Theorie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Melvin_T

MF'er
9 okt 2012
226
0
onbekend
Hallo Allemaal,

Ik ben al 2x gezakt voor mijn theorie en 2x met 2 fout teveel.
in totaal 8 fouten, welke allemaal in een andere categorie zijn.
Ik kan dus niet een bepaalde categorie nog wat extra leren, maar ik ben onwijs zenuwachtig voor de volgende keer. Ik ben 20, en wil uiteraard niet in de 2013 regeling vallen, dus ik moet 'm dit jaar nog halen.

Heeft er iemand nog tips voor het leren? heb al een online oefenprogramma met steeds wisselende vragen, maar deze haal ik altijd met gemak... max. 2 fout etc. etc.

Ik heb mijn avb al voor mijn theorie gehaald, foutloos en in 1x. Ook het lessen voor AVD gaat prima en ik denk daar ook geen problemen mee te gaan krijgen.

Alleen die klote theorie! ik moet over een kleine 2 weken op, dus hoop dat iemand me van mijn zenuwen kan afhelpen en/of goede tips heeft voor het leren!

bedankt alvast :+
 
Goed het boek doorlezen en veel oefenexamens maken. Verder is het belangrijk om de logica van het CBR te doorgronden. Meestal als ze vragen "Mag dit?" moet je dat opvatten als "Is dit verstandig?".
 
Hey,

bedankt voor je snelle reactie!:)

Ik heb het boek supergoed doorgelezen, de oefenexamens haal ik allemaal met max. 2 fouten.
Ik ben nog steeds aan het doorlezen en oefenexamens aan het maken.

Met mijn laatste examens ben ik idd de mist in gegaan met de ''mag dit?"' vragen.
2 vragen waarvan ik zeker weet dat ik ze fout had door die logica, en dus de 2 vragen de ik teveel fout had.

Ik ga nog meer leren, nogmaals bedankt en succes met je avd :+
 
iets met een banaan eten :+

Maar! probeer niet TE snel te lezen,, lees je misschien over een woordje heen die de zin volledig anders kan veranderen.
En verander je antwoord niet.

succes iig.
 
In ieder geval het boek én de cd rom gebruiken. Niet alleense cd-rom, kom je koud van terug!
 
Let ook op voor strikvragen, zoals "Is een kilometerteller verplicht?" waarbij het antwoord nee is omdat niet de kilometerteller maar de snelheidsmeter verplicht is.
 
Net iets beter leren en vaker examen doen :) . Je kunt toch over het hele land examens aanvragen met de kans dat je dan sneller aan de beurt bent omdat elders geen wachtenden zijn?? (Op die manier kun je nog wel 5 keer examen doen voor december). Of wellicht op de examenplaats blijven wachten en kijken of er een plaatsje vrij valt bij het volgende examen als er iemand niet komt opdagen?

Weet niet of het nog zo werkt hoor maar het is een ideetje.
 
Oefenvragen van bijvoorbeeld 1 CD of website kun je makkelijk leren. Dat komt omdat je veel makkelijker plaatjes (geschetste verkeerssituaties) kan herkennen dan een moeilijke vraagstelling. Mijn tip is dan ook om diverse oefenexamens te maken van verschillende websites. Die werken allemaal net even anders en hebben andere foto's, waardoor jij weer even opnieuw moet nadenken, zegmaar.

Toen ik voor mijn theorie moest, heb ik het zo gedaan: Het hele boek aandachtig doorgelezen, alle examens van zo'n CD gemaakt en het een week laten rusten. Daarna heb ik het boek nog eens doorgelezen en een paar websites met oefenexamens geprobeert. Bij het CBR had ik uiteindelijk 2 fout, de eerste keer.
 
Een goede rijschool heeft ook mogelijkheden voor theorieles. Daar steek je meer van op dan van plaatjes kijken. Iets wat je begrijpt blijft beter hangen dan al die fotos, die telkens net weer anders zijn.
 
Hoi Melvin. Hoe je met dat examen omgaat lijkt inderdaad nogal bepalend. Het zal voor iedereen anders zijn, maar voor mij heeft de (gratis) avond theorie op de rijschool het verschil gemaakt.
Zij hebben hun leslokaal exact zo ingericht als het er bij het CBR uitziet, compleet met knoppenkastjes. Voor de rest: ontspan, dan werkt je brein het beste. Loop er binnen met de instelling:
"ik zet hier een goed resultaat neer" in plaats van: "als dit maar goed gaat" o.i.d. Succes.
 
Laatst bewerkt:
Das een goeie NC

Veel mensen beoordelen zichzelf tijdens het examen; "die en die heb ik ws fout dus het is nog zinvol om in te spannen"
Ondertussen mis je daardoor net het detail, dat juist van belang was voor die volgende vraag en beantwoord je die dan ook fout.

Het is ook net ff anders dan doorgaans stof leren, deze stof moet blijven hangen.
Je leven lang....
 
Laatst bewerkt:
Als je rijschool lessen aanbiedt, neem ze dan. Heeft voor mij ook goed gewerkt. Niet eerst alle oefenexamens gaan maken, maar altijd beginnen met het boek. Goed lezen is een vaardigheid. Mensen die veel lezen zijn beter in begrijpend lezen. Als je niet veel leest of gelezen hebt, vraag je dan eerst af wat ze met de vraag bedoelen. Mijn ervaring is dat mensen daar al vaak de fout ingaan. Volgens mij heb jij die ervaring ook al gehad als ik je verhaal zo lees.

Het beste is om het boek niet alleen maar te lezen, maar ook om er een uittreksel van te maken. Het moment dat je het verhaal op papier zet is namelijk het moment dat je je de stof eigen maakt.

Elk hoofdstuk heeft aan het einde vragen die op het hoofdstuk gericht zijn. Ga er echt even voor zitten en schrijf alle antwoorden op. Kijk nadat je alle vragen hebt gemaakt of je de antwoorden goed hebt en spijker jezelf bij als je vragen fout hebt.

Mocht het niet lukken om lang in de boeken te zitten (bijv. omdat je een korte spanningsboog hebt) dan wordt het tijd om niet langer dan bijvoorbeeld een kwartier bezig te zijn. Ga na dat kwartier even 5 minuten iets anders doen.

Op deze manier heeft een collega 2 maanden geleden het ook gehaald. Hij is dyslectisch en heeft een korte spanningsboog, was 5 keer gezakt, maar met deze methode is het toch gelukt. Het praktijkexamen fietste hij-met 2 vingers in de neus-gewoon doorheen.

Succes
 
Hallo allemaal!

Bedankt allemaal voor de tips, zitten een hoop bruikbare tips tussen!
Wat betreft het bericht van yopperdepop, het ''reserve'' zitten bij het cbr kan tegenwoordig niet meer, evenals meteen een nieuw examen reserveren.

Opnieuw reserveren is uiteraard wel mogelijk, alleen er zakken zoveel mensen dat dat meteen volgepland is en ik moet nu al 85km verderop om 2 weken na m'n vorige examen op te kunnen.

Maar toch hardstikke bedankt voor het meedenken, alle tips zijn welkom!


Ik heb de theorieles op de rijschool niet genomen omdat die een circa 4 weken loopt vanaf nu en je verplicht eerst alle lessen moet bijwonen om dan vervolgens deel te nemen aan de theorie examens. dat wil dus zeggen dat ik pas in november op had gekund, en als ik dan 3x was gezakt of 2x dan zaten we al in januari.

Wat betreft de avd... stel dat ik nu slaag, zouden ze dan nog examens rijden in november, december of worrd dat afgelast ivm het weer?


Alvast hardstikke bedankt weer!
 
Hallo allemaal!

Bedankt allemaal voor de tips, zitten een hoop bruikbare tips tussen!
Wat betreft het bericht van yopperdepop, het ''reserve'' zitten bij het cbr kan tegenwoordig niet meer, evenals meteen een nieuw examen reserveren.

Opnieuw reserveren is uiteraard wel mogelijk, alleen er zakken zoveel mensen dat dat meteen volgepland is en ik moet nu al 85km verderop om 2 weken na m'n vorige examen op te kunnen.

Maar toch hardstikke bedankt voor het meedenken, alle tips zijn welkom!


Ik heb de theorieles op de rijschool niet genomen omdat die een circa 4 weken loopt vanaf nu en je verplicht eerst alle lessen moet bijwonen om dan vervolgens deel te nemen aan de theorie examens. dat wil dus zeggen dat ik pas in november op had gekund, en als ik dan 3x was gezakt of 2x dan zaten we al in januari.

Wat betreft de avd... stel dat ik nu slaag, zouden ze dan nog examens rijden in november, december of worrd dat afgelast ivm het weer?


Alvast hardstikke bedankt weer!
Volgens mij gaan de examens gewoon het hele jaar door, zolang de weersomstandigheden niet te slecht zijn. Ik heb 30-11 examen, dus in de hele maand november blijft het CBR examens afnemen.

Theorielessen nemen bij de rijschool lijkt mij niet nodig. Een paar keer zakken kost minder dan een theoriecursus.

Er schoot mij nog een tip te binnen: goed op details letten. Zeker bij vragen als "Is het verantwoord zo te gaan rijden?". Ik heb op beide pogingen voor de theorie 2 keer dezelfde vraag gehad waarbij je een foto zag met kind achterop de motor waarbij gevraagd werd of het verantwoord was om zo te gaan rijden. De eerste keer had ik "JA" geantwoord, omdat het kind een helm op had en redelijk goede beschermende kleding, maar op de 2e poging zag ik dat het kind met z'n voet op de uitlaat zat ipv het stepje.
 
Hallo!

Hardstikke bedankt, is weer enigszins een gerust stelling :)
Ja die van dat kind heb ik ook gehad, maar deze wist ik haha.

Bedankt voor je reactie!
 
Vervelend dat dat reserve zitten niet meer kan. Aniehoe, je zit met 8 fout niet ver van het doel. Je bent dus verre van hopeloos ;-)

Idd gewoon met een instelling naar toe van dat het wel gaat lukken ipv 'Oh k*t'

En inderdaad wordt het hele jaar examen afgenomen zolang het weer het toelaat. Ik ben jaren geleden eind november geslaagd, was best 'fris' maar boeien ;-)

Succes ermee.
 
Let ook op voor strikvragen, zoals "Is een kilometerteller verplicht?" waarbij het antwoord nee is omdat niet de kilometerteller maar de snelheidsmeter verplicht is.
Serieus? Zitten dit soort vragen ertussen? Kan het me nauwelijks voorstellen, dat heeft toch niets met het testen van je kennis van het verkeer te maken...

@ TS. het lijkt me dat jij meer gebaat bent met een kopje thee, zodat je wat rustiger wordt, dan dat je opnieuw als een gek dat boek gaat zitten te bestuderen! :)
 
De tip die ik nog niet heb gelezen is, oefen eens met iemand die zijn motor theorie wel heeft gehaald.

Ben jij toevallig een maat van thagaruda?
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de avd... stel dat ik nu slaag, zouden ze dan nog examens rijden in november, december of worrd dat afgelast ivm het weer?


Motorexamens gaan het hele jaar door zolang het weer het toelaat. Het CBR heeft ca 4500 extra motorexamens ingepland voor de extra toeloop tot 18 januari 2013.

Alleen bij gladheid en extreem slecht weer worden de motorexamens uitgesteld. Dat bepaald de examinator ter plaatse kort voor aanvang van ieder examen.
 
Als je een fout maakt in een oefenexamen, zoek je dan in het boek op waarom je het fout had? Dat heb ik bij alle oefenexamens gedaan. Opzoeken en begrijpen waarom mijn antwoord fout was en het andere goed. Het heeft bij mij goed gewerkt. Maar ik vind theorie ook makkelijker dan de praktijk. :)

Sterkte met je examens.
 
Toch maar eens naar de opticien voor een bril hielp bij mij... :P Kon knipperlichten ed niet meer zien of die schermen bij het cbr.
Maar als dat ook jouw probleem is, dan had je dat wel in de gaten nu denk ik.

Succes iig!
 
Ik heb zowel voor bromfiets, auto en motor nog nooit ook maar een boek open geslagen. Altijd de cd-rom gekocht en alleen maar examens gemaakt. Gewoon gelijk beginnen met het maken van de examens, zie je achteraf je fouten. Dit werkt voor mij het best, maar volgens mij is theorie leren per persoon verschillend wat je het meest prettig vind.

Succes in ieder geval!
 
Oefenexamen maken, bestuderen wat je fout hebt gedaan en opnieuw een examen maken. Dit herhalen tot je geen fouten meer maakt bij het oefenexamen en dat moet je er klaar voor zijn.. Zo ging het bij mij tenminste :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan