Theorie examen vraag

Bartveck

Rookie
23 jul 2020
13
9
Oke, dus ik heb het theorie examen gefaald :( Ik kreeg op het examen een vraag: 'Als je in een groep rijd waar verandert de snelheid het meest?'. Na het opnieuw leren van de stof is dit onderwerp dus gewoon nooit voorgekomen, daarom de vraag. Waar verandert die snelheid het meest? Zo weet ik in ieder geval het antwoord als ik de vraag nog een keer krijg. Dankjwel!
 
Oke, dus ik heb het theorie examen gefaald :( Ik kreeg op het examen een vraag: 'Als je in een groep rijd waar verandert de snelheid het meest?'. Na het opnieuw leren van de stof is dit onderwerp dus gewoon nooit voorgekomen, daarom de vraag. Waar verandert die snelheid het meest? Zo weet ik in ieder geval het antwoord als ik de vraag nog een keer krijg. Dankjwel!
De vragen worden steeds vreemder.
Antwoord: door het "harmonicaeffect" moet je achterin de groep meer gas geven en meer remmen.
Echte motorrijders rijden overigens niet in groepen.
 
De vragen worden steeds vreemder.
Antwoord: door het "harmonicaeffect" moet je achterin de groep meer gas geven en meer remmen.
Echte motorrijders rijden overigens niet in groepen.
Eerste deel kan ik me in vinden, maar je slotzin slaat nergens op.
 
Als m’n maten vooraan 80 km/u rijden, dan rij ik meestal 150 km/u. Het valt mij wel op dat ik steeds heel veel moet remmen. 🧐
 
Inderdaad, achterin de groep is het het meest gassen en remmen vanwege het Harmonica-effect. Zowel mijn vrouw als ik hebben deze vraag vorig jaar niet gehad met het Examen en ik kan me ook niet heugen dat dit behandeld is. Met de eerste tourtocht met de club kwam dit wel meteen ter sprake. "ga maar niet achteraan rijden, dat is zo'n gejakker..."
 
Inderdaad, achterin de groep is het het meest gassen en remmen vanwege het Harmonica-effect. Zowel mijn vrouw als ik hebben deze vraag vorig jaar niet gehad met het Examen en ik kan me ook niet heugen dat dit behandeld is. Met de eerste tourtocht met de club kwam dit wel meteen ter sprake. "ga maar niet achteraan rijden, dat is zo'n gejakker..."
Bij groepsritten altijd afspreken dat de minst ervaren rijders voorin, direct achter de voorrijder gaan rijden. Geen uitzonderingen.
 
Inzichtvragen in plaats van theorievragen, maar je hebt gelijk.
Als je het niet behandeld hebt, moet je er geen vragen over stellen. Ze doen niet mee aan "de slimste mens".
 
Wat een rare examen vraag.
Maar even simpel nadenken en je had het egenlijk wel kunnen weten dat je achter in harder rijd .
Omdat je dan weer gas moet geven om weer bij de groep vooraan te komen.
Achter in rijden is ook in een groep veel actiever dan dat je voorin rijd.

Ik rijd in een groep vaak achter in zit liever niet voorin met als gevolg als iemand achter even niet oplet.
En de wijze van rijden in een groep even kwijt is dan opeens vol op ze rem moet eventueel tegen je aanklapt.
Vaak genoeg gezien in een groep op toerrit door iemand georganiseerd dan remde de voorste door iets -de achter aankomende remde te laat en ja hoor boink en ze lagen op de grond.
Ik achter aan rijdend kwam dan aan en ging ze helpen.
 
Als m’n maten vooraan 80 km/u rijden, dan rij ik meestal 150 km/u. Het valt mij wel op dat ik steeds heel veel moet remmen. 🧐
En jij zit al uitgebreid op het terras als de rest nog druk aan het sturen is :+

Overigens kan in groepjes rijden best erg leuk zijn, mits de interesse en ervaring redelijk gelijk zijn, of als ervaren rijders bereid zijn wat minder uitdagend te rijden. Ja er is een groter risico, maar dat aanvaard je sowieso zodra je op een motor stapt.
 
En jij zit al uitgebreid op het terras als de rest nog druk aan het sturen is :+

Overigens kan in groepjes rijden best erg leuk zijn, mits de interesse en ervaring redelijk gelijk zijn, of als ervaren rijders bereid zijn wat minder uitdagend te rijden. Ja er is een groter risico, maar dat aanvaard je sowieso zodra je op een motor stapt.
Ooit eens met een groepje gereden en daar was er eentje die bij elke vloeiende bocht heftig afremde, om daarna bijna rechtop door die bochten te gaan. Kromme tenen bij mij en angst bij hem. Het was gewoon triest om hem te zien worstelen. En let wel, iedereen moet de kans krijgen om te leren motorrijden. En ik zal de laatste zijn om iemand af te zeiken. Tig jaar terug heb ik ook de kans gekregen om te leren motorrijden in een klein groepje. De persoon in kwestie is nu gestopt met motorrijden, hij had de basis, maar zijn angst tot vallen overheerste.

En ik ben best bereid om mij aan te passen. Ik maak nu regelmatig kilometers met een maatje die net zijn rijbewijs heeft en gewoon nog onervaren is. Lekker door Noord-Holland toeren.

Het eerste weekend ga ik met vijf man in Sauerland toeren, maar wel met “gelijkgestemden”. ik heb er nu al zin in.
 
Dan ben ik blijkbaar 1 van de weinigen die daar anders over denkt.
Vooral zoals wordt aangegeven om de onervaren rijders vooraan te laten rijden.
Dan rijdt het juist achteraan met hetzelfde tempo, dit om het feit dat de onervaren rijders recht uit harder gaan en voor bochten (te) langzaam rijden.
Dan kan je achteraan de hele rit rustig aan tokkelen op het zelfde tempo.
 
Ik rijd überhaupt niet meer in grote groepen.. Als je achteraan rijd dan moet je telkens te hard rijden om maar bij te kunnen blijven.

Met 3-4 motoren is het nog te overzien en leuk..
 
@Vulcanrider Afgelopen 3 weken mocht ik een aantal dagen met een groep mee. Geleende, zware, voor mij onbekende motor en bergachtig gebied in combinatie met hoge temperaturen. Ik werd geadviseerd op de 3e plek te rijden. Een voorrijder die perfect het tempo aanvoelde en bij risico’s aangaf waar het was.
Heb tijdens de vele kilometers geen moment het gevoel gehad dat ik boven mijn macht reed oid. Regelmatig stops, erg leuke mede-rijders, dus het was voor mij volop genieten.

Ik heb het vermoeden dat het mis gaat met grote groepen die elkaar niet kennen, zoals bv. sommige Facebook-dagritten. Daar zitten sowieso hele grote verschillen in motoren, waarbij sommige rijders moeten laten zien wat ze kunnen. Wheelies op de snelweg, rev‘en op de dijkjes, dan haakt het merendeel wel af denk ik.
 
Ik wil niet met zo’n groep rijden. Ik ga met collega’s of vrienden rijden en het kan zijn dat er geen klik is. Dan is het simpel want dat ga ik daar niet meer mee weg.

Jij hebt in iedergeval een leuke toer gereden. En daar leer je van .
Wat vooral van belang is dat jij nooit harder rijdt dan dat je engeltje op je schouder mee kan komen. Jij en jij alleen bepaald hoe hard je een bocht in gaat en niet je mederijders.
 
Oke, dus ik heb het theorie examen gefaald :( Ik kreeg op het examen een vraag: 'Als je in een groep rijd waar verandert de snelheid het meest?'. Na het opnieuw leren van de stof is dit onderwerp dus gewoon nooit voorgekomen, daarom de vraag. Waar verandert die snelheid het meest? Zo weet ik in ieder geval het antwoord als ik de vraag nog een keer krijg. Dankjwel!
En al behaald? Anders gewoon een curses volgen joh!
 
Terug
Bovenaan Onderaan