TIG lassen moeilijk?

fishman

MF veteraan
17 apr 2005
4.145
67
Burgum
Ik wil een lasapparaat aanschaffen, maar twijfel tussen CO2 en TIG.
Ik wil het gaan gebruiken voor (frame)buis en plaatwerk aan auto's.

Electrisch en CO2 lassen gaat me aardig af.

Iemand tips?
Of een leuk lasapparaat in de aanbieding? :)
 
Volgens mij gebruik je TIG voor RVS.
MIG kun je beter voor plaatwerk gebruiken. Voor het zogenaamde APK plaatwerk lassen weet ik wel een leuke site voor je : rustbuster.nl

Vorig jaar heb ik een lasapparaat gekocht en daarmee mijn oldtimer Mercedes door de APK heen gelast.
 
Tja, als je voor mooie rupsen gaat -> tig
Als je lekker snel veel (dik) staal wilt vast schijten -> mig

tig is niet moeilijker dan bijv. autogeen vind ik.
Hoogfrequent is aan te raden.
 
Je lasapparaat is afhankelijk van wat je er me wilt doen. TIG wordt vaak gebruikt voor dingen die "mooi moeten worden", TIG lassen kan je namelijk zonder toevoegmateriaal, wat met MIG niet het geval is. Voor bijvoorbeeld plaatwerk zou ik TIG doen, heb je minder weg te slijpen om de boel weer strak te krijgen. Voor het in elkaar lassen van een frame zou ik zeer zeker kiezen voor MIG. TIG lassen met toevoeging is wel lastig omdat je het toevoegmateriaal met je niet lashand moet toevoegen. Temperaturen bij TIG lassen liggen veel hoger, dit is zeker interessant als je alu wil lassen, want voor je het weet heb je een gat ipv een las.
Succes met je keuze
 
Ik las de hele dag met TIG en bevalt me goed :P . (RVS)

Dit is te vergelijken met Autogeenlassen, je vlammetje (in dit geval vlamboog ;) ) in je ene hand en je draadje in de andere.

Erg goed te controleren en zeer geschikt voor dunne plaat.
Diverse materiaalsoorten te lassen, als je lasdraadje maar overeenkomt met het te lassen materiaal.
Als je ook aluminium wilt lassen moet je appaaraat daar wel geschikt voor zijn, want dat las je met wisselspanning.
Ook constructies zijn ook mogelijk en je kun er hele mooie lasrupsen mee leggen.


Mig gaat wel sneller en is wat makkelijker te leren, alleen voor plaatwerk wordt de las vaak te grof vind ik...
 
Lorch is HET merk.

Las ik ook mee, alleen een van 200 Amp. Dit is ruim voldoende omdat de gemiddelde 'materiaaldikte die ik las zo'n 2 á 3 mm is.

En voor het zware werk pakken we de MIG, ook een Lorch, twinpuls met een hele computer eraan.


Ook heb ik een Speedglass automatische laskap met beluchting, heerlijk.
Beetje duur alleen particulier, 900 euro.
 
Ik wil een lasapparaat aanschaffen, maar twijfel tussen CO2 en TIG.
Ik wil het gaan gebruiken voor (frame)buis en plaatwerk aan auto's.

Electrisch en CO2 lassen gaat me aardig af.

Iemand tips?
Of een leuk lasapparaat in de aanbieding? :)

met plaatwerk aan auto's lassen kun je beter een co2 apparaat pakken.
Bij tig moet het te lassen materiaal altijd mooi schoon zijn.
Dus niet snel ff over niet helemaal schoongeslepen ijzerwerk heen bakken.

Of je moet de hele tijd de electrode willen slijpen.
Ook is het ff dichtbakken van kleine gaatjes gemakkelijker.
 
Ik heb nog een nummer van een gereedschaphandelaar die Tig apparaatjes haad staan met alles erop en eraan voor minder dan 500 Euro (had geen site). Wel een Chinees merk, maar wel een vol jaar garantie. Was met HF, up en downslope ed. Zelfs inclusief slangenpakket, geen gasfles natuurlijk. Zit er sterk over te denken...

Voor de hobby allicht intressant, maarja.... komt wel weer 300 Euro voor een gasfles bij...
 
Lorch is HET merk.

Las ik ook mee, alleen een van 200 Amp. Dit is ruim voldoende omdat de gemiddelde 'materiaaldikte die ik las zo'n 2 á 3 mm is.

En voor het zware werk pakken we de MIG, ook een Lorch, twinpuls met een hele computer eraan.


Ook heb ik een Speedglass automatische laskap met beluchting, heerlijk.
Beetje duur alleen particulier, 900 euro.


Lorch is EEN merk, want er bestaan er meer die zeker net zo goed zijn.
Ik heb niets tegen Lorch, heb er zelf ééntje, maar Lincloln of Miller doen het ook prima, schat ik zo.

Automatische laskap is leuk, maar zeker niet noodzakelijk. Ik heb er een van Lansec, is een budget merk, maar is ook oké. Zeker voor het relatief hobbymatige werk wat ik doe. Kosten? krappe 100 Euro.

De Tiglassers bij mij op het werk dragen ook vaak gewone kappen, en geen automatische. Die willen soms weleens terug op "licht" springen (zeker als ze dusdanog ongevoelig staan afgesteld dat ze niet op slijpspetters van je collega reageren) als je lastoorts net een beetje voor de vlamboog zit. Héél vervelend.

Ik heb gister nog dun spul zitten lassen met Tig, maar ik doe dat toch liever met Mig/Mag. Tig is zo gevoelig en ik bleef door de lage spanning het puntje slijpen. Je moet ontzettend dicht op je materiaal zitten (30 Amp ofzo) dat de kleinste beweging leidt tot materiaalcontact. 'T co2 apparaat zet ik op puntlassen en bak zo alles vast. Tot minimale plaatdikten 0.8 mm geen probleem.
 
Ik heb gister nog dun spul zitten lassen met Tig, maar ik doe dat toch liever met Mig/Mag. Tig is zo gevoelig en ik bleef door de lage spanning het puntje slijpen. Je moet ontzettend dicht op je materiaal zitten (30 Amp ofzo) dat de kleinste beweging leidt tot materiaalcontact. 'T co2 apparaat zet ik op puntlassen en bak zo alles vast. Tot minimale plaatdikten 0.8 mm geen probleem.
Toch een kwestie van gevoel/ervaring denk ik.....

Het laagste waar ik mee las is 45 amp. Gecertificeerde doorlassingen in een buis met een wanddikte van 1,5 mm.
Als je te laag gaat zitten smelt het materiaal zowat niet meer....

Maar voor de TS lijkt me dat CO2 het beste is, Om maar weer een beetje on-topic te gaan. ;)
 
De Tiglassers bij mij op het werk dragen ook vaak gewone kappen, en geen automatische. Die willen soms weleens terug op "licht" springen (zeker als ze dusdanog ongevoelig staan afgesteld dat ze niet op slijpspetters van je collega reageren) als je lastoorts net een beetje voor de vlamboog zit. Héél vervelend.

De meeste automatische kappen zijn ook niet geschikt voor tig lassen.
Hiervoor hadden we bij mijn vorige werk apparte kappen die iets sneller reageerde als diegene die we voor het gewone alu en staal bakwerk gebruikten.
(staat vaak ook aan de binnenkant van de kap dat ze niet geschikt zijn voor tig lassen)
 
een mig apparaat met 0,8 mm draad is prima geschikt voor je doel.
wij doen het zelfs met 1.0.
omdat we meestal zwaarder materiaal lassen zit dit in alle apparaten.
en je kan er ook goed een koker mee lassen met een wanddikte van een mm of 3
bijkomend voordeel is dat je veel minder warmte in je materiaal stopt dan met tig lassen, de meeste plaatwerkers "miggen" trouwens.
wat de aankoop van een apparaat betreft: koop nooit zo,n prul bij een bouwmarkt.
maar ga naar een vakhandel!
succes,John
oeps te laat!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan