Tik in motorblok

Marcus2005

Rookie
4 mrt 2023
8
14
Hallo,

Heb al een poos een Honda Crf 250 2008. Na de laatste keer een uur rijden op het land, begon ik een tik te horen.
Het werd steeds erger. Het is een redelijk harde tik die ook sneller gaat klinken met hogere toeren.
Ook als je hem in de vrij hebt, of de koppeling inhoud blijf je de tik horen. Ik ren de motor altijd aan(Kickstarter kwijt), maar dit wou nu ook niet meer.
De zuiger gaat af en toe wel rond maar meestal bij het aanrennen slipt de achterband over de straat omdat hij dan de zuiger niet rond krijgt. Denk zelf als de zuiger tegen de kleppen ofzo aankomt, waarbij hij soort van vast zit.

Ik heb 'altijd' 2takt gereden, dus heb niet zo veel verstand van 4takt.
Motorblok en versnellingsbak olie zijn ververst. Luchtfilter goed schoon gehouden. Rond de 25uur op de zuiger.
Voor de rest goed onderhouden motor.
Heb geen filmpje van de tik, motor is slecht aan te rennen

Weet iemand wat de tik kan zijn?
Bij voorbaat dank,

Marcus
 
Het lijkt er sterk op dat je drijfstang lager, ook wel big-end genoemd, is gaan hemelen. Tap de olie even af, zie je daar glinsteringen, of metaaldeeltjes in, weet je voldoende.
Ik ken de motor verder niet, maar als je de krukas handmatig wat heen en weer kan halen, kun je ook de speling erop voelen, maar zonder dat je zuiger op en neer gaat natuurlijk.
 
Hallo,

Heb al een poos een Honda Crf 250 2008. Na de laatste keer een uur rijden op het land, begon ik een tik te horen.
Het werd steeds erger. Het is een redelijk harde tik die ook sneller gaat klinken met hogere toeren.
Ook als je hem in de vrij hebt, of de koppeling inhoud blijf je de tik horen. Ik ren de motor altijd aan(Kickstarter kwijt), maar dit wou nu ook niet meer.
De zuiger gaat af en toe wel rond maar meestal bij het aanrennen slipt de achterband over de straat omdat hij dan de zuiger niet rond krijgt. Denk zelf als de zuiger tegen de kleppen ofzo aankomt, waarbij hij soort van vast zit.

Ik heb 'altijd' 2takt gereden, dus heb niet zo veel verstand van 4takt.
Motorblok en versnellingsbak olie zijn ververst. Luchtfilter goed schoon gehouden. Rond de 25uur op de zuiger.
Voor de rest goed onderhouden motor.
Heb geen filmpje van de tik, motor is slecht aan te rennen

Weet iemand wat de tik kan zijn?
Bij voorbaat dank,

Marcus
De dealer stuurt je graag een "tikkie" ben ik bang. Klinkt als speling die verholpen moet worden om te voorkomen dat het helemaal uit elkaar gaat vallen.
 
Het lijkt er sterk op dat je drijfstang lager, ook wel big-end genoemd, is gaan hemelen. Tap de olie even af, zie je daar glinsteringen, of metaaldeeltjes in, weet je voldoende.
Ik ken de motor verder niet, maar als je de krukas handmatig wat heen en weer kan halen, kun je ook de speling erop voelen, maar zonder dat je zuiger op en neer gaat natuurlijk.
Oke bedankt👍
Ik zal kijken
 
Ik had vorig jaar een ingelopen inlaat nokkenas bij mijn net verkochte baby GS.
De monteur vermoedde vooraf een losgelopen klepsleper.
 

Bijlagen

  • VID-20220910-WA0009.mp4
    2,7 MB
Er zit geen opwaartse speling op de krukas en zuiger. Geen beschadigingen boven de zuiger of op de kleppen. Maar wel wat puntjes in de carter. Wat zou dat kunnen zijn?
 
Er zit geen opwaartse speling op de krukas en zuiger. Geen beschadigingen boven de zuiger of op de kleppen. Maar wel wat puntjes in de carter. Wat zou dat kunnen zijn?
ik vermoed dat het effectief puntjes zijn.
maar zonder zever nu : hoe verwacht je een deftig antwoord op basis van je tekst ?
is het zo moeilijk om er een foto bij te zetten .
 
Terug
Bovenaan Onderaan