@ ey-dzeej: van welk jaar is uw motor dat die nog snelheid meet dmv een roterende kabel? En waar zit die aan verbonden, het voorwiel, of de uitgaande as?
Bij mijn motor wordt alles reeds elektronisch gemeten door middel van een sensor op de uitgaande as, maar de weergave is wel dmv wijzers, analoge weergave dus, maar elektronisch gemeten. Beter systeem dan een mechanische kabel. Maar wel jammer dat die op de uitgaande as zit. Zat die op het voorwiel, kon ik mijn tandwielverhouding verzwaren zonder dat het invloed had op de snelheidsweergave. Ik zou dan mijn rpm van 5500 naar 4500 willen reduceren bij 120 in 6de. Nu kan dat ook, maar dan moet ik er een speedohealer tussen zetten, kost wat, en heb er helemaal geen ervaring mee.
Bij mij is de vlotter in de tank kapot, wat een wispelturige weergave veroorzaakt. Gelukkig gaat bij mij de km meting nog wel. Ook heb ik zo een kraantje dat je na pruttelen op reserve moet zetten. In de winter meestal over op reserve rond de 350 a 360 km, tanken op 450 a 460 km. In de zomer op reserve op 380 a 400 km, en tanken op 485 a 515km!
En dan vind ik het verbruik nog te hoog
Maar ik ben over het algemeen wel een rustige chauffeur ... al rijdt ik tegenwoordig toch wel weer wat vinniger, waaroor die 500+km's wel wat moeilijker te behalen zijn ...
(tankinhoud is, incl omzeilen overvul beveiliging, ja dus, nokvol tanken, 21,35L)
Edit: ik zit sinds vandaag op 84.000km, dat wil zeggen dat mijn odo meter en beide tripmeters over 16.000km blokkeren. Die odo gaat niet terug naar 0km, die blokkeert op 99.999km, is een foutje dat enkel bij de GSX F van 1998-2006 voorkomt. Er zijn bedrijven die dat kunnen resetten, maar kost rond de 100€. Dan denk ik soms, laat ik een goede after market km teller partij kopen en die met een sensor op het voorwiel aansluiten, dan kan ik ook zonder tussenkomst van een speedohealer mijn eind overbrenging veranderen. Maar dan zou ik zeker moeten weten dat ik de motor nog behoud na de 100.000km ... en daar ben ik nog niet uit ...
Verwacht wordt dat die km stand ergens in de loop van eind augustus begin september bereikt wordt ...
We zullen nog zien ...
Maar stel dat ik zou zeggen, ik rijdt er nog de volgende winter mee door en basseer mij voor het onderhoud op een een de twee tripmeters, niet dus, want ook die blokkeren op de stand waar die op staan op het moment dat de odo 99.999km bereikt.
In geval ik de motor niet van plan ben nog lang te behouden na de blokkage, en nog wat wil doorgaan zonder al te veel kosten, denk ik eraan om er gewoon een fietskilometertellertje op te zetten. Een goede heeft een nauwkeurige weergave tot 150, en daar kom ik zelden boven uit. Het zou ook niet dienen om de snelheid te zien, maar om de odo stand op te kunnen volgen ...
Enfin ... genoeg off topic gezever vanuit Belgistan