Theorie examen vraag

Thedge

Rookie
18 mrt 2022
1
0
Vandaag helaas theorie niet gehaald (1 fout teveel).

Twee vragen had ik echt geen enkel idee:

* Je rijdt met de motor door een modderplas, laat je het as los
* Je rijdt op een weg, gescheiden door een groene baan met aan weerzijden lange onderbroken strepen, mag je hier inhalen

Enig idee?
 
* Je rijdt met de motor door een modderplas, laat je het as los
Ik zou verwachten dat je constant blijft met je gas, omdat anders je balans van je motor verandert als je door de modderplas heenrijdt dus geen gas los maar ook geen gas bij geven maar constant. Maar wie weet heeft iemand er het officiële antwoord.

* Je rijdt op een weg, gescheiden door een groene baan met aan weerzijden lange onderbroken strepen, mag je hier inhalen
Groene baan betekent alleen dat het een 100Km/h weg is, dat bepaald niet of je wel of niet mag inhalen. Het feit dat de strepen onderbroken zijn betekent dus dat je hier dus mag inhalen mits er geen inhaalverbod is. Bij een doorgetrokken streep mag je zeker niet inhalen.
Bron:

anwb%3Aw760

1. Dubbele witte middenstreep met daartussen groen​

De maximumsnelheid is hier 100 kilometer per uur, tenzij een verkeersbord anders aangeeft. Is de dubbele streep in het midden doorgetrokken, dan mag je niet inhalen. Bij een onderbroken witte lijn mag dat uiteraard wel, tenzij er een bord staat dat dit verbiedt. De kleur groen komt trouwens van het idee van een middenberm. Geheugensteun: groen staat vaak voor goed, geen gevaar dus. En dus mag je harder.

anwb%3Aw760

2. Dubbele witte middenstreep zonder groen​

80 kilometer per uur is hier de maximumsnelheid, tenzij een verkeersbord anders aangeeft. Ook nu geldt: is ‘ie onderbroken, dan mag je inhalen. Is ie doorgetrokken, dan uiteraard niet.
 
Veel theorievragen zijn feitelijk, sommige zijn subjectief. Die staan ook niet in elk theorieboek.
Bij die subjectieve vragen is het antwoord bijna altijd 'het verstandigste voor de veiligheid'.

Ik denk dat ze met een modderplas doelen op gladheid. Daardoor vermoed ik dat ze adviseren het gas dicht te draaien, om een spinnend achterwiel te voorkomen.
Gas constant, zoals hierboven aangegeven, kan ik in de praktijk inkomen. Als de vraag van TS letterlijk zo heeft bestaan, dan is het een gesloten vraag en dus is het 'gas dicht' of 'gas niet dicht'. De laatste kan ook accelereren zijn, wat juist gevaarlijk is. Dus ik denk 'laat je het gas los: ja'

Ben stiekem wel benieuwd.
 
Vandaag helaas theorie niet gehaald (1 fout teveel).

Twee vragen had ik echt geen enkel idee:

* Je rijdt met de motor door een modderplas, laat je het as los
* Je rijdt op een weg, gescheiden door een groene baan met aan weerzijden lange onderbroken strepen, mag je hier inhalen

Enig idee?
* Ik zou überhaupt mijn as niet willen vasthouden.
* Zolang je geen doorgetrokken streep over gaat mag je inhalen. (Dus binnen je rijstrook blijven)
 
Een modderplas.
Ik heb daar een ander beeld bij dan 'door modder rijden'

In mijn beeld kan je voorwiel zich niet ingraven
 
Ik heb laatst meegekeken bij de theorie van mijn zoon voor het bromfietsrijbewijs en bij mijn andere zoon voor de auto.
Maar er zitten ook werkelijk vragen tussen die tweeërlei uitleg hebben, of die niet uit te leggen zijn.
Was wel leerzaam om de theorie weer eens op te halen.
Waren toch wel wat regels die ik niet wist.
Bijvoorbeeld voor een brommer, de plaats op de rijbaan, ik dacht zoveel mogelijk rechts maar het is gewoon links van het midden, zoals op de motor.

Succes met je examen.
 
Ik heb laatst meegekeken bij de theorie van mijn zoon voor het bromfietsrijbewijs en bij mijn andere zoon voor de auto.
Maar er zitten ook werkelijk vragen tussen die tweeërlei uitleg hebben, of die niet uit te leggen zijn.
Was wel leerzaam om de theorie weer eens op te halen.
Waren toch wel wat regels die ik niet wist.
Bijvoorbeeld voor een brommer, de plaats op de rijbaan, ik dacht zoveel mogelijk rechts maar het is gewoon links van het midden, zoals op de motor.

Succes met je examen.
als scooter moet je inderdaad gewoon links van het midden anders knallen automobilisten je gewoon voorbij op dezelfde weghelft als er een tegenligger aankomt. Beetje jezelf beschermen voor de berm dus :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan