tikkend geluid

Rob

Die hard MF'er
10 jan 2002
288
0
hoensbroek
Mijn xl500r \'81, (1 cilinder 4 kleppen offroad) maakt een tikkend geluid. Ik dacht meteen aan de klepspeling, heb deze dan ook meerdere malen gesteld maar het helpt niets. De nokkenasketting lijkt wat slap, maar ik heb de spanner gecontroleerd (nagemeten) en alles opnieuw gemonteerd en ben geen onvolkomenheden tegengekomen. Het tikken is stationair het hardst, maar gaat niet weg als ik gas geef. Bij warme motor is het iets minder. Ik blijf erbij dat het de kleppen moeten zijn, maar dat kan eigenlijk niet, de speling is precies goed, meerdere malen gecheckt... Rara: ? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
 
Mijn xl500r \'81, (1 cilinder 4 kleppen offroad) maakt een tikkend geluid. Ik dacht meteen aan de klepspeling, heb deze dan ook meerdere malen gesteld maar het helpt niets. De nokkenasketting lijkt wat slap, maar ik heb de spanner gecontroleerd (nagemeten) en alles opnieuw gemonteerd en ben geen onvolkomenheden tegengekomen. Het tikken is stationair het hardst, maar gaat niet weg als ik gas geef. Bij warme motor is het iets minder. Ik blijf erbij dat het de kleppen moeten zijn, maar dat kan eigenlijk niet, de speling is precies goed, meerdere malen gecheckt... Rara: ? :? :? :? :? :? :? :? :? :?
Hoe heb je de spanner nagemeten?
 
Het is geen big-end lager, het tikken komt uit de kop. Een nokkenas met gevorkte tuimelaars, te stellen met schroefjes...
De spanner heb ik gecontroleerd door de minimaal opgegeven waarden na te meten van de geleiders en onderdelen, en ook de lengte van de nokkenasketting zelf...
 
Mijn xl500r \'81, (1 cilinder 4 kleppen offroad) maakt een tikkend geluid. Ik dacht meteen aan de klepspeling, heb deze dan ook meerdere malen gesteld maar het helpt niets. De nokkenasketting lijkt wat slap, maar ik heb de spanner gecontroleerd (nagemeten) en alles opnieuw gemonteerd en ben geen onvolkomenheden tegengekomen. Het tikken is stationair het hardst, maar gaat niet weg als ik gas geef. Bij warme motor is het iets minder. Ik blijf erbij dat het de kleppen moeten zijn, maar dat kan eigenlijk niet, de speling is precies goed, meerdere malen gecheckt... Rara: ? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

gaat bij mij geen lampje branden...
hoelang zit dat tikje er in of wanneer is het er in gekomen??
gaat het tikken gelijk op met het motor toerental??
hoe staat het met de olie(soort)???
heeft ie misschien last van de kou??
is ie olie/lucht gekoelt??

lastig geval.
 
De tik zit er sinds enkele weken in, vrij plotseling begonnen. In het begin tikte hij, waarna het na enige minuten in een keer weg was. Nu tikt \'ie altijd, iets zachter bij warme motor. Het gaat gelijk op met toerental, de motor is luchtgekoeld. De olie is schoon, goed merk op minerale basis.
 
Laatst bewerkt:
Nokkenas kettingspanner tikt volgens mij niet.
Hoor je meer een soort RRRRrrrrrrrrrrrratel, bij mij wel voor dat hij vervangen werdt, en nu weer.
Als je kleppen daardoor gaan tikken zou hij moeten verspringen en dat lijkt me niet.
 
Heb ik met mijn motor ook gehad, het waren toen de slepertjes of zoiets, daar waren platte kantjes aan gekomen,waardoor je een tikkend geluid krijgt, heeft hij ook minder vermogen??? (doordat die slepertjes versleten zijn, sluiten de kleppen niet meer voor de volle 100%)
Is een dure reparatie (voor mij koste het F1250,-) \ '(
 
Als de slepertjes versleten zijn dan gaan de kleppen juist niet meer ver en lang genoeg open...
Waardoor je niet genoeg mengsel binnenkrijgt, hele flow gaat veranderen en zo...
En ook gaat je uitlaat klep niet meer ver en lang genoeg open...

Misschien gaan ze ook wel alleen te snel dicht bedenk ik me nu...
eeehh.. naja

Het is een beetje onzinverhaaltje geworden maar dat is wat ik ervan denk
 
Heb ik met mijn motor ook gehad, het waren toen de slepertjes of zoiets, daar waren platte kantjes aan gekomen,waardoor je een tikkend geluid krijgt, heeft hij ook minder vermogen??? (doordat die slepertjes versleten zijn, sluiten de kleppen niet meer voor de volle 100%)
Is een dure reparatie (voor mij koste het F1250,-) \ '(
Ik weet natuurlijk ook niet alles, maar volgens mij sluiten de kleppen juist erg goed bij slepertjes met platte kanten.
 
De tik zit er sinds enkele weken in, vrij plotseling begonnen. In het begin tikte hij, waarna het na enige minuten in een keer weg was. Nu tikt \'ie altijd, iets zachter bij warme motor. Het gaat gelijk op met toerental, de motor is luchtgekoeld. De olie is schoon, goed merk op minerale basis.
Ik zou toch maar even naar je nokkenaskettinkje
kijken, deze hoort nl. strak om je tandwielen te
liggen.
De reden waardoor de motor stiller wordt als hij
warmer wordt, ligt aan het feit dat de cyl./kop
en bovencarter van aluminium gemaakt zijn, en dat zet nu eenmaal meer uit dan het staal ven je nokkenaskettinkje, waardoor deze iets strakker komt te liggen.
P.S.:Het blijft me een raadsel hoe je de spanner hebt nagemeten. :?
 
Ha Péé, al terug vanut Boorebal? Ich waal net!
Type giét iets minder good zoe!
Nein Tinus, ich heb tot ongevier 12 oor aan di\'jj
aouj kieet van mich gewerriktj, aaf en tow heb ich ut idee det ich det hok noets aaf krieg!
Waas ut trouwes drük of veel ut waal mej, en waat oug belangriek es, weej waas ut met de wieve inne
stad? Ich hoop det ich neet te völ gemisj heb.
Ich huur ut waal.
Groete Peee. :+
 
Nein Tinus, ich heb tot ongevier 12 oor aan di\'jj
aouj kieet van mich gewerriktj, aaf en tow heb ich ut idee det ich det hok noets aaf krieg!
Waas ut trouwes drük of veel ut waal mej, en waat oug belangriek es, weej waas ut met de wieve inne
stad? Ich hoop det ich neet te völ gemisj heb.
Ich huur ut waal.
Groete Peee. :+

[totalty off-topic]wieve inne stad heb ich neet op geletj, Patricia woor dur auch béé! Drük esj altied met Booreball. det weije toch!
Mos oppetied truk zeen umdet ós Mam noch noa hoés mos en Peties mot wéreku merége.
Suc6 mét eur aouj kiét.[[/end totaly off-topic]
 
Laatst bewerkt:
De spanner heb ik als volgt gemeten: toelaatbare lengte drukveer bovenop de spanner, toelaatbare dikte geleidebladen. Daarnaast werking gecheckt mbt montage spietje (indrukken na montage).
 
Ik weet natuurlijk ook niet alles, maar volgens mij sluiten de kleppen juist erg goed bij slepertjes met platte kanten.

Tja, ze hebben mij verteld dat het juist andersom was, maar ik kan het ook mis hebben hoor, is al weer twee jaar geleden. Het schijnt typerend te zijn voor de V-blokken van Honda, en ze zouden er nu iets aan gedaan hebben door er kantjes aan te maken van hard staal of zoiets... Helaas moest ik constateren dat mijn motor ook weer oets begint te tikken, alleen weet ik niet of dit hetzelfde probleem is als de vorige keer... ik hoop het niet maar dat zien we wel...
 
De spanner heb ik als volgt gemeten: toelaatbare lengte drukveer bovenop de spanner, toelaatbare dikte geleidebladen. Daarnaast werking gecheckt mbt montage spietje (indrukken na montage).
De drukveer bovenop je spanner zorgt ervoor dat er een wig tussen de spannerglijvlakken geduwd wordt, waardoor de spanner alleen maar strakker kan spannen.
Dit veertje is echter niet de veer die het spannerblad moet buigen voor de n.a.k. te spannen, dit is namenlijk de grotere trekveer die
in de spanner gemonteerd zit.
Tevens is het goed mogelijk dat de rubber die op het spannerblad gevulcaniseerd zit, uitgehard is, waardoor het spannerblad moeilijker buigt, en hier staat geen waarde voor opgegeven, een beetje technisch inzicht en wat ervaring doen hier wonderen.
Ik neem aan dat je ook hebt opgelet bij welke nokkenasstand je de n.a.k. gespannen hebt, (mits met een volledig gemonteerd blok) dit omdat je hierin ook nog een foutje kan maken.

Groeten, Paul.
 
:} :} :} inderdaad, ik heb de zaak voor de zoveelste keer opengeschroeft en ... het spanneroppervlak was keihard met haarscheurtjes erin, en boog niets meer. Een spanner van de sloop bracht rust in de kop. Rest de vraag waarom dit vrij plotseling begon.
 
:} :} :} inderdaad, ik heb de zaak voor de zoveelste keer opengeschroeft en ... het spanneroppervlak was keihard met haarscheurtjes erin, en boog niets meer. Een spanner van de sloop bracht rust in de kop. Rest de vraag waarom dit vrij plotseling begon.
Dat is een zeer voor de hand liggend antwoord,
denk er maar eens rustig over na, zo vlug je het antwoord zelf gevonden hebt, snap je ook nog beter hoe het systeem werkt. ;)

Suuk-6
Groeten Paul.

P.S; kun je je voorstellen hoe soepel een nieuw spannerblad kan zijn, en je zal schrikken van de prijs, zo goedkoop issie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan