tijdens het rijden opeens geen druk meer op koppeling

2712

MF veteraan
4 mrt 2008
4.298
1
Ik was daarnet onderweg naar een maat toen op de autosnelweg ik opeens niet meer kon ontkoppelen, er zat geen druk meer op de koppeling.

Ik rijd met een r1200gsa van 2009 die 300 km geleden een klein onderhoud heeft gehad (30 000 km)

iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en of ik het zelf kan oplossen?
er zijn geen lekken in aan de hendel, het reservoir of de slang naar waar die het blok ingaat (van de koppelingshendel)

Gelukkig kon ik em steeds in de juiste gear trappen en heb ik hem bij aankomst in neutraal gekickt alvorens te stoppen, dus ik hoop dat ik straks nog thuis geraak door hem in neutraal te starten en em in eerste te kicken.

klote :+

iemand enige tips?
 
Lijkt toch dat het afdichtrubber bij je handle defect is.
Lekkage gaat niet naar buiten maar van drukzijde naar het reservoir. zie je dus niks van.

bij de kleine beurt is waarschijnlijk alleen het een en ander gecheckt en de motorolie+filter vervangen. dus daar kan het idd niks mee te maken hebben :)
 
de 30 000 beurt, daar zou ook de koppelings olie geflushed worden, aldus het advrider.com forum

Onzin, dat geld alleen voor een 1100 of 1150. De 1200 heeft een Magura master en slave cilinder, en het systeem is gevuld met Vitamol V10 minerale olie, die in principe nooit ververst hoeft te worden.

Dingen die je zelf kunt checken zijn:

- Genoeg olie in het reservoir
- Geen lekkage bij de slave-cilinder

Waar heeft jouw motor klein onderhoud gehad?
 
Allicht dat ze bij de beurt de koppelingvloeistof hebben doorgetrokken met DOT4. Dan nog lijkt het me een rare stunt van BMW: "Koop onze dure olie, of je koppeling gaat naar de kloten!" Heb je veel aan als je tijdens je reis in india met lekkage staat.
 
Daarstraks ben ik naar de dealer geweest, de koppeling werkte nogaltijd slecht. tot ik twee km van de dealer verwijderd was en hij ineens terug normaal werkte...

mja ik doe men uitleg, ze kijken alles na, flushen het systeem en vervangen zelfs het pompje aan de clutch lever omdat het wat vettig was en er wat slijtage sporen aanwezig waren!

perfect, ik vertrek en de motor rijd weer als een zonnetje!!


tot 10 km verder ineens de koppeling terug stopt met wekren, geen druk!!

maandag dan maar terug naar de dealer, nu lijkt het alsof ik bij het langdurig in hogere toerentallen rijden de druk op de koppeling verlies, en wanneer ik met een laag toerental cruise of de motor stop de koppeling zich "herstelt" en ik terug druk krijg.

ik weet het verder ook niet.
 
yup, wel je trekt hem zo half zonder druk, en dan op het laatst heeft hij wel wat druk zodat je kunt ontkoppelen.

ook voelt hij soms heel "sponzig"
 
waarschijnlijk de koppelingsdruk stift. daar kan een probleem ontstaan dat hij gaat meedraaien met de motor en dan krijg je last van kokende koppelings vloeistof en heb je de verschijnselen die jij beschrijft. heb het al een paar keer voorbij zien komen op het bmwgsclub forum. weet zo uit mijn hooft niet wat de oplossing was en of het ddur was maar dat is wel waar je het zoeken moet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan