Tikkend geluid bij optrekken

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Goedemorgen,

Ik heb een probleempje met m'n FZS1000.
Een tijd terug begon ie wat te tikken bij het rijden (dacht iets te horen).
Dus ik heb de ketting wat strakker gezet. Eigenlijk ziet deze er nog goed uit. Wel wat vuil.

Nu is ie dus begonnen met een ratelend geluid te maken bij het optrekken.
Normaal zou ik zeggen, de ketting is op, maar deze ziet er nog steeds goed uit.
Nu voel ik het ook tikken in de voetsteunen (vooral de linkerkant).

Ik ben dus een beetje zoekende naar wat het zou kunnen zijn.
Zeker omdat ook, als ik de koppeling loslaat als de motor in z'n vrij staat, hij begint te ratelen.
Ik denk dat het dan wel iets met de versnellingsbak moet zijn.
Kan dat kloppen?
 
en toch zou ik elke schakel controleren vd ketting. ook de kettingwielen natuurlijk.
koppeling in en in zijn vrij laat je de motor uitrollen toch als je de tik nog hoort ?
 
Laatst bewerkt:
Een ketting moet je stellen, niet spannen. Hoe kun je ''zien'' of je ketting(set) nog goed is ?

Zeg ook niet dat ik hem gespannen heb ;). Alleen strakker heb gezet omdat ie wat los zat.
Ja "zien", je hebt gelijk.
Ik kijk of de ketting er nog goed uit ziet, of de tandwielen niet teveel speling hebben.
Maar dan ga ik er maar vanuit dat het aan de ketting ligt.
Die eerst maar eens vervangen voor een DID.
 
je zou even de ketting van je (voor)tandwielen moeten liften en dan met de hand zachtjes aan het voor tandwiel draaien . Loopt het tandwiel stroef of voel je haperingen dan zou het kunnen dat het lager niet in orde is . Voelt deze goed en soepel aan dan is het ok . Meestal zit het in je ketting gelukkig, een schakel die niet soepel is of diverse harde punten in je ketting .
Meet de speling op verschillende punten van je ketting .
 
Laatst bewerkt:
De rammel die je hoort als je, met lopende motor, in neutraal de koppeling los laat is mogelijk de koppeling zelf. Dat zou je kunnen verhelpen door de carburateurs te synchroniseren.
Dit hoor je niet als je rijdt of optrekt, dus dat zal dan een andere oorzaak hebben. Ik zou dat, zoals hierboven ook gezegd, bij de ketting of kettingwielen zoeken.
Succes en we horen/lezen graag hoe je het uiteindelijk opgelost hebt!
 
Vandaag de kapjes van het voorste tandwiel eraf gehaald.
Dit kwam er onder vandaan!!!
Ik hoop dat de vrouw van de vorige eigenaar zich beter bijhoudt daaronder dan hij zijn motor daaronder.

full



Achteras los gemaakt en alles weer opnieuw recht gezet/uitgelijnd.
Vooral die zooi er tussenuit.
Even testen of het nu beter is, anders alsnog de nieuwe ketting er omheen die nu klaar ligt. Inclusief nieuwe tandwielen.
 
Net een 20 km naar werk gereden.
Maakt het tikkende geluid niet meer. Maar ik zie het nog even aan.
In ieder geval een lading kettingspray aan de warme ketting toegevoegd.
De komende tijd eens extra goed onderhouden.

Ik hou jullie op de hoogte.
 
mooi dat je het opgelost hebt . Zit inderdaad een hoop vet/zand tussen met waarschijnlijk ook steentjes die waarschijnlijk dit tikken veroorzaakt . Gelukkig is het niet je lager .
 
mooi dat je het opgelost hebt . Zit inderdaad een hoop vet/zand tussen met waarschijnlijk ook steentjes die waarschijnlijk dit tikken veroorzaakt . Gelukkig is het niet je lager .

Ook wel eens gehad inderdaad.
Helemaal in de stress en dan haal je een een halve pot vet met steentjes er tussen uit en dan ben je weer opgelucht :)
 
Helaas lieve vrienden,

Het is weer terug. En erger (denk ik) dan eerst.
Binnenkort dus alsnog de nieuwe ketting erom.
Hopen dat dat helpt.

Ik heb nog even getest. Reed daarstraks 80 in z'n 5, hevig tikkend in de voetsteuntjes.
Schakel op naar z'n 6, bijna geen last meer van.
 
Terug
Bovenaan Onderaan