Thundercat zweet bij koppakking?

5 mrt 2019
116
25
Haarlemmermeer
MFers,

Betreft een yamaha Thundercat uit 96 met 36xxx op de teller. Ik rij het hele jaar door, ook in de winter woon/werk.

Het was weer tijd voor het nodige onderhoud dus hier ben ik dan ook aan begonnen.
- Oliefilter en olie verversen
- nieuwe bougies
- nieuw luchtfilter
- carbs synchroniseren
- koel vloeistof verversen

Nu zie ik dat het blok wat zweet. Het lijkt bij de koppakking vandaan te komen of misschien ook de voetpakking. Het lijkt alsof het bij cilinder 1 en 2 het ergst Zie foto:

F53B28D1-CB00-4EBE-BE19-F9561D8D1E2B.jpeg

56899CE7-CCBD-4466-8F9B-FA1A3E3D7E7C.jpeg

83F9C258-2C8F-4200-ABA0-5C3A38C7725F.jpeg

B9044259-4F95-4EE4-819F-DC97C7C48FF4.jpeg

F6ADDA43-AD3E-4E1A-87C7-780739CF7AF3.jpeg

Zojuist olie + filter vervangen. De olie ziet er gewoon zwart uit. Geen white sludge. Bougies ook vervangen. Die waren droog.
De motor loopt ook echt prachtig. Geen witte rook, stationair prachtig, start in 1 keer, trekt goed, bovenin veel kracht. Ook is het koelvloeistofniveau niet gedaald in het reservoir.

Gezien het weer niet mee zat vandaag ben ik gestopt na het verversen van de olie, oliefilter en bougies.

Morgen ga ik de rest doen waaronder de carbs synchroniseren en koelvloeistof verversen. Hoe de staat van de oude vloeistof is zal morgen blijken. Omdat de tank er morgen af gaat kan ik beter zien waar mogelijk het lek zit en betere fotos maken.

Ik weet dat het lastig te zien is maar wat zeggen jullie hierover?
Kan ik hier mee doorrijden of direct vervangen?
Ik moet eerst nog volledig uitsluiten waar het lek exact zit. Dat zal morgen gebeuren. Voor nu ben ik benieuwd naar jullie bevindingen.

Dank:t
 
Laatst bewerkt:
Ik zie wat je bedoelt.
Zou er zelf niks aan doen, maar daar moet je je wel ok bij voelen.
Afweging maken of het je waard is om er iets aan te (laten) doen? Tis een oude fiets, die mag een beetje zweten toch?
Oke thanks! Na mijn idee leek ie wel behoorlijk te zweten. Geen idee wat een acceptabel is in dit geval.


net koelvloeistof getapt. Deze was iets donkerder van kleur en er zit een hele lichte olie glimmend olie laagje op. Niet veel, echt een klein beetje. Zie foto:
A381CA88-23AE-4B09-95B6-006215F79858.jpeg


is dit een groot probleem? Tempraturen zijn niet omhoog geschoten afgelopen tijd ondanks deze vervuilde vloeistof

edit: ik bedenk met net dat ik de olie opvangbak heb gebruikt.. wel schoongemaakt maar dat kan natuurlijk die lichte olie gloed verklaren.. 8)78)78)7
 
Ik zie niets verontrustends hoor. Gewoon lekker blijven rijden. Dat zweten geeft niets, zodra je plasjes onder je motor tegenkomt zou ik verder gaan kijken.
De benodigde reparatie (kosten) staan niet in verhouding tot het beetje zweten op het blok.
 
Ik zie niets verontrustends hoor. Gewoon lekker blijven rijden. Dat zweten geeft niets, zodra je plasjes onder je motor tegenkomt zou ik verder gaan kijken.
De benodigde reparatie (kosten) staan niet in verhouding tot het beetje zweten op het blok.

Dit dus, mijn diversion zweet al zo lang ik hem heb, komt bij mij tussen mijn voetpakking vandaan, soms even met remreiniger schoonmaken en het duurt weer even voordat je iets ziet zittten.
 
bedankt voor de reacties! Fijn ook, die geruststellende berichten.:t

zoals beloofd nog een paar foto’s:



035C0C31-BBC2-4817-8F1C-F4E0BFE9E518.jpeg

E6AA5C2B-E41B-4B34-9A29-2824AF73D116.jpeg

280BFD3A-149A-4912-85AF-2D8F8BB68D14.jpeg

Ik heb alles hierna schoongemaakt. Ik ga het in de gaten houden. Zoals eerder aangegeven, als er een plasje onder ligt moet ik mij pas zorgen maken?

514119CA-67BD-4F5D-8B85-12BABBBA47E5.jpeg

Gezien die druppel daar hangt lijkt het alsof ergens een lek is bij de carbs. Of valt dit ook onder “zweten”
 
Staat er niet ergens ln het onderhoudshandboek dat de kop en cilinderbouten om x000 km gelost en opnieuw op moment aangedraaid moeten worden. Dit was namelijk bij mijn Suzuki gsxf1100 van 1993 wel het geval en zo ver als ik na kon gaan nooit gedaan. Het zweten was na uitvoering in ieder geval over.

grtz,

Cees
 
Terug
Bovenaan Onderaan