Tijdelijk een motor kopen in Frankrijk

maizesinger1

Rookie
21 mei 2014
9
0
Heren ik heb de volgende vraag

Ik ben student en voor mijn studie ga ik straks een half jaar in Frankrijk wonen. Nu heb ik de vraag of het mogelijk is om daar een motor te kopen en op Frans kenteken te zetten? Ik woon daar immers voor een halfjaar.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of heeft iemand tips ?

Alvast bedankt !
 
waarom zou je dat doen, koop hier een barrel en verzeker hem gewoon..
Er is geen land waar de verzekeringen voor motoren zo goedkoop zijn als hier
 
Ik heb zo'n oudje. Nee, voor mij is 't geen barrel.

Old-timer-verzekering via verzekeruzelf €36 p/jr.
Motorrijtuigen-diefstal, eeeeh -belasting in de overgangsregeling is €29 p/jr. Paar jr terug was dat nog noppes!! Maar zoals zo vaak, weten ze het in Den Haag weer minder leuk te maken................ ;(
 
Moet volgens mij wel kunnen. Ik denk dat verzekeren het lastigst wordt.

Mocht je over een half jaar weer terug gaan naar NL en de motor mee willen nemen, dan moet je deze wel op NL kenteken laten zetten. Anders krijg je ruzie met de belastigdienst.
 
waarom zou je dat doen, koop hier een barrel en verzeker hem gewoon..
Er is geen land waar de verzekeringen voor motoren zo goedkoop zijn als hier

Kan wel zijn, maar de motoren zelf zijn in frankrijk/duitsland/engeland en zelfs belgië aanzienlijk goedkoper doordat die landen geen bpm kennen.
 
Kan wel zijn, maar de motoren zelf zijn in frankrijk/duitsland/engeland en zelfs belgië aanzienlijk goedkoper doordat die landen geen bpm kennen.

Bpm is bij een oude fiets toch niks meer, en ik neem aan dat je voor een half jaar geen nieuwe motor gaat kopen.

Mij lijkt het ook simpeler om gewoon ouwe NL fiets mee te nemen.
 
Dat maakt niet uit, omdat de motor ooit bpm had, blijft ie ook 2e, 3e of 5ehands duurder in Nederland omdat iedere verkoper zo min mogelijk verlies wil lopen. Op een gegeven moment valt het verschil wel min of meer weg natuurlijk. Bijv. mijn 2e hands motor koste hier in NL 9500€, zelfde bj en km-stand in DL/België rond de 7000€ en in Engeland rond de 6000€
 
Dat maakt niet uit, omdat de motor ooit bpm had, blijft ie ook 2e, 3e of 5ehands duurder in Nederland omdat iedere verkoper zo min mogelijk verlies wil lopen. Op een gegeven moment valt het verschil wel min of meer weg natuurlijk. Bijv. mijn 2e hands motor koste hier in NL 9500€, zelfde bj en km-stand in DL/België rond de 7000€ en in Engeland rond de 6000€

En een motor van 2000,- in NL?

Daarom zei ik in mijn voorgaande post dat Bpm voor nwe fietsen is, en oude niet.

Als TS een motor in frankrijk wil gaan kopen voor een half jaar ga ik er gemakshalve maar van uit uit dat dat geen fiets van 5 jaar word,ik neem aan dat als je een fiets koopt voor een half jaar je toch tot max 2000,- zult zitten, en in die prijsklasse maakt de bpm echt niet meer uit.
 
Dat maakt niet uit, omdat de motor ooit bpm had, blijft ie ook 2e, 3e of 5ehands duurder in Nederland omdat iedere verkoper zo min mogelijk verlies wil lopen. Op een gegeven moment valt het verschil wel min of meer weg natuurlijk. Bijv. mijn 2e hands motor koste hier in NL 9500€, zelfde bj en km-stand in DL/België rond de 7000€ en in Engeland rond de 6000€


Inderdaad om die reden wil ik dis dus doen, als het goed bevalt eventueel de motor importeren naar Nederland.
Maar wanneer ik een adres heb in Frankrijk is dit voldoende om een motor daar te kopen en op Frans kenteken te zetten ?
 
als het de bedoeling is om hem mee terug te nemen als verhuisboedel (dus zonder dat je belasting moet betalen als je weer hier heen gaat) zal je daar officieel moeten gaan wonen dus hier uitschrijven daar inschrijven daar belasting betalen en dat moet dan ook meer als een half jaar duren.
ga je daar niet officieel wonen maar alleen een half jaar verblijven dan zal je in NL weer gewoon op de normale manier belasting moeten betalen zoals bij elke invoer van een motorvoertuig. en over Frankrijk weet ik het niet maar het moet mogelijk zijn om daar een motor op je adres te hebben als Nederlander. Er zijn zijn zat Nederlanders met een 2de huis in Frankrijk die daar een auto hebben op Frans kenteken dus dat moet met een motor ook kunnen.
maar omdat het maar voor een half jaar is haal je jezelf wel een berg werk en stress op je hals. en als de motor niet goed genoeg bevalt om hem mee te nemen moet je hem ook weer met spoed verkopen in een tijd dat maar weinig mensen geïnteresseerd zijn om een motor te kopen en dat help niet met de verkoopprijs.
 
Heren ik heb de volgende vraag

Ik ben student en voor mijn studie ga ik straks een half jaar in Frankrijk wonen. Nu heb ik de vraag of het mogelijk is om daar een motor te kopen en op Frans kenteken te zetten? Ik woon daar immers voor een halfjaar.

Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of heeft iemand tips ?

Alvast bedankt !
Verblijf je er een half jaar of ga je je uitschrijven uit Nederland en inschrijven in een Franse gemeente om er te wonen?

Zonder officieel Frans adres en Franse bankrekening ga je niet snel een kenteken op je naam krijgen of een verzekering kunnen afsluiten.
 
Ik zou er eerst nog maar eens goed over nadenken voordat je je als Franse ingezetene laat inschrijven. Daar zitten ook altijd (minimale) tijdstermijnen aan vast.

Ook voor het belastingvrij importeren geldt een minimale woonduur en een minimale periode van eigendom van het voertuig. Je kan dus niet de laatste week dat je nog Fransman bent, goedkoper een auto aanschaffen en die daarna meenemen naar NL. Ja, kan wel, maar dan betaal je gewoon de volle mep NL-BPM!!

Ik zou me eerst maar goed laten informeren wat die periodes zijn. Tijdsduur, hoe lang, ect dat weet ik niet precies. Maar ook de voor- en nadelen om (tijdelijk) Frans te zijn geweest. Denk bijv aan je ziektekosten-verzekering, mettertijd je mindering van betaling van AOW, alle paperassen waar je last van gaat krijgen ect.
 
Over het mee naar nl nemen als huisraad, dan moet je twee jaar daar wonen en hem langer dan zes maanden in bezit hebben daar. Mijn ouders hadden jaren een huis in B met auto op B kenteken. Was geen enkel probleem. Gewoon daar gekocht op B kenteken.
Verzekering weet ik niet meer helaas.
 
Helaas woon ik er maar voor 5 maanden en geen franse bankrekening , waarschijnlijk gaat het dus een moeilijk verhaal worden als ik het zo begrijp
 
Ja en het is verder waarschijnlijk de ver van je bed show, maar als je je uitschrijft uit Nl bouw je in die tijd ook geen AOW op.
 
Helaas woon ik er maar voor 5 maanden en geen franse bankrekening , waarschijnlijk gaat het dus een moeilijk verhaal worden als ik het zo begrijp

'Verkoop' je Nederlandse motor aan je ouders, laat hen de motor verzekeren en leen hem terug. Even de voorwaarden van de verzekeraar doorlezen hoe lang een voertuig in het buitenland mag verblijven (verschilt van verzekeraar tussen 2 en 12 maanden) en afhankelijk daarvan rij je een keer heen en terug de Nederlandse grens over.

Of denk ik te simpel?
 
Terug
Bovenaan Onderaan