Tik afkomstig van ketting?

MCE

Die hard MF'er
21 jun 2009
268
0
Hallo,

Bij mijn Fz8 hoor en voel (in voetsteunen) ik de laatste tijd steeds een tik. Ik kan niet helemaal achterhalen waar deze weg komt. Hoe sneller ik rijdt Hoe sneller de tik. Bij langzamer rijden en in een bocht lijkt de tik meer aanwezig. Ik vermoedde de ketting. Deze stond redelijk slap dus opgespannen maar vervolgens is de tik meer aanwezig.


Mijn ketting ziet er als volgt uit. Kan slijtage de oorzaak zijn?
full
 
Kettingset is binnen alleen de klinkset zijn ze vergeten mee te sturen. Deze komt vrijdag.

Achtertandwiel zit erop. Voor zie ik een verschil. Bij het oude tandwiel zitten rubberen / kunststof ringen aan de zijkant. Kun/moet je deze overzetten, Ik krijg ze nml niet zo 123 los.

full
 
Laatst bewerkt:
Osco oiler met dikke kettingzaagolie. Werkt prima. Dagelijks 60 km door weer en wind. Nu 15000 km gereden en nog maar 4x hoeven bijstellen. Volgens Jan Dokter in Ede een goede kwaliteit ketting met dito tandwielen.
 
Heb de nieuwe ketting erom en de tik is verdwenen.

Echter wanneer ik nu het gas los laat begint de motor te zingen (beetje zo'n geluid als je met auto achteruit rijdt).

Waar kan dit weg komen, zie geen gekke dingen. Kettingspeling 2 cm.
 
Maar draai je het wiel ook een stukje rond en meet je de speling dan opnieuw?

Niet alle schakels gaan altijd even soepel dus je moet het meten van de speling een paar keer herhalen met het wiel steeds in een andere positie.
 
Laatst bewerkt:
Maar draai je het wiel ook een stukje rond en meet je de speling dan opnieuw?

Niet alle schakels gaan altijd even soepel dus je moet het meten van de speling een paar keer herhalen met het wiel steeds in een andere positie.

Oke. Heb ik net gedaan, overal tussen de 2 en 3 cm speling. Als ik het wiel draai zie ik de onderkant van de ketting wel op en neer trillen...
 
Wel meten als je er op zit he! In ieder geval even de uitgaande as, de swingarmas en achterwiel as in 1 lijn zetten, en dan nog moet je speling hebben.
 

In filmpje op de paddock om trilling aan te geven. Gemeten op de stander, zal nog meten als ik erop zit, dit heb ik niet gedaan 🤔
 
Poeh wat staat die ketting strak! beter te los dan te strak! Maar het is niet zo ingewikkeld om het goed af te stellen.
Bij een te strakke ketting komt er, wanneer je bijvoorbeeld door een kuiltje rijdt oid, gigantisch veel kracht te staan op je uitgaande as van je versnellingsbak!! Je voortandwiel en je as worden als het ware heel hard naar achteren getrokken richting je achterwiel. Je zal de eerste niet zijn die hierdoor zijn versnellingsbaklagers kapot maakt. Zoals jij het gedaan hebt zo doe je het op een fiets die geen achtervering heeft. Een motor met beweegbare achterbrug moet echt veel meer speling hebben!
 
Terug
Bovenaan Onderaan