Tikkend geluid 2 takt.

Gimly161

Rookie
11 jan 2019
21
1
Beste leden, dit is mijn eerste post hier dus eventuele tips als ik iets fout doe zijn gewenst.

Ik heb een Yamaha rs 125 uit '86 gekocht en deze liep wel oké maar lekte benzine (vlotter zat vast) dus alles schoongemaakt en opgelost. Nu zette ik de carburateur terug in elkaar maar heb per ongelijk de gasschuif 180 graden verkeerd erin gedaan (woops) dus praktisch volgas bij de eerste kick en ik schok me dood. Gelijk contact uit en ik schroeven aan het stationair schroef. Lang verhaal kort, gasschuif weer goed gedaan maar nu maakt mijn moter een tikkend geluid. Ik heb er al redelijk wat aan onderzocht en dit is wat ik weer.
1)de cilinder is nog helemaal glad voor de tast
2)de zuiger daarin tegen heeft wel krassen (zie de Dropbox link die ik nog bij ga voegen)
3)het membraan, zuigerveren, big end, small end lagers zijn nog helemaal goed (lagers hebben geen speling op en neer).
4)de zuiger zou 56.25mm diameter moeten hebben maar met de digitale schuifmaat lees ik 56.16±0.02 af
5)wanneer ik met mijn hand de motor draai en de cilinderkop er af heb hoor ik en voel ik een tik (met mijn vingers op de zuiger) op het bovenste dode punt. Zoveel linksom als rechtsom-draaiend.

Dus omdat de motor een paar keer flink veel toeren heeft gemaakt voor heel kort terwijl hij koud was is er een tikkend geluid ontstaan en mijn vermoeden ligt bij de zuiger, een nieuwe is onderweg dus wanneer die binnen is volgende week ergens kan ik die testen.

Wat denken jullie dat het kan zijn?

Edit: Dropbox - motor - Simplify your life
 
Op de eerste foto zie ik sporen van een vastloper. Dat is een glasharde laag op je zuiger en dat kan het tikken veroorzaken.

Als je met een koude motor veel gas geeft, zet de zuiger snel uit terwijl de cilinder nog koud is en dat kan gaan klemmen, hoef je niet eens te merken.

Overigens heb ik nog niet meegemaakt dat een gasschuif verkeerd om in de carburateur paste, er zit altijd wel een frutseltje en een gleufje zodat het maar op een manier past.

De harde spoortjes op de zuiger kun je voorzichtig wegdremelen en als er sporen in de cilinder aanwezig zijn kun je dat weghalen met een kwastje en natronloog. Gebruik wel een veiligheidsbril en rubber handschoenen, want je kunt er blind van worden en je huid lost op.
 
Aha,
Mbt de gasschuif, hij paste ook maar met een mm dat de dop er nog op kon maar met deze mikuni kan het kennelijk.

Een vriend van mij heeft wel een Dremel maal moet er dan een polijst schijf in of iets? Kan me niet voorstellen dat je iets grofs wilt gebruiken op een zuiger die glad hoort te zijn 😅.

Heb je enig idee waarom natronloog krasjes zou weghalen in de cilinder? Enige wat ik van scheikunde heb geleerd is dat het een sterke base is en idd super agressief op je huid.

Ik ga de zuiger dan proberen te "repareren" zodat ik een eventuele reserve heb voor noodgevallen.
Dankjewel!
 
Je kunt die harde donkere streepjes ook wegvijlen met een heel fijne vijl en dat harde materiaal kan ook op de cilinderwand zitten.

Dat is aluminium en dat lost op in natronloog terwijl dat de stalen cilinder niet aantast.

Maar weest erg voorzichtig want natronloog is ongeveer zo sterk als zwavelzuur.
 
Die zuiger hoort in de vuilnisbak thuis. Een zuiger kun je niet opmeten met een schuifmaat. Bovendien is een tweetakt zuiger sterk conisch.
 
als ik die sporen op de zuiger goed interpreteer is dat niet het gevolg van een typische vastloper door temperatuur of smeringsgebrek, maar lijkt het wel of er iets (kooldeeltjes na verkeerd ontkolen van een uitlaatpoort oid) tussendoor is gegaan. Ik vind het lastig definitief uitsluitsel te geven over de staat van technische zaken op basis van foto's (die vertekenen waardoor iets erger of minder erg kan lijken), maar ben geneigd het met @RR. hierboven eens te zijn vwb het verdere gebruik er van: Zuiger en zuigerveer vervangen door vers materiaal en weer netjes in laten lopen.

Mocht je trouwens iets willen "bewerken" aan een zuiger dan zou ik er zeker niet aan gaan vijlen of schuren. op het loopvlak. Weg polijsten is hier het devies. (of in het grofstoffelijkste geval een zeer fijn vijltje eerst langs een stuk krijt halen zodat de groefjes goed vol zitten en dan daarmee voorzichtig weg "vegen"). Na een dergelijke behandeling de zuiger goed naspoelen, want alles wat schuurt/slijpt/polijst blijft op microscopisch niveau nog heel lang aanwezig op metaal-oppervlakken en blijft ook doorwerken als je het niet heel goed verwijdert.
 
Oké de zuiger is binnen en vervangen, het getik is er echt nog steeds. Ik heb nog een keer het hele werkplaats handboek gelezen over het vervangen van de cilinder en zuiger en ben er achter gekomen dat ik de stap "cilinder want met een laagje motorolie voorzien" heb overgeslagen. Ik ga dan ook vanmiddag nog een keer alles uit elkaar halen en oliën maar heb daar een paar vragen over. Wat zou allemaal ingeolied moeten worden? Of gewoon alles? Mbt.
Zuigerveren
Zuiger
Cilinder want
Smalle end lager

Ik heb een nieuwe video geüpload naar Dropbox waar het echt duidelijk is wanneer de tik plaats vind.

Ik laat vanavond/eind van de middag weten of het iets heeft uitgemaakt
 
Je zet toch geen nieuwe zuiger in een beschadigde cilinder?

Maar de cilinder is ook helemaal niet beschadigd. Er zit een minuscuul streepje (verticaal) wat echt niet te voelen is met de vingertoppen. Verder zit het hoon patroon er nog overal in dus ik ga pas de cilinder vervangen wanneer echt overduidelijk is dat dat streepje de boosdoener is. Het is niet alsof die dingen gratis zijn en "maar gewoon onderdelen kopen en vervangen" is een beetje een random plan van aanpak.
 
Speling zuigerpenlager?

Ik heb de small end lager (zuigerpenlager) al vervangen en er zit ook geen speling op dus dat is het ook niet:?. Ik kwam online tegen dat het de crankcase lagers kunnen zijn, iemand ervaring met hoe dat klinkt?
 
Ik heb de small end lager (zuigerpenlager) al vervangen en er zit ook geen speling op dus dat is het ook niet:?. Ik kwam online tegen dat het de crankcase lagers kunnen zijn, iemand ervaring met hoe dat klinkt?
Bij mijn Zündapp (50cc) maakten die een schrapend geluid toen ze kapot waren, geen getik. Een kapot zuigerpenlager deed de zuiger zijn kop stoten tegen de cilinderkop.😱
 
Hoor je t membraam niet tikken?

Als de cilinder er af ligt en de zuiger ook en ik draai het vliegwiel met mijn hand dan hoor ik een tik. Ik dacht eerst dat het alleen was met cilinder maar die versterkt het geluid alleen. Als ik druk op de big end via de drijfstang dan hoor ik nog steeds de tik dus ik denk niet dat het de big end is. De "tik" die het eerst was is nu wel lager. Ik zat te denken aan de grondplaat die losgetrilt is of iets maar dat verklaard nog niet waarom er krassen op de zuiger zitten.

Maar iets in het blok heeft speling met als resultaat een tik of een klak wanneer het blok van rotatie veranderd en een kras op de inlaat kant van de zuiger.
 
Dan zit t dus/mss verder in de aandrijflijn.
Ik zou t vliegwiel en koppeling eens demonteren, voel je of hoor je t dan nog blijven alleen of je krukaslagers over.
 
Ik heb net het vliegwiel + grondplaat gedemonteerd en alles is nog heel daar. De tik is al weer een stuk zachter maar nog wel aanwezig. Dus inderdaad het zit ergens in de krukas. Ik ga morgen of overmorgen denk ik het blok splijten en de lagers controleren
 
Ik heb het hele motorblok uit elkaar gehaald en de krukaslagers bevatten speling. werkplaatshandboek zegt dat deze vervangen moeten worden als er speling aanwezig is. Beetje gek wel, er staan 13000 kilometers op de teller maar de zuiger was licht verkleurt en de krukaslagers moeten vervangen worden. Ook zat er een kras op de oude zuiger. Ik denk dat het blok een keer een warm/vast loper heeft gekregen in zijn leven. Alles in het blok is nog goed op de krukaslagers na dan. de levertijd is 3 tot 6 werkdagen dus volgend weekend zet ik alles weer in elkaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan