Tiger, KLE500, Cagiva Canyon, F650, of de pegaso

SharkeY

MF'er
14 apr 2004
64
0
Den Haag
Jaaaa mensen daar staan zomaar wat motoren opgesomt he?!
Nou ze hebben allemaal in ieder geval 1 ding gemeen. Ik ga woensdag op ze allemaal een proefritje maken. Maar ja dit zal mijn eerste motor zijn, dus ik wilde graag wat tips bij mijn aankoop.

De triump Tiger is er eentje uit 1996 met weliswaar 65000 km erop. Maar ja dit is wel de meeste echte motor, qua looks. Is de km stand echter te veel voor zo'n motor?? Het voordeel is echter wel dat er garantie opzit (prijs 4475 euro)

De KLE500, staat bij dezelfde dealer, heeft iets van 25000 gelopen, kost wel maar 3200 euro, maar wordt zonder garantie verkocht. En ja als je dan toch zonder garantie gaat kopen, kan je dan niet beter particulier iets opzoeken??

De Canyon staat ook bij dezelfde dealer en is net ingeruild, Het is dan wel een 1 cilinder brommertje, maar hij ziet er wel erg leuk uit. Hij is uit 1998, iets van 20000 km gereden, en komt ook met garantie. Is zo een 1 pitter nou echt niets voor het dagelijkse gebruik (ook redelijk snelwegverkeer (den haag- den helder). deze hoeft maar 2900 te kosten

De F650 (uit 1994 met 77000 km, 3200 euro) vind ik wel leuk, en ga deze testen om te kijken hoe zo een f650 rijdt. Deze valt bij mij echter af vanwege de hoge km'ers die erop staan. Verder zelfde verhaal als de canyon

en dan de laatste, de pegaso. Mooie motor uit 1998, met slechts 16000 op de teller, en een prijs van 4200 euro. Is dit nou wat of niet.

Zo dat was wel weer een verhaal. Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten bij de proefritten en uh wanneer mensen een transalp of een africa twin of een tdm gaan aanraden. Tja inderdaad prachtige motoren, maar ja wanneer je zou willen mag je geld storten en dan komt die tdm, transalp, varadero, etc etc er wel. Bij intresse laat even een berichtje achter en dan krijg je mijn rekeningnummer.

Hey alvast bedankt voor de tips
 
Pesoonlijk vind ik de Cagiva Canyon de leukste van het stel. Hij schijnt weliswaar niet zo'n verschrikkelijke top te hebben, maar stuurt wel goed. En ik vind hem er persoonlijk ook nog eens het "geilst" uitzien.

cagivacanyon500.jpg


Bedenk je wel dat het in Nederland een zeer zeldzame fiets is. Grote kans dat dat bij inruil een reden kan zijn waarom een dealer er weinig voor teruggeeft.

Als je op safe wilt spelen ga je volgens mij het best voor een Suzuki Freewind of een BMW F 650. En als je budget het toelaat een Triumph Tiger natuurlijk. }) Die zal het minst snel vervelen, en ook met twee personen kun je daar drie weken achter elkaar op zitten.

Anyway, succes met je keuze!
 
Pesoonlijk vind ik de Cagiva Canyon de leukste van het stel. Hij schijnt weliswaar niet zo'n verschrikkelijke top te hebben, maar stuurt wel goed. En ik vind hem er persoonlijk ook nog eens het "geilst" uitzien.

(Afbeelding)

Tja deze is inderdaad wel erg mooi, Ik heb alleen in de diverse topics gelezen dat deze cagiva niet echt betrouwbaar is te noemen en bovendien de onderdelen slecht te verkrijgen zijn. Als dit niet zo is hoor ik dat graag
 
De triump Tiger is er eentje uit 1996 met weliswaar 65000 km erop. Maar ja dit is wel de meeste echte motor, qua looks. Is de km stand echter te veel voor zo'n motor?? Het voordeel is echter wel dat er garantie opzit (prijs 4475 euro)
Ruige looks.. In principe moet die motor dat goed kunnen hebben. Er zijn natuurlijk altijd mensen te vinden die problemen hebben gehad, maar er rijden er volgens mij zat rond met meer kilometers. Wil je weten wat eigenaren er over te zeggen hebben, kun je hier eens kijken.
http://autos.groups.yahoo.com/group/triumphtiger/
Er wordt aan gerefereerd als "steamer" (engelstalig site)
 
Barjan,

Jij rijdt ook tiger toch?! Alleen heb jij die nieuwere. Wat zijn jouw ervaringen dan?
 
mijn ervaringen

De triump Tiger :Leuke motor, maar onderhoud is duur en afschijving ook, zeker als je inruild bij een niet triumpf dealer.

De KLE500 zonder garantie: Afblijven. Tis niet voor niets zonder garantie.

De Canyon: onderdelen ramp. leuk als je er niet van afhankelijk bent, maar aks dat je vervoer is en je hebt eens wat ben je de lul. Afschrijving, zie triomf.

De F650: Probleemloos ding op dat @#$% embleem op de tank na.

de pegaso: Onderdelen @#$%, afschrijving @#$%, storingen @#$% niet kopen.

In de prijsklassen die je noemt zijn wel TA's, AT's en TDMettjes te koop.
 
mijn ervaringen

De triump Tiger :Leuke motor, maar onderhoud is duur en afschijving ook, zeker als je inruild bij een niet triumpf dealer.

De KLE500 zonder garantie: Afblijven. Tis niet voor niets zonder garantie.

De Canyon: onderdelen ramp. leuk als je er niet van afhankelijk bent, maar aks dat je vervoer is en je hebt eens wat ben je de lul. Afschrijving, zie triomf.

De F650: Probleemloos ding op dat @#$% embleem op de tank na.

de pegaso: Onderdelen @#$%, afschrijving @#$%, storingen @#$% niet kopen.

In de prijsklassen die je noemt zijn wel TA's, AT's en TDMettjes te koop.

Kijk: da's nou Zot: kort en krachtig... hier kan ik dus niets aan toevoegen :}

Hooguit mijn ervaringen met die motor met dat @#$% embleem op de tank ;) :
Sinds mijn rbw in november 2003 heb ik nu ruim 16.000km onder de wielen waarvan de nodige op de snelweg vanwege woon-werk. De motor heeft me nog nooit in de steek gelaten en loopt perfect (zeker sinds z'n grote beurt). Omdat ik de motor met een belachelijk km-stand heb gekocht (9300km) kan ik weinig zeggen over de levensduur met 70.000km, maar nogmaals daar zou ik me niet al te druk om maken.

[me]Snarfman snapt niet wat Zot tegen BMW heeft...[/me]
 
Zo even wat pics posten om het geheel wat duidelijker te maken.
Hier dus als eerste de Tiger.

full
 
de kle500. Niet diegene die ik op oog heb, die is iets ouder en rood (tja kleur dus eigenlijk ook niet zo mooi)

full
 
Zot heeft 8 jaar bij een o.a. BMW motor dealer als monteur gewerkt

Op die fiets... ik hoef dus niet tussen de regels door te lezen om te begrijpen dat dit niet een rimpelloze ervaring was ;) :+

[off-topic]Heb nog ff een verslagje gemaakt van de all-road rit voor beginners en bij noppenforum geplaatst[/off-topic]

hmmm hele post is eigenlijk off-topic O-)
 
Hai,

Houdt er rekening mee dat een eenpitter als de canyon iets meer trillingen met zich meebrengt tijdens het rijden. Ook zo met de freewind waar ikzelf op rijdt. Moet zeggen dat de freewind op de snelweg goed uit de verf komt. Topsnelheid is niet superhoog, maar 140 is goed vol te houden. Ik rijd zelf 120 Km per dag op de freewind, voornamelijk ook snelwegverkeer en dat bevalt prima. Technisch gezien is de freewind oke en goed betrouwbaar. Hoe dat met de Canyon zit weet ik niet. je hoort er verschillende verhalen over. Rijdt zeker eerst een goede (lange)proefrit. Het trillen van de eenpitters is voor sommige een ware nachtmerrie, ikzelf stoor me er niet aan en vind het ook niet hinderlijk rijden. Het is een persoonlijke kwestie, denk ik. (tip: eventuele dames die achterop zitten kunnen het trillen wel waarderen). Als je van plan bent om er veel op te gaan rijden zou ik wel de Km-stand mee laten spelen in de keuze. Met de BMW zal dit weelicht minder van belang zijn. Het is maar wat je ermee wilt gaan doen.

Veel succes met je keuze :)
 
Barjan,

Jij rijdt ook tiger toch?! Alleen heb jij die nieuwere. Wat zijn jouw ervaringen dan?
Klopt, maar ik heb het "tussenmodel" (dus niet de 955i motor (helaas)). In verschil met het eerste model (die jij op het oog hebt) dus wel de geometrie, plasticwerk, EFI, blok, leeftijd. Dus ik kan wel zeggen: ik heb nu 50k km probleemloos gedraaid, maar dat zegt volgens mij niet alles over het eerdere model. Je koopt er in ieder geval een fiets mee die je niet veel ziet en die met twee erop en bagage ook zat power heeft voor verre vakanties.
 
hey,

Nou net dus even wezen rijden op een aprilla pegaso cube (of garda iig die grijze met 3 koffers, zie pic) en ik moet zeggen dat ie heerlijk rijdt, Ben even de snelweg op gegaan en haalde gewoon de 150 zonder problemen ( ja ik weet dat sommigen van jullie zonder probleem 250 rijden of harder zelfs, maar daar heb ik nog geen behoefte an). Maar ja hij rijdt dus wel lekker door en sturen joh dat ding, heeeerlijk.
Nou verder staat deze bij een bedrijf te koop, is uit 1999, heeft slechts 8465 km gelopen en hoeft maar 3950 te kosten.
Die motoren waar ik woensdag op ga rijden zijn allemaal, ouder, duurder en met een hogere km stand. Tuurlijk, ik ga ze nog wel testen, maar deze heeft in ieder geval al een streepje voor. Ziet er nog bling bling uit, kost niet te veel, met garantie, en rijdt heerlijk.

Reacties???

full


dit is niet de foto van diegene waar ik net op gereden heb, maar is wel precies zo een type
 
hey,

Nou net dus even wezen rijden op een aprilla pegaso cube (of garda iig die grijze met 3 koffers, zie pic) en ik moet zeggen dat ie heerlijk rijdt, Ben even de snelweg op gegaan en haalde gewoon de 150 zonder problemen ( ja ik weet dat sommigen van jullie zonder probleem 250 rijden of harder zelfs, maar daar heb ik nog geen behoefte an). Maar ja hij rijdt dus wel lekker door en sturen joh dat ding, heeeerlijk.
Nou verder staat deze bij een bedrijf te koop, is uit 1999, heeft slechts 8465 km gelopen en hoeft maar 3950 te kosten.
Die motoren waar ik woensdag op ga rijden zijn allemaal, ouder, duurder en met een hogere km stand. Tuurlijk, ik ga ze nog wel testen, maar deze heeft in ieder geval al een streepje voor. Ziet er nog bling bling uit, kost niet te veel, met garantie, en rijdt heerlijk.

Reacties???

(Afbeelding)

dit is niet de foto van diegene waar ik net op gereden heb, maar is wel precies zo een type

Denk dat de rijkwaliteiten van de Aprilia dik in orde zijn (vergelijkbaar met de BMW F650). De grote vraag is betrouwbaarheid, maar aan de andere kant: veel kilometers heeft dat ding niet gemaakt.
 
Snarf,

Ik zit net je ervarinegn te lezen in het offroad topic. Was jij diegenen met die f650 gs of die andere f650? Ging dat nou een beetje of kwam je ten opzichte van die echte offroad dingen veel te kort. Lijkt mij nl wel een keertje leuk om zo iets ook te doen.

Eerst natuurlijk die brommert maar eens kopen en er op de weg mee leren rijden, maar toch.

En ja onderhoud. Ik heb me laten vertellen (en ook hier gelezen) dat in een pegaso hetzelfde blok zit als in een f650. Ook filters etc zijn makkelijk van bmw te gebruiken, Wanneer wordt aprilla nou zo'n ramp? is dat al bij het reguliere onderhoud (filtertje, ketting, tandwieletjes etc) of wordt het pas kut als er echt iets kapot gaat?
 
Ach, de Pegaso en de F650 hebben een grote verwantschap, de basis van het blok is dezelfde. Sterker nog, als ik mij niet vergis kwamen ze zelfs uit dezelfde fabriek. Het grootste verschil tussen de Aprilia en de BMW is de kop: De Aprilia heeft een vijfklepskop, en de BMW een vierkleps.

Vind het verder een mooie fiets die Pegaso, met die UPSD voorvork, kofferset, erg kompleet al met al.
 
Snarf,

Ik zit net je ervarinegn te lezen in het offroad topic. Was jij diegenen met die f650 gs of die andere f650? Ging dat nou een beetje of kwam je ten opzichte van die echte offroad dingen veel te kort. Lijkt mij nl wel een keertje leuk om zo iets ook te doen.

Eerst natuurlijk die brommert maar eens kopen en er op de weg mee leren rijden, maar toch.

En ja onderhoud. Ik heb me laten vertellen (en ook hier gelezen) dat in een pegaso hetzelfde blok zit als in een f650. Ook filters etc zijn makkelijk van bmw te gebruiken, Wanneer wordt aprilla nou zo'n ramp? is dat al bij het reguliere onderhoud (filtertje, ketting, tandwieletjes etc) of wordt het pas kut als er echt iets kapot gaat?

Ik ben degene met de oude F650. All-road: je kan zo'n fiets niet vergelijken met een off-road. De laatsten zijn lichter en hebben langere veerwegen. Echter als je je tempo aanpast en beseft dat niet alleen jouw rijvaardigheid, maar ook de motor zijn beperkingen heeft, dan is het goed te doen. Als je te hard gaat met zo'n fiets ga je merken dat je bij stevige kuilen tegen het einde van de vering aanloopt.

Even nog ter aanvulling over het motorblok. Ik geloof dat BMW andere krukaslagers heeft gebruikt (kijken of ik nog kan terugvinden waar ik dat gelezen heb). Voor het regulier onderhoud denk ik wel dat het zal meevallen, maar als er iets speciaals van Aprilia kapot gaat ben je overgeleverd aan hun organisatie. Maar als ik hier op het forum kijk dan denk ik dat de ervaringen wisselend zijn m.b.t. onderhoud.
 
Laatst bewerkt:
Zoek eens hier op pegaso en huiver.


Ja al gedaan,
Maar ik merk dat mensen de tendens hebben om eerder negatieve ervaringen neer te zetten dan positieve. Wanneer er inderdaad eens iets kapot gaat zijn ze over de pis en wordt gelijk die hele motor afgezeken. Ik geloof best dat de levertijden bij aprilla langer zijn dan bij andere merken, en dat 1 cilinders bokkig kunnen zijn en al die andere dingen die over de pegaso verteld worden, maar dat ding moet toch ook z'n goede kanten hebben. Even reeel gezien gaat het hier om een motor uit 1999 met slechts 8500 km erop, deze hoeft dus maar 3950 te kosten.
Wanneer men andere modellen gaat bekijken, betaal je nagenoeg evenveel/meer voor een motor uit dit bouwjaar en dan met 4 tot 5 keer zoveel km erop.
Het wordt wel mijn eerste motor, waar ik niet afhankelijk van ben (heb een leuke auto).
Dus ik wil ook graag eens horen van mensen die deze fiets zelf hebben/hadden en wat hun ervaringen ermee zijn, zonder alleen maar gekanker op het merk aprilla en de service. Is dit nou een leuke fiets om mee te beginnen? en hoe lang hebben de verschillende mensen deze fiets gehad en er wel lol van gehad?
Vraag me af of bv het onderhoud aan een transalp uit 1993 met 50000 op de teller, toch niet iets hoger is dan het onderhoud aan deze 1 cilinder met slechts 8500 op de teller
 
Hallo,

Je kan met een F650 wel redelijke kuilen/bulten nemen...
Maar zoals eerder gezegt wel met een beetje beleid en overleg.
Dit is op een voormalige romeinse weg ergens in de Yorkshire Dales.

full



(Ik hoop dat dit goed gaat, nog nooit een foto toegevoegd..)

Groeten!
 
Ach, de Pegaso en de F650 hebben een grote verwantschap, de basis van het blok is dezelfde. Sterker nog, als ik mij niet vergis kwamen ze zelfs uit dezelfde fabriek. Het grootste verschil tussen de Aprilia en de BMW is de kop: De Aprilia heeft een vijfklepskop, en de BMW een vierkleps.

Vind het verder een mooie fiets die Pegaso, met die UPSD voorvork, kofferset, erg kompleet al met al.


De kop is idd het verschil,maar het schijnd dat BMW ook betere lagers enzo heeft gebruikt dan Aprilia in het blok dan.
Ik heb nu 45K met de funduro getuft en er zijn 2 dingen die kapot zijn gegaan,namelijk en de 2 afdicht rubbers tussen de water pomp en olie pomp 2x €2,-
En de spannings regelaar is me stuk gegaan.Deze bijde schijnen wel vaker voor te komen bij de F650.
Verder vind ik het een super ding haald vrij makkelijk de 170 en met wat moeite de 175 ;) .
Kennis van mij heeft een Pegasso en die rijd (vind ik) minder dan de BMW hij heeft op die van hem geen instelbare achterveer en daardoor deint hij nog al in de boch.
De wegligging van de funduro is voor het type fiets best wel goed helemaal als je er BT45 wegbanden op gooid.

Veel tips en dingen voor onderhoud vind je op www.f650.com en dan naar het Technical FAQs

Iets oudere foto met Remus voor het beetje 1 pitter sound :)

650.jpg


Dit streppie is inmiddels in 2en door het ruwe asfalt :9

steppie.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan