Tikken bovenin cilinder VT1100 '85

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
Apeldoorn
ik hoor tikken bovenin mijn voorste cilinder. als hij koud is, hoor je het heel hard.
als hij warm is, hoor je het niet of nauwelijks meer.

de kleppen zijn afgesteld, en die zijn afgesteld volgens het boekje. dus de klepspeling is het niet.

wat kan het nog meer zijn? want ik wordt er helemaal naar van :(


de dealer zegt: dit is een standaard iets wat veel voorkomt bij honda. maar hij zegt ook dat het geen kwaad kan.
maar wat er precies is... kan hij niet zeggen ;(


wie heeft er hiermee ervaring? of weet wat het is?
 
Knap dat de kleppen gesteld zijn, zo'n ding heeft hydraulische tuimelaarsteunen, dus kleppen kan je niet eens stellen.
Misschien hoor je een ketting of is er wel zo'n plunjer stuk.
Heb je al eens geprobeerd olie te verversen?
 
Knap dat de kleppen gesteld zijn, zo'n ding heeft hydraulische tuimelaarsteunen, dus kleppen kan je niet eens stellen.
Misschien hoor je een ketting of is er wel zo'n plunjer stuk.
Heb je al eens geprobeerd olie te verversen?


hmm was wel onderdeel van de onderhoudsbeurt. maar zal wel standaard op dat lijstje staan.

ben niet echt bekend ermee. maar wat is een plunjer?

het is trouwens een '85 met iets meer dan 20.000 gelopen

olie heb ik nog niet vervangen.. maar dit gebeurt toch altijd met een beurt????
dus neem aan dat er goede olie in zit...kan het proberen natuurlijk.
 
De klepspeling wordt geregeld door hydraulische "tuimelaarsteunen" bij zo'n motor.
Die plunjers, (ik noem ze maar zo, weet niet hoe ze echt heten?), Worden gevuld met motorolie. Als ze kapot zijn houden ze geen olie vast en heb je heel veel klepspeling.
Daarom is het wel belangrijk dat je de juiste olie gebruikt bij zo'n ding.
Maar misschien hoor je wel een distributieketting, kan ook?
 
De klepspeling wordt geregeld door hydraulische "tuimelaarsteunen" bij zo'n motor.
Die plunjers, (ik noem ze maar zo, weet niet hoe ze echt heten?), Worden gevuld met motorolie. Als ze kapot zijn houden ze geen olie vast en heb je heel veel klepspeling.
Daarom is het wel belangrijk dat je de juiste olie gebruikt bij zo'n ding.
Maar misschien hoor je wel een distributieketting, kan ook?

nee de ketting is het niet. want die heb ik wel eens gehoort bij een vorige motor.

heb je een foto van die "plunjers"? gewoon als voorbeeld?
en zou alleen olie vervangen door de juiste olie (welke?) ook kunnen helpen?
 
nee de ketting is het niet. want die heb ik wel eens gehoort bij een vorige motor.

heb je een foto van die "plunjers"? gewoon als voorbeeld?
en zou alleen olie vervangen door de juiste olie (welke?) ook kunnen helpen?

Was je vorige motor ook een VT1100? Iedere motor klinkt wel anders natuurlijk.
Een foto heb ik er niet van, wel een plaatje van een fiche van een VT1100, (is alleen het type vanaf '87), maar die zijn bijna hetzelfde. Nummers 13 zijn die "plunjers".
Bij zo'n motor heb ik weleens gehad dat de olie heel lang niet vervangen was en deze ook tikte. Na een motorreiniger gebruikt te hebben en nieuwe olie en filter was het verholpen. Ik zeg niet dat het altijd de oplossing is, maar je kan het eens proberen als je denkt dat dit de oorzaak is?
full
 
heel erg bedankt voor het plaatje.. nu is het een beetje duidelijker wat "plunjers" zijn. :}

ik zal morgen ook eens motorreiniger kopen en de olie vervangen.

de andere motor was een virago XV750. maar dat is toch heel anders dan deze honda zo op het plaatje te zien.

nogmaals tnx voor je uitleg.

en als iemand ook dit probleem heeft gehad, dan hoor ik het wel wat ik nog meer kan proberen.
 
om alles uit te sluiten, heb ik het volgende gedaan:

- motorblok reiniger gebruikt. dus bij oude olie in gedaan. 15-20 minuten verhoogd stationair laten lopen en uitgezet.
- de oude olie uit de motor laten lopen.
- nieuw oliefilter gemonteerd
- nieuwe olie erin gedaan. (10W40 halfsyntheet)
- nieuwe bougies erin
- nieuw luchtfilter

na dit alles de motor weer gestart en het tikken in de voorste cylinder is helaas nog aanwezig.

het geluid komt echt uit het gedeelte bij de kleppen. dus de kans is groot dat toch de plunjers kapot zijn.
Als ik de manual binnen heb dan zal ik even bekijken of het veel werk is.

moeten die plunjers gevuld worden of vullen ze zichzelf?
 
Moeten vooraf gevuld worden, en ook weer "uitgeshimmed".
Het is wel wat werk om die dingen te vervangen trouwens, en niet echt een beginnersklusje denk ik.
Er staat nog ergens een onderwerp op het forum, van iemand die preciues hetzelfde aan het doen is/gedaan heeft. Zoek maar even, misschien heb je er wat aan.
 
hehe nou op de bon stond grote beurt gehad. en toen keek ik wat ze allemaal deden, en dus ook kleppen stellen.
maar dit gebeurt automatisch :D mijn fout..

maar ik ben vanmiddag een stuk wezen rijden. na 10 minuten ging de tik weg. en kwam de rest van de dag niet meer terug.
Het is dus alleen als ie echt koud is na een nacht staan.

dit zou dan de plunjers niet zijn toch? want anders zou je het de hele rit horen.

denk nu eerder toch aan de ketting die misschien niet goed gespannen staat. en door de warmte strakker komt te staan...

zit op deze motor (boekje is onderweg maar komt volgende week zaterdag pas binnen) ook kettingspanners? zo ja, heeft iemand toevallig een plaatje ervan?

alvast bedankt.
 
Ik weet niet hoe hard het tikken is maar op zich is de klepspeling bij een koude motor het grootst en dus ook meer getik. Verder zijn mechanische bijgeluiden bij oudere Honda's (zoals distributie en koppelingskorf) niet uitzonderlijk, bij mijn '94 Africa Twin ben ik lang geleden al gestopt om bezorgd te zijn en dat ding rammelt aanzienlijk meer dan mijn Buell met middeleeuwse techniek en meer dan een ton op de klok ;) Als het meezit is er niets aan de hand, laat anders eens een VT1100 meeluisteren?
 
ik zal kijken of ik een fragmentje kan maken met mijn telefoon.

maar vind het vreemd dat het alleen de eerste 10 - 15 minuten is.
daarna is het over.
ook al zet ik em uit voor een uurtje en ga dan weer rijden. dan is het ook over.
ondanks dat de motor voor dat uurtje is afgekoeld.
 
gister heb ik de motor weggebracht.

Na al het mogelijke geprobeert te hebben, wordt het tijd voor reparatie. ;(

De monteur heeft geluisterd met speciaal ding, en hij vertelde dat het 2 dingen konden zijn.

- de ketting die uitgerekt is.
- de klepstoters welke hydrolisch niet meer goed zijn. en dus opnieuw gemonteerd moeten worden of zelfs vervangen.

Als het goed is, dan is ie eind deze week weer klaar :D

dan kan ik weer lekker puf puffen. :]


Iemand trouwens ervaring met een uitlaatdemper voor de VT1100? Het geluid mag wel harder zijn dan standaard maar mag absoluut niet teveel lawaai maken.
????
 
Ik zou je wel adviseren om direct allebei de kettingen, (en spanners), te laten vervangen als je toch bezig bent. Anders heb je over een tijdje misschien weer dezelfde rammel, maar dan in de achterste cylinder. En dan betaal je twee keer dezelfde kosten.
 
Ik zou je wel adviseren om direct allebei de kettingen, (en spanners), te laten vervangen als je toch bezig bent. Anders heb je over een tijdje misschien weer dezelfde rammel, maar dan in de achterste cylinder. En dan betaal je twee keer dezelfde kosten.

ja dat zei de monteur ook al.. dus hij doet gelijk alles.
eind deze week weer lekker :]

tnx voor je tip
 
vandaag heb ik de motor opgehaald.

beide kettingen waren al beetje opgerekt. de voorste alleen veel meer dan de achterste.
Tevens was er een klepstoter niet goed meer.


Dus nu heb ik 2 nieuwe kettingen, en nieuwe klepstoter erin. En alles werkt weer naar toebehoren.

Heb gelijk maar nieuwe uitlaten besteld die weer als origineel klinken. Want veel geluid is wel leuk, maar niet praktisch als je in de avond om 23:00 nog thuis moet komen.

En geljik ook een nieuwe voorband. Deze was al aardig aan het opraken.

- 2 nieuwe uitlaten
- 2 nieuwe distributie kettingen
- nieuwe klepstoter
- nieuwe bridgestone voorband
- nieuwe pakkingset voor cilinders
- (de)montageloon.

En dat alles voor maar 840 euro ! ge(de)monteerd en wel.


kan ik weer lekker :]

bedankt voor jullie hulp/reacties/adviezen.
 
Een hoop geld maar zoals je zei voorlopig is het :]

ja maar ik had de motor dan ook heel goedkoop gekocht.
Dus nu heb ik eigenlijk een gereviseerde motor voor weinig.

en als het goed is, kan ik er nu weer even tegenaan. Want de rest is ook gelijk nagekeken.
De motor heeft een grote beurt gehad.

Dus voorlopig weer lekker tuffen :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan