Thundercat

Diver2000

MF veteraan
14 aug 2019
2.185
1.572
Oosterhout Gld.
Hallo allemaal,

Ik ben aan het oriënteren op een eerste motor.
Voorkeur was een tourmotor zoals een Pan of een BMW maar ik krijg van bekende eigenlijk het advies om eerst eens te beginnen met een wat lichtere tour/sport motor.
Zeker aangezien we tussen de Waal en Rijn wonen dus lekker wat dijkjes in de omgeving hebben.

Nu kijk ik naar CBR600, Honda VFR en de Yamaha Thundercat.

Aangezien ik ook woon-werk wil gaan rijden zal de motor ook in de wintermaanden kilometers moeten maken.
25 km enkele reis dus geen wereldreis, wel een eind lopen als de motor er mee stopt 😂

Ik begrijp dat de Thundercat nog wel eens problemen heeft met de carburateur tijdens vorst.
Kun je dit zelf makkelijk oplossen?

Ik laat in ieder geval handvatverwarming opbouwen, dit kan mijn broer doen, helaas woont die 170 km verder dus ik kan niet wekelijks naar hem toe als ik problemen heb met de carburateur of andere technische problemen. Zelf heb ik 2 linkerhanden als het gaat om motoren etc.
 
Hier voor al uw ervaringen met thundercats.

Ik rij zelf door in de winter en afgelopen jaar heb ik dat met een thundercat gedaan. Ik heb helemaal geen problemen gehad met de carburateurs. Ik heb er wel ooit van gehoord, maar dat blijkt in de praktijk best wel mee te vallen.
 
Hier voor al uw ervaringen met thundercats.

Had ik gekeken, meer een idee dat het foto's waren en een datumprikker voor een gezamenlijke tocht. ;)
 
het carb icing treedt alleen bij temperaturen net boven het vriespunt, met hoge luchtvochtigheid en langdurig (25 km of meer) met hoge (120-130) constante snelheid rijden op. Zodra je stopt bij verkeerslicht verdwijnt het al weer. Je merkt het alleen aan het iets inhouden van de motor.

Zeker geen reden om de tcat te laten staan, zeker gezien die technisch superieur aan de CBR van dezelfde leeftijd is. (Betere remmen, betere en meervoudig instelbare vering).
 
het carb icing treedt alleen bij temperaturen net boven het vriespunt, met hoge luchtvochtigheid en langdurig (25 km of meer) met hoge (120-130) constante snelheid rijden op. Zodra je stopt bij verkeerslicht verdwijnt het al weer. Je merkt het alleen aan het iets inhouden van de motor.

Zeker geen reden om de tcat te laten staan, zeker gezien die technisch superieur aan de CBR van dezelfde leeftijd is. (Betere remmen, betere en meervoudig instelbare vering).
Vind het ook een prachtige motor om te zien, zeker de blauwe uitvoering is erg mooi. Volgens mij is de Thundercat ook iets relaxter om te rijden dan de CBR? Daarnaast evengoed genoeg power om mee te komen.
 
Ik heb een tijdje een Thundercat gehad; puur om op te knappen en te verkopen. Het is wat mij betreft één van de leukere en fijnere 600-tjes uit 'die periode' ... echt een fijne fiets met een heel fijn blokkie. Ik heb hem dan ook iets langer gehouden dan 'nodig' was. :] Maar als je nu al weet dat je ook in de winter woonwerk wil gaan doen zou hij direct afvallen voor mij.

Een CBR600F is een echte allemansvriend, en mist wat mij betreft persoonlijkheid. Op zich niks mis mee maar ik wil hem echt niet hebben omdat hij me gewoon niks zegt. Gewoon saai.

Een VFR, en dan wel alleen de 750! Die wil ik er nog ook eens bij hebben ... heerlijke fiets maar geen lange ervaring mee; alleen een aantal testritten mee gemaakt. Hele fijne testritten, mind you. De 800 vind ik stukken minder fijn, die hoef ik niet te hebben.

Een Pan, (en dan wel de 1100) veel op gereden en veel aan gesleuteld. Hele fijne fiets, zeker als je ook winterwoonwerk wil gaan doen. :Y
De 1300 vind ik... mèh, nee, laat maar .. en helemaal als je een keer die wobbel hebt meegemaakt boven de 160 ... :N

Een BMW? Welke BMW? Ik rij BMW, by the way.

Zo, hier heb je dan mijn gekleurde persoonlijke ervaringen. Als je me vraagt op welke ik NU een rit wil gaan maken kies ik voor een VFR750, puur omdat ik daar al een hele tijd niet meer op heb gereden.Ik heb aangename herinneringen aan dat blok. Daarna de Cat omdat die zo fijn rijdt. De CBR sla ik effe over dan, saai. Een Pan is altijd leuk en wat mij betreft het beste werkpaard voor het minste geld in de winter, maar niet perse de meest spannende fiets. Een BMW rij ik al, elke dag.

Het advies 'begin op een lichtere' begrijp ik wel maar is echt niet altijd voor iedereen van toepassing. Ik zie dat je 45 bent, dus de jeugdige idioterie is vast al wel een beetje versleten.

Als ik dan een advies mag geven: stel een budget vast, ga zoeken en proefrijden. Er is er vast één waar je blijer van wordt dan van de anderen. En dan is succes nog steeds niet gegarandeerd ... koop je toch gewoon weer een andere, volgend jaar?
 
Het advies 'begin op een lichtere' begrijp ik wel maar is echt niet altijd voor iedereen van toepassing. Ik zie dat je 45 bent, dus de jeugdige idioterie is vast al wel een beetje versleten.

Het hele gekke is er wel af, ik ben in 2003 ook begonnen met lessen, toen wilde ik een ZX11 of MV Augusta. Toen kreeg ik van diverse bekende het advies om gelijk te stoppen. Ze wisten hoe ik mijn wedstrijden op de racefiets reed en hoe ik als een dwaas de bochten inging. Iedereen was bang dat ik na 6 weken in mijn kist zou liggen. Was toen ook wel redelijk gek in de kop.

Het advies nu om met een lichtere motor te beginnen is meer om ervaring op te doen, en mocht hij een keer op zijn kant gaan dan is de schade vaak wat minder dan bij een Pan of BMW die vol in de kappen zit. Ook het rechtop zetten zal wat makkelijker zijn.
 
Hier voor al uw ervaringen met thundercats.

Ik rij zelf door in de winter en afgelopen jaar heb ik dat met een thundercat gedaan. Ik heb helemaal geen problemen gehad met de carburateurs. Ik heb er wel ooit van gehoord, maar dat blijkt in de praktijk best wel mee te vallen.


Ik begrijp dat sommige een heaterkit monteren op de motor. Iemand ervaring mee?
 
Ik begrijp dat sommige een heaterkit monteren op de motor. Iemand ervaring mee?
niet meer te krijgen voor de cat. En ga nou geen gloeilampen monteren in je aibox, dat doet niks, op de verkeerde plek. Enige wat dat doet is de luchtstroom in je airbox verstoren.
Catjes van na 2001 zouden de aangepaste retourleidingen al moeten hebben. En niet allemaal hebben ze er last van.
Aangezien je een blauw (witte?) wilt hebben, zit je qua bouwjaar wel goed.

Oja: heb 2 catjes gehad, 1 van 1998 en een van 2003. In totaal 10 jaar en 70.000 km.
 
Had ik gekeken, meer een idee dat het foto's waren en een datumprikker voor een gezamenlijke tocht. ;)
Dat ook. Maar daar zitten ook alle mensen die veel van deze motoren af weten.

Bedenk wel dat als je een thundercat over de grond heen gooit de schade ongeveer hetzelfde zal zijn als bij een pan.

En daarnaast zijn het HELE andere fietsen. Thundercat is een sportieve motor, de pan niet. De Thundercat wil je nog best wel eens uit nodigen om het gas helemaal open te trekken, toermotoren vinden het over het algemeen wel prima als je rustig aan gaat touren.

Hier ook het advies: ga eerst wat verschillende motoren rijden.
 
Koop nou maar gewoon een donderpoes daar ga je geen spijt van krijgen. Perfecte fiets voor sportiviteit, toeren, woon werk verkeer en superzuinig (1 op 20). Maakt allemaal geen fuck uit. Qua kleur zit je helemaal goed, d'r is maar 1 kleur waarbij de motor volledig tot z'n recht komt en dat is idd blauw. 😍
 

Bijlagen

  • IMG_20190601_192652.jpg
    IMG_20190601_192652.jpg
    245,5 KB · Weergaven: 13
Ik ben ook in het bezit van een Cat uit 96.:}
Nu met 27xxx op de teller.

Enige wat ik tot nu toe heb moeten doen is:
-Carburateurs gereviseerd (Bij aankoop waren de carbs ultrasoon gereinigd. waren ook brandschoon alleen de pakkingen/O-ringen waren versleten.) 70 euro

-carbs gesynchronisseerd

-ketting + tandwielen vervangen 150 euro

-voorremmen revisie. 100 euro volledige revisieset + nieuwe remblokjes.
Alles zelf gedaan. Als je alles laat doen ben je wel meer kwijt natuurlijk.

Verder heb ik afgelopen winter doorgereden zonder carb-icing gedoe. Is inderdaad een bekend probleem maar totaal geen last van gehad. Schijnt dus echt per Cat te verschillen.

Zelf heb ik de verwarmde handschoenen van Gerbing. Echt top!
Aangezien er geen handkappen op zitten leek dat mij een betere keuze.

Succes met de aankoop! Het is absoluut een top motor, al heb ik niet veel vergelijkingsmateriaal_O-

Tijdens proefrit wel even goed doortrekken in alle versnellingen. Er is genoeg te vinden over de Cat op internet maar er schijnt een bekend probleem te zijn met doorschieten in hoge toeren 2e of 3de versnelling? Zou een duur grapje te zijn om te laten repareren. Verder staat de Cat bekend als “onvoorwoestbaar”:t:]
 
Laatst bewerkt:
@Diver2000

Het advies om met wat lichters te beginnen vind ik pure flauwekul.......
Het belangrijkste is wat wil je en wat vind je belangrijk aan een motor.
Jij moet rijden niet een ander. dat daarbij gezegd ga eens proefrijden BV met een BMW dat is toch mogelijk .
Kies dan eens een sport of toer motor.

Een goede dealer vind het geen probleem om jou hier achter te laten komen.
Zo kan jij de keus maken welke richting je op wit

Ja hoor op de dijkjes kan een Zware RT of goldwing heel goed door de bocht op kijk maar eens naar dit filmpje


 
Als je ook in de winter met pekel wilt gaan rijden mis ik nog de overweging wel/geen rvs uitlaatsysteem. Een gewoon stalen uitlaat roest een keer door en een rvs niet. Het vervangen van een uitlaat is vaak een kostbare grap. En nog kostbaarder als je zelf twee linkerhanden hebt. Bovendien staan de remklauwen van een thunderercat er bekend om dat ze net iets meer dan bij andere remklauwen gevoelig zijn voor pekel.
 
@Diver2000

Het advies om met wat lichters te beginnen vind ik pure flauwekul.......
Het belangrijkste is wat wil je en wat vind je belangrijk aan een motor.
Jij moet rijden niet een ander. dat daarbij gezegd ga eens proefrijden BV met een BMW dat is toch mogelijk .
Kies dan eens een sport of toer motor.

Een goede dealer vind het geen probleem om jou hier achter te laten komen.
Zo kan jij de keus maken welke richting je op wit

Ja hoor op de dijkjes kan een Zware RT of goldwing heel goed door de bocht op kijk maar eens naar dit filmpje



Kan wat fietsen lenen van collega's bij de brandweer waaronder een Pan, BMW 1200GS, R1 BMW K1600.
Zelf denk ik dat een Thundercat een leuke fiets is om een jaar of 2 op te stoeien. Eerst 7 oktober slagen voor het AVD en dan maar eens gaan kijken wat er te koop is.
Iedereen bedankt voor alle tips en reacties.
 
Ik ben ook in het bezit van een Cat uit 96.:}
Nu met 27xxx op de teller.

Enige wat ik tot nu toe heb moeten doen is:
-Carburateurs gereviseerd (Bij aankoop waren de carbs ultrasoon gereinigd. waren ook brandschoon alleen de pakkingen/O-ringen waren versleten.) 70 euro

-carbs gesynchronisseerd

-ketting + tandwielen vervangen 150 euro

-voorremmen revisie. 100 euro volledige revisieset + nieuwe remblokjes.
Alles zelf gedaan. Als je alles laat doen ben je wel meer kwijt natuurlijk.

Verder heb ik afgelopen winter doorgereden zonder carb-icing gedoe. Is inderdaad een bekend probleem maar totaal geen last van gehad. Schijnt dus echt per Cat te verschillen.

Zelf heb ik de verwarmde handschoenen van Gerbing. Echt top!
Aangezien er geen handkappen op zitten leek dat mij een betere keuze.

Succes met de aankoop! Het is absoluut een top motor, al heb ik niet veel vergelijkingsmateriaal_O-

Tijdens proefrit wel even goed doortrekken in alle versnellingen. Er is genoeg te vinden over de Cat op internet maar er schijnt een bekend probleem te zijn met doorschieten in hoge toeren 2e of 3de versnelling? Zou een duur grapje te zijn om te laten repareren. Verder staat de Cat bekend als “onvoorwoestbaar”:t:]
Hier ook nog even aanmelden: Het Thundercat topic
 
Terug
Bovenaan Onderaan