tikken/kraken in de stepjes

martijn_vdh

Die hard MF'er
11 dec 2002
336
1
Antwerpen
Ik voel soms wat tikken/kraken/schuren in mn linkerstepje tijdens het rijden, vooral bij langzaam rijden. In eerste instantie dacht ik dat het aan de versleten ketting lag, die heb ik inmiddels vervangen (DID). Het tikken is nu wel minder, maar nog steeds goed voelbaar. Het voelt een beetje alsof er ergens zand o.i.d. tussen zit. Alle wiellagers (voor en achter) zijn goed (zijn net vervangen, voor de zekerheid heb ik ze nog gecontroleerd).

Het enige wat ik nu kan bedenken is dat het achtertandwiel niet goed is... Deze lijkt namelijk niet helemaal recht te zijn. Verklaring: als ik de motor in zn 1 op de middenbok zet, dan lijkt het tandwiel ietsjes heen en weer te gaan (van achteren gezien). Is dit normaal, of moet ik als de wiedeweer terug contact opnemen met motorgoedkoop.nl voor een omruiling onder "garantie"?
 
Als je je ketting vervangt, dan doe je er goed aan ook je tandwielen te vervangen. Het is in eerste instantie goedkoper (en dus aantrekkelijker) om alleen je ketting te vervangen.

Als je de hele set vervangt, dan verlengt dit de levensduur van je ketting aanzienlijk waardoor je toch nog goedkoper uit bent.

[edit]

Mocht je toch de hele set hebben vervangen, dan raad ik je aan om te checken of je tandwiel goed "aanzit". Is dit niet het geval, dan kan je nog checken of het tandwiel zelf niet krom is. Gewoon ff op een rechte plaat leggen of een recht iets langs het tandwiel houden en presto.

[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan