Tikken in de motor ZZR600

UPDATE

MF veteraan
6 mei 2002
1.453
0
Zwolle
Tja, zo blij als een (motor)vogel, heb ik vandaag mijn eerste 100 km gereden, en heb nu 1 volle dag mijn rijbewijs. Maar tot mijn verbazing hoor ik een vreemd getik vanuit de motor, de ritme (getik) is constant, zodra ik de koppeling laat opkomen neemt het tikken af, wat kan dit zijn, ik ga morgen naar de dealer. iemand enig idee wat dit kan gaan kosten?, ik heb 2 sleuteluren tegoed.

nou maar hopen dat het snel verholpen is want ik wil nog zeer veel km maken voordat ik op vakantie ga!

enkele gegevens van de motor
Kawa ZZR 600 uit 1992 met 48000 km op de teller!

*Alvast bedankt
ben overigens nog opzoek naar een handleiding of werkplaats boek voor de zzr.

*kan iemand een kleine checklist voor me maken waar ik allemaal op moet letten, olie vervangen, waneer de ketting en tandwielen vervangen moeten worden en dat soort dingetjes.

thanks
GreetZ
Dennis :]
 
pas 100km gereden? Zou goed kunnen dat het geluid gewoon bij je motor hoort zoals de nokkenasketting bijvoorbeeld. Bij een motor hoor je meestal veel meer en andere geluiden dan je bij een auto gewent bent.
Als je hem een half jaartje hebt weet je exact welk geluidje wel en niet ok is.

Duss idd maar ff navragen bij de dealer....

Veel plezier met je nieuwe motor... :]
 
Dat "tikken" heb ik ook bij mijn zzr-600 en net wat je zegt als je de koppeling op laat komen klinkt het minder hard maar het blijft constant. ik had zelf het idee dat er iets helemaal fout zat maar volgens de dealer was er niets aan de hand. Mijn moeder heeft een gpz-500s tikt ook alleen minder, maar ze heeft dan ook maar twee cylinders }) . Valt dus als het goed is mee. Ben benieuwd wat jou dealer ervan zegt.
 
ik ga morgen naar de dealer. iemand enig idee wat dit kan gaan kosten?, ik heb 2 sleuteluren tegoed.

Je hebt die motor toch bij een dealer gekocht??
Als dit het geval is dan heb je toch altijd een halfjaar bovag garantie??
In dat geval moeten ze gewoon repareren als er iest motorisch niet goed zou zijn ongeacht sleutel uren!!!
sander
 
de motor is een inruiler, en voor 2000 euro mocht ik deze zo meenemen (zonder garantie dus). en ze zijn me tegemoet gekomen met 2 gratis sleutel uren
ik laat het wel weten wat het precies is
 
Ik heb zelf jaren op een zzr 600 uit 1990 gereden, tussen de 2000 en 5000 rpm altijd een tikkend geluid.

De motor was altijd dealer onderhouden, en bij de 40.000 heb ik o.a de hele distributie na laten kijken ) o/a geleider, ketting meten etc. ).

Affijn, alles in orde. Let wel, de oudere ZZR 600 werd destijds in de bladen goed getest, op mechanisch lawaai na...
 
Ik heb zelf jaren op een zzr 600 uit 1990 gereden, tussen de 2000 en 5000 rpm altijd een tikkend geluid.

De motor was altijd dealer onderhouden, en bij de 40.000 heb ik o.a de hele distributie na laten kijken ) o/a geleider, ketting meten etc. ).

Affijn, alles in orde. Let wel, de oudere ZZR 600 werd destijds in de bladen goed getest, op mechanisch lawaai na...

Ze hebben niet voor niets de bij naam "knikkerbak" }) :+
 
Een geluid wat gewoon bij je motor hoort zoals de nokkenasketting??????????
Wat een antwoord!, bij een echt goede motor hoort NOOIT een bijgeluid!

Groeten Paul.

Kom nou Paul, vrijwel alle motoren hebben hun eigen rammel/tik/kraak/piep geluiden.

Dennis: als je er pas 100 km op gereden hebt kan he tidd. best zijn dat het er gewoon bij hoort. Zoals eerder gezegd: even navragen bij de dealer, het zal wel niks bijzonders zijn
 
Kom nou Paul, vrijwel alle motoren hebben hun eigen rammel/tik/kraak/piep geluiden.

Dennis: als je er pas 100 km op gereden hebt kan he tidd. best zijn dat het er gewoon bij hoort. Zoals eerder gezegd: even navragen bij de dealer, het zal wel niks bijzonders zijn

Het spijt me voor je dat ik hier bij mijn standpunt blijf, een echt goede motor tikt en rammelt gewoon NIET.
Als een dealer dit anders uitlegt moet die dat zelf weten, misschien heeft hij wel te weinig tijd om een ongevaarlijke/onbelangrijke storing uit te leggen of te repareren, of hij heeft gewoonweg onvoldoende technische kennis, maar daar zullen we maar niet van uit gaan, anders weet je helemaal niet meer wie je moet vertrouwen.

Groeten Paul.
 
Terug
Bovenaan Onderaan