tikkende dr650

hermmamoto

Die hard MF'er
8 okt 2004
966
0
amersfoort
Hallo, mijn dr 650 van 1993 heeft een aardige tik in de kop , de motor loopt prima, aleen het getikt is echt irritant, kleppen al gesteld maar hielp niks, imand een idee wat er aan de hand kan zijn en hoe dit te fiksen is en wat zoiets gaat kosten?
 
Hallo, mijn dr 650 van 1993 heeft een aardige tik in de kop , de motor loopt prima, aleen het getikt is echt irritant, kleppen al gesteld maar hielp niks, imand een idee wat er aan de hand kan zijn en hoe dit te fiksen is en wat zoiets gaat kosten?

zuigers die tegen de kop aan tikken??
Had ik ook last van bij mijn crosser, wat je eraan kunt doen:
- Dubbele voetpakking
- of je big end heeft speling en dan wordt een duurdere grap.
 
Het isde oringele zuiger dus dat zit wel goed en het getik komt echt uit de kop dus big end is uit te sluiten dat zoemt ook meer volgens mij.
 
Dat vroeg ik me ook af, hoe valt dat te checken? Ik haal zondag denk ik de kop eraf om even te kijken, letten op inslijting?
 
zuigers die tegen de kop aan tikken??
Had ik ook last van bij mijn crosser, wat je eraan kunt doen:
- Dubbele voetpakking
- of je big end heeft speling en dan wordt een duurdere grap.

Dan tikt hij niet in de kop... Als je bigend zoveel speling zou hebben dat je zuiger de kleppen zou raken is het over en uit met je blok.
Voor de hand ligt dat je tuimelaarsasjes zn beste tijd hebben gehad. Even het kleppendesel eraf halen en de asjes die door de tumelaars lopen uitbouwen en visueel controleren. Als ze ingesleten zijn en dat kun je ook voelen met je nagel, dien je ze te vervangen. Er even vanuit gaand dat je nokkenas etc. niet beschadigd zijn. Vervang ook meteen de bussen waar ze in lopen.

Edit: ik zou btw eerst even beginnen met het controleren van de spanning van je distributieketting. Je kunt met een schoeverdraaier goed kijken wara het tikken vandaan komt door het handvat tegen je oor te hoouden en het uiteinde op verschillende plaatsen tegen het blok te houden.
Laat even weten wat het was.
 
Laatst bewerkt:
Hoi bedankt voor je rectie, ik dacht ook al dat het iets in de kop was dit heb ik ook met de schroevendraaier kunnen vaststellen. Hoe check ik de spanning van de distr. ketting, ook het kleppendeksel eraf, die kun je toch stellen, moet die gewoon redelijk strak staan?
 
heb het kleppendeksel gelicht, er was een mini stukje van de nokkenas afgbroken, en de tuimelaar was behoorlijk ingesleten op nokkenas, nok vervormt van de uitlaat klep. Enig idee of dit door de kleplichter kan komen, de tuimelaar en nok van de inlaatklep zagen er goed uit. Heb een paar foto's met de telefoon gemaakt, zijn niet al te best maar de tuimelaar lijkt meer op een s.
 
deksel eraf.
full
 
en nog een keer de nok, niet scherp, maar schade is redelijk te zien. Imand een idee wat een nokkenasje en tuimelaars kosten?
full
 
Je moet even kijken of je speling hebt tussen je tuimelaar en je kleppenlichter als deze in rust is. Als dat zo is kan ik met niet voorstellen dat dat de schuldige is. Het kan zijn dat je geen oorzaak kunt vinden. Het kan zomaar zijn dat er ergens anders in het blok iets is afgebroken wat de schade heeft veroorzaakt. Ik zou zeggen laat je olie af en kijk of je daar iets in kan vinden. Zo niet spoel je blok goed door, vervang wat er kapot is en rijden! Succes ermee
 
er was een mioni hoekje van de nokkenas afgebroken, lag gelukkig in het oliebakje onder de nokkenas, olie filter en gaasje onderin gechecked, zat niks in, blok doorgespoeld met diesel, ook geen vijlsel, dus lijkt mee te vallen.
 
OK ga ik nog even checken, he nok op het asje van de kleplichter moet in ruststand helemaal vrij zijn van de tuimelaar neem ik aan? In elk geavl beankt voor de tips, "geef de burger moed" zullen we maar zeggen. Hartsikke bedankt!
 
Ik ken de DR niet echt maar het lijkt mij niet meer dan logisch dat de kleppenlichter de tuimelaar niet raakt in rust.
Zorg er ook altijd voor dat je kabel niet te strak staat, maar een beetje vrije slag heeft.
Ik denk niet dat het je lichter was omdat er dan, volgens mij, niet iets af kan te breken als die te strak staat.

edit: tuimelaar en nokkenas hoeven niet duur te zijn, anders ging ik naar de sloop.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan