tijdens ontluchten rem geen luchtbellen

Smet

MF veteraan
4 dec 2001
5.062
510
breskens
Tijdens het wisselen van de remblokken en het schoonmaken van de zuigers enkele weken geleden, kwam er een zuiger uit. Netjes schoongemaakt en terug in de klauw geduwd. Heb 1 dag een tyrap om de remhendel gelegd.

Vanavond de remvloeistof vervangen, op de ouderwetse manier dus zonder vacuüm pomp. Beide leidingen enkele rempotjes helemaal doorgepomt, iets van 350 ml vloeistof dus zou meer dan genoeg moeten zijn. Ik heb echter geen één belletje lucht voorbij zien komen. Ik heb ook nog de leidingen wat proberen draaien om een eventuele luchtbel eruit te krijgen, echter zonder resultaat. Zou het kunnen dat de lucht er door de tyrap is uitgeperst? Ik twijfel nu of het wel goed is, betreft mijn circuitmotor dus moet goed zijn.

Het betreft een R1 2003 circuitmotor,
 
Leuk hè?! Zelf doen, betekent ook zelf de beslissing nemen of het resultaat goed is.😊

Maar je weet wat je wilt bereiken en dat is gelukt, wat is dan nog het probleem? Ging het bijna te makkelijk? Mooi toch?😋
 
Alleen de twijfel in mijn hoofd, vroeg me af of het herkenbaar is.

Leuk hè?! Zelf doen, betekent ook zelf de beslissing nemen of het resultaat goed is.😊

Maar je weet wat je wilt bereiken en dat is gelukt, wat is dan nog het probleem? Ging het bijna te makkelijk? Mooi toch?😋
Mijn vrees is dat tijdens het rijden ineens de druk zou wegvallen indien er toch nog lucht in zit.
 
De remhandel vastzetten in ingeknepen toestand zet druk op de remvloeistof. Hierdoor wordt de evt. lucht in de slangen samengeperst en kunnen bellen makkelijker naar het hoogste punt gaan. Bij het loslaten van de remhandel kan de lucht nu via het compensatiegaatje in het reservoir ontsnappen en heb je dus goed ontlucht. Als laatste kan je de banjo op je hoofdremcilinder iets lossen en de handel nog een keer inknijpen tot dat er wat remvloeistof uit komt. Dat is het ontluchten van het hoogst stuk in het remcircuit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan