Tikkend geluid

dennis1973

MF'er
18 mrt 2010
76
0
Nijkerkerveen
Hallo ieders,

Ik heb een Honda CBR 600F, wanneer deze koud is dan tikt ie bij stationair draaien. Naarmate deze warmer word verdwijnt het geluid. Weet iemand wat dit is. Misschien klepstoters ofzo. Verder rijdt ie goed. Geen vermogen verlies.

Groeten Dennis
 
Het kan indd aan de kleppenafstelling liggen. Ook hebben de CBRs regelmatig van een NAKS (nokken as ketting spanner) die zijn werk niet meer goed doet. Hoewel dit volgens mij vaker te horen is bij 4500-5500 toeren.
 
Ik zal hier schrijven wat IK ervaren heb met eenzelfde tikkend geluid. Aan jou wat er mee te doen, want ik ben geen expert en zal dus niet zeggen wat je wel/niet moet doen. Ik deel puur mijn ervaring hier met jou.

Hetgeen je omschrijft zal idd wel aan de klepspeling liggen. Nu...hetgeen ik hier mee heb gedaan.
Niks!
Zolang het tikken bij de motor weg is als deze enigszins warm is, is er niks aan de hand. Hoor je het tikkend geluid nog steeds als de motor op bedrijfstemperatuur dan is een bijstelling van de kleppen noodzakelijk.
Dit heb ik niet zelf verzonnen maar komt van de officiële garagist toen ik dit soort tikken ook bij mijn motor waarnam. Ook precies zoals jij omschrijft, bij koude motor wel maar bij warme motor niet meer.
 
Klopt,
eigenlijk kun je op deze manier (als je ze hoort tikken bij koude toestand) al weten hoe de kleppen staan afgesteld. In dit geval dus in ieder geval niet te strak.
Daarom is het ook belangrijk zoals ik al zei dat je in de gaten houdt dat ze niet tikken als de motor warm is want dan staan de kleppen TE los. Maar zo'n vaart zal dat waarschijnlijk niet lopen hoor.
Geeft alleen maar aan: tikken bij koude motor = niks aan de hand, tikken bij warme motor = laten nakijken. Inruilen is i.m.o. nergens voor nodig.
 
Hallo ieders,

Ik heb een Honda CBR 600F, wanneer deze koud is dan tikt ie bij stationair draaien. Naarmate deze warmer word verdwijnt het geluid. Weet iemand wat dit is. Misschien klepstoters ofzo. Verder rijdt ie goed. Geen vermogen verlies.

Groeten Dennis

Heb je toevallig al geïnformeerd wat nieuwe klepstoters voor een CBR moeten kosten?

O-)
;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan