Beste leden, dit is mijn eerste post hier dus eventuele tips als ik iets fout doe zijn gewenst.
Ik heb een Yamaha rs 125 uit '86 gekocht en deze liep wel oké maar lekte benzine (vlotter zat vast) dus alles schoongemaakt en opgelost. Nu zette ik de carburateur terug in elkaar maar heb per ongelijk de gasschuif 180 graden verkeerd erin gedaan (woops) dus praktisch volgas bij de eerste kick en ik schok me dood. Gelijk contact uit en ik schroeven aan het stationair schroef. Lang verhaal kort, gasschuif weer goed gedaan maar nu maakt mijn moter een tikkend geluid. Ik heb er al redelijk wat aan onderzocht en dit is wat ik weer.
1)de cilinder is nog helemaal glad voor de tast
2)de zuiger daarin tegen heeft wel krassen (zie de Dropbox link die ik nog bij ga voegen)
3)het membraan, zuigerveren, big end, small end lagers zijn nog helemaal goed (lagers hebben geen speling op en neer).
4)de zuiger zou 56.25mm diameter moeten hebben maar met de digitale schuifmaat lees ik 56.16±0.02 af
5)wanneer ik met mijn hand de motor draai en de cilinderkop er af heb hoor ik en voel ik een tik (met mijn vingers op de zuiger) op het bovenste dode punt. Zoveel linksom als rechtsom-draaiend.
Dus omdat de motor een paar keer flink veel toeren heeft gemaakt voor heel kort terwijl hij koud was is er een tikkend geluid ontstaan en mijn vermoeden ligt bij de zuiger, een nieuwe is onderweg dus wanneer die binnen is volgende week ergens kan ik die testen.
Wat denken jullie dat het kan zijn?
Edit: Dropbox - motor - Simplify your life
Ik heb een Yamaha rs 125 uit '86 gekocht en deze liep wel oké maar lekte benzine (vlotter zat vast) dus alles schoongemaakt en opgelost. Nu zette ik de carburateur terug in elkaar maar heb per ongelijk de gasschuif 180 graden verkeerd erin gedaan (woops) dus praktisch volgas bij de eerste kick en ik schok me dood. Gelijk contact uit en ik schroeven aan het stationair schroef. Lang verhaal kort, gasschuif weer goed gedaan maar nu maakt mijn moter een tikkend geluid. Ik heb er al redelijk wat aan onderzocht en dit is wat ik weer.
1)de cilinder is nog helemaal glad voor de tast
2)de zuiger daarin tegen heeft wel krassen (zie de Dropbox link die ik nog bij ga voegen)
3)het membraan, zuigerveren, big end, small end lagers zijn nog helemaal goed (lagers hebben geen speling op en neer).
4)de zuiger zou 56.25mm diameter moeten hebben maar met de digitale schuifmaat lees ik 56.16±0.02 af
5)wanneer ik met mijn hand de motor draai en de cilinderkop er af heb hoor ik en voel ik een tik (met mijn vingers op de zuiger) op het bovenste dode punt. Zoveel linksom als rechtsom-draaiend.
Dus omdat de motor een paar keer flink veel toeren heeft gemaakt voor heel kort terwijl hij koud was is er een tikkend geluid ontstaan en mijn vermoeden ligt bij de zuiger, een nieuwe is onderweg dus wanneer die binnen is volgende week ergens kan ik die testen.
Wat denken jullie dat het kan zijn?
Edit: Dropbox - motor - Simplify your life