tikkend geluid bij koude motor honda vfr 750 f rc24

mathiaas

Rookie
21 mrt 2008
15
0
ik heb een licht tikkend geluid bij koude motor. naarmate de motor warmer wordt neemt het geluid lichtelijk af.

heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

voor de rest rijd de motor prima.

alvast bedankt voor de info
 
ik heb een licht tikkend geluid bij koude motor. naarmate de motor warmer wordt neemt het geluid lichtelijk af.

heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

voor de rest rijd de motor prima.

alvast bedankt voor de info

Dit kan een plunjer zijn die niet helemaal goed meer is.
Of je distributieketting. Dit gaat vaak over bij warme motor.

Distributieketting is niet erg waarschijnlijk, maar een plunjer zou heel goed kunnen.
 
bedankt voor je reactie,

het getik wordt inderdaad minder als de warm motor wordt. en als ik gas geef hoor je het getik ook bijna niet.

maar mischien een raare vraag, maar wat bedoel je met een plunjer ( zuigers? )

en is dit verder erg voor de motor?
 
Een plunjer zou ik zien als de plunjer van een hydraulische klepstoter.
En die heeft een VFR niet, net zoals een distributieketting.

Als het warm weg gaat zal het trouwens wel meevallen, maar het is nou eenmaal een beetje lastig beoordelen vanaf een forum zonder dat je zelf iets kan horen.
 
Het zou een klep kunnen zijn, die aan de ruime kant staat. Verder tikt mijn VFR ook licht bij stationaire loop. Dat doet ie al meer als 80.000 km, dus veel schade zal het niet geven.
Als je de motor net hebt en je weet de onderhoudsgeschiedenis niet, kan controle van de klepspeling geen kwaad.
 
Hij tikt inderdaad bij stationair lopen.

ik heb de motor inderdaad pas net, tijdens het proef rijden hoorde ik helemaal niets, waarschijnlijk omdat het blok al warm was.

nadat ik hem de volgende dag thuis startte, hoorde ik het getik. narmaate het blok warmer wordt neem het getik af.

in ieder geval bedankt voor jullie reactie, ik zal eens ff naar de klepspeling kijken.

is dat trouwens moeilijk bij een vfr om te controleren? of moet je dat echt bij een motorzaak laten doen.

ps wat voor olie gaat er in een vfr? 10w40 castrol bijvoorbeeld?
 
Hij tikt inderdaad bij stationair lopen.

ik heb de motor inderdaad pas net, tijdens het proef rijden hoorde ik helemaal niets, waarschijnlijk omdat het blok al warm was.

nadat ik hem de volgende dag thuis startte, hoorde ik het getik. narmaate het blok warmer wordt neem het getik af.

in ieder geval bedankt voor jullie reactie, ik zal eens ff naar de klepspeling kijken.

is dat trouwens moeilijk bij een vfr om te controleren? of moet je dat echt bij een motorzaak laten doen.

ps wat voor olie gaat er in een vfr? 10w40 castrol bijvoorbeeld?


Gewoon 10w40 idd. Castrol gps halfsyntheet lust ie prima
Klepspeling is zelf te controleren. Motor kompleet afgekoeld. eerst kuipwerk demonteren, dan de radiator losmaken en naar voren kantelen, zodat je het voorste kleppendekel er af kunt halen. Achterste gaat er wel zo af.

Speling inlaatkleppen 0,13 mm, maar aangezien die voelermaat niet of slecht te krijgen is, een 0,15 er strak tussen en ze staan prima.
Uitlaat 0,20 mm
 
is het erg als ik er zo mee door rij?

ik wil namelijk wachten tot de zomer om de kleppen te stellen. het is nu namelijk niet echt sleutel weer, en heb geen grote schuur waar ik in kan sleutelen.

ik wil wel eerst de olie verversen met castrol gps 10w40 4t. vorige eigenaar had al bijna 2 jaar geen olie ververst. mischien dat dit ook een beetje helpt.

moet er nog een speciaal soort koelvloeistof in de vfr?
 
Nee, wel, voor de zekerheid, jaarlijks vervangen als je gewone pakt (vind m dr na een jaar toch vaak ranzig uit zien).
En dr even mee doorrijden kan ik niks van zeggen of dat schadelijk is, kan niet in die motor kijken ;)
Olie verversen kan overigens een gigantisch verschil maken qua geluiden (en ook qua schakelen trouwens).
 
Nee, wel, voor de zekerheid, jaarlijks vervangen als je gewone pakt (vind m dr na een jaar toch vaak ranzig uit zien).
En dr even mee doorrijden kan ik niks van zeggen of dat schadelijk is, kan niet in die motor kijken ;)
Olie verversen kan overigens een gigantisch verschil maken qua geluiden (en ook qua schakelen trouwens).

hoi ik heb even op je persoonlijke foto site gekeken.

als ik het goed heb gezien heb je je einddempers voor de vfr een stuk hoger gezet zodat ze bijna in 1 lijn lopen met je achterkant zeg maar.

moet je hier veel voor verbouwen?
 
Je moet de buizen waar de passagierssteunen en dempers aan hangen dr af slijpen omdat je ze anders niet kwijt kan.
Verder is het gewoon wat simpel slijp en laswerk, heb de bochtjes toen gewoon bij de automaterialenzaak gehaald.

Overigens heb je best kans dat ie dr minder op gaat lopen door de veranderde lengte.
Ik had het voornl gedaan omdat ik dr open dempers op had gezet die te ver naar buiten bleken te steken.
Alleen uiteindelijk waren die open dempers ook niet al te stil meer, dus dan heb ik mn originele dempers maar aangepast en die dr op gelast (aangezien de passagierssteunen dr niet meer op zaten kon ik ze ook niet op de originele plek terug hangen).
Mooi afgewerkt was het iig niet en dat was nog voorzichtig uitgedrukt ;)
Grootste voordeel (naast de breedte) is dat je een stuk beter bij de achterste remklauw kan.

Hier staan nog een paar foto's trouwens:
Duitsland 31-01-2007
 
koelvloeistof die geschikt is voor aluminium. Dus de meeste koelvloeistoffen die in de motorzaak te koop staan. Heb zelf altijd die blauwe rommel van motul.

Enne, als je toch de koelvloeistof gaat vervangen... pak dan meteen die kleppen mee, kan mooi de radiateur eraf enzo zodat je wat meer sleutelruimte hebt aan de voorkant. Kan je in de zomer mooi rijden..
 
Laatst bewerkt:
ik ben vandaag bij een motorzaak geweest om naar het geluid te laten luisteren.

ze weten bijna zeker dat het de kleppen zijn. in het ergste geval hebben ze het over de nokkenassen maar de monteur gaf ook aan dat hij dat nog nooit had meegemaakt bij een vfr.

dus kleppen controleren en stellen
 
ik had vanmiddag toch een dagje vrij, dus ik dacht waarom niet om een secon opionion vragen bij een andere motorzaak.

die vertelden mij dat de motor inderdaad wat tikte en ruw loopte, maar dat het niks ergs was. maar dat ik er niet te veel geld aan moest verspijkeren omdat het toch een motor van 1986 is. en daarvan kan je niet verwachten dat die als een nieuwe motor klinkt, en gewoon blijven doorrijden, volgens hun kon die zeker nog een tijdje mee.

als advies gaven ze wel om binnenkort even een kleine beurt te geven. ( olie, filter etc).

dus ik heb vanmiddag gewoon twee verschillende adviesen gekregen, de ene zaak had het over kleppen stellen en mischien zelf de nokkenassen en tuimelaars. en de ander zaak adviseerde dus gewoon om er mee door te rijden.

wat is wijsheid?
 
ik had vanmiddag toch een dagje vrij, dus ik dacht waarom niet om een secon opionion vragen bij een andere motorzaak.

die vertelden mij dat de motor inderdaad wat tikte en ruw loopte, maar dat het niks ergs was. maar dat ik er niet te veel geld aan moest verspijkeren omdat het toch een motor van 1986 is. en daarvan kan je niet verwachten dat die als een nieuwe motor klinkt, en gewoon blijven doorrijden, volgens hun kon die zeker nog een tijdje mee.

als advies gaven ze wel om binnenkort even een kleine beurt te geven. ( olie, filter etc).

dus ik heb vanmiddag gewoon twee verschillende adviesen gekregen, de ene zaak had het over kleppen stellen en mischien zelf de nokkenassen en tuimelaars. en de ander zaak adviseerde dus gewoon om er mee door te rijden.

wat is wijsheid?
..voortaan zeggen dat hij van 1986 is ;)

serieus: een 'ruw' lopende motor is nooit goed,.. maar het ligt gewoon helemaal aan de staat van de motor wat je eraan moet laten doen om het 'leuk' te houden. Als reparatie van wat (niet al te ernstige) bijgeluiden honderden euro's kost terwijl je motor datzelfde waard is, zou ik het vooral niet doen. Is het een supermooi apparaat en wil je er jaren mee doen, zou ik er naar laten kijken. de VF blokken lopen wel eens wat rammelig, tikkerig en dan is het niet gek als dat de achterste cilinders zijn en dan metname de nokkenassen,.. kleppen tikken dan ook om dat aan te geven (tuimelaars).

Ik zeg: kleine beurt en eerst eens lekker rijden,..van de zomer kleppen stellen..en het andere na laten kijken (tikkerij)..
 
Kleppen stellen en dergelijk onderhoud is nooit een slecht idee, zeker als het onderhoud hoogstwaarschijnlijk toch al flink achter is gebleven (gezien die 2 jaar oude olie).
Kans dat het iets ergs is is niet groot, maar zo'n RC24 hoort wel heel netjes te lopen.
Dat de blokken meestal iets rumoeriger zijn dan de nieuwere is dan wel weer zo.
Overigens kan het ook iets simpelers zijn, is het getik toevallig weg als je de koppeling inknijpt ?

Verder, weet niet waar je woont, maar misschien dat er iemand in de buurt woont die dr een keer naar wil luisteren ?

Roger remschijf: dit is een VFR, dat blok is toch net ff 'iets' anders dan de VF blokken en haalt in 99,9% vd gevallen zeer hoge kilometerstanden zonder problemen.
 
Laatst bewerkt:
Kleppen stellen en dergelijk onderhoud is nooit een slecht idee, zeker als het onderhoud hoogstwaarschijnlijk toch al flink achter is gebleven (gezien die 2 jaar oude olie).
Kans dat het iets ergs is is niet groot, maar zo'n RC24 hoort wel heel netjes te lopen.
Dat de blokken meestal iets rumoeriger zijn dan de nieuwere is dan wel weer zo.
Overigens kan het ook iets simpelers zijn, is het getik toevallig weg als je de koppeling inknijpt ?

Verder, weet niet waar je woont, maar misschien dat er iemand in de buurt woont die dr een keer naar wil luisteren ?

Roger remschijf: dit is een VFR, dat blok is toch net ff 'iets' anders dan de VF blokken en haalt in 99,9% vd gevallen zeer hoge kilometerstanden zonder problemen.
Hey..is de olievoorziening van de oude (dubbele achtervering) VFR's ook al beter dan de nieuwere type's ?? dat wist ik niet zeker.. excuse voor de verwarring in dat geval.

(van de nieuwere VFR's weet ik het en zou ik zelf ook graag willen hebben ooit nog eens,..als ze er in 1000cc zijn dan :) )
 
he,

nee het getik is niet weg als je de koppeling inknijpt.

ik ben bij een honda dealer geweest, en een motorzaak die diverse motor merken repareert.

ze hebben moet ik zeggen ruim de tijd genomen om alles te bekijken.

ze zeiden wel beide dat de vfr een oersterke blok heeft.

er waren twee dingen die mogelijk waren of de kleppen of de nokkenassen.

maar aan de andere kant zei de andere motorzaak dus hij kan er oud mee worden dus.

ma ja voor de kosten hoef ik het niet te laten. kleppen laten nakijken en stellen kost me rond de 100 euro. en gelijk een kleine beurt erbij kostte me 100 euro meer.

alleen als het de nokkenassen zijn is het wel een duur geintje. want dat heb je namelijk alleen al 300 euro aan materiaalkosten
 
De kleppen van de rc 24 kan je zelf stellen, dat gebeurt nog met een schroefje met borgmoertje. Als het goed gebeurt, is het getik weg. Daarna nieuwe bougies erin en een synchronisatie beurtje en je motor loopt heel mooi.
We zijn nog van plan om via het VFROC forum een sleuteldag te organiseren. Daar kan je een heleboel zaken aanpakken. Als je niet te ver van Meppel af woont of het niet al te ver rijden vindt, mag je ook gerust een keer langskomen.
 
dat lijkt me wel leuk,

enig idee wanneer deze sleutel dag gaat plaatsvinden?

ik kwam toevallig vanmiddag nog een vfr rijder tegen bij de benzinepomp.

hij vertelde mij dat hij ook hetzelfde probleem had.

hij had dit opgelost door super 98 te tanken en slick 50 toe te voegen aan zijn olie.

iemand ervaring met slick 50? of andere toevoegingen
 
dat lijkt me wel leuk,

enig idee wanneer deze sleutel dag gaat plaatsvinden?

ik kwam toevallig vanmiddag nog een vfr rijder tegen bij de benzinepomp.

hij vertelde mij dat hij ook hetzelfde probleem had.

hij had dit opgelost door super 98 te tanken en slick 50 toe te voegen aan zijn olie.

iemand ervaring met slick 50? of andere toevoegingen


Geen toevoeging in de olie gooien, je koppeling draait in de olie en dan kan deze gaan slippen door de toevoegingen.

Voor de sleuteldag moet nog een datum worden geprikt. Kijk af en toe op het forum van de VFROC.


Super 98 zal niet helpen, de rc 24 draait prima op euro 95 (Haal daarmee dik 255 op de teller )
 
Laatst bewerkt:
moet je trouwens lid zijn van het vfroc om naar zo een sleuteldag te mogen?

ik vond het ook al een raar verhaal van die kerel,maar ja

kon het altijd vragen.

ik heb vandaag trouwens een fles koelvloeistof van shell gekocht, kan je dit gewoon mengen met je oude koelvloeistof?

bij mij zit die namelijk onder de minimum niveau
 
Terug
Bovenaan Onderaan