tikken/zachtjes bonken stationair

BlackThunder

Rookie
21 sep 2004
24
0
Zoeterwoude
Mijn Thundercat uit 98 tikt of bonkt (zeer zachtjes) als hij stationair loopt in z'n vrij. Hetzelfde geluid hoor ik ook als ik stil sta in z'n 1 met de koppeling in. Laat ik de koppeling opkomen tot het moment dat de koppeling oppakt verdwijnt het tikken.

Het tikken heeft verband met het toerental. Bij een hoger toerental versnelt het tikken, totdat ik het niet meer hoor (tikken verdwijnt of wordt door hoger toerental overstemt).

Ik hoor dit geluid sinds enige weken en ga er steeds meer op letten. Wanneer ik met gehoorbescherming rij hoor ik het beter dan zonder.

Hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn.

Koen
 
Het is niet echt een hard geluid en zoals ik al zei hoor ik het alleen als ik mijn gehoorbeschermin op heb. Die filtert denk ik bepaalde tonen weg zodat ik andere beter hoor.

Het is geen aanlopend geluid oid.
 
@ BlackThunder, kun je voelen waar het bonken/tikken het meest aanwezig is? Voelen met je vingers op motorblok of luisteren met een b.v. schroevedraaier waarbij je je oor tegen het uiteinde van het handvat houdt en andere eind tegen het motorblok.
Een bonk geluid welke rond de krukas aanwezig is wanneer de motor onbelast draait en tikken daar waar de krukaslagers zijn, kan duiden op versleten krukaslagers.
Tja en wanneer het tikken constant aanwezig is kan het door klep(pen) veroorzaakt worden (is niet wat je hebt opgemerkt)
Nog een mogelijkheid is de distributie ketting zoals genoemd. Vaak is dit een combinatie van versleten distributie ketting en/of geleiding (slepers waar dus de ketting overheenglijdt) en een uitgespannen spaninrichting (slappe veer).
Het geluid, wat trouwens hoorbaar is zonder oordoppen, komt voort van het slaan van de keting in de tunnel. Loopt langs je cilinders
Belangrijk om te weten voor analyse is hoeveel kilometers, regelmatige onderhoud, oliepeil altijd op nivo, soort rijstijl b.v. te laag in toeren rijden.
Het is nogal wat, als er vragen zijn laat het ons weten.
Greets Only the Best.
 
Het betreft een Thundercat uit 98. Er staan 39000 km op de teller.
Ik heb ´m nu een paar maanden. Voor zover ik uit de rekeningen van de vorige eigenaar heb kunnen opmaken heeft de Cat alktijd wel z´n beurtjes gehad. Over zijn rijstijl weet ik niets.

Ik rijd iedere dag met de machine naar werk (34km enkele reis). Ik rijd altijd rustig, want snelweg is toch niets aan. Als ik eens in het weekeinde een toertje maak dan gaat het gas wat verder open en wordt er wat meer gebruikt van het toerengebied tussenn 8000 en 11000 toeren. Maar dan alleen als ie echt warm is (half uurtje rijden).

Ik heb de motor toen ik ´m kocht direct een grote beurt laten geven. Daar kwam niets spannends uit behalve dat ketting en tandwielen vervangen moeten worden binnen nu en 2000km.

Ik hoop dat dit je meer inzicht in het probleem kan geven.

Koen
 
Het betreft een Thundercat uit 98. Er staan 39000 km op de teller.
Ik heb ´m nu een paar maanden. Voor zover ik uit de rekeningen van de vorige eigenaar heb kunnen opmaken heeft de Cat alktijd wel z´n beurtjes gehad. Over zijn rijstijl weet ik niets.

Ik rijd iedere dag met de machine naar werk (34km enkele reis). Ik rijd altijd rustig, want snelweg is toch niets aan. Als ik eens in het weekeinde een toertje maak dan gaat het gas wat verder open en wordt er wat meer gebruikt van het toerengebied tussenn 8000 en 11000 toeren. Maar dan alleen als ie echt warm is (half uurtje rijden).

Ik heb de motor toen ik ´m kocht direct een grote beurt laten geven. Daar kwam niets spannends uit behalve dat ketting en tandwielen vervangen moeten worden binnen nu en 2000km.

Ik hoop dat dit je meer inzicht in het probleem kan geven.

Koen
nou klaar toch, je hebt hem een paar maanden, maakt 72 km op een dag en de kettingset moest er binnen 2000km af............moet ik het nog uitleggen......
 
Terug
Bovenaan Onderaan