Tikkend geluid na afzetten motor

Evets

MF'er
16 sep 2017
50
0
Eenvoudige vraag maar volgens de Google-zoekresultaten geen eenvoudig antwoord...
Wat is het “tikkend” geluid nadat je de motor afzet na een motorrit?
 
Ik maak er me absoluut geen zorgen in maar ik vraag het me gewoon af, en don't shoot me maar het krimpen of afkoelen van metaal zou dus echt larie zijn..
 
Nee hoor, wat je hoort is echt het gevolg van krimpend metaal. Veel spruitstukken op auto's doen dit ook.

Ik kan mij zo voorstellen dat je niet letterlijk het metaal hoort krimpen maar dat je de verbindingen tussen "aparte" mechanisch aan elkaar bevestigde delen hoort tikken. Maar dat is zonder specifieke kennis een gokje. Als dat niet klopt kan iemand dit wellicht nader uitleggen, leer ik ook nog iets bij.
 
Laatst bewerkt:
Het is zo dat ik het ooit gelezen heb op in een test van een bepaalde motor, ik ga proberen te zoeken naar dat bewuste artikel.. kan effe duren want heb geen idee meer waar te zoeken, net daarom heb ik ook de vraag gesteld hier..
 
Het is zo dat ik het ooit gelezen heb op in een test van een bepaalde motor, ik ga proberen te zoeken naar dat bewuste artikel.. kan effe duren want heb geen idee meer waar te zoeken, net daarom heb ik ook de vraag gesteld hier..
Zoek maar op aub.
We zijn benieuwd.
 
Het is in zoverre larie dat als je een stuk metaal op je werkbank legt en het verhit en dan weer laat afkoelen dat er geen tikken te horen zal zijn.

Dus strikt genomen komt het niet door het afkoelen van metaal maar door geluidsgolven die ontstaan doordat de lucht in beweging wordt gebracht door het plotseling opheffen van het door het afkoelingsproces opgelopen spanningsverschil tussen twee onderdelen.
 
Een oude verwarmingsketel (voor de tijd van de VR ketels) heeft dit effect ook op de verwarmingsbuizen.
Ik denk dat het geluid komt van de buizen (het materiaal) zelf, en niet van de beweging in de koppelingen.
Als dat laatste het geval zou zijn dan denk ik dat ze zouden moeten gaan lekken na verloop van tijd.
 
Een oude verwarmingsketel (voor de tijd van de VR ketels) heeft dit effect ook op de verwarmingsbuizen.
Ik denk dat het geluid komt van de buizen (het materiaal) zelf, en niet van de beweging in de koppelingen.
Als dat laatste het geval zou zijn dan denk ik dat ze zouden moeten gaan lekken na verloop van tijd.
Hier hr+ ketel, en tikkende buizen.

Ook een harley, die tikt na een rit. En een honda, en een kawa. Die ook.

Opwarmen, afkoelen uitzetten en krimpen. Dat tikt.
 
Hier hr+ ketel, en tikkende buizen.

Ook een harley, die tikt na een rit. En een honda, en een kawa. Die ook.

Opwarmen, afkoelen uitzetten en krimpen. Dat tikt.


tikkende c.v buizen komt meestal omdat ze niet goed gebeugeld zijn of zonder mantelbuis door de muur gaan,en dus vast in de muur zitten,off-topic :t
 
Bij mijn motor ook tikken bij het afkoelen. Dat zal hoofdzakelijk gebeuren op plekken waar tussen 2 metalen delen geen pakking zit. Bijna altijd bij de cilinder op het carter. Deze zitten met een behoorlijke kracht aan elkaar vast en bij ongelijk afkoelen zal na een bepaald moment één van de 2 delen iets verschuiven met dat tikken als gevolg. Ook bij auto's hoor je dat vaak.
 
Hangt ook van de uitlaatconstructie af. Absorbsiedempers tikken doorgaans wat minder dan schottendempers. Uitlaten die ook nog "show blik" er omheen hebben zitten (Harley etc.) zijn nog erger.

Heeft TS nog nooit een auto uitlaat horen krimpen? Bij deze:
 
Laatst bewerkt:
Is inderdaad bij mijn Harley...

Inkopper; boutjes die eronder uitvallen? :+


Is zoals eerder beschreven (plaat)staal wat weer krimpt.

Mijn speed deed dat ook bij de standaard demper. De motor van mijn vader met Vance and Hines uitlaten heeft over de gehele lengte 2x een sierkap van dun staal, dat lijkt net een metallofoon als die staat af te koelen. Dat kan ook niet meer als tikkend omschreven worden, maar meer als pingen.
 
Dit is wat ik er nog van weet..... Vroeger heb ik nog wel eens opgelet bij mijn cursus handenarbeid.

Het tikken wordt veroorzaakt door verhitten/afkoelen van tegen elkaar liggende verschillende metalen. Bij het starten zal de motor ook tikken maar omgekeerd. Dit zul je alleen niet horen omdat het motorgeluid het tikken veruit overstemt.

Op de motor heb je veel delen van verschillende materialen die tegen elkaar zijn gemonteerd. Bijv een stalen uitlaat met een stalen flens op een alu cilinderblok.
Alu heeft een uitzettingscoeff (alpha)van 23 en bij staal is dat 12 (10^−6m/m K−1)
Dat is in gewoon NL: Alpha= 23 resp 12 micron per meter per graad celsius.
Dus een stalen balk van 1m die 1 'C warmer wordt, groeit 12 micron.

Stel steek van bouten uitlaatflens is 5cm. Werktemp uitlaat is 220'C. Buitentemp is 20'C
Bij stilzetten motor zal zowel het alu als het St. afkoelen.
Bij afkoelen naar omgevingstemp zal: Alu krimpt: 230 micron Staal krimpt: 120 micron.
-(220-20)x0.05x23=230 micron resp. -(220-20)x0.05x12=120 micron)

Maw er is een krimpverschil van 110 micron. Voor het gemak is dat 0.1mm
Je kan natuurlijk denken wat is dat weinig. Toch zal dit het getik veroorzaken.

Tussen uitlaatflens en cilinderblok zit natuurlijk vaak ook nog een ring (zacht) dus hier wrs geen getik. Koper is zacht en vormt mee. Eerder kan je dan denken aan de dopmoer die op de flens drukt. Er zijn meerdere plaatsen waar dit fenomeen optreedt. Ook zal niet alle metaal even snel afkoelen. Hier ontstaan ook (tijdelijke) krimpverschillen. Dus alles bij elkaar: Heel veel GETIK!!
 
Laatst bewerkt:
Dit is wat ik er nog van weet..... Vroeger heb ik nog wel eens opgelet bij mijn cursus handenarbeid.

Het tikken wordt veroorzaakt door verhitten/afkoelen van tegen elkaar liggende verschillende metalen. Bij het starten zal de motor ook tikken maar omgekeerd. Dit zul je alleen niet horen omdat het motorgeluid het tikken veruit overstemt.

Op de motor heb je veel delen van verschillende materialen die tegen elkaar zijn gemonteerd. Bijv een stalen uitlaat met een stalen flens op een alu cilinderblok.
Alu heeft een uitzettingscoeff (alpha)van 23 en bij staal is dat 12 (10^−6m/m K−1)
Dat is in gewoon NL: Alpha= 23 resp 12 micron per meter per graad celsius.
Dus een stalen balk van 1m die 1 'C warmer wordt, groeit 12 micron.
5
Stel steek van bouten uitlaatflens is 5cm. Werktemp uitlaat is 220'C. Buitentemp is 20'C
Bij stilzetten motor zal zowel het alu als het St. afkoelen.
Bij afkoelen naar omgevingstemp zal: Alu krimpt: 230 micron Staal krimpt: 120 micron.
-(220-20)x0.05x23=230 micron resp. -(220-20)x0.05x12=120 micron)

Maw er is een krimpverschil van 110 micron. Voor het gemak is dat 0.1mm
Je kan natuurlijk denken wat is dat weinig. Toch zal dit het getik veroorzaken.

Tussen uitlaatflens en cilinderblok zit natuurlijk vaak ook nog een ring (zacht) dus hier wrs geen getik. Koper is zacht en vormt mee. Eerder kan je dan denken aan de dopmoer die op de flens drukt. Er zijn meerdere plaatsen waar dit fenomeen optreedt. Ook zal niet alle metaal even snel afkoelen. Hier ontstaan ook (tijdelijke) krimpverschillen. Dus alles bij elkaar: Heel veel GETIK!!


Kortom een motor is maar een getik apparaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan