tikkend geluid voorwiel

tosti-ijzer

MF'er
14 okt 2014
172
0
Hey mensen,

Ik heb een nieuw hip probleem. Er is een tikkend geluid te horen in mijn voorwiel. Het zit op een "vaste" plaats, dus iedere keer als het wiel een omwenteling maakt hoor je het op dezelfde plek in de omwenteling. Ik heb het voorwiel er 1200km geleden uit gehad om de band te verwisselen, maar het is me nog niet eerder opgevallen, dus ik weet niet of het daar nog te maken mee kan hebben.

Het betreft een NX250 uit 1989

Iemand een idee wat het kan zijn?

Hier een video, want niks is irritanter dan mensen die vage motorgeluiden online proberen te beschrijven :p.
hgjjg's video - | Vidme
 
Hey mensen,

Ik heb een nieuw hip probleem. Er is een tikkend geluid te horen in mijn voorwiel. Het zit op een "vaste" plaats, dus iedere keer als het wiel een omwenteling maakt hoor je het op dezelfde plek in de omwenteling. Ik heb het voorwiel er 1200km geleden uit gehad om de band te verwisselen, maar het is me nog niet eerder opgevallen, dus ik weet niet of het daar nog te maken mee kan hebben.

Het betreft een NX250 uit 1989

Iemand een idee wat het kan zijn?

Hier een video, want niks is irritanter dan mensen die vage motorgeluiden online proberen te beschrijven :p.
hgjjg's video - | Vidme

tosti ijzer :)

Zere neus : remklauw eraf luisteren of het weg is,als het er nog is wiellager.
is het er niet meer : slag in schijf
 
Hey mensen,

Ik heb een nieuw hip probleem. Er is een tikkend geluid te horen in mijn voorwiel. Het zit op een "vaste" plaats, dus iedere keer als het wiel een omwenteling maakt hoor je het op dezelfde plek in de omwenteling. Ik heb het voorwiel er 1200km geleden uit gehad om de band te verwisselen, maar het is me nog niet eerder opgevallen, dus ik weet niet of het daar nog te maken mee kan hebben.

Het betreft een NX250 uit 1989

Iemand een idee wat het kan zijn?

Hier een video, want niks is irritanter dan mensen die vage motorgeluiden online proberen te beschrijven :p.
hgjjg's video - | Vidme

Ventiel overdwars
 
Nou, letterlijk alle onderdelen van het voorwiel zijn zo'n beetje genoemd :p. Maar heeft ook iemand naast het filmpje gekeken, ik vond het namelijk een vrij duidelijk geluid.

Als je de rem zachtjes indrukt en het voorwiel daarna beweegt, wordt het geluid duidelijk minder. Maar wat wil dit nu precies zeggen?
 
persoonlijk zou ik dit geluid zoeken in de teller aandrijving of er zou iets duidelijk uit het wiel moet uitsteken wat ergens tegenaan tikt. maar ik neem aan dat je al gekeken hebt en niks hebt zien uitsteken dus ga ik uit van een missende tand in de aandrijving van de teller. dit geluid kan niet uit een rem of een lager komen volgens mij dat zijn hele andere geluiden. een lager tikt veel vaker en zachter en een rem schuurt meer.
 
Nou, letterlijk alle onderdelen van het voorwiel zijn zo'n beetje genoemd :p. Maar heeft ook iemand naast het filmpje gekeken, ik vond het namelijk een vrij duidelijk geluid.

Als je de rem zachtjes indrukt en het voorwiel daarna beweegt, wordt het geluid duidelijk minder. Maar wat wil dit nu precies zeggen?

Alle onderwerpen die genoemd zijn zouden ook zo'n soort geluid kunnen veroorzaken.

En als jij het geluid op het filmpje zo duidelijk vind, waarom weet je het zelf dan nog niet ?


Wat het wil zeggen ? Dat het zachtjes inknijpen van de rem invloed heeft op het geluid. En dat je geen idee hebt waar je me bezig bent. En dat je blij mag zijn met de gegeven adviezen :)

Ik zou eens beginnen met onderzoeken op welk moment je die tik hoort. Dat is maar 1 plek... dat zou toch een aardige aanwijzing moeten kunnen zijn :)
 
Laatst bewerkt:
hoor je het ook als het wiel vrij draait, dus even op je achterwiel en standaard trekken bv
Zal ik morgen proberen, maar ik ga uit van wel.
persoonlijk zou ik dit geluid zoeken in de teller aandrijving of er zou iets duidelijk uit het wiel moet uitsteken wat ergens tegenaan tikt. maar ik neem aan dat je al gekeken hebt en niks hebt zien uitsteken dus ga ik uit van een missende tand in de aandrijving van de teller. dit geluid kan niet uit een rem of een lager komen volgens mij dat zijn hele andere geluiden. een lager tikt veel vaker en zachter en een rem schuurt meer.
Ja, ik dit is wel echt een tik, dus ik verwacht ook dat iets uitsteekt oid. Mijn eerste gedachte was een steen die vastzat in het profiel en het spatbord zou raken, maar dat was helaas niet zo.
Nou, letterlijk alle onderdelen van het voorwiel zijn zo'n beetje genoemd :p. Maar heeft ook iemand naast het filmpje gekeken, ik vond het namelijk een vrij duidelijk geluid.

Als je de rem zachtjes indrukt en het voorwiel daarna beweegt, wordt het geluid duidelijk minder. Maar wat wil dit nu precies zeggen?

Alle onderwerpen die genoemd zijn zouden ook zo'n soort geluid kunnen veroorzaken.

En als jij het geluid op het filmpje zo duidelijk vind, waarom weet je het zelf dan nog niet ?


Wat het wil zeggen ? Dat het zachtjes inknijpen van de rem invloed heeft op het geluid. En dat je geen idee hebt waar je me bezig bent. En dat je blij mag zijn met de gegeven adviezen :)

Ik zou eens beginnen met onderzoeken op welk moment je die tik hoort. Dat is maar 1 plek... dat zou toch een aardige aanwijzing moeten kunnen zijn :)

Ik vond het een duidelijk en specifiek omschreven geluid, en ging er van uit dat dit in de regel maar door een probleem veroorzaakt zou worden.

Maar betekent een vermindering van het geluid tijdens het licht remmen nou dat het geluid juist wel of niet veroorzaakt wordt door de remmen, want daar wordt ik uit jouw antwoord ook niet wijzer uit.

Verder bedankt voor alle hulp natuurlijk :)
 
Maar betekent een vermindering van het geluid tijdens het licht remmen nou dat het geluid juist wel of niet veroorzaakt wordt door de remmen, want daar wordt ik uit jouw antwoord ook niet wijzer uit.

Verder bedankt voor alle hulp natuurlijk :)
een kromme remschijf kan ook een bepaald moment aantikken tegen de blokken. leg je de blokken aan met een beetje druk dan lopen ze continu tegen de schijf en tikken dus niet meer. kromme remschijf kunnen we dus redelijk veilig uitsluiten. maar krachten van remdruk op de schijf kunnen ook geluiden van een versleten lager onderdrukken omdat het wiel geleid wordt door de remblokken in plaats van het lager. maar het kan door de remdruk ook zijn dat je langzamer liep en dus aandrijving van de km teller minder geluid maakte.
even de voorkant een klein beetje optillen en dan een blok hout onder de vorkpoot zetten zodat het voorwiel net van de grond is. dan kan je het wiel vrij ronddraaien en dan even met je oor er vlak naast even goed luisteren waar het geluid precies vandaan komt.
 
Laatst bewerkt:
ging er van uit dat
nou, er worden vragen aan je gesteld, dus ga er maar vanuit dat je nergens vanuit moet gaan, want de dingen waar jij vanuit gaat hebben je een vraag hier laten stellen, dus ik ga ervan uit dat jij niet snapt dat mensen die ervan uit gaan dat jij het opgelost wilt hebben, graag antwoord op hun vragen willen hebben, zodat jij ervan uit kan gaan dat mensen hun best doen voor je. Daar ga ik vanuit.
 
nou, er worden vragen aan je gesteld, dus ga er maar vanuit dat je nergens vanuit moet gaan, want de dingen waar jij vanuit gaat hebben je een vraag hier laten stellen, dus ik ga ervan uit dat jij niet snapt dat mensen die ervan uit gaan dat jij het opgelost wilt hebben, graag antwoord op hun vragen willen hebben, zodat jij ervan uit kan gaan dat mensen hun best doen voor je. Daar ga ik vanuit.
full
 
Wat ik nooit zo begrijp is :

Bij dit type problemen dan men niet eens een poging onderneemt om zelf zaken zaken uit te sluiten ?

Check speling wiellagers.
Bok je motor op.
Haal 1 remklauw eraf en ook de tweede indien aanwezig.
Schroef de wielas eens los haal de spanning eraf.
Haal het wiel eruit en monteer het opnieuw maar dan goed . :t
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat had ik zelf ook al in mijn hoofd nadat ik het getypt had :P.
Wat ik nooit zo begrijp is :

Bij dit type problemen dan men niet eens een poging onderneemt door zaken zaken uit te sluiten ?

Check speling wiellagers.
Bok je motor op.
Haal 1 remklauw eraf en ook de tweede indien aanwezig.
Schroef de wielas eens los haal de spanning eraf.
Haal het wiel eruit en monteer het opnieuw maar dan goed . :t

Ik ben het helemaal met je eens hoor. Probleem is een beetje dat ik op reis ben, en momenteel in Tsjechië zit. Ik heb wel een cheapo doppensetje meegenomen waarmee ik alles los kan halen (geen momentsleutel), maar ben een beetje huiverig om dat te doen, want als er dan iets verkeerd gaat ben ik letterlijk ver van huis en figuurlijk nog verder van huis.

Dus vandaar dat ik liever een verwachte oorzaak heb voordat ik de boel ga loshalen.

PS: vandaag 250km probleemloos mee gereden, merk niks echt duidelijks tijdens het remmen. Geluid is ook niet veranderd.
 
Ja, dat had ik zelf ook al in mijn hoofd nadat ik het getypt had :P.Ik ben het helemaal met je eens hoor. Probleem is een beetje dat ik op reis ben, en momenteel in Tsjechië zit. Ik heb wel een cheapo doppensetje meegenomen waarmee ik alles los kan halen (geen momentsleutel), maar ben een beetje huiverig om dat te doen, want als er dan iets verkeerd gaat ben ik letterlijk ver van huis en figuurlijk nog verder van huis.

Dus vandaar dat ik liever een verwachte oorzaak heb voordat ik de boel ga loshalen.

PS: vandaag 250km probleemloos mee gereden, merk niks echt duidelijks tijdens het remmen. Geluid is ook niet veranderd.

Als je nou een motorblok in elkaar knutselt en met name een aluminium blok, dan is een momentsleutel verstandig, voor de rest zou ik er niet zo'n probleem van maken. Gewoon goed vastzetten en niets over de zeik draaien. Met gevoel zeg maar :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan