Tik bij het remmen, balhoofdlager

erikvand

Die hard MF'er
28 dec 2006
288
0
Moerdijk
Hallo,

Bij stevig remmen met mijn SRX hoor/voel ik een lichte tik in het balhoofd. Net of de balhoofdlagers versleten zijn of loszitten. De lagers zijn echter een paar honderd km geleden vervangen. Ik heb er toen kegellagers ingezet. Daarbij de buitenringen netjes in het balhoofd getrokken etc.

Om het tikken op te lossen heb ik twee weken terug heb ik de lagers een stuk vaster gezet. Toen reed de brommert helemaal K#@. De tik was wel weg. In de dagen daarna de lagers iedere keer een tikje losser gezet totdat hij goed stuurde. En toen was de tik er ook weer... Ik heb het stellen op gevoel gedaan omdat de SRX geen middenbok heeft.

Dus wat nu? De tik gewoon voor lief nemen (de fiets stuurt nu goed)? Of moet de boel toch uit elkaar naar jullie idee?

Groeten,
Erik
 
Voor lief nemen lijkt mij geen optie.

De speling zal door de krachten van het remmen en inveren geen goed doen aan de lagers / lagerschalen.

Zelf zou ik hoe vervelend ook, het spul demonteren en opnieuw beginnen.
 
Ik heb precies hetzelfde gehad met mijn RD. Bij hard remmen (stoppie) was het "klik".

Complete vork uit elkaar getrokken bussen gecontroleerd, lagers gecontroleerd en ook strakker gezet.
Totdat iemand opperde dat er waarschijnlijk teveel speling tussen het bovenste lager en de balhoofdpen zou kunnen zijn. Opgevuld met een strip latoenkoper en het probleem was weg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan