tikje in het blok van mijn vfr 750f

rutgertjuh

MF veteraan
Donateur
16 jun 2004
19.391
7.101
Nijkerkerveen
Ik heb net een andere motor gekocht en dat is een Honda Vfr750f uit 1988 geworden en nu hoorde ik ineens een klein tikje in het blok wat ik nog niet eerder gehoord heb.
Als het blok koud is dan is het best duidelijk en als ie wat warmer is dan hoor ik het nog maar lijkt het wel minder te zijn.
Wat zou dit kunnen zijn en moet ik me zorgen gaan maken?


Groet Rutger
 
Nokkenasketting in een VFR No way die zit er niet in, nokkenassen zijn tandwiel aangedreven. Het zou een klep kunnen zijn en dan is het een kwestie van even stellen. Werk bij een 88er nog met moertje en contramoertje. Maar vaak is het het getik van spanner van de nokkenastandwiel trein.
VFR blokken staan erom bekend, dat ze bijna nooit stuk gaan. De Spanningsregelaar is een van de weinige bekende zwakke punten. Kan bijna elke VFR rijder je bevestigen. Als er 17 inch velgen onder zitten, zet er dan pilot sports onder, achter past dan een 150 bandje. Rij je de uitlaatbochten mee aan de grond.
Veel plezier op deze moordfiets
 
Een vfr hoort geruisloos (zonder tikken bedoel ik dan) te lopen!!
En de nokkenasketting zul je niet kunnen horen, die zit er namenlijk niet in.
Ga even naar een GOEDE monteur/dealer en laat 't even horen.
[zeikmodus] waarom kunnen we hier geen geluidsfragmentjes posten :? [zeikmodus]
 
Heb je dat geluid alleen als je rijdt,of ook als hij stationair loopt? Is alleen het eerste het geval, dan kan het geen kwaad even naar de ketting te kijken. Heb hetzelfde probleem gehad. Met een koude ketting maakte hij ook meer lawaai. Ben er nog een tijdje mee doorgereden omdat ik niet wist wat het was, achteraf gezien erg link. Check de ketting dus ook even, laat anders een monteur er even naar luisteren. Hoeft je geen drol te kosten.(Tenzij je hem gelijk laat vervangen als je dat zelf niet kunt)Succes.
 
Nokkenasketting in een VFR No way die zit er niet in, nokkenassen zijn tandwiel aangedreven. Het zou een klep kunnen zijn en dan is het een kwestie van even stellen. Werk bij een 88er nog met moertje en contramoertje. Maar vaak is het het getik van spanner van de nokkenastandwiel trein.
VFR blokken staan erom bekend, dat ze bijna nooit stuk gaan. De Spanningsregelaar is een van de weinige bekende zwakke punten. Kan bijna elke VFR rijder je bevestigen. Als er 17 inch velgen onder zitten, zet er dan pilot sports onder, achter past dan een 150 bandje. Rij je de uitlaatbochten mee aan de grond.
Veel plezier op deze moordfiets

Een moordfiets is het zeker ja, anders was ik ook gelijk teruggegaan naar de vorige eigenaar om verhaal te halen. Het rijd echt prachtig, zeker in vergelijking met mijn trans alpje.
ER zitten volgens mij geen 17 inch wielen onder. Ik geloof dat er standaard voor een 16 en achter een 18 inch onder ligt.
Dat getik is dat een klein ingreep om dat te repareren of moet er dan erg veel gebeuren? En is zo'n grapje een erg dure operatie?
Vragen zat op de vroege morgen

Groet Rutger
 
Hangt er vanaf wat het is een klep stellen is geen probleem, maar ik zou de tik moeten horen, om te bekijken of het een bekend geluid is.
Als je een voorwiel van een CBR 600 van de eerste generatie op de kop weet te tikken en een achterwiel van het '89 model, ben je van het rijden op harde toerbanden af.
 
Hangt er vanaf wat het is een klep stellen is geen probleem, maar ik zou de tik moeten horen, om te bekijken of het een bekend geluid is.
Als je een voorwiel van een CBR 600 van de eerste generatie op de kop weet te tikken en een achterwiel van het '89 model, ben je van het rijden op harde toerbanden af.


Dan zal ik er komende week toch maar eens even mee langs de motorzaak gaan om te zien wa ze er daar van kunnen zeggen. En van die banden, ik wist niet dat het paste om er een ander wiel in te hangen. Maar ik zal zeker eens rond gaan kijken.
 
Was alleen nog vergeten te vermelden, dat er een langere monoshock inmoet, of dat een handige lasser het u frametje waarmee de shock op het linksysteem zit ietsje moet verlengen. Vaak staan er wel geschikte wielen op marktplaats ofzo.
Bij de sloop hebben ze meestal keuze zat, maar betaal je "ietsje"meer. gegevens kan ik evt mailen.
 
Was alleen nog vergeten te vermelden, dat er een langere monoshock inmoet, of dat een handige lasser het u frametje waarmee de shock op het linksysteem zit ietsje moet verlengen. Vaak staan er wel geschikte wielen op marktplaats ofzo.
Bij de sloop hebben ze meestal keuze zat, maar betaal je "ietsje"meer. gegevens kan ik evt mailen.

Hm, Als er een monoshok ingezet moet worden word het al wel een heel stuk duurdere operatie. Ik dnek dat ik dat voorlopig dan nog maar even o pde lange baan schuif en komend jaar eens rustig ga kijken of het haalbaar is.

Nog even terugkomend op dat tikje, zou het erg gevaaarlijk zijn als ik daar nog even mee doorrijd? Of is het verstandig om zo snel mogelijk naar een dealer te gaan?
 
gewoon ff iemand die er kijk op heeft naar laten kijken/luisteren en dan bij voorkeur twee of drie verschillende meningen.

zou er zelf niet langer mee rondrijden voor je weet wat het is, straks loopt er iets stuk of maak je het erger dan het in eerste instantie is.

succes!
 
gewoon ff iemand die er kijk op heeft naar laten kijken/luisteren en dan bij voorkeur twee of drie verschillende meningen.

zou er zelf niet langer mee rondrijden voor je weet wat het is, straks loopt er iets stuk of maak je het erger dan het in eerste instantie is.

succes!

Dank je, ik ga morgen eens zien of er hier iets in de buurt op maandag open is.
 
Als je nog onderdelen nodig hebt.. (of iemand anders)
ik heb nog bijna alles liggen van het blok van m'n vfr (89).
is wel iets anders volgens mij, dus dat moet je uitzoeken..

krukas en een drijfstang onbruikbaar (ingeslepen) de rest draaide prima.

Y
 
al een idee wat het is?


ja ik ban van de week bij een motorzaak geweest en die hebben met twee man sterk staan luisteren naar vooral de herrie die uit de uitlaat komt maar ook naar het tikje. Het tikje is volgens hun een typisch kleppentikje. Als ik dit hun laat repareren gaat het me 200 tot 250 euri kosten maar dan doen ze wel ff nieuwe olie in het blok en nieuw koelvloeistof en nieuwe remolie.
Maarja, het lijkt me nog erg veel geld. Of heb ik dit mis?
 
Dan gaan ze waarschijnlijk gewoon de kleppen stellen, tikje ontstaat doordat de klep teveel speling heeft. Het stellen is zo gebeurd, heb bij een VFR van dit type al eens de keppen in een half uurtje gesteld, maar je moet eerst nogal wat slopen voordat je erbij kunt. En het blok moet koud zijn, dus je kan niet even langsrijden en het even fiksen. Tenzij je de fiets op een aanhanger pleurt. ;)
En die olie, koelvloeistof en remvloeistof kun je veel goedkoper zelf doen.
Als je een aanhanger kunt regelen mag je wel een keer op een zaterdag langskomen.
 
Als je nog onderdelen nodig hebt.. (of iemand anders)
ik heb nog bijna alles liggen van het blok van m'n vfr (89).
is wel iets anders volgens mij, dus dat moet je uitzoeken..

krukas en een drijfstang onbruikbaar (ingeslepen) de rest draaide prima.

Y

Als je de koppen nog hebt, heb ik wel belangstelling, ik loop nog met plannen rond, om wat aan tuning te doen (flowen, kleppen e.d.) Het enige verschil is een sensor op de nokkenas. (86 -- 89) model. Kan ik koppen bewerken en toch rijden, zolang ik niet klaar ben.
 
Ik zo niet weten hoe ik aan een aanhanger moet komen en als ik er eentje zou moeten huren ben ik het geld denk ik ook kwijt dus dat schiet dan ook niet op.
Maar ik hud het aanbod zeker in mijn achterhoofd!

Aanhangertje kost meestal ongeveer een 50 euro bij de verhuurders, dan heb je er een met huif en al staat hij ook nog droog.
 
Je rijdt er heen op een zaterdag je zet je motor 3 uur op straat neer in de kou
en dan is ie ook behoorlijk afgekoeld. Kun je ondertussen even de buddy losmaken
en benzinetank er af halen enz. Moet toch te doen zijn ik zou het aanbod niet laten schieten.

Mzzl Onno
 
Terug
Bovenaan Onderaan