even poseren bij de wereldbol. Maar echt lekker is het niet want er staat een enorme wind op de kaap. Toen de twee Denen met de shopper rechtsboven een mapje openmaakte waaiden alle papieren door de lucht. Ik kon mijn voet gelukkig op het grootste gedeelte van de zooi zetten maar de rest waaide snel weg. Alex bedacht zich geen moment en ging de achter de rest aan. Die waaide het gehele terrein over en hij moest flink rennen in zijn motorpakkie. Hij krijg van de Deense dame een flink schouderklopje toen het gelukt was. Het zorgde voor een flinke kleur op zijn wangen en in het gebouw heeft ‘ie toen maar even zijn jas uitgedaan om bij te komen.

In het gebouw is ook een Thais museum gemaakt. Een prinses heeft namens de koning een bezoek gebracht in 1989. Alex vol trots poseren om een foto voor zijn moeder te maken. (Alex is van Thaise afkomst.) Buiten zijn we gezellig langs alle bezienswaardigheden gewandeld, maar met de enorme wind was dat een uitdaging.

De terugreis naar het hostel in Honningsvag was zwaar. De Noordkaap was inmiddels in een enorme regenwolk gehuld. Door de mist kon je slechts een tiental meters vooruit kijken. We zijn dan ook erg langzaam terug gereden. Waarbij Alex ook mee moest kijken omdat niet te zien was of de bochten naar links of naar rechts gingen. Oh ja, en er is meestal geen vangrail! Gelukkig goed aangekomen.
sheet058.jpg


Vandaag even uitgeslapen en de volgende ochtend hadden we uitstekend weer. Volop zon, maar zelfs met zoveel zon toch nog een fris windje. Maar wat wil je, we zijn op de Noordkaap. Voor het hostel was het erg gezellig. Allemaal mensen van allerlei plekken op de wereld die met de fiets of motor de tocht aan het maken zijn. Nog even een Zwitsers meisje geholpen met een reparatie aan haar fiets.

Omdat we gisterenavond niet veel foto’s konden maken door de mist hebben we besloten om de 32 kilomters naar de Noordkaap nogmaals te doen. Dit keer met mooi weer en Alex achterop met de grote camera.
sheet059.jpg


Wat een omgeving en heerlijk asfalt. Diverse keren gestopt voor foto’s
sheet060.jpg


Ook hier weer veel dieren op de weg. Goed uitkijken dus! Toeteren kan je beter niet doen want dan schrikt de rest ook en rennen ze allemaal onvoorspelbaar een kant uit.
sheet061.jpg


Deze foto wil ik jullie niet onthouden!
sheet062.jpg


Respect voor alle fietsers. Eerst duizende kilometers rijden om überhaupt in de buurt te komen en dan ook nog eens met de wind wegen met een stijging van 9% op te rijden.
sheet063.jpg


Ook de rit van de Noordkaap naar Karasjok was mooi. Weer veel dieren op de weg. En toen de schapen in een bocht op de weg zaten snapt de buschauffeur ons gezwaai niet helemaal. Hij zwaaide vrolijk terug en reed vervolgens bijna in op een aantal schapen.

Het landschap veranderde langzaam in een wat meer heuvelachtige omgeving met veel bossen. De wegen worden nu helaas wat minder bochtig. We zijn dan ook bijna aan de grens met Finland. Al met al een prachtige dag!!! Op naar het volgende avontuur in Finland.
sheet064.jpg


Ik heb voor vandaag een speciale accommodatie gepland: “Engholm Husky Lodge”. Helaas wel een erg dure, maar het is maar voor één keer.

De eigenaar van deze lodge rijdt met hondensleeën in de winter, zoals de locale bevolking hier al heel lang doet. Het is immers het grootste gedeelte van het jaar hier ijskoud. Sinds Yamaha ook sneeuwscooters maakt is het eigenlijk niet meer nodig, maar deze man wil de traditie in ere houden. Er zijn normaal 61 honden, maar omdat het zomer is zijn alle volwassen dieren op vakantie naar een eiland. Het is niet eenvoudig zo’n groot aantal honden te houden. Daar kunnen ze vrij rondlopen. Er werkt hier zelfs een Nederlands meisje dat stage loopt. Ze studeert diergeneeskunde in Utrecht. Nu zijn alleen nog wat Husky puppies en hun moeders hier. Ondanks dat de puppies lief zijn heb ik Alex toch moeten vertellen dat we er geen één kunnen meenemen. ’s Avonds huilen de honden al wolven. Maar daar kan je binnen niks van horen.

’s Avonds hebben we nog een trail door het bos gevolgd om bij de rivier te kunnen komen. Toen we bij de rivier waren zijn we maar snel terug gegaan. De muggen hadden massaal de aanval ingezet. Niet normaal meer.
sheet065.jpg


Ook van binnen was de blokhut erg mooi. Alles is zelf gemaakt en is of van steen, of van hout of van rendieren. Zelfs alle details zoals de deksel van de houtenprullenbak die van steen is, en precies op maat gemaakt is. Erg gaaf en luxe. Maar ook de rest van de lodge ziet er fantastisch uit.
sheet066.jpg


Vandaag konden we er maar moeilijk uitkomen. Het sliep zo lekker. We hebben de dure blokhut dan ook optimaal benut. Omdat we ook nog naar het Sámpi museum wilden en het begon als een bloed hete dag heb ik de route wat ingekort. We snijden een stuk af.

Het museum was leuk om te zien, maar niet echt geweldig. Met die klederdracht een beetje hoog Volendam gehalte. Dat neemt niet weg dat het interessant is om te zien hoe dit volk het al eeuwenlang voor elkaar krijgt om in deze barre omstandigheden te leven.

We kwamen daarna al snel bij de grens. De douane was bezig met een camper en naar ons keken ze niet op of om.
sheet067.jpg


Doordat we een heel stuk van de geplande route hadden afgesneden reden we op een rechte weg. Althans op de kaart, want deze kaarsrechte weg gaat enorm omhoog en omlaag. Ook wel heel bijzonder. Je mag er maar 80, maar je kan er veel harder. Toen ik na een stop weg reed zag ik een zwarte auto achter ons zitten. Maar ik vond de skibox op het dak er vreemd uit zien. Ik heb me toen maar ingehouden en het bleek inderdaad een politieauto te zijn. Na een kilometer of tien kwam ‘ie voorbij. Pfffffffffff

Ook vandaag weer veel rendieren. Ik heb zeker 10 keer moeten stoppen voor deze beesten. Tot groot genoegen van Alex die ze allemaal op de foto wil zetten.
sheet068.jpg


We zijn een klein stukje omgereden om op een berg te komen. (Het zijn eigenlijk meer heuvels hier) Op deze heuvel heb je pas echt door wat een groot land dit is. Je ziet niks anders dan bomen, bomen, en bomen als je om je heen kijkt. En Alex begint de eerste tekenen van vermoeidheid te tonen. Daarna snel naar het hostel gereden dat op slechts 20km van de Russische grens af ligt.

Toen we een supermarkt wilden aandoen bleek dat deze reeds gesloten was. Hoewel er op de deur stond dat deze tot 21u open zou zijn. Vreemd. Ook andere tenten waren al dicht. En er is hier niet veel, dit gebied is erg dun bevolkt. Benzine stations zijn hier zeldzaam en als ze er al zijn dan zijn het onbemande stations. Eten halen was dus niet mogelijk. Toen we bij een koffie huisje kwamen om te vragen of we nog ergens eten konden krijgen maakte men met handen en voeten duidelijk dat het daarvoor te laat was. Maar de mensen keken naar het beteuterde gezicht van Alex en begonnen aan een oplossing te werken. De gas BBQ ging aan en de worstjes kwamen op tafel. Broodjes kaas werden gemaakt en men schonk wat te drinken voor ons in. De mensen spraken nauwelijks Engels maar het was toch erg gezellig. Ook hoefde we maar 10 euro te betalen voor alles, en kregen we nog twee flesjes drinken mee!

Toen Alex op bed lang kwam ik er op internet achter dat Finland een uurtje tijdsverschil heeft. Dat verklaard alles…. Ik heb deze reis erg goed voorbereid. Maar aan tijdsverschil niet gedacht!
sheet069.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag hebben we de rit naar Tervola van 320km naar Tervola gemaakt. Erg warm en een strak blauwe lucht met hier en daar een donkere wolk. Die donkere wolken hadden ons twee keer te pakken. Vanuit het niets rij je dan in één keer een enorme plens bui binnen. En overal donder en bliksem om je heen. Geen eens tijd om effe je jas dicht te doen. We zullen de paspoorten ook weer moeten drogen, door veelvuldig creditcard gebruik vergeet ik wel eens die rits dicht te doen…Op het navigatie systeem zag ik dat het nog maar 20km was tot het volgende dorp. Maar het was al te laat. Ik was zeik nat. Bij Alex viel de schade mee, behalve dan dat de camera met het gebroken beeldscherm nu helaas helemaal nat is geworden. Morgen eens kijken of ik ‘em weer te leven kan wekken.

Onderweg weer een aantal keer boven op de rem moeten staan voor rendieren. Eén keer moest ik zelfs flink toeteren want ik durfde niet nog harder te remmen. Gelukkig reageerde het beest en ging er vandoor.

Onderweg zijn we de poolcirkel weer uitgereden. Maar uiteraard niet voor de gebruikelijke foto onder het bord. Uiteraard met motor. De Duitse jongen met de GS moest wel een duwtje krijgen. Met zo’n motor zou je haast gaan denken dat het aan de bereider ligt… Voor de rest is het daar natuurlijk één grote souvenir winkel.

Onderweg nog 2 politie Harley’s gezien. Behalve de zwaailichten lijkt me het niet praktisch om vanuit Frankrijk hier mee naar toe te rijden.

Morgen hebben we een rustdag in een blokhutje in de natuur. Aangezien het warm wordt kunnen we de kleding wellicht effe afspoelen en laten drogen. Dat is inmiddels wel nodig. Het eerste kampvuur hebben we al gemaakt. Maar de enorme aantallen muggen hebben ons doen terugtrekken.
[sheet 70]

sheet070.jpg


Als eerste hebben we het Goud Museum bezocht. Gelukkig voordat we helemaal nat waren geregend. Je kon er ook zelf naar goud zoeken, maar dan moest je wel 10 euro extra betalen en met je poten in de modder gaan staan. Het duurde even voordat Alex begreep dat dat er niet in zat. De Nederlanders die naar buiten kwamen hadden voor zeker 2 euro goud gevonden. Het was er best leuk en ik zie dat Alex zijn voorliefde voor goud van mijn ex heeft. :)

sheet071.jpg
 
Laatst bewerkt:
Aangekomen bij het hostel Wild Lapland. Dat ligt ook echt helemaal in de wildernis. Het is van 2 kanten te bereiken, 21km zandweg of 12km zandweg. Maar we zijn dit soort wegen nu wel gewend en kwamen er gelukkig redelijk snel doorheen. Maar als je de laatste 21 km slecht 40 a 50 kan rijden duurt het lang… Zeker als Alex ook nog eens een tas boodschappen moet ondersteunen. De blokhut was slechts een tientje duurder van het hostel, dus Alex was helemaal in zijn nopjes want die heeft inmiddels een voorkeur voor blokhutjes ontwikkeld. Het maakt hem ook niet uit hoe ze ingericht zijn, als het maar een blokhut is. Op campings heeft ‘ie veel meer aanspraak en hij gaat dan ook altijd eerst alle kentekens checken.

Hier hebben we lekker kunnen uitslapen. En dat was nodig want ik heb een hele dikke wang gekregen. Waarschijnlijk een kaakontstekingtje. .Effe goed kunnen spoelen en wat paracetamol genomen, en na het middag dutje ging het gelukkig al beter. Er was een Nederlands gezin aangekomen, en dat was erg gezellig voor Alex. Effe kleppen over Pokémon spelletjes met een leeftijdsgenoot. En natuurlijk alles wat hij heeft meegemaakt in geuren en kleuren uitleggen. De vrouw zat in het onderwijs en had erg veel geduld.

Wel nog even 24km gereden naar een supermarkt, en natuurlijk weer 24km terug… Ik vindt in NL eigenlijk de 500m naar de Albert Heijn al ver… Lekker kunnen BBQ-en met de Nederlanders.
sheet072.jpg


’s avonds was ik wel weer redelijk opgeknapt en zijn we met de andere Nederlanders op safari gegaan. De open jeep ging echter niet door en het werd een mini-busjes. Dat was helaas wat minder leuk. De safari had een 100% eland garantie of je geld terug. We hebben best veel gezien zoals konijnen, rendieren, haviken, en uiteraard de beloofde elanden. Doordat het redelijk donker was, voor zover het donker wordt daar, was het lastig om te fotograferen. De nevel en de ondergaande zon waren erg indrukwekkend. Een gezellige avond en rond 1 uur waren we pas terug.
sheet073.jpg


De volgende ochtend waren we pas om 10:30 op. De zwelling en pijn waren gelukkig al veel minder. Er brak echter een enorme onweersbui uit. De andere Nederlanders met de tent kregen te horen dat ze ondanks de enorm hevig regen toch echt om 12:00 moesten vertrekken of moesten bijbetalen. Dat gold ook voor ons. Onbegrijpelijk want de camping was nauwelijks vol. Schandalig. We hebben dan ook stipt om 12u de deur dichtgetrokken en zijn gelukkig zonder regen vertrokken. Ik wens ze dan ook veel plezier met de rotzooi en de afwas in de hut.

We hebben 321km gereden die dag. Door een gebied dat wat meer bewoond is. Weinig mooie natuur, maar daar tegen over stond dat er soms wel weer echte snelwegen waren. 2x2 rijbanen dus veel minder last van campers e.d. Ook zijn we een beetje uit het rendieren gebied en hebben we integenstelling tot voorheen niet meer op de rem hoeven staan voor deze beesten. We konden dus lekker opschieten. De Finse politie is inmiddels in het bezit van een flink aantal foto’s van ons. Maar aangezien ze hier van voren flitsen wens ik ze veel suc6!

Het was vandaag erg zwaar. Het was enorm warm geworden. Tegen de 30 graden schat ik. En door de luchtvochtigheid erg vermoeiend. Bij iedere stop dan ook de kleding uit. Normaal gesproken helpt de rijwind wel, effe de jas een beetje open en zolang je blijft rijden gaat het wel. Maar deze keer niet, het was echt te warm. Onderweg nog even een stuwdam bekeken en aan birdwatching gedaan in het bos. Tuinbroeken hebben echter niet mijn voorkeur. Wel een eekhoorn kunnen vastleggen.
sheet074.jpg


Pas de laatste 50km kwam de schitterende natuur weer terug. Het hostel waar we wilden overnachten wilde maarliefst 92 euro hebben. In geen 92 jaar natuurlijk. We zijn dus weer lekker vertrokken. Onderweg heeft Alex nog even kunnen pootje baden in een heel mooi meer. We waren op zoek naar een hutje, maar dit was 5 sterren gebied met enorm luxe hutten. Nog maar even verder zoeken in de hitte. Alex had inmiddels alleen zijn laarzen en jas nog aan en zat in korte broek achter op. Maar met de hitte was het echt geen doen.
sheet075.jpg


Redelijk snel en gelukkig op de route van morgen een mooie camping kunnen vinden aan het water van een enorm meer. De blokhut is erg klein, maar dat geeft niks, we slapen er alleen en de ijskast doet het. Alex is direct gaan zwemmen en zandkastelen bouwen. Hij vond het niet erg om alleen op de camping te blijven met zo’n lekker strand. Zelfs het ontbreken van draadloos internet was geen punt. Ik ben toen maar alleen naar de supermarkt gereden. Deze keer slecht 10km ver. Uiteraard weer BBQ-en want in een blokhut heb je geen keuken. En het brood is in Scandinavië niet te eten. Droog en oud. Ik was houtskool vergeten dus dat moest ‘ie zelf even hakken.  Nadat hij de enige Nederlanders op de camping weer even heeft bijgepraat over al onze belevenissen is ‘ie weer gaan zwemmen. De onderstaande foto is van 23:30! Het wordt hier inmiddels wel heel even helemaal donker. Maar tot middernacht op het strand spelen is nog steeds mogelijk.

Het is nog ongeveer 650km rijden naar Helsinki. Daar geen we twee dagen over doen.
sheet076.jpg


Vanochtend heb ik Alex de cabin om 6:00u horen verlaten. Ik dacht om even naar het toilethuisje te lopen. Ik heb er verder geen acht meer opgeslagen. Toen ik om 10:30 wakker werd was hij nog steeds pleite. Toen ik op het strandje ben gaan kijken zat hij daar zandkastelen te bouwen. Daar was hij al vanaf 6u mee bezig! En waarom ook niet. Onderweg wel goed in de gaten gehouden of hij niet slaperig werdt, maar dat viel reuze mee,

Vandaag zijn we naar Rautalampi gereden in 298km. Het eerste uur prachtige bochtige 100km/u wegen met nauwelijks verkeer. En als er al verkeer was dan waren die eenvoudig in te halen op de rechte stukken. Mooie route, en weer erg warm weer. Dus bij alle stops direct de kleding uit. Onderweg stond een 75 meter hoge uitkijktoren op een 200m hoger berg op de planning. Het was een leuke stop en ontzettend mooie uitzichten op de bosrijke omgeving. Ook weer 2x2 baans wegen gehad, maar al snel weer op de leuke 80km/u wegen. Onderweg nog een drupje regen gehad, maar we waren zo weer droog.
sheet077.jpg


Hostel Rautalampi kwam een beetje vreemd op ons over. Op een mooi landgoed met alle maal verschillende gebouwen. Nergens was aangegeven waar de receptie was. Op het terrein liepen allemaal Japanse meisjes rond. Uit het grootste gebouw kwam piano muziek. Toen we op roepen geen reactie kregen hebben we maar de deur opengedaan van de kamer waar de piano muziek vandaag kwam. Het was allemaal erg statig met veel antiek ingericht. Het Japanse meisje dat zat te spelen verwees ons in gebarentaal door naar een hele oude vrouw die kwam aanlopen. Die verwees ons weer door naar haar dochter die in de tuin bezig was. Een eveneens oude statige dame! Die regelde voor ons de kamer en gaf een kleine rondleiding. De 8 Japanse meisjes geven binnenkort ergens een piano concert en zijn hier om te repeteren met een professor.

De dag er voor was een flinke storm overgekomen. Diverse bomen, waaronder enkele flinke waren geheel of gedeeltelijk omgewaaid. Waaronder ééntje die nu tegen een gebouwtje leunde. Overlagen takken en bladeren. De oude vrouw verontschuldigde zich voor de rotzooi.

Uiteraard weer BBQ-en zo lang het zo goed weer is. En de vrouw was blij dat we flink wat losliggende takken hebben verbrand. Er was ook een sauna, en toen we daar zaten te BBQ-en kwamen de Japanse meisjes uit de sauna in badkleding die in 1956 heel modern was. Heen en weer van de sauna naar de rivier, erg gezellig dat Japanse gegiegel. Dat werd alleen maar erger toen er twee beestjes vlak naast ze uit het waten kropen onder een bootje. Grappige beestjes met een glimmende zware vacht en bloed snel. Marters? Ze lieten zich verschillende keren zien en waren erg speels. Na de sauna en het zwemmen was Alex erg snel onder zeil. Ook wel eens lekker! Morgen naar Helsinki waarna we Scandinavië gaan verlaten voor de Baltische staten.
sheet078.jpg


Vanochtend vertrokken voor de rit van 340km naar Helsinki. Geen foto’s vandaag. De portable camera is definitief overleden en ik voelde me helemaal niet lekker door de kaakontsteking. Ik had dan ook besloten om snel naar Helsinki te rijden om daar een ziekenhuis te bezoeken. Het eerste uur rijden was nog door mooie natuur op bochtige wegen. Duidelijk was te zien hoe de storm had huisgehouden. Overal langs de weg omgevallen bomen. Men had de weggen snel met kettingzagen weer vrij gemaakt, maar de bomen lagen soms nog op de vangrails. Afgezaagd dat wel, maar alle rotzooi lag er nog.

Gelukkig kregen we daarna echte snelwegen. Dus we konden in een lekker tempo naar Helsinki rijden. Aangekomen in Helsinki bleken alle 6 de hostels vol te zitten. Top vakantieseizoen en bovendien in een weekend. Gelukkig was er een hostel 12km buiten de stad op een camping beschikbaar. Met de motor is 12km niks natuurlijk dus voor ons viel de overlast mee. Maar voor toeristen die zonder eigen vervoer zaten was het knap lastig.

Daarna naar het ziekenhuis. Na de nodige papieren formaliteiten kreeg ik de doktor te spreken. Die was het met me eens en schreef antibiotica voor in een aardig hoge dosis. Daarna op naar de apotheek. Dan zie je hoe handig navigatie systemen zijn waar ook faciliteiten zoals winkels en apotheken in staan. Alex tussen door nog even gevoed bij de Mac. Ik had geen puf meer om zelf nog wat te regelen… Maar ik heb geen protest gehoord. Tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om al onze kleding te wassen, voor de laatste keer, want nu redden we het wel. Nog maar 5 landen… Op de camping kwamen we teven onze Nederlandse vrienden weer tegen van de camping Wild Lapland.

De volgende ochtend ging het nog niet best met de pijn. Maar de antibiotica heeft natuurlijk wat tijd nodig. Tevens erg slecht geslapen daardoor en doordat we voor het eerst op een echte slaapzaal sliepen. Dan krijg je dat ziekenhuis gevoel. Er maakt altijd wel iemand herrie.

Als eerste zijn we naar het oude centrum van Helsinki gegaan. Het heeft veel weg van het gezellige Stockholm maar heeft toch een eigen sfeer. Ook hier de oude trams en bootjes waarmee je naar andere eilanden in de stad kan varen. Ook de cruise schepen en veerboten doen Helsinki massaal aan.
sheet079.jpg


Bij het zoeken naar een (gratis) parkeerplek zag ik 3 Nederlandse Off-Roads staan. Die leken iets van een vergunning op hun windscherm te hebben. Toen hebben we ‘em daar maar naast gezet. Toen we terug kwamen waren de heren van deze motoren er ook bij. Nog even gezellig zitten babbelen en tips uitgewisseld.
sheet080.jpg


Daarna was het tijd voor de dierentuin. De dierentuin ligt op een behoorlijk groot eiland wat door een loopbrug is te bereiken. Hier heeft Alex ook zelf uitgevonden dat de speelse beestjes van gisteren otters waren. Lekker weer en ondanks dat het een zondag was gelukkig niet zo druk als een dierentuin in Nederland. Alex kon lekker wat stoom afblazen en ik kon zo nu en dan even op een bankje rustig zitten, want dat was echt nodig ivm met de pijn.
sheet081.jpg


Later die dag tronk de pijn gelukkig weg en zijn we naar een pretpark gegaan. Geen entree geld maar je kunt per attractie betalen, of een polsbandje kopen voor toegang tot alle attracties. Een prima systeem, want veel mensen uit Helsinki gaan met de kids even langs voor een uurtje. Dat laat je met de prijzen van de Efteling natuurlijk wel uit je hoofd. Ovendien betaal je daar ook voor de volwassenen de hoofdprijs terwijl die meestal niet in al die draai dingen gaan. Even in het reuzenrad geweest en daarna in de Splash. Ik zat natuurlijk tot hilariteit van Alex precies op de plek waar het water neer kwam. Gelukkig weer erg warm en allemaal geen ramp. Op het parkeerterrein nog even een Finse motorrijder geholpen met een beetje WD40 in het stuurslot.
sheet082.jpg


De dag afgesloten met een bezoekje aan een park en de jachthaven. Wat tevens de motorverzamelplek bleek te zijn. Alex en ik zijn het er over eens, Helsinki is een leuke en gezellige stad.
sheet083.jpg


Vanochtend was de zwelling al een stuk minder en de pijn helemaal verdwenen. We hebben lekker kunnen slapen en zijn ons klaar gaan maken voor de oversteek naar Tallinn. Maar eerst hebben we nog even het centrum aangedaan om een nieuwe portable camera te kopen en om afscheid te nemen van deze stad. Onderweg naar het centrum draaide een auto met Fins kenteken voor het stoplicht zijn raampje open en zei iets. Dat gebeurt wel vaker als er andere motorrijders naast je staan. Die hebben dan niet op het kenteken gelet en brabbelen wat in het Fins tegen ons. Maar toen mijn klep open deed kon ik hem wel verstaan en zei hij lachend “Lekker weertje he?”. Nederlanders zitten overal!

Toen we ergens in het centrum de motor geparkeerd hadden en ik even bezig was met de topkoffer, liep er een grote man op Alex af. Hij pakte Alex beet en zei: “Hey Alex, wat doe jij nou hier?” Het bleken kennissen te zijn van mijn ouders die hier met een cruiseschip waren. Wat een toeval allemaal. Alex dol enthousiast bij zo veel aandacht!


Ons even laten voorlichten over een nieuwe camera. Die bleek 199 euro te kosten. De winkel had deze echter alleen nog in het roze. Nu maakt het uiterlijk van het apparaat mij meestal niet zo veel uit, maar roze gaat me net te ver. In de winkel er tegenover hadden ze gelukkig nog wel een exemplaar met een neutrale kleur. Bovendien maar voor 158 euro. Alex kan onderweg weer fotograferen!

Op naar de ferry! Gelukkig hoefden we niet zo lang in de rij te staan, want met de kleding aan was dat erg zwaar. Alex gaat direct weer op zoek naar Nederlandse kentekens die hij ook altijd weer vindt. Ook nog even met de andere motorrijders staan praten die er in allerlei soorten en maten te vinden zijn. Van de jongens in het leer op de shoppers, een verdwaalde offroad fiets en de meestal wat oudere koppels op dikke toerfietsen zoals de Pan of de FJR.

Nog even wat kunnen eten aan boord en de twee uurtjes waren al weer snel voorbij. Aangezien Estland pas in januari over gaat op de euro nog even wat van dat monopoliegeld gepind.
sheet084.jpg


Het oude centrum is erg middeleeuws en men doet erg nog een schepje bovenop door het personeel in kostuums te laten lopen. Een groot plein met allemaal restaurants met terrasjes, en heel veel souvenirs winkels. De toeristen komen hoofdzakelijk per cruise schip of met de ferry vanuit Zweden, Finland, Denemarken of Duitsland. 30% van de bevolking is nog Russisch. Maar ook de Russische toeristen hebben Tallinn ontdekt. Al met al is het een best gezellige stad, en buiten de toeristische gebieden nog goedkoop. Met de komst van de Euro zal dat ook hier wel veranderen.
sheet085.jpg


Het nachtleven is ook één van de trekkers. Veel hotels, (strip)clubs, kroegen, en casino’s. De nodige patserige auto’s met Russische kentekens uiteraard. Erg levendig allemaal!
sheet086.jpg


Een echte Rolls Royce! Maar achterin nauwelijks beenruimte en waarschijnlijk betaald van EU-geld in deze ambassade wijk.
sheet087.jpg


Alle historische gebouwen staan op een berg waarbij uitzicht is op het marktplein gedeelte van de stad. De smalle middeleeuwse trappetjes en krakerige houten vloeren vindt Alex maar niks. Er valt hier best veel te zien, maar ook hier weer erg toeristisch.
sheet088.jpg


Nog even uitwaaien op het strand, waar de enorme boten constant langs komen.
sheet089.jpg


Vandaag de 314 km’s gereden van Tallinn naar de hoofdstad van Letland, Riga. Het landschap is niet heel spectaculair meer. Een beetje heuvelachtig waarbij bos en weilanden elkaar afwisselen. Pas bij Riga werden de bossen wat mooier door de enorm hoge naaldbomen. De wegen zijn te vergelijken met provinciale wegen. 2-baans met verkeer naar beide kanten. Inhalen is vaak erg lastig. Bovendien is het wegdek vaak niet al te best. En als het al wat beter wordt dan staat er een europees bord bij dat we ‘em eigenlijk zelf betaald hebben. Je komt van alles tegen zoals tractoren, fietsers en voetgangers. Veel auto’s en vrachtwagen gaan met twee wielen op de vluchtstrook rijden om ons er langs te laten. Erg handig, en volgens de borden is dit ook de bedoeling. Ik heb dit systeem nog niet eerder gezien. Ook zijn er stukken waarbij je een enorm brede rijbaan hebt een heel stuk. Hier is het inhalen dan ook een stuk gemakkelijker. Maar nog steeds ver vooruitkijken want tegenliggers gaan ook inhalen.

sheet090.jpg


Onderweg kwamen we een Fransman tegen op een Kawasaki ZZR race motor. We hadden hem al ontmoet in het hostel in Tallinn. Daar leek hij zich zeer te vermaken met de Russische dames. Aardige vent, spreekt uit principe geen engels, en de andere talen beheerst hij niet echt… Erg lastig en vermoeiend. We zouden hem nog een stuk of 4 keer tegen komen.

Onderweg nog even de Baltische zee opgezocht. Daar was wel 4 km zandweg voor nodig. Maar ach, we zijn nu wel wat gewend. Hoewel, de wegen in stad Riga zijn echt lastig. Kinderhoofdjes van het ergste soort gecombineerd met tramrails die boven de stenen uitkomen. Geen wonder dat je veel off-roads ziet rijden in de stad. In Stockholm en Helsinki rijden ze in de oude binnenstad nog met historische tramstellen. Maar in Riga doen ze dat overal, maar waarschijnlijk uit armoede. Er zijn ook geen haltes, de passagiers stappen uit op de weg. Dat zal vast niet altijd goed gaan. De voorsteden zijn grote, grauwe, en bovendien nauwelijks onderhouden gebouwen in Sovjet stijl.
sheet091.jpg


Riga is evenals Tallinn een erg gezellige stad. Wellicht wat minder middeleeuws, en ook erg toeristisch. Ook Riga staat hoog op de lijst voor de cruiseschepen, en de veerboot verbinding met Stockholm zal daar ook aan bijdragen. Weer veel restaurants, cafés met terrasjes, veel live muziek en straatmuzikanten. Een behoorlijk levendig nachtleven. Men doet duidelijk zijn best om de boel aantrekkelijk te maken voor toeristen. Het mag dan in het oude gedeelte wat duurder zijn, maar het is hier behoorlijk goedkoop gelukkig. Dat moet Noorwegen weer een beetje compenseren op ons budget.
sheet092.jpg


Rondvaart bootjes, sightseeing bussen, mooie verlichte gebouwen, alles wordt uit de kast getrokken. Een gezellig en fleurig geheel. Wel is er in het centrum erg veel politie op de been. Er wordt in de kroegen, maar ook op straat en in parkjes stevig door gezopen is mij opgevallen. Dat zal er wel mee te maken hebben is mijn inschatting.
sheet093.jpg


Na een uitgebreide maaltijd in het centrum voor nog geen 10 euro, zijn we vertrokken naar Kaunas in Lithouwen. Weer veel provinciale 2-baans wegen. Dit keer zijn het de geulen in de wegen die het lastig maken. Het vele vrachtverkeer heeft diepe sporen gemaakt in het wegdek. En het is een vreemd gevoel als je over zo’n hobbel gaat, maar ook hier ga je aan wennen. De benzine is hier erg goedkoop, morgen nog maar even de tank volgooien voordat we naar Polen gaan.
sheet094.jpg


De enige reden dat we in Kaunas overnachten is dat Polen te ver is, en de hoofdstad Vilnius te ver omrijden was. In het stadje even wat gegeten en gewandeld om te kijken wat voor moois er te zien was. En dat viel zeker niet tegen. Bovendien een hele gemoedelijke en gezellige sfeer.

Duidelijk is te zien dat ze het in Litouwen een stuk minder goed doen dan in Estland en Letland. De cruiseschepen komen hier wellicht wat minder in de havens. De huizen zien er hier nog grijzer en grauwer uit en zijn bovendien vaak in zichtbaar slechte staat. Hier is nog wat EU geld nodig denk ik.
sheet095.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vanochtend zijn we uit het 10-euro hostel vertrokken. Een goede deal dit hostel. Een kamer met 12 bedden voor ons zelf, beddengoed, handdoeken, en een perfecte internet aansluiting. Voor dat geld!

Bij het wegrijden ging het olielampje een keer een paar seconden branden. Bij het benzinestation er even de helft van het meegenomen 185cc cola flesje met olie er bij gedaan en het is niet meer aan gegaan. Ongeveer 100cc per 10K verbruik.  De limo stond daar te tanken, en dan heb je tijd zat voor een complete fotosessie.

Het grauwe Kaunas veranderde snel in kleurrijke weilanden en bossen. Onderweg gingen de meeste auto’s weer half op de vluchtstrook rijden om je er langs te laten. Erg prettig systeem, zolang je niet met pech langs de weg staat…
sheet096.jpg


Het was een bloed hete dag. Niet normaal meer en erg vermoeiend. Bij stops alle kleding uit en weer aan kost veel tijd en kracht. Op sommige wegen kon je maar 60 en dan vang je niet heel veel wind. Bovendien moesten we veel stoppen om te drinken. Maar het rijden was super. Wat dieper in Polen werden de wegen steeds bochtiger en behalve zo nu en dan een tractor nauwelijks ander verkeer. We rijden vaak op smalle wegen waarbij je bij tegenliggers even moet passen en meten. Het is een schitterend gebied met veel meren en de bijbehorende watersport.
sheet097.jpg


Aangekomen in Mikolajki blijkt de camping geen huisjes meer vrij te hebben. We proberen de volgende camping. Dat was echter 10km rijden en waarvan 5km zandweg. Helaas ook geen mogelijkheden hier. Weer terug op de zandweg… Na een paar B&B’s te hebben bezocht had er eindelijk eentje een kamertje voor ons. (25 euro!) Vrijdagavond, vakantietijd en prachtig weer. Top tijden voor de hotels e.d.. Mikolajki is een toeristisch plaatsje met een flinke haven. Louter Poolse toeristen, en best gezellig. Weer schandalig veel gegeten voor slechts 20 euro. Een leuke avond gehad en we waren precies op tijd binnen voordat een enorm onweer uitbarstte.
sheet098.jpg


Vanochtend in Mikolajki even lekker gegeten voordat we vertrokken. Gezien het enorme aantal restaurants in dit toeristische plaatsje hadden we keus genoeg. En het is hier absoluut niet duur. Dus we nemen het er van!

Het was weer bloedverziekend heet helaas. Het eerste uur ging door een natuurgebied met allemaal bossen. Daar was het gelukkig wat koeler. Wel aardig slechte wegen gehad. Van die wegen die 30 keer gerepareerd zijn met stukken. Je kan niet meer zien wat het originele wegdek is geweest. Lekker stuiterend over deze wegen gehobbeld. Er was waarschijnlijk een kever meeting in de buurt want we kwamen er wel erg veel tegen. Ook veel met buitenlandse kentekens.

Naar mate we dichterbij Warschau kwamen nam de schoonheid van de omgeving snel af. Ook veel meer vrachtverkeer op de weg en inhalen was slechts beperkt mogelijk. Onderweg nog even een nieuwe headset in Alex zijn helm gestopt om van de vervelende storing af te komen. Het geplande oorlog museum was helaas niet te vinden. Daarna nog een stop gemaakt bij een grote waterplas. Met een temperatuur van over de 30 graden op deze mooie zaterdag was het uiteraard aardig druk op het water.

Het laatste stuk naar Warschau ging weer door bos. Langs het bos stonden diverse dames die er overduidelijk niet op de bus stonden te wachten in hun bikini. Donker huidskleur, dus geen Poolse dames denk ik. Gezien de temperatuur zocht ik er nog niks achter, maar naar gelang we verder reden werden het er steeds meer. Misschien een effectief middel voor Koos Spee? Want het haalt zeker de snelheid er uit op deze weg. Polen houden overigens wel van stevig doorrijden en verkeerregels zijn voor watjes. Op de meest onmogelijke plekken proberen ze in te halen. Zo ging één inhaalmanoeuvre niet helemaal lekker en moest een tegemoet komende touringcar vol op de rem gaan staan. Ik zag diverse passagiers uit de stoel vallen.

Aangekomen in Warschau bleken alle hostels vol te zitten. Het duurde even voordat we daar achter waren en we zijn toen tot vreugde van Alex uitgeweken naar het luxe ETAP hotel. 35 euro per nacht… Nog steeds goedkoper dan sommige simpele hostels in Noorwegen…. Met die warmte is het geen pretje om naar een slaapplek te zoeking met al die kleding. We waren dan ook zeiknat van het zweet.

’s Avonds weer lekker uit eten geweest in het centrum. Erg druk op straat. Hoofdzakelijk monumentale gebouwen. Waarom er dan zoveel mensen op straat waren weet ik niet. Dat zal toch niet louter en alleen zijn voor het mooie weer.
sheet099.jpg
 
Laatst bewerkt:
’s Avonds weer lekker uit eten geweest in het centrum. Erg druk op straat. Hoofdzakelijk monumentale gebouwen. Waarom er dan zoveel mensen op straat waren weet ik niet. Dat zal toch niet louter en alleen zijn voor het mooie weer.
sheet100.jpg


Lekker even uitgeslapen en daarna door het zakencentrum gereden. Het weer was een beetje grauw maar nog steeds erg warm. Gelukkig in de korte broek en geen motorkleding voor de stadsritjes. Daarna nog even naar het oude centrum geweest. Een fort bekeken en even lekker gegeten. Dat kan hier gelukkig met deze prijzen. Dat zal wel verdwijnen zodra de euro er is. Het oude centrum is zeer toeristisch. Na Tallinn en Riga hadden we dit snel gezien.
sheet101.jpg


Lekker naar de dierentuin. Aangezien het zondag is en ook nog eens mooi weer was het erg druk. De dierentuin is enorm en we hebben het uren volgehouden.
sheet102.jpg


Tot drie keer toe leek het te gaan regenen, maar verder dan een paar spetters kwam het niet. Een leuke dag gehad
sheet103.jpg


Na de dierentuin nog even een verradertjes fontein opgezocht. Alex was uiteraard binnen 10 minuten drijfnat.
sheet104.jpg


Het spreekwoord vandaag gestolen, morgen in Polen gaat blijkbaar nog steeds op. Een bestelbusje leek een NL kenteken te hebben. Maar van dichtbij was duidelijk te zien dat het een eigen gemaakt kenteken was.
kenteken.jpg


Vandaag voor het hotel nog even zitten praten met twee Britten die op de motor onderweg waren naar Tallinn. Die hadden ook aardig veel last van de warmte, en al twee keer stil komen te staan met technische probleempjes. Normaal verbleven ze op campings maar ze wilden net als ons even uitpuffen ineen echt hotel. Vanaf het luxe ETAP hotel zijn we gaan rijden naar Poznan, maar eerst even langs de Yamaha dealer in Warschau om nieuwe remblokjes te halen. Ik heb de remblokjes er op de parkeerplaats redelijk gemakkelijk in kunnen zetten. De oude blokjes waren nog net niet helemaal op….

De nieuwe snelwegen hebben Warschau nog niet bereikt. Alles gaat er nog over provinciale wegen met tegenliggers die door het vele vrachtverkeer zijn mishandeld. Enorme spoorvorming en dwars door dorpjes. Geen wegen waar je lekker op kan schieten. Inhalen is nauwelijks mogelijk, ik niet althans, de Poolse waaghalzen hebben er minder moeite mee. Ook hier weer de dames langs de weg en bij de vrachtwagen plaatsen. Ik laat Alex vriendelijk zwaaien naar de dames.

Eindelijk hadden we de gloednieuwe tolweg bereikt. Een strakke snelweg met 2 rijstroken in beide richtingen. En dat voor maar 4 euro. Helaas was de pret snel over doordat het ging onweren. Gelukkig hebben we een uurtje kunnen schuilen onder het dak van een net nieuw gebouwd tolhuisje. Veiliger kan bijna niet. Toen het onweer was overgetrokken zijn we weer gaan rijden. Helaas kregen we daarna weer een nieuwe onweersbui te verwerken. We hebben ongeveer 1,5 uur gewacht bij een stopplek. Even zitten kaarten om de tijd te doden. Daarna toch maar besloten te gaan rijden want het leek op een buitje van de gehele dag. Gelukkig was het na een uurtje rijden weer droog, alleen onze kleding is niet meer zo waterdicht als het hoort te zijn. Nat en moe aangekomen in Poznan zijn we naar het hostel gegaan. ’s Avonds nog even wat gegeten. Onderweg waarschuwde Alex me op tijd voor een snelheidscontrole van de politie. Scherp gezien van hem! We zijn stapvoets langs de agenten gereden.
sheet105.jpg


Ook Paznan beschikt over een enorm oude marktplein in het centrum, met uiteraard weer de souvenirwinkels en terrasjes . De uitgelezen plek om even lekker te eten voordat we gaan rijden. Financieel gezien is het in Polen allemaal prima te doen, zelfs op zo’n prominent plein Het was erg rustig op het plein en we zijn op een willekeurig terras gaan zitten. Het werd echter langzaam drukker en drukker op het plein en vooral rondom ons terras. Heel veel kinderen en men keek gespannen naar boven, het plein was inmiddels aardig gevuld. Om klokslag 12 uur luidde de kerkklok en gingen er twee luikjes open. Er kwamen twee poppetjes van steenbokken uit die elkaar kopstoten gingen geven. Na ongeveer 1 minuut was het al voorbij en gingen de luikjes weer dicht.Veel ohhh’s en ahhh’s en het plein stroomde weer langzaam leeg. Ik had het niet meer van het lachen…
We zijn daarna op weg gegaan naar de grens. Na ongeveer een uurtje rijden hield de mooie tolweg weer op en ging weer over in de drukke weg met tegenliggers. Vanaf de Duitse grens kwamen we gelukkig weer op de vertrouwde Autobahn en konden we nog even gasgeven.
sheet106.jpg


Aangekomen in Berlijn zijn we, op verzoek van Alex, naar het ETAP hotel gegaan. Aangezien dat slechts 10 euro scheelde met het hostel moest dat een keer kunnen. Het is ten slotte één van de laatste etappes die we maken. ’s Avonds een kijkje genomen bij het Holocaust monument. Dat bestaat uit ongeveer 4 voetbalvelden vol met betonnen blokken van verschillende hoogtes. Erg indrukwekkend en je kan er tussendoor lopen. Een groot doolhof. Daarna nog even bij de Branderburgertoren naar de diverse straatartiesten gekeken. Alex keek zijn ogen uit met al die dure wagens die je overal in Berlijn tegen komt. Een echte Ferrari in het wild! Als afsluiter hebben we de stad even van boven bekeken vanuit de grote televisietoren. Het uitkijkplatform is op slechts 150m hoogte, dus niet heel spectaculair.
sheet107.jpg


Vanochtend begon het slecht omdat het direct al begon te spetteren. Gelukkig zette het niet door. Ontbijt bij Starbucks en daarna even flink gewandeld. Eerst Checkpoint Charley met het bijbehorende museum. Veel foto’s en teksten wat voor Alex minder interessant is. Maar gelukkig ook veel attributen te zien waarmee mensen de DDR zijn ontvlucht. En dat is natuurlijk wel interessant. Auto’s met kogelgaten en dubbele bodems. Vervolgens zijn we bij de echte muur gaan kijken. Daar is slechts her en der nog wat van te zien. Wel is overal op straat aangegeven waar de muur heeft gestaan. Dat kon wel eens midden op de weg zijn… Daarna hebben we de Trabant in vele verschijningen mogen bewonderen. Nog even ergens gegeten en toen op weg gegaan naar het DDR motor museum. Ik vraag me af hoeveel van deze motoren er nog daadwerkelijk op de weg rijden. Leuk om te zien wat er allemaal aan motoren stond. Daarna een bezoek gebracht aan het Dali museum. Ik vond het erg tegenvallen, veel tekeningen en litho’s. Terwijl ik de schilderijen met de typische Dali humor zo leuk vindt. Maar daarvoor moet ik in Spanje zijn helaas. Nog even rondgekeken op de Potzdammerplatz.
sheet108.jpg


Het was helaas wel 40 minuten in de rij wachten, en dan wil ik het nog geen eens hebben over het entreegeld. Maar dit was veel meer in Alex zijn straatje, Madame Tussauds. Dat was inderdaad ook erg leuk. Ongeveer 25% van de wassenbeelden betrof Duitsers die wereldberoemd zijn in Duitsland en wij dus niet kennen… Maar dat mocht de pret niet drukken. Na veel discussie is er ook een wassenbeeld van Hitler gekomen. Op de allereerste dag na plaatsing heeft direct iemand de kop er af gehakt. De kop zit er weer op, en hij staat nu veilig achter glas. Hitler is overigens niet uitgebeeld als een glorieuze leider, maar als een verslagen man in een bunker en je mag iedereen fotograferen behalve Hitler. Het zal vast geen toeval zijn dat joodse Anne Frank er vlak naast staat en veel prominenter is afgebeeld. Voor de enige Nederlandse inbrek schaam ik me diep… Hoe heeft Nederland zo ver kunnen zakken… Geen enkele Nederlandse beroemdheid, nobelprijswinnaar, of kunstenaar. Zelfs geen minister-president of koninklijk figuur. We moeten het doen met de gebroeders de Boer. Frank en Ronald de Boer. Michael Jackson staat er maarliefst 3 keer. Eén keer als kind, en ééntje voor en na de verbouwing. De neus zat overigens niet echt los…

We sluiten hiermee onze vakantie een beetje af. Wat nog rest is 2 dagen rijden naar huis. Morgen naar Göttingen waar we bij kennissen zullen overnachten, en daarna de rit naar huis. Alex kan niet wachten totdat hij alle verhalen aan iedereen kan gaan vertellen.
sheet109.jpg
 
Laatst bewerkt:
’s Avonds weer lekker uit eten geweest in het centrum. Erg druk op straat. Hoofdzakelijk monumentale gebouwen. Waarom er dan zoveel mensen op straat waren weet ik niet. Dat zal toch niet louter en alleen zijn voor het mooie weer.
sheet100.jpg


Lekker even uitgeslapen en daarna door het zakencentrum gereden. Het weer was een beetje grauw maar nog steeds erg warm. Gelukkig in de korte broek en geen motorkleding voor de stadsritjes. Daarna nog even naar het oude centrum geweest. Een fort bekeken en even lekker gegeten. Dat kan hier gelukkig met deze prijzen. Dat zal wel verdwijnen zodra de euro er is. Het oude centrum is zeer toeristisch. Na Tallinn en Riga hadden we dit snel gezien.
sheet101.jpg


Lekker naar de dierentuin. Aangezien het zondag is en ook nog eens mooi weer was het erg druk. De dierentuin is enorm en we hebben het uren volgehouden.
sheet102.jpg


Tot drie keer toe leek het te gaan regenen, maar verder dan een paar spetters kwam het niet. Een leuke dag gehad
sheet103.jpg


Na de dierentuin nog even een verradertjes fontein opgezocht. Alex was uiteraard binnen 10 minuten drijfnat.
sheet104.jpg


Het spreekwoord vandaag gestolen, morgen in Polen gaat blijkbaar nog steeds op. Een bestelbusje leek een NL kenteken te hebben. Maar van dichtbij was duidelijk te zien dat het een eigen gemaakt kenteken was.
kenteken.jpg


Vandaag voor het hotel nog even zitten praten met twee Britten die op de motor onderweg waren naar Tallinn. Die hadden ook aardig veel last van de warmte, en al twee keer stil komen te staan met technische probleempjes. Normaal verbleven ze op campings maar ze wilden net als ons even uitpuffen ineen echt hotel. Vanaf het luxe ETAP hotel zijn we gaan rijden naar Poznan, maar eerst even langs de Yamaha dealer in Warschau om nieuwe remblokjes te halen. Ik heb de remblokjes er op de parkeerplaats redelijk gemakkelijk in kunnen zetten. De oude blokjes waren nog net niet helemaal op….

De nieuwe snelwegen hebben Warschau nog niet bereikt. Alles gaat er nog over provinciale wegen met tegenliggers die door het vele vrachtverkeer zijn mishandeld. Enorme spoorvorming en dwars door dorpjes. Geen wegen waar je lekker op kan schieten. Inhalen is nauwelijks mogelijk, ik niet althans, de Poolse waaghalzen hebben er minder moeite mee. Ook hier weer de dames langs de weg en bij de vrachtwagen plaatsen. Ik laat Alex vriendelijk zwaaien naar de dames.

Eindelijk hadden we de gloednieuwe tolweg bereikt. Een strakke snelweg met 2 rijstroken in beide richtingen. En dat voor maar 4 euro. Helaas was de pret snel over doordat het ging onweren. Gelukkig hebben we een uurtje kunnen schuilen onder het dak van een net nieuw gebouwd tolhuisje. Veiliger kan bijna niet. Toen het onweer was overgetrokken zijn we weer gaan rijden. Helaas kregen we daarna weer een nieuwe onweersbui te verwerken. We hebben ongeveer 1,5 uur gewacht bij een stopplek. Even zitten kaarten om de tijd te doden. Daarna toch maar besloten te gaan rijden want het leek op een buitje van de gehele dag. Gelukkig was het na een uurtje rijden weer droog, alleen onze kleding is niet meer zo waterdicht als het hoort te zijn. Nat en moe aangekomen in Poznan zijn we naar het hostel gegaan. ’s Avonds nog even wat gegeten. Onderweg waarschuwde Alex me op tijd voor een snelheidscontrole van de politie. Scherp gezien van hem! We zijn stapvoets langs de agenten gereden.
sheet105.jpg


Ook Paznan beschikt over een enorm oude marktplein in het centrum, met uiteraard weer de souvenirwinkels en terrasjes . De uitgelezen plek om even lekker te eten voordat we gaan rijden. Financieel gezien is het in Polen allemaal prima te doen, zelfs op zo’n prominent plein Het was erg rustig op het plein en we zijn op een willekeurig terras gaan zitten. Het werd echter langzaam drukker en drukker op het plein en vooral rondom ons terras. Heel veel kinderen en men keek gespannen naar boven, het plein was inmiddels aardig gevuld. Om klokslag 12 uur luidde de kerkklok en gingen er twee luikjes open. Er kwamen twee poppetjes van steenbokken uit die elkaar kopstoten gingen geven. Na ongeveer 1 minuut was het al voorbij en gingen de luikjes weer dicht.Veel ohhh’s en ahhh’s en het plein stroomde weer langzaam leeg. Ik had het niet meer van het lachen…
We zijn daarna op weg gegaan naar de grens. Na ongeveer een uurtje rijden hield de mooie tolweg weer op en ging weer over in de drukke weg met tegenliggers. Vanaf de Duitse grens kwamen we gelukkig weer op de vertrouwde Autobahn en konden we nog even gasgeven.
sheet106.jpg


Aangekomen in Berlijn zijn we, op verzoek van Alex, naar het ETAP hotel gegaan. Aangezien dat slechts 10 euro scheelde met het hostel moest dat een keer kunnen. Het is ten slotte één van de laatste etappes die we maken. ’s Avonds een kijkje genomen bij het Holocaust monument. Dat bestaat uit ongeveer 4 voetbalvelden vol met betonnen blokken van verschillende hoogtes. Erg indrukwekkend en je kan er tussendoor lopen. Een groot doolhof. Daarna nog even bij de Branderburgertoren naar de diverse straatartiesten gekeken. Alex keek zijn ogen uit met al die dure wagens die je overal in Berlijn tegen komt. Een echte Ferrari in het wild! Als afsluiter hebben we de stad even van boven bekeken vanuit de grote televisietoren. Het uitkijkplatform is op slechts 150m hoogte, dus niet heel spectaculair.
sheet107.jpg


Vanochtend begon het slecht omdat het direct al begon te spetteren. Gelukkig zette het niet door. Ontbijt bij Starbucks en daarna even flink gewandeld. Eerst Checkpoint Charley met het bijbehorende museum. Veel foto’s en teksten wat voor Alex minder interessant is. Maar gelukkig ook veel attributen te zien waarmee mensen de DDR zijn ontvlucht. En dat is natuurlijk wel interessant. Auto’s met kogelgaten en dubbele bodems. Vervolgens zijn we bij de echte muur gaan kijken. Daar is slechts her en der nog wat van te zien. Wel is overal op straat aangegeven waar de muur heeft gestaan. Dat kon wel eens midden op de weg zijn… Daarna hebben we de Trabant in vele verschijningen mogen bewonderen. Nog even ergens gegeten en toen op weg gegaan naar het DDR motor museum. Ik vraag me af hoeveel van deze motoren er nog daadwerkelijk op de weg rijden. Leuk om te zien wat er allemaal aan motoren stond. Daarna een bezoek gebracht aan het Dali museum. Ik vond het erg tegenvallen, veel tekeningen en litho’s. Terwijl ik de schilderijen met de typische Dali humor zo leuk vindt. Maar daarvoor moet ik in Spanje zijn helaas. Nog even rondgekeken op de Potzdammerplatz.
sheet108.jpg


Het was helaas wel 40 minuten in de rij wachten, en dan wil ik het nog geen eens hebben over het entreegeld. Maar dit was veel meer in Alex zijn straatje, Madame Tussauds. Dat was inderdaad ook erg leuk. Ongeveer 25% van de wassenbeelden betrof Duitsers die wereldberoemd zijn in Duitsland en wij dus niet kennen… Maar dat mocht de pret niet drukken. Na veel discussie is er ook een wassenbeeld van Hitler gekomen. Op de allereerste dag na plaatsing heeft direct iemand de kop er af gehakt. De kop zit er weer op, en hij staat nu veilig achter glas. Hitler is overigens niet uitgebeeld als een glorieuze leider, maar als een verslagen man in een bunker en je mag iedereen fotograferen behalve Hitler. Het zal vast geen toeval zijn dat joodse Anne Frank er vlak naast staat en veel prominenter is afgebeeld. Voor de enige Nederlandse inbrek schaam ik me diep… Hoe heeft Nederland zo ver kunnen zakken… Geen enkele Nederlandse beroemdheid, nobelprijswinnaar, of kunstenaar. Zelfs geen minister-president of koninklijk figuur. We moeten het doen met de gebroeders de Boer. Frank en Ronald de Boer. Michael Jackson staat er maarliefst 3 keer. Eén keer als kind, en ééntje voor en na de verbouwing. De neus zat overigens niet echt los…

We sluiten hiermee onze vakantie een beetje af. Wat nog rest is 2 dagen rijden naar huis. Morgen naar Göttingen waar we bij kennissen zullen overnachten, en daarna de rit naar huis. Alex kan niet wachten totdat hij alle verhalen aan iedereen kan gaan vertellen.
sheet109.jpg
 
Laatst bewerkt:
Als ik de route zie begint het al te kriebelen (screw de banenjacht!) en wil ik zo de wijde wereld in!
Ik ga dit zeker volgen :)
 
Als ik de route zie begint het al te kriebelen (screw de banenjacht!) en wil ik zo de wijde wereld in!
Ik ga dit zeker volgen :)

Haha! Ik zit voor het eerst na 18 jaar ook zonder werk. Maar ik mag pas vanaf 1-10 werk accepteren. Ik zal mijn achteruitkijk spiegels in de gaten houden voor de volgers!
 
Haha! Ik zit voor het eerst na 18 jaar ook zonder werk. Maar ik mag pas vanaf 1-10 werk accepteren. Ik zal mijn achteruitkijk spiegels in de gaten houden voor de volgers!

Wat een perfect moment dan om deze trip te gaan maken.
Ik wens jou en je zoon een fantastische en succesvolle reis!
 
Laatst bewerkt:
hostels (jeugdherbergen)

Da's een mooi reisje.
Je maak gebruik van hostels (jeugdherbergen), ik heb dit zelf nooit geprobeert.
Maar nu vraag ik mij af, hoe kom je aan die hostels. Heb je een site, of staan ze in jou navgatie systeem?
Ik ga altijd naar een camping, die zijn er voldoende. Bovendien staan er overal (vooral richting het zuiden) bordejes met camping, maar een bordje met hostel zie je zelden.

Ook tips van andere hostel gebruikers zijn natuurlijk welkom!

fijne reis :]
 
Da's een mooi reisje.
Je maak gebruik van hostels (jeugdherbergen), ik heb dit zelf nooit geprobeert.
Maar nu vraag ik mij af, hoe kom je aan die hostels. Heb je een site, of staan ze in jou navgatie systeem?
Ik ga altijd naar een camping, die zijn er voldoende. Bovendien staan er overal (vooral richting het zuiden) bordejes met camping, maar een bordje met hostel zie je zelden.

Ook tips van andere hostel gebruikers zijn natuurlijk welkom!

fijne reis :]

Ik gebruik meestal deze site: http://www.hihostels.com/dba/country-NO.en.htm?himap=Y (Hostels in Norway , Norway hostels - Hostelling International)
Per land krijg je dan een Google maps kaartje met alle hostels er op. De adressen zoek ik dan op in MapSource. En vervolgens probeer ik de route langs de verschillende hostels te laten lopen. Veel werk geweest. Het is niet altijd even gemakkelijk op te zoeken. In de sscandinavische landen is er een groot aanbod. Maar niet altijd in afgelegen gebieden. In de Baltische staten en Polen wat minder.

Ook heb ik een POI file met de campings van een aantal landen. Daar hebben ze meestal wel een cabin te huur. Dat is zo nu en dan nodig.

In de Baltische staten zijn Bed & Breakfast's zeer betaalbaar. Deze zitten net zoals bijvoorbeeld de benzinestations al in de Zumo.

Maar het is allemaal best een klus geweest. Ook heb ik via Google Earth de route nagelopen. Op plaatsen waar veel foto's zichtbaar zijn is meestal een bezienswaardigheid. Denk dan aan een waterval, brug, uitkijkpunt, gledger, museum, etc. Die heb ik ook in de route opgenomen. Als je niet op de bordjes let zou je er anders zo voorbij rijden. En we willen wel wat zien natuurlijk.

Voor de hoofdsteden heb ik de belangrijkste bezienswaardigheden opgenomen zodat we er snel naar toe kunnen rijden en niet hoeven te zoeken. Voor Berlijn bijvoorbeeld: Brandenburger toren, Checkpoint Charley, Reichstag, de muur en de dierentuin.
 
Ik ga altijd naar een camping, die zijn er voldoende. Bovendien staan er overal (vooral richting het zuiden) bordejes met camping, maar een bordje met hostel zie je zelden.

Ook tips van andere hostel gebruikers zijn natuurlijk welkom!
Als je er op let kom je ook genoeg bordjes van hostels tegen, of een logo van een of andere aangesloten hostelclub:
Youth_Hostel_Logo.jpg

Lonely Planet kent ze ook wel, hoewel mijn ervaring daarmee beperkt is tot Oz en NZ.

Voor m'n eerstvolgende vakantie vind ik het een goed idee om een POI-lijst in m'n navigatie te stoppen, zowel hostels als campings, komt vast eens van pas :)
Edit: Archiescampings heeft POI's van 25000 campings in heel Europa.
 
Laatst bewerkt:
Als je er op let kom je ook genoeg bordjes van hostels tegen, of een logo van een of andere aangesloten hostelclub:
[http://www.saintpatrickstrian.com/avec/Images/Youth_Hostel_Logo.jpg (afbeelding)]
Lonely Planet kent ze ook wel, hoewel mijn ervaring daarmee beperkt is tot Oz en NZ.

Voor m'n eerstvolgende vakantie vind ik het een goed idee om een POI-lijst in m'n navigatie te stoppen, zowel hostels als campings, komt vast eens van pas :)

Die hostel websites zouden eigenlijk een POI bestandje beschikbaar moeten stellen met alle hostels van het betreffende land er in. Dat zou het allemaal een stuk gemakkelijker maken. Grote bedrijven doen dat ook vaak. Maar ik heb natuurlijk niks aan alle IKEA's in Zweden.
 
Ga je volgen! Heb ongeveer dezelfde reis in de planning voor over 4 weken. Wil alleen wat wat meer van Noorwegen zien. Maar kan straks al beetje genieten van je spoilers.. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan