Tikje in de kleppen

curbstone

Rookie
5 apr 2008
12
0
oost-vlaanderen
Hallo,

Ik rijd op een gpx600 van 90. Bij koudstart kan je duidelijk de kleppen horen tikken, het wordt langzaam minder luid, maar verdwijnt nooit.
Ik dacht meteen de distributieketting. Ging te rade bij een mede motorijder en die zij dat je je kleppen moet horen. Iemand anders bevestigde mijn vermoeddens dan weer.
Het is mijn eerste motor en ik ken automechanica, maar niks van de specifieke dingen van moto`s.
Ik dacht ook dat moto´s een kettingspanner hadden?

Alle hulp is welkom,
dank bij voorbaat. :)
 
Olie verversen? Heb dit ooit met een shadow gehad. Deze had zelfstellende kleppen. Nieuwe olie gaf resultaat. Om even met een auto te vergelijken. Had een mazda 626 en die tikte ook in de kleppen. Na enige tijd verdween het geluid. Ook met zelfstellende kleppen. Weet niet of jouw motor dit ook heeft maar tis een tip.
 
Bij warmer wordende motor zetten metalen uit, wordt de lengte van de klepsteel langer en dus de speling minder.
Conclusie: het is mogelijk dat het geluid minder wordt als de motor warmer wordt.
 
Bij warmer wordende motor zetten metalen uit, wordt de lengte van de klepsteel langer en dus de speling minder.
Conclusie: het is mogelijk dat het geluid minder wordt als de motor warmer wordt.

:^

Dat is ook waarom je uberhaubt klepspeling moet hebben, om het uitzetten op te vangen. Als er niks uit zou zetten zou je klepspeling gewoon 0 kunnen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Daarbij bestaat een motorblok uit verschillende legeringen en die hebben allemaal; verschillende uitzetingscoefficienten en dat is de reden waarom je de boel warm moet draaien.


PS: Als je nokkenasketting versleten is verandert je timing. En hoor je hem bij lage toeren echt klapperen en als je hem dan naar 2,500 +toeren zet verdwijnt het meestal


Daarbij een koud kawa blok staat bekend om zn herrie. Maar wat ook het geval is bij die ouwe kawa's is dat die nokkenaskettingspanner te slap is en die moet je dan vv.
 
Laatst bewerkt:
Kleppen zijn idd gemaakt van indiumlegeringen of dergelijke... zodat ze net genoeg uitzetten. dus dat kan het niet zijn.
en bij hoger toerental verdwijnt het idd bijna... daarom dacht ik ook onmiddelijk distributieketting.
en als hij warmstaat stationair ook.
Maar dus de hamvraag: 1)als het de distributie is is het dan veilig om de 20km naar de dealer te rijden? 2)en als het ligt aan de klepafstelling?


Ps: Merci jongens Ik ben toch al geruster nu :-)
 
Nou, ik denk dat het antwoord in beide gevallen JA! is.
Ik heb het geluid niet gehoord, maar ik heb blokken gehoord waar de ketting echt naar buiten wilde en de eigenaar zo iets had van: "doet ie al jááááááren".
Ook een beetje extra klepspeling is niet schokkend, geen speling is erger dan iets te veel.
(in het eerste geval verbranden je kleppen).
 
Gewoon even naar de dealert rijden of iemand die er meer van weet. Zolang ze nog tikken dan zitten ze er in ieder geval nog in. :)

Ohja Louis63, je hebt een foutje in je sig staan, tussen vast en een zeg maar :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan