thunderace 1000

euh

Rookie
2 sep 2012
11
0
borne
ik heb een thunderace1000
als ik het contact aan zet gaat de toerenteller naar 3000 dan naar 0 dan naar 7000 dan naar 0 dan naar 3000 dit blijft die herhalen ook onder het rijden blijft dit zo
af en toe geeft die het toerental weer wie weet wat dit is want deze motor is nieuw voor mij
ook mag je reageren via de mail paul.overesch@home.nl
alvast bedankt
 
Inderdaad je exup.

Als hij het eerder wel gewoon deed dan inderdaad even stellen of een beetje smeer bij de exup klep moeten werken om hem weer een beetje soepel te krijgen. Werkt dit niet dan heb je best kans dat die klep onderop helemaal vast geroest zit, daar had ik ook last van.

Tijdelijke oplossing: Exup kabels loshalen of exup motor (onder de tank) loshalen (dus niet compleet los maar gewoon even de stroom los). Hiermee is de melding weg maar zit de klep aan de onderkant nog steeds vast. Zorg dat deze vast zit terwijl hij open is, dit kan je doen door hem vast te zetten met een speciaal schroefgat aan de buitenkant. Je exup werkt dus nu niet, maar je kan er wel mee rijden.

Oplossing: Kijken waar hij op hangt en dit deel vervangen (servo, kabel of klep).
 
Laatst bewerkt:
bedankt voor de info
als ik aan de kabel trek hoor je dat het geluid in de uitlaat veranderd
ga hem toch schoonmaken
wat betreft 3000
als ik de gas hendel vol open draai gaat die naar 10.ooo
 
bedankt voor de info
als ik aan de kabel trek hoor je dat het geluid in de uitlaat veranderd
ga hem toch schoonmaken
wat betreft 3000
als ik de gas hendel vol open draai gaat die naar 10.ooo

Bij deze:

Thunderace manual states error codes as:
3000- TPS (throttle position sensor), can be disconnected, shorted or locked
7000- EXUP, can be disconnected, shorted or locked (i.e. stuck)
8000-Fuel sensor, Only disconnected
 
de tps is defect na gemeten geen goede weerstand
en inderdaad 8000 omdat ik tank eraf is
de exup kan ik gemakkelijk met de hand bewegen
wel heb ik deze moeten afstellen.
ga van de week de tps vervangen en laat ik je weten of het euvel is verholpen
 
ik begrijp dat er verstand van heeft
is het mogelijk dat ik u bel

Zo handig ben ik er ook niet mee hoor :) Ik probeer wel altijd eerst alles zelf te doen maar zoals aan mijn eigen "posts" te zien vraag ik ook regelmatig om hulp. Maar goed, dat is het idee van een techniek forum!

de tps is defect na gemeten geen goede weerstand
en inderdaad 8000 omdat ik tank eraf is
de exup kan ik gemakkelijk met de hand bewegen
wel heb ik deze moeten afstellen.
ga van de week de tps vervangen en laat ik je weten of het euvel is verholpen

Heb je al een Werkplaatshandboek/service manual voor de ace?
 
ja maar deze is niet zo duidelijk en omschreven
ik heb deze motor afgelopen zondag opgehaald en het stuur zit wel laag is daar iets op te doen
ook aan de verlichting heb ik wat raars ontdekt
in de ene koplamp zit een lamp h7 en de andere h4 welke is gewoon licht en welke grootlicht
 
ja maar deze is niet zo duidelijk en omschreven
ik heb deze motor afgelopen zondag opgehaald en het stuur zit wel laag is daar iets op te doen
ook aan de verlichting heb ik wat raars ontdekt
in de ene koplamp zit een lamp h7 en de andere h4 welke is gewoon licht en welke grootlicht

een h4 lamp is doorgaans gecombineert : gedimt grootlicht en grootlicht.
[zo noemen ze dat]

edit: een andere lamp zal trouwens ook niet in de fitting passen waarvoor ie gemaakt is,
dus wss hetzelfde als bij mijn blade,1 koplamp voor dimlicht en 2koplampen voor grootlicht.
 
Laatst bewerkt:
Het lage stuur is normaal bij een sportmotor ;)

De 2 verschillende lampen zie je wel vaker bij motoren.
De H7 is dimlicht.
De H4 is dim+grootlicht, deze brand niet als alleen dimlicht aan staat.

Het is mogelijk het dimlicht van de H4 ook te laten branden bij dimlicht.
Een deel voor de bedrading is hiervoor al aangelegd.
Er moet nog 1 draad worden gelegd.
zie link

in het verleden was het niet toegestaan 2 koplampen te voeren.
 
Het lage stuur is normaal bij een sportmotor ;)

De 2 verschillende lampen zie je wel vaker bij motoren.
De H7 is dimlicht.
De H4 is dim+grootlicht, deze brand niet als alleen dimlicht aan staat.

Het is mogelijk het dimlicht van de H4 ook te laten branden bij dimlicht.
Een deel voor de bedrading is hiervoor al aangelegd.
Er moet nog 1 draad worden gelegd.
zie link

in het verleden was het niet toegestaan 2 koplampen te voeren.

je bent wel lekker duidelijk hier[zie bovenstaand]
volgens mij is de h7 juist het grootlicht.
 
je bent wel lekker duidelijk hier[zie bovenstaand]
volgens mij is de h7 juist het grootlicht.
:N

Even ter verduidelijking:
Bij dimlicht brandt de H7 (zie mijn avatar)
(ik heb er xenon in geprutst, maar da`s een ander verhaal)

de h4 brandt dan niet!

Bij groot licht branden de h7 en de H4
De H4 bestaat uit 2 delen, dim+groot licht

Van deze H4 kan je het dimlicht deel ook laten branden icm
met de H7.
Als je de extra draad trekt.

Heb je de extra draad aangesloten, dan gaan bij
inschakelen van dimlicht de H7 branden + het dim-deel van de H4.
:)
 
Laatst bewerkt:
de tps is defect na gemeten geen goede weerstand
en inderdaad 8000 omdat ik tank eraf is
de exup kan ik gemakkelijk met de hand bewegen
wel heb ik deze moeten afstellen.
ga van de week de tps vervangen en laat ik je weten of het euvel is verholpen

Je bent de foutmelding nu kwijt van de Exup?
Ik vond het afstellen er van een crime, vaak kwam er later dan toch weer een foutmelding omdat ie toch niet helemaal goed stond. Zorg in ieder geval dat je regelmatig onderhoud pleegt aan de Exup. (Ik heb zelf een Fazer 1000 gehad, maar neem aan dat die Exup/onderhoud niet veel verschilt) Verwijder het afdekkapje. Let op de boutjes, die rotten snel vast. Monteer alle boutjes later weer met kopervet/keramisch vet om vastrotten te voorkomen. Haal het "tonnetje" waarop de kabels zitten los (zit met een boutje op de Exup-as. Onder het tonnetje zit nog een veertje en een vulplaatje). Verwijder het plaatje dat de Exup as opsluit. Haal nu de klep er voorzichtig uit (let op: aan de verste/andere kant zit een busje dat soms meekomt. Maak de klep schoon, vooral de beide smalle askanten. Laat die klep niet vallen, de beide uiteinden zijn zo krom.... Vet de uiteinden in met een beetje kopervet/keramisch vet en monteer het geheel weer in omgekeerde volgorde.
Lijkt veel werk, maar kost je met wat ervaring een kwartiertje. Minimaal elk jaar even doen, liever elke 6 maanden.

De TPS kun je ook zo controleren: vind eerst de TPS sensor. Dat is een rond zwart kunststof gevalletje aan de rechterzijde van de carbs net onder je tank, met een enkele draad er aan. Dat ronde geval zit met twee schroefjes vast, je kunt hem een beetje verdraaien voor het afstellen. De schroefjes zijn van het type "security Torx" en kun je alleen met een holle Torx sleutel losdraaien.
Contact aanzetten. Trek nu de draad die de TPS (met een stekkertje) verbindt los. Mogelijk moet je de tank aan de achterkant loshalen en een stukje omhoog zetten met een balkje oid om er bij te kunnen. Sluit nu de draad opnieuw aan. Als je naar je toerenteller kijkt, staat die nu in de "TPS mode". Hij kan 3 waardes aangeven: 0 toeren, 5000 of max toeren. Als de TPS goed staat, moet hij op 5000 staan, in het midden dus.
Is dat niet zo, dan moet je de schroefjes van de TPS een tikje losdraaien en de TPS zelf verdraaien, totdat de toerenteller 5000 aangeeft. Draai nu de schroefjes weer vast, let op dat de toerenteller nog steeds 5000 aangeeft. Contact uit en weer aan en alles moet nu weer goed staan.

Als je hem doormeet, moet de TPS 4-6 k ohms bij 20C aangeven. Doet hij dat niet, dan moet je hem vervangen.
 
delen zijn rood en achter wit
eigenlijk allemaal
waar ik de motor van gekocht heb heeft er een puinhoop van gemaakt.
de exup klep was helemaal gangbaar kon hem makkelijk met hand bedienen
ik heb het wel even afgesteld om de inbus los te krijgen was geen probleem gewoon even de brander erop kon ze zo los draaien
code 3000 tps is defect meting gedaan via handleiding klopte geen bal van
morgen krijg ik een ander 2e hands nieuw 250 euro wat een idiote prijzen
het afstellen ervan heb ook bij mijn tdm gedaan daar heb ik wel trucjes voor
code 8000 is omdat ik de tank eraf heb.
zijn er nog meer zaken waar ik op moet letten?
 
inmiddels heb ik alle storingen verholpen
nu het volgende is olie verbruik normaal voor deze motor
om dit op te lossen wat moet ik vervangen de klep rubbers of zuigerveren
je blijft bezig met deze motor
 
inmiddels heb ik alle storingen verholpen
nu het volgende is olie verbruik normaal voor deze motor
om dit op te lossen wat moet ik vervangen de klep rubbers of zuigerveren
je blijft bezig met deze motor

Olieverbruik is zeer hoog bij deze motoren. Een beetje research had dat wel duidelijk kunnen maken :P

Ik heb het zelf voor lief genomen omdat ik de motor zelf erg fijn vind.

De enige oplossing die hiervoor beschikbaar is, is gelijk ook extreem duur. Duurder dan een vat goedkope olie per jaar ;)

Het verbruik wordt hoger naar mate je snelheid + lange afstand gaat rijden...
 
ik wist wel van het olie verbruik maar dat het zoveel was
wel heb ik er andere olie op gedaan 15w50 dit heeft wel geholpen
maar met een paar klep rubbers en zuigerveren moet het probleem verholpen zijn?
 
in het verleden was het niet toegestaan 2 koplampen te voeren.

In de wvr staat dat indien de afstand van 2 lampen kleiner is als de diameter van de kleinste lamp, dan word deze gezien als EEN lamp.....dus waar die broodje aap verhalen altijd vandaan komen snap ik niet.....In NL is het dus ALTIJD toegestaan geweest om 2 koplampen te voeren
 
Terug
Bovenaan Onderaan