Tikkend geluid bij optrekken

Quenten

MF'er
30 jan 2008
67
0
Beste Motorrijders,

Even een vraagje. Een tijdje geleden toen ik in mijn eerste versnelling weg reed kreeg ik af en toe een paar tikjes te horen. Ik dacht eerst gaat vanzelf wel weer over maar het lijkt wel of het steeds erger word nu geeft hij die tikjes ook al als ik door schakel naar de tweede en derde versnelling. Trek ik hem iets door dan tikt het niet meer als ik dan weer wat langzamer ga rijden dan tikt hij niet het is dus alleen als ik optrek wat zou het kunnen zijn ik dacht zelf aan:

1 de ketting staat te slap (ziet er eigenlijk nog goed uit)
2 versnellingsbak er loopt iets aan maar wat? (denk ik zelf van niet )
3 iets anders maar wat dan?

Nou ik hoor graag jullie mening/ervaring hier over.

Alvast bedankt

Ps het gaat om een Kawasaki GPZ500
 
Ik heb ook een GPZ gehad en een bekende kwaal is het in de soep lopen van de startkoppeling. het is mogelijk dat je dit hoort maar er niet zoveel van merkt. de koppeling loopt vast en neemt je startmotor mee als het ware... maar je kunt wel gewoon starten... totdat je startmotor het moe wordt :(

verder zou je kunnen denken aan de distributie ketting.. ook een redelijk levendig ding. ik had daarvoor een aangepaste kettingspanner.

vertel eens: wat is de kilometerstand? wanneer zijn de klepjes voor het laatst gedaan?

misschien een overbodige vraag, maar toch even uitsluiten... hoor je het ook als je de motor in vrij laat rollen?

MRT
 
Lijkt veel op een oude ketting. Heb bij mijn vfr tijdje zitten zoeken vorig jaar naar waar het beschreven getik vandaan kwam.. Zelf dacht ik dat het mijn achterwiellager was, omdat deze al ietwat speling had, maar na wat langer zoeken kwam ik bij de ketting uit.
 
ketting versleten zou het best kunnen zijn. Ik dacht nl ook nog dat mijn ketting goed was, maakte ook zo'n geluid, bleek dat er strakke en losse stukjes in zaten waar dat geluid door werd veroorzaakt, is tevens niet echt goed en mij werd aangeraden de ketting + tandwielen ZSM te vervangen
 
Motor op de middenbok (als je die heb), ff in zijn 1e versnelling laten lopen en gaan luisteren bij je voortandwiel (ff beetje gassen tussendoor om extra kracht op de ketting uit te oefenen), hoogstwaarschijnlijk dat daar het geluid vandaan komt! zo niet, dan succes met verder zoeken :)
 
Laatst bewerkt:
tijd terug ook gehad. bleek mijn vrouw te wezen die achterop zat te tandenklapperen van de kou
_O-


Ik heb zelf een Suzuki GSX 600 F en ook ik heb hier sinds kort last van. Heb het brommertje toen op de bok gezet, maar er was niks te horen :? Toen heb ik de ketting goed gesmeerd (niet met spuitbusje, maar met dat vette spul) en ben ik weer gaan rijden. Het geluid was verdwenen.

Maar eerlijkheidhalve moet ik zeggen dat ik er daarna niet echt lang op heb gereden. zondag ga ik weer toeren dus als het dan terugkomt ga ik toch even langs een monteur.
Kan me goed voorstellen dat de ketting versleten is.

succes ermee...
 
Laatst bewerkt:
Klinkt me in eerste instantie in de oren als ketting,
als het de startkoppeling zou zijn, dan kon je na één ritje echt niet meer starten, want die startmotor fikt gewoon binnen 20 minuten door.

Dus denk aan een versleten ketting. Het kan ook geen kwaad om even je klepspeling te controleren, maar dat is minder waarschijnlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan