Tikkend geluid Versys 1000

jligthart

Rookie
27 apr 2013
9
0
Den Bosch
Hoi iedereen,

Ik heb in januari een Kawasaki Versys 1000 (model 2012) gekocht.
De motor heeft maar 16.000 km gereden en komt uit jaar 2013.

Ik heb met de motor maar 2 ritjes gereden en tijdens een pauze tijdens mijn laatste rit merkte ik een tikkend geluid op.

Beschrijving:
Wanneer ik het contact op de motor zet (nog niet gestart) hoor ik de benzinepomp zoemen (wordt normaal is) maar ik hoor ook een tikkend geluid voor een paar seconden. De volgende dag nog een keer gecontroleerd en het tikkend geluid is nog steeds aanwezig alleen nu komen de tikken sneller achter elkaar.
Omdat ik nog garantie op de motor had, heb ik de motor gelijk terug gebracht naar de dealer. Hier hebben ze alles gecontroleerd. Nu kreeg ik van hun te horen dat dit geluid normaal is. Het geluid zou van de servomotor van de vlinderkleppen komen die bij het begin een soort controle doet (even open en dicht gaan). Het geluid zou dan komen van de tandwielen die een beetje speling hebben gekregen. Ze zeggen dat dit hoort (ze hebben nog een andere Versys staan die het zelfde geluid maakt) en totaal geen kwaad kan.
(btw, ik merk niks van het geluid wanneer de motor start of wanneer ik aan het rijden ben. ook heb ik constant vol vermogen)

Ik vind het persoonlijk raar dat een motor van 3 jaar oud en maar 16.000 km heeft gelopen dit soort geluiden maakt. Maar ik vertrouw de dealer ook (gezien ze me tot nu toe uitstekend hebben behandeld).

Mijn vraag aan mijn mede motorrijders is:
klopt dit verhaal en kan dit inderdaad geen kwaad?

Graag hoor ik jullie meningen en verhalen :)
 
Ik heb precies hetzelfde met een R6 uit 2006. Andere demper erop gezet dus de originele exup kleppen uit de demper weg, plus bijbehorende kabels die naar het motortje toelopen die de exup bestuurt. Als ik het contact omdraai precies hetzelfde liedje. Benzinepompt zoemt en daarna hoor je dat ding tikken, de ene keer snel en de andere keer langzamer. Wanneer je de motor start is de tik weg.

Naar wat mij is vertelt kan dit geen kwaad hoor...
 
Terug
Bovenaan Onderaan