Tikkend geluid na afzetten motor

Evets

MF'er
16 sep 2017
50
0
Eenvoudige vraag maar volgens de Google-zoekresultaten geen eenvoudig antwoord...
Wat is het “tikkend” geluid nadat je de motor afzet na een motorrit?
 

V-twin!

Die hard MF'er
5 mrt 2007
341
4
Ik dacht altijd dat het het dunne blik van de uitlaat is wat snel afkoelt?
 

Evets

MF'er
16 sep 2017
50
0
Ik maak er me absoluut geen zorgen in maar ik vraag het me gewoon af, en don't shoot me maar het krimpen of afkoelen van metaal zou dus echt larie zijn..
 

sanscorp

MF veteraan
21 sep 2010
2.434
74
33
Almere
Nee hoor, wat je hoort is echt het gevolg van krimpend metaal. Veel spruitstukken op auto's doen dit ook.

Ik kan mij zo voorstellen dat je niet letterlijk het metaal hoort krimpen maar dat je de verbindingen tussen "aparte" mechanisch aan elkaar bevestigde delen hoort tikken. Maar dat is zonder specifieke kennis een gokje. Als dat niet klopt kan iemand dit wellicht nader uitleggen, leer ik ook nog iets bij.
 
Laatst bewerkt:

Evets

MF'er
16 sep 2017
50
0
Het is zo dat ik het ooit gelezen heb op in een test van een bepaalde motor, ik ga proberen te zoeken naar dat bewuste artikel.. kan effe duren want heb geen idee meer waar te zoeken, net daarom heb ik ook de vraag gesteld hier..
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.068
1.286
45
Turnhout
Bezoek site
Het is zo dat ik het ooit gelezen heb op in een test van een bepaalde motor, ik ga proberen te zoeken naar dat bewuste artikel.. kan effe duren want heb geen idee meer waar te zoeken, net daarom heb ik ook de vraag gesteld hier..
Zoek maar op aub.
We zijn benieuwd.
 

Hanzzzz

MF veteraan
3 dec 2002
5.153
39
Soest
Het is in zoverre larie dat als je een stuk metaal op je werkbank legt en het verhit en dan weer laat afkoelen dat er geen tikken te horen zal zijn.

Dus strikt genomen komt het niet door het afkoelen van metaal maar door geluidsgolven die ontstaan doordat de lucht in beweging wordt gebracht door het plotseling opheffen van het door het afkoelingsproces opgelopen spanningsverschil tussen twee onderdelen.
 

DAF400

MF veteraan
14 mrt 2007
6.965
78
34
Neerkant
Een oude verwarmingsketel (voor de tijd van de VR ketels) heeft dit effect ook op de verwarmingsbuizen.
Ik denk dat het geluid komt van de buizen (het materiaal) zelf, en niet van de beweging in de koppelingen.
Als dat laatste het geval zou zijn dan denk ik dat ze zouden moeten gaan lekken na verloop van tijd.
 

Martell

Moderator
Crew
Donateur
2 jul 2006
82.068
1.286
45
Turnhout
Bezoek site
Een oude verwarmingsketel (voor de tijd van de VR ketels) heeft dit effect ook op de verwarmingsbuizen.
Ik denk dat het geluid komt van de buizen (het materiaal) zelf, en niet van de beweging in de koppelingen.
Als dat laatste het geval zou zijn dan denk ik dat ze zouden moeten gaan lekken na verloop van tijd.
Hier hr+ ketel, en tikkende buizen.

Ook een harley, die tikt na een rit. En een honda, en een kawa. Die ook.

Opwarmen, afkoelen uitzetten en krimpen. Dat tikt.
 

*Jan*

ZRX 1100 R
Donateur
2 dec 2010
16.311
3.857
57
Apeldoorn
Hier hr+ ketel, en tikkende buizen.

Ook een harley, die tikt na een rit. En een honda, en een kawa. Die ook.

Opwarmen, afkoelen uitzetten en krimpen. Dat tikt.

tikkende c.v buizen komt meestal omdat ze niet goed gebeugeld zijn of zonder mantelbuis door de muur gaan,en dus vast in de muur zitten,off-topic :t
 

jaap43

MF veteraan
11 aug 2008
15.548
343
Capelle aan den IJssel
Bij mijn motor ook tikken bij het afkoelen. Dat zal hoofdzakelijk gebeuren op plekken waar tussen 2 metalen delen geen pakking zit. Bijna altijd bij de cilinder op het carter. Deze zitten met een behoorlijke kracht aan elkaar vast en bij ongelijk afkoelen zal na een bepaald moment één van de 2 delen iets verschuiven met dat tikken als gevolg. Ook bij auto's hoor je dat vaak.
 

Mechanism

MF veteraan
3 jun 2009
8.603
254
www.autogereedschap.com
Hangt ook van de uitlaatconstructie af. Absorbsiedempers tikken doorgaans wat minder dan schottendempers. Uitlaten die ook nog "show blik" er omheen hebben zitten (Harley etc.) zijn nog erger.

Heeft TS nog nooit een auto uitlaat horen krimpen? Bij deze:
 
Laatst bewerkt:

oliekan

Die hard MF'er
13 jan 2014
709
0
36
Is inderdaad bij mijn Harley...
Inkopper; boutjes die eronder uitvallen? :+


Is zoals eerder beschreven (plaat)staal wat weer krimpt.

Mijn speed deed dat ook bij de standaard demper. De motor van mijn vader met Vance and Hines uitlaten heeft over de gehele lengte 2x een sierkap van dun staal, dat lijkt net een metallofoon als die staat af te koelen. Dat kan ook niet meer als tikkend omschreven worden, maar meer als pingen.
 

mean-machine

MF veteraan
3 jun 2013
3.924
309
Veluwe
Dit is wat ik er nog van weet..... Vroeger heb ik nog wel eens opgelet bij mijn cursus handenarbeid.

Het tikken wordt veroorzaakt door verhitten/afkoelen van tegen elkaar liggende verschillende metalen. Bij het starten zal de motor ook tikken maar omgekeerd. Dit zul je alleen niet horen omdat het motorgeluid het tikken veruit overstemt.

Op de motor heb je veel delen van verschillende materialen die tegen elkaar zijn gemonteerd. Bijv een stalen uitlaat met een stalen flens op een alu cilinderblok.
Alu heeft een uitzettingscoeff (alpha)van 23 en bij staal is dat 12 (10^−6m/m K−1)
Dat is in gewoon NL: Alpha= 23 resp 12 micron per meter per graad celsius.
Dus een stalen balk van 1m die 1 'C warmer wordt, groeit 12 micron.

Stel steek van bouten uitlaatflens is 5cm. Werktemp uitlaat is 220'C. Buitentemp is 20'C
Bij stilzetten motor zal zowel het alu als het St. afkoelen.
Bij afkoelen naar omgevingstemp zal: Alu krimpt: 230 micron Staal krimpt: 120 micron.
-(220-20)x0.05x23=230 micron resp. -(220-20)x0.05x12=120 micron)

Maw er is een krimpverschil van 110 micron. Voor het gemak is dat 0.1mm
Je kan natuurlijk denken wat is dat weinig. Toch zal dit het getik veroorzaken.

Tussen uitlaatflens en cilinderblok zit natuurlijk vaak ook nog een ring (zacht) dus hier wrs geen getik. Koper is zacht en vormt mee. Eerder kan je dan denken aan de dopmoer die op de flens drukt. Er zijn meerdere plaatsen waar dit fenomeen optreedt. Ook zal niet alle metaal even snel afkoelen. Hier ontstaan ook (tijdelijke) krimpverschillen. Dus alles bij elkaar: Heel veel GETIK!!
 
Laatst bewerkt:

stefan1990

MF veteraan
17 mrt 2012
11.713
299
29
Dit is wat ik er nog van weet..... Vroeger heb ik nog wel eens opgelet bij mijn cursus handenarbeid.

Het tikken wordt veroorzaakt door verhitten/afkoelen van tegen elkaar liggende verschillende metalen. Bij het starten zal de motor ook tikken maar omgekeerd. Dit zul je alleen niet horen omdat het motorgeluid het tikken veruit overstemt.

Op de motor heb je veel delen van verschillende materialen die tegen elkaar zijn gemonteerd. Bijv een stalen uitlaat met een stalen flens op een alu cilinderblok.
Alu heeft een uitzettingscoeff (alpha)van 23 en bij staal is dat 12 (10^−6m/m K−1)
Dat is in gewoon NL: Alpha= 23 resp 12 micron per meter per graad celsius.
Dus een stalen balk van 1m die 1 'C warmer wordt, groeit 12 micron.
5
Stel steek van bouten uitlaatflens is 5cm. Werktemp uitlaat is 220'C. Buitentemp is 20'C
Bij stilzetten motor zal zowel het alu als het St. afkoelen.
Bij afkoelen naar omgevingstemp zal: Alu krimpt: 230 micron Staal krimpt: 120 micron.
-(220-20)x0.05x23=230 micron resp. -(220-20)x0.05x12=120 micron)

Maw er is een krimpverschil van 110 micron. Voor het gemak is dat 0.1mm
Je kan natuurlijk denken wat is dat weinig. Toch zal dit het getik veroorzaken.

Tussen uitlaatflens en cilinderblok zit natuurlijk vaak ook nog een ring (zacht) dus hier wrs geen getik. Koper is zacht en vormt mee. Eerder kan je dan denken aan de dopmoer die op de flens drukt. Er zijn meerdere plaatsen waar dit fenomeen optreedt. Ook zal niet alle metaal even snel afkoelen. Hier ontstaan ook (tijdelijke) krimpverschillen. Dus alles bij elkaar: Heel veel GETIK!!

Kortom een motor is maar een getik apparaat.
 

Mach 4

MF veteraan
12 okt 2013
8.940
121
-----
Geef mij maar een eeuwige ban hier, mijn vraag over het leven op MF is ook wel beantwoord. _O-
ik word wel lid van de ELMO fanclub .. *O*
 
Laatst bewerkt: