Tik in voorpoten

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
4.715
982
Almere
Ik heb al eens een heel lang topic gehad, maar ben er nog niet helemaal klaar mee. (Nouja ik ben er onderhand wel klaar mee...).

Wat ik heb gedaan, en daar laten we het dan ook bij:

- Binnenpoten vervangen want krom, nieuwe aftermarket bij een winkel gehaald.
- nieuwe originele glijbussen geplaatst
- nieuw originele oliekeerringen en stofkappen geplaatst.
- nieuwe olie.

Wat ik hergebruikt heb is dus buitenpoot, demper en relatief nieuwe hyperpro veer. Olie gevuld met 18cm luchtkamer volgens hyperpro specs.

Alles is goed ontlucht, in de juiste volgorde gemonteerd en functioneert goed. Ik heb er ook al mee gereden voor gisteren.

Helaas is er bij het inveren (op de motor en met de hand) een luide tik te horen bij beide voorvorken. Om deze reden heb ik gisteren de glijbussen, stofkappen en keerringen vervangen + montagevolgorde gecontroleerd. Ook is het T stuk (balhoofd) uit elkaar geweest, lagers zijn goed en opnieuw ingevet + afgesteld.

Ze zitten nu weer in elkaar en tijdens het monteren van de binnenpoot viel me niets op qua tikken. Na het plaatsen van de demper en het vullen van olie is de tik te horen. Dit veranderd niet na het afmonteren (veer en dop).


Let niet op de video, het gaat om het geluid.

Ik heb verder geen flauw idee en zie er tegenop om nu weer de hele bende los te halen... wie heeft er een idee?
 
Laatst bewerkt:
Handleiding heb ik (altijd gevolgd) en hieronder is hoe de poot in elkaar steekt. er zit niks los, verkeerd gemonteerd en er zijn geen beschadigingen zichtbaar.

Ik vermoed dat het met de binnenpoot en dan specifiek de ring onderin de poot te maken heeft omdat het getik pas begint nadat de demper is geplaatst. Hoe kan je troubleshooten bij een voorvork? De onderdelen die eventueel problemen kunnen veroorzaken zijn vervangen.

full
 
Laatst bewerkt:
De kromme poten met oude glijbussen tikte niet. Dan zou het een dingetje zijn wat ontstaan is na het vervangen van kapotte delen ;)

De enige tik die ik ken is van de remschijven.
 
Laatst bewerkt:
Alleen is het geluid er ook zonder veer. Dat was voor vandaag ook mijn eerste gedachte.

Als ik de dop nu los haal en dan alleen de buitenpoot naar beneden duw hoor je het ook.

De oude poten (halvjes) heb ik ook nog, heb foto's van de ring in de nieuwe, zal zo eens kijken of ik verschil zie.

Maar ook in de oude poot zit de ring losjes onderin de binnenpoot. Wel zit er een specifieke vorm in, misschien draaien om hem op zijn plek te krijgen?
 
Laatst bewerkt:
Als de dop er af is en ik doe de binnenpoot helemaal naar beneden (zoals je hem vult) dan is het geluid het hardst. Maar het is hoorbaar over het hele gebied.

Bij het optillen van de poot naar boven voel ik de veer die op de demper zit, dus hij hangt wel vast.

De demper zelf zit ook vast, lekt geen olie en zit geen beweging in.

Omdat hij gewoon werkt denk ik dat ik mij er maar bij neer moet leggen.
 
De veerpoot is los. Het is niks anders dan de veerpoot 100% zeker de poten, niks anders.

100% goed gemonteerd, 100% onbeschadigde onderdelen. Ben geen expert maar heb al veel vaker poten geserviced en ingewikkeld is het ook niet.

Zeker omdat het probleem alleen bestaat bij het bewegen van de buitenpoot denk ik nog steeds aan die ring onderin de poot, dat hier speling op zit.

De binnenpoten zijn aftermarket, de kerel die het verkocht heeft is zeer snel in antwoorden en gaat het ook voorleggen bij zijn experts. Het zijn dl1000 poten, volgens zijn systeem geschikt voor 2002-2006. Alle maten komen overeen. Langsrijden word lastig, ze zitten in griekenland..
 
Laatst bewerkt:
Het klinkt mij gewoon als een onderdeel dat niet vast zit en bij het indrukken op zijn plek word geduwd. Ik zou zeggen de veer maar als jij zegt dat die vast zit, geen idee eigenlijk. De glijbus misschien?
 
Glijbus zat best strak zonder beweging op de binnenpoot. Daar zit dus geen speling op. Verder kan je alleen de demperstang onderop vastschroeven met 1 inbusbout, daar zit geen beweging in, zo wel zou ook alle olie er uit moeten lopen.

Omdat het geluid er ook is bij alleen het bewegen van de binnenpoot (dus zonder veer en demper) moet het of de glijbus, of de blokkeerring in de binnenpoot zijn. Aangezien de originele poten geen bijgeluiden produceerde en het ontstaan is bij het monteren van de aftermarket poten zou je haast zeggen dat dit het wel moet zijn.

Maar het zijn maar 2 wielen en laat 1 daarvan nou net op zijn plek gehouden worden door die voorpoten :)
 
Kan het zijn dat de glijbus iets minder hoog is dan de originele?Dan zou ie mee omhoogkomen en de opsluitring die onder de keerring zit raken?
Is maar een idee.
 
Het merk voorpoten is trouwens Paolo Tarozzi.

De verkoper is erg netjes in zijn communicatie, hij heeft op dit moment geen complete dl1000 voorpoten liggen maar gaat op zoek en monteert dan zelf de nieuwe binnenpoten. Als het geklik er dan ook is gaan we kijken wat ik wil qua oplossing, geld terug of een set tweedehands originele voorpoten mijn kant op.

Ook hij denkt dat het geen kwaad kan aangezien alles vast zit en werkt maar gaat toch aan de slag.
 
Jazeker, ik heb hier in een hele bekende Nederlandse zaak de aftermarket glijbussen gekocht welke niet paste en toen kreeg ik te horen dat het aan mij lag incl. grote bek. Dus het kan ook anders blijkt nu.

Heb zelfs zijn nummer gekregen zodat we via whatsapp sneller kunnen schakelen, niets dan lof voor deze griekse kerel!
 
Laatst bewerkt:
Misschien heb je het al geprobeerd.

Laat een tweede persoon goed luisteren op welke plaats de tik in de vorkpoot zit. Probeer hiermee je zoekgebiedje waar de tikte horen is zo klein mogelijk te krijgen. (+/- 5 cm)
Doe een elastiekje met wat olie om de chroom poot. Je kunt dan meten hoe ver je de poot steeds in moet drukken om de tik te krijgen. (ná 5 of 10 keer heb je wel een gemiddelde maat)

Demonteer de vorkpoot, leg hem uit en markeer je zoekgebied.

Onderzoek of de onderdelen in je gemarkeerde zoekgebiedje afwijkingen vertonen.
Afwijkingen als: slijtage, beschadiging, vervorming, verkleuring, maatafwijking enzovoort.
Het gebruik van een loep kan handig zijn.

Mogelijk kan bovenstaande je helpen.
 
Dank je wel voor de tip. Echter is het geluid niet te lokaliseren... stethoscoop en tweede persoon, het is niet met zekerheid te zeggen. Alles maakt contact met elkaar :(

Ik heb alles goed nagekeken en uitgesloten door de slijtagedelen te vervangen en door de dop er af te draaien en alleen de binnenpoot te bewegen:

Let wederom niet op de kwaliteit.....
Maar je hoort dat de tik er ook is met alleen de binnenpoot in beweging
 
Nope, heb het nooit gehad, demper is optisch en functioneel in orde.

Heb gister een voorzichtig testrondje gereden, toen dat goed ging een wat groter rondje. De motor reageert normaal en veert goed, geen bijgeluiden anders dan het getik.

Stuurt ook rechtuit.

Ik hou het in de gaten en wacht even de reactie van de verkoper en fabrikant af. Het word toch winterperiode waarin ik zelf niet snel meer rij.
 
jup ;) Heeft zelfs nog na ontluchten (denk een keer of 20 heen en weer bewegen van zowel demper als binnenpoot) de hele nacht rechtop gestaan om die ochtend het ritueel te herhalen en af te toppen.

Overkill maar ik ging er die dag toch mee stoppen.


Hier nog een ander filmpje met dop er af en dus alleen binnenpoot die beweegt:

Wederom geen super kwaliteit... beestje lastig filmen met maar 2 handen.
Ik hoor nu ook zelf dat er iets kraakt op de achtergrond... beetje verwarrend, maar het gaat dus om de tik die je hoort als de poot beweegt haha.

Aan het einde van het filmpje het best te horen vind ik zelf.

Voor de smartasses, nee dit is niet mijn hobby en ja ik heb een vriendin :+
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij niet :)

Het enige wat echt veranderd is, is de binnenpoot. Dus of de glijbus heeft toch meer speling dan ik dacht (naar boven en benedenl of het is echt die ring onderin.

Weet het ook niet.
Ik voel in ieder geval dat de poot goed vast zit en er niet zomaar uit kan vallen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan