Tik in de nokkenas (automatic-decomp.)

H

henky

Guest
Ik heb een rare tik in de nokkenas van mijn TL1000R. Op de uitlaat nokkenas zit een mechanisme wat in het werkplaats handboek een "automatic-decomp." wordt genoemd.

Mijn eerste vraag is: "weet iemand wat dit is en wat het doet"

Dit ding geeft een tik als ik handmatig de motor rond draai. Deze tik komt 1 keer per nokkenasomwenteling. "Tijdens" de tik zie ik dus ook dit ding bewegen.

Mijn tweede vraag: "kan dit kwaad? zo ja, hoe kan ik dit oplossen?"

Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op 1 van de vragen!

Groeten

het klinkt inderdaad als klepspeling bij stationer toeren, maar het is dus geen klepspeling!

het is speling in het automatic-decomp. mechanisme.

Maar ik weet niet wat dit doet!

het klinkt inderdaad als klepspeling bij stationer toeren, maar het is dus geen klepspeling!

het is speling in het automatic-decomp. mechanisme.

Maar ik weet niet wat dit doet!
het kan in ieder geval geen kwaad
toen ik mijn tl kocht vond ik de tik ook heeeel iritant
nokkenassen vervangen en kleppen gelijk gesteld
na 1000 km weer gewoon getik
ga effe langs een exclusief soes dealer en laat het effe horen
als het is wat ik denk dan zal ie zeggen dat er niks aan de hand is
ik heb het ook en het zijn gewoon de nokkenassen die je hoort
het kan geen kwaad en hoort bij de tl1000 sv 1000 en dl 1000

Ik hoor het voornamelijk bij de voorste cylinder, maar als ik goed luister heeft de achterste cylinder er ook last van.

full

de rode pijlen wijzen naar de "automatic-decomp." dingen

Dus als ik het goed begrijp, kan het geen kwaad dat dit tikt en hoort het er gewoon bij!

Dan weet ik dat en hoef ik mij niet ongerust te maken!

Zeg bedankt!!!

maar als je op de motor remt en je hoort de tik lijkt dat me niet goed. Die kleplichter hoort gewoon niets te doen zodra de motor loopt.
Stel eerst je kleppen, kijk dan even verder.

Een automatische decompresseur is meestal een gewichtje aan je nokkenas wat onder een bepaald toerental je uitlaatklep opent zodat de motor geen compressie opbouwt. Door de roterende krachten zal hij bij hogere toerentallen een veertje indrukken en dan zal het systeempje de klep dus niet meer openen.

Het zit er op om hem makkelijker te laten starten. Normaal komt bij zo'n dikke tweecylinder de startmotor niet erg makkelijk door de compressie.

Laatst bewerkt:
maar vanwaar de klik?...heb hier nog ergens een nokkenas liggen met zo'n ding...es ff zien..
want bij gewone nok gaat het ook niet sprongsgewijs maar geleidelijk. Waarom dan niet bij automatische decompressor?

of is dat omdat de decompressor erafschiet en de klep (of klepstoter..) tegen de nok aantikt?

het tikken van de nokken assen
(of iets anders)is heel normaal bij een tl
en niet alleen de tl heeft hier last van ook de sv 1000 en de dl 1000 hebben dit
het hoort er gewoon bij
ben je dit geluid niet gewend dan denk je dat je klepspeling hebt

of is dat omdat de decompressor erafschiet en de klep (of klepstoter..) tegen de nok aantikt?
Ja, zoiets... De klik komt doordat de nokvolger (of klepschotel, ligt aan het type motorfiets wat je hebt) van de decompresseur afglijdt en de nokkenas weer gaat volgen.

Als je een 1-cylinder met kickstarter zou hebben dan zou dit alles niet zo vreemd zijn. 8-) Mijn KTM moet je voorzichtig rondtrappen tot je klik hoort en dan moet je hem een hengst geven.

Laatst bewerkt:
het tikken van de nokken assen
(of iets anders)is heel normaal bij een tl
en niet alleen de tl heeft hier last van ook de sv 1000 en de dl 1000 hebben dit
het hoort er gewoon bij
ben je dit geluid niet gewend dan denk je dat je klepspeling hebt

Inderdaad, ik was dit geluid niet gewend (want ik heb mijn TL pas) en gezien de KM stand moesten de kleppen gesteld worden dus dacht ik dat het een klep met teveel klepspeling zou zijn, maar dat is het dus absoluut niet, omdat alle kleppen te weinig speling hebben!

Maar het is dus gewoon iets wat bij de TL hoort. Ik ben allang blij dat het geen defect is!

maar vanwaar de klik?...heb hier nog ergens een nokkenas liggen met zo'n ding...es ff zien..
want bij gewone nok gaat het ook niet sprongsgewijs maar geleidelijk. Waarom dan niet bij automatische decompressor?

Als ik de nokkenas los heb, hoor ik geen tik. Je hoort het alleen als de as gemonteerd is.
De tik wordt volgens mij NIET veroorzaakt doordat de klepstoter tegen de nokkenas tikt, maar waardoor wel weet ik ook niet precies!

Werkt die Decompressor trouwens op beide nokken of bedient die maar 1 van de 2 nokken?

Terug
Bovenaan Onderaan