tikkende kleppen ?

pepe

MF veteraan
25 jun 2003
23.296
202
ik heb een gixxer 750 uit 2000 . Nou heeft hij een maand of dire geleden een keer bij het koud starten een tikkend geluid geproduceerd wat bij warmer worden verdween.. de keren daarop nooit meer last van gehad tot vandaag, nou staat in de servicemanual inspecteren kleppen bij 24000 km de mijne heeft net 10000. Ik dacht aan een spanrol , wat kan het nog meer zijn ? hij rijdt verder perfect, alleen is... vind ik, geen suzuki gewend zijnde een beetje rumoerig bij de kleppen.Hij heeft wel een hele tijd stil gestaan voordat ik hem kocht.

Laatst bewerkt:
wat doet een spanrol precies behalve de ketting op spanning houden ? en kan een jaar stil staan een spanrol " lui " maken ? en is de spanrol niet bestemd om de ketting strak te houden en dus de ketting niet te hoeven stellen en is aut.daarmee dan niet de kleppen huishouding geregeld ? hoe kan een klep dan toch gaan tikken ?

nee geen olie probleem. Het ligt aan de spanner.
de engelsen vervangen de spanner door een van Ape, zie gixxer.com ofzo
de duitsers draaien de veer even op en laten deze weer opspanning komen, zie gsxr.de

Ik heb een losse spanner gekocht nieuw, maar na de duitse truuk er toch niet opgezet.
Het voordeel is, ik weet nu wel hoe dat ding werkt.

Bij mij begon het tikken bij 27kkm heb nu na 39kkm geen problemen meer gehad.
De originele spanner blijft wel eens "plakken" door gums in de olie.
Als je de veer een keer opdraaid (alleen het rubber dopje hoeft eraf) is de plak weg.
Als je in de buurt bent wil ik het wel ff doen.

groet marcel

Terug
Bovenaan Onderaan