Throttle body synchronisatie nodig?

WeetIkHetNou

KTM 1090 Adventure R
7 nov 2012
1.203
968
Ik wil dit jaar de kleine beurt van mijn Tiger 800 XRx zelf gaan doen (stelt ook allemaal niet zoveel voor natuurlijk).

Nu zit ik de Haynes er op na te kijken wat er dan allemaal gecontroleerd moet worden, en ik loop een beetje vast bij de 'idle speed and throttle body sync'. Ik snap wat daar de bedoeling is, maar als ik dit allemaal zo lees lijkt het mij sterk dat dit bij een dealer ook bij een kleine (of grote for that matter) gedaan wordt. Kappen, tank, luchtfilter etc moet er allemaal af, provisorische benzinetoevoer aanleggen, meten, afstellen, ECU uitlezen).

Gevoelsmatig zou je dit soort dingen alleen doen als je het idee hebt dat er ergens een probleem zit (onregelmatig lopen vd motor, vermogensproblemen, verkeerde idle).

Kan iemand mij meer vertellen of zoiets echt zinvol is om elke 10dkm te controleren als je verder geen klachten hebt? In dat geval moet hij alsnog naar de dealer namelijk.
 
Als de fabriekshandleiding daar ook om vraagt zal het geen onzin zijn om te doen. Het verlopen van de synchronisatie gebeurt heel geleidelijk aan. Je merkt het om die reden nooit direct. Na 30dkm ga je klagen dat dat ding zo trilt en misschien wel naar oppakt. Na een volledig onderhoudsbeurtje incl synchroniseren is het net alsof je een andere motor terug hebt.

Het is net als balhoofdlagers die verrot gaan, berijders merken er 30d km niks van tot je ze een keer vervangt voor nieuwe en dan wil dat ding opeens wel weer een bocht om en hoeken ze de motor nog niet niet meteen de bosjes in.. :)

Ik werk veel met BMW boxer motoren, en de luchtgekoelde boxers moeten elke 10dkm klepinspectie + synchronisatie hebben. Soms sta ik echt te kijken met wat voor verschil mensen rond rijden zonder er een klacht over te benoemen op de werkbon. Het komt dan ook wel eens voor dat mensen later nog eens voor iets anders terug komen, en benoemen dat de motor echt weer veel fijner rijdt..
 
Gaskleppen synchroniseren moet bij elke grote beurt. Dus elke 20.000km. Een kleine beurt is eigenlijk niets meer dan olie en filter vervangen en alles controleren. En tiger 800 is overigens niet zo gevoelig voor een niet perfect afgestelde synchronisatie.
 
Mijn ervaring met vele onderhoudsbeurten met grote en kleine driecilinders van Triumph is dat er geen merkbaar verschil is in mooi lopen voor en na de beurt. Wat overigens niet wil zegen dat je de beschreven werkzaamheden kunt overslaan.
 
Als de fabriekshandleiding daar ook om vraagt zal het geen onzin zijn om te doen. Het verlopen van de synchronisatie gebeurt heel geleidelijk aan. Je merkt het om die reden nooit direct. Na 30dkm ga je klagen dat dat ding zo trilt en misschien wel naar oppakt. Na een volledig onderhoudsbeurtje incl synchroniseren is het net alsof je een andere motor terug hebt.
Of de fabriekshandleiding daar om vraagt weet ik niet, ik heb het uit de Haynes. Desondanks kan ik mij voorstellen dat het in de praktijk gewoon niet of nauwelijks gedaan wordt. De olie in de veringen moet bijv ook elke 4 jaar vervangen worden volgens Triumph, doet de dealer ook niet (en is ook niet zo'n mega probleem, maar gaat zeker invloed hebben op de handling).

Gaskleppen synchroniseren moet bij elke grote beurt. Dus elke 20.000km. Een kleine beurt is eigenlijk niets meer dan olie en filter vervangen en alles controleren. En tiger 800 is overigens niet zo gevoelig voor een niet perfect afgestelde synchronisatie.
Volgens Haynes dus elke 10dkm. Verder inderdaad alleen olie/filter en een aantal algemene controles. Hoe heb jij de ervaring dat de 800's niet zo gevoelig zijn? En betekent dat ook dat ze niet verlopen, of alleen dat je er als berijder weinig last van hebt?

Hij is overigens vorig jaar (10dkm geleden) wel bij de dealer geweest voor een grote beurt, incl kleppen controle/stellen. Het staat niet specifiek op de bon, maar ik neem aan dat die sync dan ook gedaan is.
 
Mijn ervaring met vele onderhoudsbeurten met grote en kleine driecilinders van Triumph is dat er geen merkbaar verschil is in mooi lopen voor en na de beurt. Wat overigens niet wil zegen dat je de beschreven werkzaamheden kunt overslaan.
Duidelijk antwoord, bedankt. Wat is het risico (vanuit technisch perspectief) van het eenmalig overslaan van deze stap? De grote beurt volgend jaar wil ik gewoon weer bij de dealer laten doen (kleppen stellen is mij teveel werk / te specifiek).
 
Geen idee hoe haynes daaraan komt, maar volgens triumph zelf hoeft het alleen bij de grote beurt. Er is niet veel risico, de motor gaat er hoogstens wat rommeliger stationair van lopen.
Maar bij een tiger 800 heb je daar niet zoveel last van.
 
Geen idee hoe haynes daaraan komt, maar volgens triumph zelf hoeft het alleen bij de grote beurt.
Heb het Triumph werkplaatshandboek gevonden, ook daar staat dat de throttle body gecontroleerd/gebalanceerd moet worden elke 10dkm.

Desalniettemin sla ik hem deze keer over denk ik. Dit jaar ook al zo'n 900 euro kwijt aan HK suspension voor een revisie/upgrade. Geld moet ergens vandaan komen ;).
 
Terug
Bovenaan Onderaan