Thundercat of Thunderace?

laatje73

Rookie
28 okt 2004
26
2
Schoonhoven
Ik zit momenteel veel bij mijn vriend achter op de motor (kawa zzr-1200) omdat ik zelf nog niet mag rijden. Ben wel aan het lessen gegaan omdat ik onderhand zelf wel de gashendel wil gaan bedienen!!

Nu ben ik helemaal verliefd geworden op de thunderace. Maar dit is een 1000cc motor. Nu zeggen ze dat het verstandiger is om eerst te beginnen met een 600cc als je net je rijbewijs hebt. Maar ik hoor ook verhalen dat je als je eenmaal een 1000cc hebt gereden nooit meer terug wil naar een 600cc.

Ik merk een groot verschil met de 1200 van mijn vriend en de lesmotor. De 1200 ligt veel stabieler op de weg en rijdt rustiger dan de 500. Nu moet je natuurlijk geen appels met peren gaan vergelijken, dat snap ik...

Mijn doel van motorrijden: touren (tourritten) / vakantie, ik heb de motor niet nodig voor woon-werk-verkeer (dus ga niet veel rijden in stad e.d, maar meer op provinciale wegen en snelwegen). Mijn vraag aan jullie (als ervaren rijders, haha):

Wat is nu verstandiger? Een thundercat of thunderace?? (of hebben jullie een andere optie?)

Wil natuurlijk eerst wel wat proefritjes gaan maken als ik (eindelijk) mijn rijbewijs heb, maar wil alvast wat rondneuzen
 
Thundercat :r is net een afgeschreven r6. Begin er niet aan, en houd je van yamaha koop een r6 of toch een ACE!

Zeg dit niet zomaar, ga de spec`s maar eens vergelijken! :)
 
ik ben via via via van 1100 naar 600 nu gegaan... ik ben daar nog zeer tevreden mee.. (niet alleen dat ik nu 1:25+ rij ipv 1:10) alleen bij 120km/h+ merk je echt goed dat 'het' niet echt mee wil werken...

een 600 heeft vaak wat dunnere bandjes en een kortere overbrenging zodat je 'beter' leert schakelen en makkelijker kunt sturen.

wat jij zou moeten kiezen..dat moet je zelf bepalen.. JIJ moet erop rijden, niet ik ;)
 
Ik heb de technische gegevens van de cat en de ace uitvoerig bekeken en ben van mening dat de ace beter bij me past, maar dan blijft de vraag: is deze niet te zwaar voor een beginnende motorrijdster?
 
ik zou eerst beginnen met een cat en dan overstappen op een ace. Ik denk dat je dan meer gaat genieten van de motor omdat je meer feeling hebt gekregen op de cat.
Daarbij straft een cat je minder snel dan een ace.
Het is dat ik mijn lengte'tegen' heb anders had ik voor ee n600 gegaan, de fun factor ligt daar iets hoger vind ik, meer schakelen, meer gooien, meer geluid.
 
Ik ben erg tevreden van de prestaties van mijn thundercat.
Voor mij hoeft et niet zwaarder want de cat gaat als een speer,
 
Toevallig heeft mijn buurman tevens maat van me een thunderace en zijn vriendin een thundercat. Ik moet zeggen de thundercat is een leuke fiets en rijdt lekker. Op de ace heb ik nog nooit gereden.
 
Ik heb de technische gegevens van de cat en de ace uitvoerig bekeken en ben van mening dat de ace beter bij me past, maar dan blijft de vraag: is deze niet te zwaar voor een beginnende motorrijdster?

ja

teveel vermogen
teveel gewicht

ga lekker knallen op die cat, verkoop hem na 1 jaar en dan een ace
 
Ik heb de technische gegevens van de cat en de ace uitvoerig bekeken en ben van mening dat de ace beter bij me past, maar dan blijft de vraag: is deze niet te zwaar voor een beginnende motorrijdster?

Tja wat zal ik zeggen, dit is een eindeloze discussie. Ben zelf op een TL1000r begonnen })
misc

Alhoewel iedereen riep niet doen, teveel pk`s, te snel, te zwaar, weet ik wat voor bezwaren er allemaal waren. Voor alle duidelijkheid die xtra pk`s ga je pas op hogere snelheid echt merken. Dan bedoel ik dus boven de 200kmph. Dan pas rijd je een 600cc echt zoek op t rechte stuk. Blijf je daaronder is er niet een HEEELLL groot verschil tussen een 600 en een 1000. ( in snelheid )
Waar wel een bizar merkbaar verschil tussen zit is de stuureigenschappen. Omdat een 600 vaak een stuk lichter is zal ie VEELLLL makkelijker sturen. Dit ervaar ik zelf ook, nu ik mn TL heb verkocht en tijdelijk een gsxr 600 rijdt. Deze rijd zoooveel makkelijker, dus voor een beginnende rijder meer aan te raden omdat je nog moet leren rijden.

Verstand zit in je rechterhand zeggen ze altijd en daar sluit ik mij bij aan. Alle ss machine zijn in eerste instantie sneller dan je hersens en/ of ogen kunnen volgen.

Een beter beginnersfiets is een 600 omdat t simpelweg makkelijker rijdt. Maar ben je helemaal weg van een een 1000 dan zou ik t niet af raden. Gewoon doen, en accepteren dat je iets langer nodig hebt om totale controle te krijgen over deze fiets.

Staar je niet blind op 1 fiets of merk, maak eens een proefrit op verschillende fietsen, dan kom je er zelf achter wat voor jou goed voelt.

maar koop gewoon geen thundercat, tis troep zoals ik al zei.
 
Ik heb de technische gegevens van de cat en de ace uitvoerig bekeken en ben van mening dat de ace beter bij me past, maar dan blijft de vraag: is deze niet te zwaar voor een beginnende motorrijdster?
Welke spec's passen beter bij je? Onderbouw dat eens. ;)
Ook de Thundercat is de eerste 3 jaar mans genoeg om aan al je behoeften te voldoen.. en ook daarna heeft 90% van de rijders er genoeg aan .. :]

Als je nu alleen nog maar aan het lessen bent dan is de 106 pk van de Cat straks ook al een boel vermogen waar je de eerste tijd niet op uitgekeken bent. 8-)

En een Ace is met name zwaarder als je moet manoevreren met de motor uit de schuur of parkeerplaatsen. Dan heb je een aardige zware last in handen. :)
 
De twist
Raggen gaat met de lichtvoetige Cat gemakkelijker dan met de Ace. Het stuurgedrag is flitsender, directer. Ook wat nerveuzer. De Cat heeft de neiging een bocht in te vallen om zo snel mogelijk de voetsteun over het asfalt te laten schrapen. Iets waarvoor ook op het circuit best wat moeite gedaan moet worden. Toch laat ze zich weer net zo gemakkelijk oprichten. Toegegeven, zo lenig en beweeglijk als de R6 is zij niet, maar wat kun je goed met haar door de bocht: precies, scherp, nauwkeurig. Het enige wat er op aan te merken is, is de achterkant. Bij extremiteiten (hard door de bocht en dan veel gas erop) wil zij nog wel eens met de kont schudden, zoals bij de eerste dansles voor de twist met Chubby Cheeker. Maar wees gerust, ze schudt alleen zoals bij een eerste dansles en met wat tijd om de vering door de aanwezige professionals af te stellen, zal het achter zeker rustiger kunnen worden. De Ace is stabieler, noem het wat mij betreft onverzettelijker. Zonder ook maar één schroef te verstellen gaat zij op strak en zeker. Haar achterwerk is rustiger, of beter; lijkt rustiger. Want eerlijk gezegd is de bochtensnelheid door het hogere gewicht en de geringere grondspeling lager en had ik niet de durf om zo vroeg en hard op het gas te gaan als op de Cat. En daarmee blijkt dat de schijn wel eens bedrieglijk kan zijn. Daarbij stuurt de Ace zwaarder en Is zij wat minder gemakkelijk op één oor te leggen, maar stuurt ze wel neutraler. Dat flitsende van haar lichtere vriendin heeft ze dus niet, de Ace beweegt eerder sierlijk.
http://www.thundercat.nl/index.php?option=content&task=view&id=10&Itemid=29 (Bron:Rijtestje Thundercat versus Thunderace)
 
Tja wat zal ik zeggen, dit is een eindeloze discussie. Ben zelf op een TL1000r begonnen })
misc

Voor alle duidelijkheid die xtra pk`s ga je pas op hogere snelheid echt merken.

Ben ik niet met je eens.
Ik kom een bocht uit en geef volgas.
(yahama fzr400)
Een vriend van me (yahama yzf 750) kan niet altijd volgas geven.
Gevolg: uitbreker.

Die pk's komen echt niet alleen maar vrij bij hogere snelheden.
En leren op een pk monster is natuurlijk te doen. Maar ik ben toch van mening dat je een motorfiets sneller makkelijker en beter onder controle krijgt door eerst een minder zware fiets qua gewicht en vermogen te proberen.

Zo doe ik het zelf ook.
Ik wil alles uit die fzr gekregen hebben en dan ga ik meer vermogen rijden.
En die fzr kan ongelooflijk plat...alleen lukt mij dat nog niet.
Als mij dat lukt, dan heb ik zoveel meer beheersing bij me om meer vermogen te rijden dat ik alle aspecten van meer pk's ten volle kan benutten.
 
Ik heb de technische gegevens van de cat en de ace uitvoerig bekeken en ben van mening dat de ace beter bij me past, maar dan blijft de vraag: is deze niet te zwaar voor een beginnende motorrijdster?
tja,ik kreeg ook het advies om op een 600 te beginnen en het is toch een 900 cc geworden,is gewoon doen wat jij denkt wat het beste is ,iedereen ervaart dingen anders ,dus doen wat jou het beste lijkt.
 
Thundercat :r is net een afgeschreven r6. Begin er niet aan, en houd je van yamaha koop een r6 of toch een ACE!

Zeg dit niet zomaar, ga de spec`s maar eens vergelijken! :)

Lekker lompe reactie. Zo is een Ace dan een afgeschreven R1 |(
Gewoon lekker de thundercat nemen, ik hoor alleen maar goede reacties ervan. Weinig onderhoud, zuinig met de benzine en ook olie. De Ace verbruikt nogal wat olie namelijk. Niet schokkend allemaal, maar is in je overweging mee te nemen.

De Cat stuurt gewoon goed en is niet eens zoveel langzamer dan de ace.
En deze 600cc is niet te vergelijken met de 500cc lesmotor. De Cat heeft namelijk het dubbele vermogen ;)
 
Het beste advies wat ik kan geven is: "proefrijden, proefrijden,proefrijden, proefrijden." Na een proefrit wist ik dat de Ace mijn motor moest worden. Ik heb redelijk lange benen en ben vrij stevig gebouwd, dus ik wilde sowieso niet een al te kleine motor hebben.

Het vermogen van de Ace heb je in je rechter hand en als je die onder controle kunt houden is het erg goed te doen als eerste motor. Is ook mijn eerste motor en het bevalt prima. Goed mee te touren, maar het snellere bochtenwerk is ook erg goed te doen. ;]
Ik zou wel advieseren een model va 1998 te nemen. Het schijnt dat deze wat zuiniger zijn met olie dan de 96 en 97 modellen.

Succes met het lessen en laat even weten wat het is geworden
 
Lekker lompe reactie. Zo is een Ace dan een afgeschreven R1 |(
Gewoon lekker de thundercat nemen, ik hoor alleen maar goede reacties ervan. Weinig onderhoud, zuinig met de benzine en ook olie. De Ace verbruikt nogal wat olie namelijk. Niet schokkend allemaal, maar is in je overweging mee te nemen.

De Cat stuurt gewoon goed en is niet eens zoveel langzamer dan de ace.
En deze 600cc is niet te vergelijken met de 500cc lesmotor. De Cat heeft namelijk het dubbele vermogen ;)

Zoals ik al zei, zet de spec`s een naast elkaar dan zie je t zelf, omdat je vriendje en cat heeft hoeft je m niet perce te verdedigen hoor :?
 
Ben ik niet met je eens.
Ik kom een bocht uit en geef volgas.
(yahama fzr400)
Een vriend van me (yahama yzf 750) kan niet altijd volgas geven.
Gevolg: uitbreker.

Die pk's komen echt niet alleen maar vrij bij hogere snelheden.
En leren op een pk monster is natuurlijk te doen. Maar ik ben toch van mening dat je een motorfiets sneller makkelijker en beter onder controle krijgt door eerst een minder zware fiets qua gewicht en vermogen te proberen.

Zo doe ik het zelf ook.
Ik wil alles uit die fzr gekregen hebben en dan ga ik meer vermogen rijden.
En die fzr kan ongelooflijk plat...alleen lukt mij dat nog niet.
Als mij dat lukt, dan heb ik zoveel meer beheersing bij me om meer vermogen te rijden dat ik alle aspecten van meer pk's ten volle kan benutten.

Kwestie van een paar goede banden en wat vaardigheden denk ik zo. Maarre voluit accelereren uit bochten en dat soort shit hoort niet thuis op de openbare weg. Mocht je t wel doen, heb je vast al wel de vaardigheden om er ook controle over te houden.

En nogmaals. je gaat t past ECHT merken bij snelheden boven de 200. Als ik met m`n tl stoplichtsprintjes kon doen tegen een 600 en ik blies m niet finaal van de weg vind ik t niet noemenswaardig. Echter vanaf de 200 reed ik echt elke 600 pas echt zoek.

Maar dit is t laatse wat ik erover zeg, ga niet zitten discuseren in dit topic. De topicstarter vraagt om een persoonlijke mening van ons allen. De waarheid is voor ons ieder toch anders! ;)
full

poserr :r





:+
 
Zoals ik al zei, zet de spec`s een naast elkaar dan zie je t zelf, omdat je vriendje en cat heeft hoeft je m niet perce te verdedigen hoor :?

Jij hebt blijkbaar geen hoge pet op van een Thundercat. Dit is mogelijk, zoals gezegd is dit een persoonlijke mening van eenieder. Echter de toon die je weergeeft in jouw reactie's doet vermoeden dat je jouw mening aan anderen wilt opdringen. Ik ben echter van mening dat je waarschijnlijk niet eens de volle mogelijkheden van een 600 cc kunt benutten.
Probeer dus je eigen mening iets genuanceerder te omschrijven.
Voor de topic startster kijk even op www.thundercat.nl staat bijna alles omschreven over de thundercat.
thunderjohn
 
Laatst bewerkt:
full

zoiets is toch wel leuk om te beginnen en de eerste periode van je rijbewijs te rijden. :] Kun je toch een paar jaar mee door :+
 
Mijn eerste motor was een FZR1000Exup, de voorganger van de Ace, en ik heb nu een Ace (nieuw gekocht in '96!). Ik kan je vertellen dat de Ace & Cat allebei erg fijne motoren zijn. Een Cat zit iets meer ontspannen dan een Ace, stuurt lichter, is zuiniger en is iets goedkoper in onderhoud en verzekering.

Laat je alleen niet wijsmaken dat je weinig verschil merkt tussen het vermogen van Ace en een Cat want dat is behoorlijk. Als je langzaam rijdt is de Ace een wat logge fiets, maar als de snelheden wat hoger liggen is het een geweldig scheurijzer met een heel goed chassis en vering. Loopt ongeveer 285 op de teller, en ik kan je garanderen dat je maat met de ZZR er z'n handen vol aan zal hebben. Als je het geld ervoor hebt koop dan een zo jong mogenlijke, modellen na bouwjaar 2000 schijnen geen/minder olie te gebruiken. Die van mij gebruikt inderdaad wat olie (net als de ouwe FZR1000, want die heeft hetzelfde blok) maar eigenlijk alleen als je behoorlijk aan het gassen bent (lees: Autobahn).

Ik heb ook wel eens op een Cat gereden, en hoewel dat ook heel lekker rijdt ben ik denk ik gewoon al verziekt door de power van de 1000. Hoe dan ook ik denk dat welke je ook kiest je er geen spijt van zult hebben.
 
De Cat stuurt gewoon goed en is niet eens zoveel langzamer dan de ace.
Hier ben ik het niet mee eens. Mijn broer heeft een Ace en ik moet op mijn Fireblade echt alle zeilen bijzetten om maar enigzins in de buurt te blijven. Die Ace is gewoon een onbeschoft snelle motor en het kan dan ook haast niet anders dan dat een Cat dik en dik het nakijken heeft.

@ topicstarter: Als beginnende motorrijder zou ik zeker niet voor zo'n bloedsnelle motor als de Ace kiezen. Je leert denk ik sneller en beter motorrijden als je op een wat "langzamere" motor begint. Zo kun je rustig wennen aan het gigantische vermogen die bijna elke motor heeft en worden kleine (beginners)foutjes niet gelijk keihard afgestaft. Een Cat is in dit geval meer dan snel genoeg om te beginnen, een betere keuze zou denk ik zijn om op een nog iets "langzamere" motor te beginnen, zoals bijvoorbeeld een GSX 600 F of zoiets. :X
 
De ace is ontspannender op de snelweg maar logger in de binnenstad. En afhankelijk van je eigen grootte en gewicht zou ik beslissen welke te nemen. Ik heb ooit eens met een ace gereden en dit is wel een echt snelheidsmachien hoor. Dus als je niet zo veel snelweg opzoekt kan je beter de cat kopen.
 
Ik heb zelf een catje en kan niks anders zeggen dan dat het een fijne fiets is.
Langzaam is ze zeker niet al heeft de ace natuurlijk meer vermogen
Iedereen heeft zijn eigen mening dus ik zou voor je eigen ingeving gaan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan