Tik in voorvork

Stanley

Rookie
1 dec 2001
5
0
Arnhem
Tik in de voorvork bij snelle invering.

Er zit een hele vervelende tik in mijn voorvork.. Het balhoofdlager is het niet (geen speling).
Bij het rijden over hobbelige klinkers hoor telkens getik.

Bij controle tikt de voorvering alleen bij snelle bewegingen (niet bij langzame diepe invering), dus zal aan het hydraulische gedeelte liggen.

Zal er olie bij gevult moeten worden dat het de klepwerking is (als het via kleppen werkt?).

Heeft iemand enig advies/ervaring..

GPX600r kawa-fan
 
Controleer de speling van de binnenpoot t.o.v.
de buitenpoot eens een keer, misschien zijn de glijbussen in de vorkpoot wel versleten?
Hiervoor dien je wel het voorwiel te demonteren.

Anders zijn het waarschijnlijk de demperplaatjes van de in of uitgaande demping, schoef deze eens 1 voor 1 dicht/open om te kijken of het minder of erger wordt.
Groetjes Mike
 
mijn fzr had dat ook . dus eerst balhoofdlagers vervangen, maar dat gaf geen resultaat, het wpl.handb. maar eens geraadpleegd en wat bleek, er miste een rubber ring die gemonteerd moest worden tussen de 2 haakmoeren waarmee de balhoofdpen vast zit, en daarbovenop moest nog een borgring. (die miste dus ook) achter af bekeken heeft de bovenste kroonplaat nooit echt vast op de balhoofdpen gezeten maar alleen aan de v.v.poten. nu met de juiste montage draai je met de moer boven op de kroonpl. de kroonpl. goed vast op de balhoofdpen en de v.v.poten.
 
heb onlangs een VFR 750F gekocht uit 1995 deze heeft hetzelfde probleem,gelukkig nog garantie.
hij is hier wel voor terug geweest bij de dealer,die heeft het balhoofd lager ruimer gezet want hij zij dat het te strak stond ,dit heeft niet geholpen.
nu wordt er 16-10 een nieuw balhoofd lager ingezet,ik betwijfel het of het dan weg is maar dat is niet mijn probleem gelukkig.
verdere ontwikkelingen laat ik hier wel weten zodat jullie je voordeel mee kunnen doen

Bijlage: http://files.motor-forum.nl/forum/download_document/6945/b13625df9806abded5e0faf58c6f7150 (honda vfr blauw.jpg)​
 
Ik heb ook hetzelfde, denk ik :? Als ik rem hoor ik ook een tik.. en soms als ik een stoepje op rij o.i.d. Diverse personen hebben gecontroleerd of het aan het balhoofd ligt... maar volgend hun is die in orde. Nou denk ik zelf dat het komt door een kapje aan de binnenkant (zit een scheur in).. Maar echt vertrouwen doe ik het niet.
 
heb vandaag de VFR weer na de dealer gebracht om de balhoofdlagers te v.v.
nu werd ik vanmiddag gebeld dat ie nog niet klaar is omdat het niet de balhoofd lagers zijn maar de binnenpoten van de voorvering
die moesten even besteld worden en gaan er morgen in.
Ben benieuwd of het geholpen heeft ga hem morgen ophalen .
ik laat het morgen wel weten
 
heb vandaag de VFR weer na de dealer gebracht om de balhoofdlagers te v.v.
nu werd ik vanmiddag gebeld dat ie nog niet klaar is omdat het niet de balhoofd lagers zijn maar de binnenpoten van de voorvering
die moesten even besteld worden en gaan er morgen in.
Ben benieuwd of het geholpen heeft ga hem morgen ophalen .
ik laat het morgen wel weten

Bedoelen ze niet de glijbussen van de binnenpoten :?
Althans als die los te krijgen zijn, anders kan het best nog wat eurootjes gaan kosten.

Paul.
 
Mijn VFR opgehaald en hij stuurt weer als een scheermes,geluiden zijn allemaal weg men heeft,zoals eerder gemeld de balhoofd lagers v.v.
dit hielp dus niet nu hebben ze ook de glijbussen van de voorpoten v.v. zoals ik begrepen heb.
ik ben er zeer blij mee.
dus voor degene die nog een oink in de voorvering of iets dergelijks heeft is dit misschien ook een optie.

ben trouwens zeer tevreden over deze dealer" MOTOR MERCUUR "
hier wordt niet moeilijk gedaan garantie is garantie,en je wordt zo spoedig mogelijk geholpen
kreeg een vervangende motorfiets en hoefde zelfs de benzine hiervan niet te betalen ,nou heb ik er niet veel mee gereden maar toch even het vermelden waard.
 
heb vandaag de VFR weer na de dealer gebracht om de balhoofdlagers te v.v.
nu werd ik vanmiddag gebeld dat ie nog niet klaar is omdat het niet de balhoofd lagers zijn maar de binnenpoten van de voorvering
die moesten even besteld worden en gaan er morgen in.
Ben benieuwd of het geholpen heeft ga hem morgen ophalen .
ik laat het morgen wel weten

Ik heb de geleiderbussen van mijn VFR750 ook eens vervangen, omdat er speling op zat. Dit zijn 4 bussen, 2 keerringen en ook gelijk de stofkappen vervangen. Was met olie erbij bij elkaar iets minder dan 80 euro aan onderdelen kwijt.
Was makkelijk zelf te doen.
 
Ik heb dit ook gehad met m'n FZR. Nadat ik nieuwe olie (15W) in de vork heb gedaan was het probleem verholpen. Ik denk dat er gewoon te weinig olie in de vork heeft gezeten, en dat de olie helemaal op was (was ook grijs toen ik 'm aftapte).
Ik weet niet of dit ook jou probleem is... :?
 
Als je die poten openmaakt en dan weer dicht wil maken, krijg je die veren er dan makkelijk in(dat je er niet met 4 man op hoeft te gaan zitten om de spannign erop te krijgen...?
 
De 'preload spacers' (ik weet nie eens hoe die dingen in het Nederlands heten :? ) zijn erg scherp, dus een paar werkhandschoenen is ook zeer aan te bevelen. Er staat niet zo heel erg veel spanning op, tenminste niet bij een standaard FZR600.
Kortom: goed zelf te doen !!
 
Ik heb het soms ook wel eens gevoeld en zoals Mike al zei denk ik dat het de dempingsplaatjes zijn die je hoort klapperen. Ik merk het vooral als ik een paar keer stevig in en uit veer.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan