Thundercat 1e versnelling defect

Beunhaas86

MF veteraan
14 aug 2005
3.137
0
Twente
Ik ben mijn thundercat aan het opknappen: de eerste versnelling springt eruit en een fractie van een seconde later er weer in. Je leest het vaak van de 2e versnelling maar ik heb dus de eerste kapot.

Vanavond het blok uit elkaar gedraaid, de nokjes zijn afgesleten dus dat tandwiel moet vervangen worden, samen met waarschijnlijk de schakelvork. Ik twijfel alleen nog of het het tandwiel moet vervangen waar de nokken ingrijpen, deze heeft ook in mindere mate slijtage. Ik zal hier morgenavond een foto van plaatsen.

Ik heb nog een paar vragen:
- hoe kan ik die schakelvork controleren? Demonteren en dan met een winkelhaak controleren?
- nu ik heb blok toch uit elkaar heb: moet ik de nokkenaskettinggeleider vervangen? Deze is een dikke mm ingesleten. Lagers e.d. zijn helemaal mooi, de nokjes van de 2 ook, erg vreemd.
- Gebruikt Yamaha standaard zwarte vloeibare pakking tussen de carterhelften (en aardig veel)? Ik vermoed namelijk dat dit blok eerder uit elkaar is geweest. Ook vanwege het nette tandwiel van de 2e versnelling.
- Is de nokkenasketting fabrieks af gemonteerd met een sluitschakel of uit 1 stuk? Mijn heeft namelijk een sluitschakel.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Als het in de eerste versnelling NIET eruit springt! :?

dit snap ik weer niet.

Foto's:

Verrot tandwiel
full
 
Dat ziet er aardig versleten uit ja...

ik zou t allemaal vervangen... dan heb je er ook voorlopig geen omkijken meer naar.


waar je ook ff naar moet kijken is naar de schakelwals... best raar namelijk dat je 1e versnelling zo versleten is want bij yamaha is het meestal de 2e versnelling (heb zelf een fazer en bij mij is de 2e versnelling al 2 keer naar de PIEP gegaan) gelukkig kon ik t allemaal zelf fixen.

maar om ff door te gaan... je moet dus de volgende dingen doen:
- versleten tandwielen vervangen
- versleten schakelvorken vervangen (kan je zien doordat de zijkanten wat zijn ingesleten door t tandwiel)
- schakelwals checken en zonodig vervangen

al met al je hele bak dus.

je zou alles nieuw kunne kope bij de dealer maar misschien is het gunstiger om een donor blok te vinden met een goede bak.
 
Wie weet er een goedkoop adresje voor tandwielen?

Hier in de buurt betaal ik €274 voor de 2 tandwielen en 1 schakelvork. Het gaat om de codes:

4JH-17211-00 (tandwiel eerste versnelling)
4TV-17251-00 (tandwiel met de versleten nokken)
4JH-18513-00 (schakelvork)

De schakelwals ziet er gewoon helemaal gaaf uit. De schakelvork heeft hele lichte slijtage.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan