tik uit blok/versnellingsbak/?

koning aap

Rookie
15 aug 2012
17
0
Hallo,

Afgelopen zaterdag heb ik eindelijk de knoop doorgehakt en mijn lievelingsmotor aangeschaft: een yamaha XTZ 750 Super Tenere. En vandaag al iets wat me niet lekker zit.. een tik ergens onder uit het blok, volgens mij aan de linkerkant. Zo lijkt het tot nu toe te zijn:

- alleen als de motor al een beetje opgewarmd is
- een beetje in de 1e en vooral in de 2e versnelling, andere versnellingen niet
- alleen bij optrekken, in de 2e versnelling vanaf ca 3000 tpm
- bij 3000 tpm hoor je "tik ... tik ... tik", ongeveer elke seconde een tik
- als je langzaam gas bijgeeft gaan de tikken sneller en worden ze wat zachter tot ik ze niet meer hoor

het doet me een beetje denken aan dit verhaal: http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/383594/0/0/.

Iemand een idee? Ik heb de motor bij een zaak gekocht (Domburg in Nieuwkoop) en er zit garantie op .. morgen maar even bellen en kijken wat dat waard is :P
 
@FZRene: wel naar de ketting gekeken. Iets slapper dan ik 'm zou stellen maar niet idioot. De ketting kon ik nauwelijks naar achteren trekken van het achtertandwiel dus het leek mij wel in orde.

@MasterTommy: wat maakt een ketting dan zo rot? Ik dacht dat een ketting gewoon een beetje uitlubbert en als dat teveel is dan moet je m vervangen?
Wat ik ook niet begrijp is dat het heel plots kwam - het was niet aanwezig en halverwege een stuk file was de tik er ineens. Vertonen kettingen zulke plotselinge gedragswijzigingen?

Blade4Fun: in z'n vrij heb ik niet geprobeerd, maar dezelfde test met de koppeling in wel en dan tikt ie niet.
 
in 1x raak, mastertommy!

gisteren even teruggegaan en ze hadden binnen een meter rijden dezelfde conclusie getrokken: ketting. Eerst gesmeerd en toen 3x geprobeerd te stellen. Dat ging niet goed genoeg dus hop een andere ketting erop. Hulde voor de service! Al had ik natuurlijk liever meteen een goede ketting gehad ;)
 
Bij een motorzaak waar ze alleen de ketting wisselen en niet de tandwielen zou ik niet meer komen.

Tsja...

Garantie=alle kosten voor de motorzaak

Dus niet meer onderdelen vervangen dan strikt noodzakelijk om de klagende klant stil te krijgen, en dan de goedkoopste troep gebruiken die je kan vinden.


Onderhoud=omzet voor de motorzaak

Dus zoveel mogelijk vervangen als je de klant aan weet te praten, noodzakelijk of niet, en dan de duurste spullen op de rekening zetten, gebruikt of niet.


Waarom deed ik ook al weer alle onderhoud zelf...?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan