Thorspark elektronische ontsteking, in NL ergens te koop?

Han S

MF veteraan
11 apr 2015
33.171
73.102
Ik ben helemaal klaar met die magneetontsteking, ik heb die geweldige Norton nu bijna 7 jaar, maar het starten is nog nooit goed geweest.
Dus ik denk er over om elektronische meuk er in te beunen en ik lees goede dingen over Thorspark van Sussex.

Maar weet iemand of dat ook in ons geliefde vaderland ergens te koop is?
 
Ik ben helemaal klaar met die magneetontsteking, ik heb die geweldige Norton nu bijna 7 jaar, maar het starten is nog nooit goed geweest.
Dus ik denk er over om elektronische meuk er in te beunen en ik lees goede dingen over Thorspark van Sussex.

Maar weet iemand of dat ook in ons geliefde vaderland ergens te koop is?
😭😭😭😭

Doe je dat zo dat je hem weer onzichtbaar terug kan bouwen naar origineel, off topic, sorry, maar gewoon interesse
 
😭😭😭😭

Doe je dat zo dat je hem weer onzichtbaar terug kan bouwen naar origineel, off topic, sorry, maar gewoon interesse
De 1985 Norton heeft een alternator en een verdeler plus bobine. Maar met Thorspark blijft gewoon alles zoals de magneet zitten. De contactpuntjesplaat zit net een klein centraal boutje vast, die gaat er uit en in de plaats komt een klein frutseltje met twee magneetjes en een plaatje met een sensor.

Dus uiterlijk verandert er niets en de bobine kun je onder de tank verstoppen. En het gebruikt maar 3 watt en dat is met een 60 watt dynamo ook niet verkeerd. Je zit met die ouwe meuk met dat 6 volt en plus massa, anders had je veel meer mogelijkheden zoals een Velleman kitje van geen 15 euro.

Zoals ik zei, de NSU is een schop en lopen en die heeft ook 6 volt en 45 tot 60 watt. Het probleem met die Lucas magneten is dat ze de helft van het motortoerental draaien en het is een heel klein ankertje. En als het eenmaal loopt, loopt het goed, maar het starten is een drama.

Maar het gaat goed komen.
 
Ik ben helemaal klaar met die magneetontsteking, ik heb die geweldige Norton nu bijna 7 jaar, maar het starten is nog nooit goed geweest.
Dus ik denk er over om elektronische meuk er in te beunen en ik lees goede dingen over Thorspark van Sussex.

Maar weet iemand of dat ook in ons geliefde vaderland ergens te koop is?

OMEGA-BMW-SHOP | OLDTIMER, BMW, EMW, STOYE, STEIB, R2, R3, R35, R4, R20, R23, R24, R25, R26, R27, R50, R60, R75/5, R90/S, R100/7, R12, R51, E.BREINDL-GROPE, BREINDL, GROPE, OMEGA, , hebben die niets voor je wat de Norton op gang kan helpen?
 
Ik zou me niet blind staren op een enkel merk. Zelf ben ik erg gecharmeerd van Anne Galama van SWF Ignition SystemS. Ik weet dat hij in ieder geval voor Norton, BSA en allerlei andere Engelse positieve massa fietsen ontstekingen maakt.
Ik weet alleen niet of hij ook al iets voor magneet heeft.
 
Ik heb contact met hem via email, maar hij heeft niet iets wat in zo'n Lucas magneet kan. Aardige man.

Ik heb nog een paar startpogingen ondernomen, maar meer als een enkele klap heeft hij niet willen geven. Dus vanmiddag een andere Lucas K2F magneet er op gebeund waarvan ik een kant van de primaire wikkeling al eens had losgesoldeerd, want wil je een defecte magneet als onderbreker gebruiken, dan moet de primaire wikkeling los want die meet iets van 1.5 Ohm en wil je met de contactpuntjes een bobine sturen, dan is die 1.5 Ohm echt de reden waarom het niet gaat werken.

Dus met die contactpuntjes van de Lucas magneet stuur ik een oude bobine aan van een Citroen DS, een bobine welke ook in de lelijke eend zit. De vroege DS had twee van die bobines en die zijn 6 volt en een dubbele uitgang, dus wasted spark.

Eerst de contactpuntjes goed afgesteld, oude magneet er uit gebeund, deze er in gebeund, ontsteking op tijd gezet, benzinekraantje open, choke dicht en met een trap lopen als een nieuwe. Totale kosten: niks.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb contact met hem via email, maar hij heeft niet iets wat in zo'n Lucas magneet kan. Aardige man.

Ik heb nog een paar startpogingen ondernomen, maar meer als een enkele klap heeft hij niet willen geven. Dus vanmiddag een andere Lucas K2F magneet er op gebeund waarvan ik een kant van de primaire wikkeling al eens had losgesoldeerd, want wil je een defecte magneet als onderbreker gebruiken, dan moet de primaire wikkeling los want die meet iets van 1.5 Ohm en wil je met de contactpuntjes een bobine sturen, dan is die 1.5 Ohm echt de reden waarom het niet gaat werken.

Dus met die contactpuntjes van de Lucas magneet stuur ik een oude bobine aan van een Citroen DS, een bobine welke ook in de lelijke eend zit. De vroege DS had twee van die bobines en die zijn 6 volt en een dubbele uitgang, dus wasted spark.

Eerst de contactpuntjes goed afgesteld, oude magneet er uit gebeund, deze er in gebeund, ontsteking op tijd gezet, benzinekraantje open, choke dicht en met een trap lopen als een nieuwe. Totale kosten: niks.

Zo had je dat eerder ook al toch op de norton?
Vellemann kitje is trouwens ook om te bouwen om op 6V te werken
 
Zo had je dat eerder ook al toch op de norton?
Vellemann kitje is trouwens ook om te bouwen om op 6V te werken
Ja, maar ik heb begrepen dat plus aan massa het probleem is. Ik wil elektronisch omdat je dan een nog betere vonk hebt, terwijl je veel minder stroom gebruikt, iets van 3 watt en de dynamo van zo'n oude motor is iets van maximaal 60 watt.
 
@Han S ik heb nog een velleman Transistorontsteking, als het daarover gaat, mag je van mij je experiment mee aangaan. Kan het evt opsturen
 
Laatst bewerkt:
1623147200608.png
 
Ik heb ook nog een Velleman kitje liggen. Er staat me iets bij dat er een instructie bij zit voor plus aan massa. Maar eigenlijk vind ik het een halve oplossing. Ik zou nog even doorzoeken naar iets waarmee puntjes en vervroeging elektronisch gaan.
 

Ik vond deze 12 volt dynamo, is wisselstroom dus geeft bij weinig toeren al ruim vermogen en als ik die er op zet kan de min aan massa en kan ik met Beck en andere merken gaan klooien.

De Norton staat nu in de huiskamer en komende winter haal ik het blok uit elkaar en maak het 100% oliedicht en komend voorjaar gaat ie met één kick starten en rijd ik er vaker mee, zolang ik dat nog kan want ik ben dan 79.

Waar ik ook mee wil experimenteren is dit:


Er zijn kleine magneetjes die zo sterk zijn dat als de heer Lucas nog zou leven, dan kroop hij vol schaamte onder een stoel. Als je die in een magneetontsteking weet te beunen, dan moet je er ongeveer mee kunnen lassen. Ik heb me laten vertellen dat er Harley rijders zijn die het hebben geflikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan