Tikkend geluid Fireblade bj 1996

10 nov 2007
27
0
Ottersum
Hello folks,

Ik hoor sinds kort een tikkend geluid bij stationair toerental. Bij iets gas geven gaat dit weg..
Bij mijn oude kawa was dit "normaal". Volgens mij was het een kettingspanner of zo..

Is dit bij de Fireblade ook een kwaal begrijp ik en is dit handig zelf te verhelpen ?

Oh ja...kan het kwaad als ik nog een week of wat / 500 km doorrijdt ermee ?

Thanks.

Groet,
Paul
 
tikkend misschien toch dat er een klep iets buiten de tolerantie staat.
ritselende en ratelde geluiden komen vaak van de naks af bij een blade .

met een beetje gas is het weg zeg je , hou het in de gaten wordt het erger ingrijpen.

Tikt deze ook als de motor op temperatuur is ?
 
Laatst bewerkt:
Anders bij twijfel een keer kleppendeksel eraf halen en kleptolerantie opmeten. Is niet echt moeilijk, en het houd je van de straat. Is het geen lekkende bocht? Heb ik ook een keer gehad, het leek net tikken.
 
Bedankt voor de reacties leute.

Kleptoleranties zijn onlangs nog gemeten en goed bevonden...Zal de werkplaats nog eens vragen.

Is de kettingspanner zelf makkelijk te bereiken / te spannen ?


Bij een fireblade wel (die van mij was uit 96)

Zit rechts op het blok. Als je op de motor zit zie je het uiteinde tussen de kuip door.
Een standaard spanner kost je rond €60 meen ik.
Er schijnt een betere spanner op de markt zijn die het probleem beter verhelpt.
Met de originele kan het snel weer terug komen maar hoeft niet.

De ene CBR heeft er last van de ander niet. Kan geen kwaad als het maar niet erger wordt.
 
..even dit topic weer onder de aandacht brengen. Had nog steeds niks aan dit probleem gedaan. Het geklepper van de naks begint iets erger te worden lijkt het..

Heb een werkplaatshandboek gekocht en daar staat niks over afstellen van de kettingspanner. Je kunt hem schijnbaar alleen vervangen / er is niks aan af te stellen :-(

Kan iemand dit bevestigen of is er wel wat aan af te stellen ?

Er schijnt ook een verstelbare spanner in de handel te zijn, weet iemand waar ?

Thanks..
Paul
 
de originele spanner werkt automatisch, en er hoeft niets aan afgesteld te worden.
de spanner die jij bedoeld is een handmatige, deze moet je zelf op de juiste spanning brengen.
waar je deze haalt weet ik zo effe niet.
 
Normaliter zit de gebruiksaanwijzing erbij om hem op te spannen.
Als ie te strak staat (kijk daar trouwens mee uit) dan gaat de motor een fluitend geluid geven.
Ik heb destijds hetzelfde probleem gehad, een nieuwe spanner gekocht, maar noppes, toch een te ruime klepspeling, maar als ik in jouw schoenen stond kocht ik een originele spanner, kost 80 euro, plaatsen, borgpennerje lostrekken en pats je ketting sstaat op spanning.

Succes
 
psies :Y de spanners zijn zoals in vele topics hierover niet bepaalt het sterktste punt.
Er is idd een aangepaste uitvoering op de markt gebracht.

Wrom de ketting + tandwielen ? zijn deze versleten dan ?
 
Laatst bewerkt:
ok mee eens , zou ik persoonlijk ook doen bij die stand hoewel het niet km gerelateerd is.
De een rijd rustig op z`n blade en kan een ton draaien zonder dit te vervangen de ander rijd er wat wilder mee .
 
Laatst bewerkt:
Hoi Fury..

KM stand is 62000 km, dus het zou kunnen....
Ben even wat prijzen aan het zoeken....Las ergens dat die ketting eigenlijk niet eens zo duur is...
Dus misschien beter maar de hele hap vervangen...

gr.,
Paul
Volgens mij moet de ketting iets van 75.000 km mee kunnen gaan. Hoe dan ook, wij zijn motorrijders en vervangen dat soort dingen veel te snel :P . Heb ik ook gedaan bij 52.000 km omdat ie ook ramelde en tikte. Je kunt de ketting eindeloos kopen, maar ook los. D.w.z. dat je em zelf aan elkaar moet klinken m.b.v. een pons. De laatste is goedkoper (scheelt een pleurotje of 15 a 20) maar is een drama om in elkaar te zetten in het blok. Ik ben hier echt uren mee aan het kloten geweest. De schakeltjes zijn zo klein dat ze in het blok echt lastig in elkaar te zetten zijn. Uiteindelijk heb ik dat buiten het blok gedaan. Volgens mij heb ik toen iets van 50 of 60 euro betaald voor zo'n ketting, valt allemaal wel mee..
 
Nou, hij zit er in...Heb verdorie wel vergeten een pakking erbij te bestellen dus even alles goed schoongemaakt. Hoop dat het niet gaat lekken....Wat denken jullie ? Toch nog een pakking bestellen of moet het goed gaan ?

Heb hem nog even gestart en een minuutje laten draaien. Het geklepper van de ketting lijkt weg te zijn...Morgen even testritje...
 
Wat zit erin de spanner of spanner + ketting.

Mocht het alleen de spanner wezen en de oude pakking gebruikt hebben lijkt mij geen probleem hoor mits de pakking heel is natuurlijk.
 
Ja, heb de pakking inmiddels bestelt (waarom doen ze die dingen er niet gewoon bij als je een onderdeel van 80 euro bestelt ?).
Ik weet nu hoe de kettingspanner gemonteerd wordt (is inderdaad een fluitje van een cent) dus dan moet ie maandag en dinsdag nog even zonder pakking...Als het niet lekt, laat ik het maar zitten denk ik..
 
Terug
Bovenaan Onderaan