stefan118
Die hard MF'er
- 25 mei 2012
- 451
- 0
Sinds een paar dagen hoor ik iets raars aan mijn motor (YZF 600R thundercat '98 ).
Als ik redelijk optrek uit stilstand (geen wheely, maar sneller dan sloom optrekken) hoor ik in eerste instantie een paar metaalachtige tikken.
Het was moeilijk om te horen waar het vandaan kwam, en mijn eerste gedachte was richting ketting.
Mijn 2e gedachte was: het komt meer van voren. Een maand of 2 geleden de voorpoten uitelkaar gehad voor nieuwe keerringen....
Het wordt nu voor mijn gevoel (je gaat er op letten) steeds erger, en het wordt ook duidelijker uit welke richting het geluid komt, omdat ik er op let.
Ik hoor het alleen in de 1e en 2e versnelling, misschien doet hij het in de andere ook wel, maar dat hoor ik niet meer door het lawaai.
Inmiddels begint het met 1 of 2 tikken die over gaan in een kort gerammel, en het komt dus echt uit de omgeving van het blok zelf, carter, versnellingsbak of voorste kettingwiel (lager?)
De ketting heb ik gecontroleerd en staat op meerdere punten gemeten niet te strak, kettingwielen en ketting zijn niet versleten. Olie is ook op pijl.
Als ik stil sta in neutraal of versnelling hoor ik niks rammelen.
Ook niet in versnelling tegen een muur aan iets gas geven/koppeling half in.
Het is echt alleen als de motor zeg maar echt belast wordt zoals met optrekken.
Zelf zit ik te denken aan het lager van de uitgaande as, of... en ik heb geen idee of dat kan, want tijdens het rijden merk ik niks raars en het schakelen gaat ook allemaal soepel, een tand van een versnelling afgebroken?
Ik hoor eerst een tik alsof er iets vrij komt wat vast zit ( zeg maar een tik van een inbusbout die vast zit en ineens los komt zeg maar, gevolgd door een kort gerammel.
Rara wat zou dit kunnen wezen, en hoe kan ik simpel (zonder los halen?) het lager controleren?
Het lijkt mij niet het bekende probleem met de 2e versnelling te zijn, omdat het in zn 1 vanuit stilstand wegrijden al gebeurt, en hij valt ook niet terug in neutraal tijdens uitrollen in zn 2. Schakelen gaat in alle versnellingen soepel.
Als ik redelijk optrek uit stilstand (geen wheely, maar sneller dan sloom optrekken) hoor ik in eerste instantie een paar metaalachtige tikken.
Het was moeilijk om te horen waar het vandaan kwam, en mijn eerste gedachte was richting ketting.
Mijn 2e gedachte was: het komt meer van voren. Een maand of 2 geleden de voorpoten uitelkaar gehad voor nieuwe keerringen....
Het wordt nu voor mijn gevoel (je gaat er op letten) steeds erger, en het wordt ook duidelijker uit welke richting het geluid komt, omdat ik er op let.
Ik hoor het alleen in de 1e en 2e versnelling, misschien doet hij het in de andere ook wel, maar dat hoor ik niet meer door het lawaai.
Inmiddels begint het met 1 of 2 tikken die over gaan in een kort gerammel, en het komt dus echt uit de omgeving van het blok zelf, carter, versnellingsbak of voorste kettingwiel (lager?)
De ketting heb ik gecontroleerd en staat op meerdere punten gemeten niet te strak, kettingwielen en ketting zijn niet versleten. Olie is ook op pijl.
Als ik stil sta in neutraal of versnelling hoor ik niks rammelen.
Ook niet in versnelling tegen een muur aan iets gas geven/koppeling half in.
Het is echt alleen als de motor zeg maar echt belast wordt zoals met optrekken.
Zelf zit ik te denken aan het lager van de uitgaande as, of... en ik heb geen idee of dat kan, want tijdens het rijden merk ik niks raars en het schakelen gaat ook allemaal soepel, een tand van een versnelling afgebroken?
Ik hoor eerst een tik alsof er iets vrij komt wat vast zit ( zeg maar een tik van een inbusbout die vast zit en ineens los komt zeg maar, gevolgd door een kort gerammel.
Rara wat zou dit kunnen wezen, en hoe kan ik simpel (zonder los halen?) het lager controleren?
Het lijkt mij niet het bekende probleem met de 2e versnelling te zijn, omdat het in zn 1 vanuit stilstand wegrijden al gebeurt, en hij valt ook niet terug in neutraal tijdens uitrollen in zn 2. Schakelen gaat in alle versnellingen soepel.
Laatst bewerkt: