tik / ratel in het blok

Magnix

Rookie
22 jun 2009
23
0
Hallo allemaal, misschien heeft iemand van hier dit eerder gehoord en kan die mij helpen. Het zit zo ik heb een tik/ratel in het blok van mijn zzr1400 2007. De onderstaande link brengt je naar een filmpje die ik op YouTube heb geplaatst hier hoor je de ratel.




Deze ratel kwam tijdens het rijden in 1 keer opzetten. De ratel is alleen bij warme motor bij koude motor hoor je niks.
Bij de garage is toen de nokkenasketting vervangen en de spanner omdat het geluid alleen rechtsboven in het blok zit. Maar na vervangen zit de tik er nog steeds. Er is dikkere olie in gegaan. En de oude olie gechecked op ijzerdeeltjes(lager).
De nokkenassen visueel gechecked maar niks kunnen zien. De ratel kmot in bij +/- 3000rpm en verdwijnt(of niet hoorbaar) bij +/-5000rpm.
De klepspeling is ook gechecked. 1 was 0,02 mm te ruim en is vervangen. En nu loop ik vast. Wat kan het zijn? Op internet lees ik weleens iets van piston slap. Speling bij de piston zuiger en drijfstang.
Of kan het een klep zijn die niet lekker in zijn huis zit? Omdat het niet is wanneer hij koud is moet het met de dikte van de olie te maken hebben of uitzetting met warmte.

Iemand die suggesties heeft of mogelijke oorzaken???
 
Heb je de klep stoter goed bekeken is er niet 1 bij die iets uitgehold is.
Verder lijkt het geluid aan de rechterkant te komen en die kant zit ook de distributie zijde .

Spanner gelijders gelijderollen
 
Ik had ook een ratel, lijkt iets minder op jouw filmpje maar misschien het kijken waard.


Uiteindelijk was m'n krukas-lager kapot. Ik hoorde ook niks bij een koude start maar dat komt vaak omdat de olie dan dik is. Naar verloop van tijd wordt de olie warmer en dus dunner (zoals je zelf al zei).

Maar bij jou denk ik een te slappe nokkenasketting te horen of de tuimelaars, maargoed die heb je al laten vervangen of controleren. Misschien een nokkenas-lager...? Anders toch wat verder in het blok kijken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan