Tikkend geluid aan mijn motor (niet het blok) ketting?

Mad-Coentje

Die hard MF'er
13 okt 2007
585
0
Eindhoven (Noord Brabant)
hallo,
ik heb gister, voor het eerst met deze motor met mijn vriendin achterop gereden (en ze weegt geen 160 kg dus dat is het probleem niet ;) )

maar goed.. gister bijna thuis..hoorde ik onder mijn zit positie.. dus onder het blok..een tikkend geluid.

vandaag stukkie gereden..en weer tikken, alsof ijzer ergens tegen aanslaat, niet constant..alleen wel vaak.

koppeling in en uitlaten rollen, en weg is het getik..

de ketting, de schakeltjes die de ketting bij elkaar houden zeg maar, zijn aan de rechterkant boven op blank, zou die dus ergens tegen aan tikken en zou hij dus te los zijn.

en zoja, kan dit zomaar ineens, en kan dit te maken hebben met een duo passagier die mee heeft gereden?

het is een yamaha fz750, ps. als dit het probleem is..kan ik er dan wel veilig mee naar tilburg (daar wordt hij gespannen) ik woon zelf in eindhoven

alvast heel erg bedankt,

Groetennnnn
 
Ff kijken hoe slap ie hangt... dan kan je hem (indien nodig) toch zelf wel spannen ?

De moer van je achteras los draaien, iets strakker zetten (beide kanten gelijk) en moer weer vast
 
Stond de ketting niet veul te strak voorheen, waardoor het uitgaande lager nu wat problemen veroorzaakt? Deksel er even vanaf en speling op de as controleren.
 
Erop gaan zitten en je vriendin de vrije slag op onderste deel ketting laten controleren.
ca 2 cm moet deze zijn. Een te strak gespannen ketting kan op den duur lager uitgaande as beschadigen. Deze mag radiaal geen voelbare speling hebben.
Fijn motortje die FZ. Heb er vroeger zelf een gehad uit 1987. :]
 
oke.. nu is dus gister voortandwiel opnieuw geborgd (zat niet goed meer) en nog steeds eeb tikkend uhm ''zwiepend geluidje'' niet constant..maar weer af en toe.. als je hem in zn 2 zetten en dan gas gaf hoorde je echt zon zwiep.. (lager? ! ?) goed.. ik naar huis willen rijden vanuit tilburg.. ktrek het gas open om de snelweg op te gaan..
KNAK ! grgrggygwwuhniduhedbdd rammel rammel kinkel de kinkel... -O-
Dusss... nu rijdt en koppelt hij nog, maar ik heb hem in zn een langzaam naar de kant gerold en met aanhanger opgehaald.. want hoe meer koppel ik hem geef, in zn 1 hoe harder de herrie.. in zn 2 is het al helemaaaaaaaaal erg.

lagertje afgebroken denken jullie of?
kbegin vandaag met demonteren
 
Voel eens aan uitgaande as (ketting los)
Daar waar kettingwiel (tandwiel) opzit
Hier mag geen voelbare speling axiaal en radiaal op zitten.
Je loopt anders kans dat bak blokkeert. Je kunt nl geen 2 versnelling tegelijk draaien.
Misschien hoor je dit wel. |(
 
hey..bedankt voor de reacties allemaal.. ik heb hem achteraf toch maar naar de monteur gebracht..

gaat me ECHT TE veel kosten.. maar ja, iets waar je af en toe mee over de 200 gaat en waar ik mee naar spanje wil rijden dit jaar, moet wel helemaal tip top in orde zijn, en dit kon ik dus achteraf zelf echt niet..

Groeten
Coentje
 
shit... als ik dat eerder wist haha.. uhm.. de koppeling was een lager kapot als het goed is...

Maar goed, ik hoor het eind van de week, hij is nu bij henk hurx, opzich een goeie zaak tog,

ik update hier wel als ik meer weet
bedankt iig voor aanbod

Groeten
 
Terug
Bovenaan Onderaan