tik in kop honda xl600r, pics!

25 dec 2003
13
0
Weesp
Omdat er een duidelijke tik vanuit de cilinderkop va mijn honda xl 600r komt heb ik in samenwerking met ceebee400tee besloten om het blok uit het frame en het kleppendeksel eraf te knallen. van te voren dachten wij dat de kettingspanner cq ketting de oorzaak zou zijn maar... wat is jullie oordeel? er volgen nu een aantal foto's van dubieuze onderdelen

full
 
Is deze standaard instelling van de carburateurs normaal? gasschuiven staan niet in een symetrische positie? normaal?

full
 
die krasjes zou ik me niet heel erg druk om maken. Alleen bramen eraf schuren.
De ketting vervangen, glij lager van de nokkenas controleren en kleppen stellen.
Dan zou het weer ok moeten zijn ;)
 
Dank voor jullie reacties. Die ketting lijkt mij ook aan de lange kant idd. Denk dat ik die dus in elk geval ga vervangen. De nokkenaskettinggeleider is volgens mij ook wel wat ingesleten, kan dat nog kwaad?

Verder nog wat sfeerfoto's:

full
 
Frame e.d. ziet er allemaal nog als nieuw uit! Het blokje heeft dan ook maar 15.000km gelopen. Dus dat die nokkenasketting nu al versleten is...??? :?

full
 
15000!!!!
Dat vind ik toch al genoeg. Heeft natuurlijk ook met rijstijl te maken. Bij m'n xr vervang ik hem om de 5000 en bij m'n yz om de 12 uur. Ivm slijtage op tandwiel krukas.
 
Jij vervangt je nokkenasketting elke 5000 km???? Ben ik nou gek of is dat gekkenwerk? Kan zijn dat jij hem gebruikt als hardcore SM, maar normaal gebruik? Lijkt me een beetje overkill.

Zon ketting kun je gewoon meten op uitrekking. Meestal staat dat wel in je WPHB.

@ Die kettingspanner, als het bereik voldoende is dan kun je hem toch wel gladmaken en weer monteren? Of zeg ik wat geks :9

@ carburateurs, ik dacht bij mezelf het is een éénpitter, dus die ene carb staat dicht omdat je stationair gewoon draait op 1 carb, en zo snel je je gas erop werpt dan gaat die andere ook meedoen. Geen slechte redenatie toch?
 
Een tik in de kop van een XL? Heb je de nokkenas glijlagers al eens bekeken? XL's staan bekend om uitlopende glijlagers in de kop.
 
Jij vervangt je nokkenasketting elke 5000 km???? Ben ik nou gek of is dat gekkenwerk? Kan zijn dat jij hem gebruikt als hardcore SM, maar normaal gebruik? Lijkt me een beetje overkill.

Zon ketting kun je gewoon meten op uitrekking. Meestal staat dat wel in je WPHB.

@ Die kettingspanner, als het bereik voldoende is dan kun je hem toch wel gladmaken en weer monteren? Of zeg ik wat geks :9

@ carburateurs, ik dacht bij mezelf het is een éénpitter, dus die ene carb staat dicht omdat je stationair gewoon draait op 1 carb, en zo snel je je gas erop werpt dan gaat die andere ook meedoen. Geen slechte redenatie toch?

Ok, ik ben echt een beul voor m'n xr en inderdaad voor sm gebruik. Maar voor normaal gebruik is 15000 nog veel.
 
@ carburateurs, ik dacht bij mezelf het is een éénpitter, dus die ene carb staat dicht omdat je stationair gewoon draait op 1 carb, en zo snel je je gas erop werpt dan gaat die andere ook meedoen. Geen slechte redenatie toch?

Die XL600R heeft een gefaseerd carburatie systeem. Dat houdt in dat bij lage toertallen en bij half geopende gasgreep er maar 1 carb. werkt. Bij hogere toertallen, of helemaal geopende gasgreep komen beide carbs. in actie.
 
Ga er maar van uit dat de spanner rot is , die heeft heen en weer bewogen en daarom heb je die krasjes er op staan.
Die ketting moet tot 50000 wel mee kunnen tenzij die heeft rondgeslagen (het getik?) dan kan het heeeeel hard gaan.
Als de T en de streepjes nog keurig in lijn zijn te krijgen is de ketting nog goed. niet de meest nouwkeurige methode maar wel eentje die werkt :)

Check de spanner op lager afdrukjes op het asje, zie je wat: spanner en as zowiezo vervangen.
 
Er waren inderdaad sporen van het naaldlager te zien op het asje van de spanner. Ik denk dat het slim is om gewoon de spanner + ketting te vervangen. Ketting is ong. 50 euro extra en als je er na vervanging van de spanner achter komt dat de ketting toch ook versleten is moet je weer het blok opensleutelen. Kost ook weer pakkingen e.d. Kleine investering, betere oplossing.

En ach, als de aankoopprijs + reparatiekosten in ogenschouw neemt ben je nog steeds spekkoper! ;)

BTW, waarom heeft iedereen het over glijlagers van de nokkenas? Deze draait in kogellagers bij dit model... :?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben even een boodschappenlijst op aan het stellen van de onderdelen die nodig zijn om het apparaat weer up and running te krijgen, tot nu toe heb ik de volgende onderdelen genoteerd:

- Nokkenaskettinggeleider.
- Nokkenasketting.
- Kettingspanner en as.

en natuurlijk pakkingen enz...

Graag op en/of aanmerkingen op mijn boodschappenlijst...

:)
 
Er waren inderdaad sporen van het naaldlager te zien op het asje van de spanner. Ik denk dat het slim is om gewoon de spanner + ketting te vervangen. Ketting is ong. 50 euro extra en als je er na vervanging van de spanner achter komt dat de ketting toch ook versleten is moet je weer het blok opensleutelen. Kost ook weer pakkingen e.d. Kleine investering, betere oplossing.

En ach, als de aankoopprijs + reparatiekosten in ogenschouw neemt ben je nog steeds spekkoper! ;)

BTW, waarom heeft iedereen het over glijlagers van de nokkenas? Deze draait in kogellagers bij dit model... :?

Inderdaad loopt je nokkenas in kogellagers.
In het midden zit er echter nog een ondersteuningslager: een glijlager.
Waarom geen kogellager? Zie een kogellager maar eens over die nokkenstok te krijgen ;) .
Jammergenoeg, de glijlagers lopen al heel snel uit. Komt omdat de kop van aluminium is en dus heel zacht is.
 
Links en rechts is hij inderdaad met kogellagers gelagerd de glijlager zit in het midden. Vaak is deze ook de oorzaak van het ratelen wanneer hij te ver uit gesleten is. Oorzaak is vaak olie te kort of helemaal geen olie gehad wanneer er lucht in de oliepomp gezeten heeft na demontage. Altijd even na olie wissel of revisie van de motor de banjo van de olieleiding naar de kop los draaien tot er olie uit komt. Succes! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan