Tik bij remmen

Mr. R.

MF veteraan
20 jan 2007
9.526
946
Zevenhoven (Zuid Holland)
Hallo,

Bij deze alweer een vraag, op lage snelheid hoor ik een tik bij remmen met de voorrem en bij het optrekken.

Ik dacht eerst aan het balhoofdlager, maar ik heb het voorwiel los van de grond gedaan en gevoeld maar ik voel geen speling of hoor geen tik als ik de voorvork probeer te bewegen.

Ook lijkt het geluid van lager dan het balhoofd vandaan te komen, wat me op viel is dat de remblokken een 2-3 mm omhoog en omlaag kunnen op de plaatjes, is dit normaal want dit zou de metaalachtige tik kunnen verklaren. Het is me nooit eerder opgevallen.

Wat zou het nog meer kunnen zijn?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Bij deze alweer een vraag, op lage snelheid hoor ik een tik bij remmen met de voorrem en bij het optrekken.

Ik dacht eerst aan het balhoofdlager, maar ik heb het voorwiel los van de grond gedaan en gevoeld maar ik voel geen speling of hoor geen tik als ik de voorvork probeer te bewegen.

Ook lijkt het geluid van lager dan het balhoofd vandaan te komen, wat me op viel is dat de remblokken een 2-3 mm omhoog en omlaag kunnen op de plaatjes, is dit normaal want dit zou de metaalachtige tik kunnen verklaren. Het is me nooit eerder opgevallen.

Wat zou het nog meer kunnen zijn?

2-3 mm lijkt me veel speling maar wat bedoel je op de plaatjes?
 
nr 10 hoort ev speling op te vangen en rammelen te voorkomen.

yamaha-xj600sfc-1994-front-brake-caliper_bigyau1268d-9_c869.gif
 
Bedankt voor het plaatje, het is bij nummer 9 de remblokken kunnen uitgaande van deze afbeelding iets omhoog / omlaag, het is geen 2-3 mm bij nader inziens maar wel genoeg als je hem omhoog / omlaag duwt dat het een tik veroorzaakt. Het zijn de glijplaatjes.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor het plaatje, het is bij nummer 9 de remblokken kunnen uitgaande van deze afbeelding iets omhoog / omlaag, het is geen 2-3 mm bij nader inziens maar wel genoeg als je hem omhoog / omlaag duwt dat het een tik veroorzaakt. Het zijn de glijplaatjes.
Zit 10 er in?
 
Ik heb het ook op één van mijn motoren en dat kwam nadat ik de remschijf aan de voorkant vervangen had. Standaard was het een vaste schijf en daar is toen een aftermarket floating schijf op gegaan. Ik vermoed dat het geluid een neveneffect is van het feit dat er nu dus niet meer een solide schijf op zit en de floating schijf een klein beetje speling heeft.
 
Zit 10 er in?

Ja 10, dat anti-piep plaatje zit er er in, tenminste zat er ooit in, is wel een goede als deze natuurlijk gebroken oid is dan zitten de blokken er niet meer tegenaan en hebben ze speling!

Bedankt voor de tip, ik ga vanavond gelijk even kijken.

Vergeten te melden, maar als je op de motor zit en je beweegt de motor naar voren en remt dan hoor je de tik en als je hem naar achter beweegt en remt dan hoor je de tik ook.
 
Laatst bewerkt:
Nummer 10 is geen anti-piepplaatje, het is een drukplaatje.

Maar als je 1 van de 2 nummers 9 mist, dan hebben jouw remblokken inderdaad een hoog/laag-speling, en kunnen ze tikken. Ze hebben dan immers een vrije slag....
 
Nummer 10 is geen anti-piepplaatje, het is een drukplaatje.

Maar als je 1 van de 2 nummers 9 mist, dan hebben jouw remblokken inderdaad een hoog/laag-speling, en kunnen ze tikken. Ze hebben dan immers een vrije slag....

Nee beiden zitten er gewoon op, slijtage?

Maar als 10 mist hebben ze dan geen speling?

Het is van het een op het andere moment ontstaan. Geen nieuwe blokken of voorwiel / remklauw eruit geweest oid.
 
Bedankt voor de antwoorden, gisteren helaas geen tijd gehad om de klauw er af te halen, kijken of het vanavond lukt. Maar wel ingespoten met remreiniger, en vanochtend nog maar 1x keer tik gehoord....

Ik denk wel dat het van de remblok af komt want als ik deze "omhoog" over de plaatjes duw hoor je zo'n zelfde metaalachtige tik.
 
Het is zeer moeilijk te lokaliseren waar het zit als je langzaam rijdt en je luistert dan lijkt het van de achterkant af te komen. Als je stilstaat en je beweegt met de motor uit en je beweegt naar voren en remt dan hoor je die tik, beweeg je daarna naar achter en remt dan tikt het weer beweeg je daarna weer naar achter en je remt weer met de voorrem dan hoor je niks, ga je naar voren en remt dan hoor je het weer. En ik denk dat dat de remblokken zijn die tegen / op de glijplaten schuiven.
 
Laatst bewerkt:
Doet hij het ook als je over een hobbelige weg rijdt.
Dan idd Plaatje 10 controleren.
Wellicht is deze gebroken, of staat / houd hij de blokken niet meer onder spanning.
Vervangen / "bij" buigen zodat de blokken weer spelingsvrij zijn.

Je zou d'r een Tik van krijgen :+
 
Doet hij het ook als je over een hobbelige weg rijdt.
Dan idd Plaatje 10 controleren.
Wellicht is deze gebroken, of staat / houd hij de blokken niet meer onder spanning.
Vervangen / "bij" buigen zodat de blokken weer spelingsvrij zijn.

Je zou d'r een Tik van krijgen :+

Dank je wel, ik zal de plaatjes iets buigen, als ze er nog inzitten, want ik begrijp dat de remblokken niet "los" mogen hangen?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan